Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 13:05:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:15:48
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:06:13
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 11:03:39
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967825 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2655 Gepost op: 15 June 2024, 08:53:21 »
Op 15 juni 1999 naar de meterspoor tram van Gmunden in Oostenrijk.
Stern & Hafferl exploiteerde dit stadslijntje van 2,3 km lang, dat het treinstation Gmunden met het stadscentrum aan het meer (Traunsee) verbond.


Het eindpunt Franz Josefplatz bij het meer. Er reden tweerichting vierassers met deuren aan een kant.
Motorrijtuig 10 is in 1974 overgenomen van de Vestische Strassenbahnen in Duitsland. Het rijtuig is uit 1952 (fabrikant Düwag).


Haltebord.

Na eerst een stukje langs het meer gereden te hebben, wordt er een smal straatje met de naam Kuferzeile ingereden.
Naar mijn smaak is dit wel het leukste stuk van het tramlijntje.








Tegen de middag werd motorrijtuig 10 vervangen door motorrijtuig 8.
Dit rijtuig is in 1962 door fabrikant Lohner geleverd.


Tram en auto tegelijkertijd, dat gaat niet.


Bij de volgende tram was er geen tegenverkeer.

Inmiddels rijden er 32 meter lange 5-delige lagevloertrams van het type Vossloh Tramlink V3.
De knusse, kleinschalige sfeer is wel verdwenen.




Foto's zijn van 19 september 2018.
Op 1 september 2018 is de tramlijn in Gmunden verbonden met de Traunseebahn (oorspronkelijk lokaalspoor Gmunden Seebahnhof - Vorchdorf).


Terug naar 15 juni 1999 met motorrijtuig 8 voor het zogenaamde Arkadenhaus, destijds het kantoor van Stern & Hafferl.


Op de Alois Kaltenbruner Strasse moet de tram een stijging van bijna 10 % overwinnen. 


Eveneens op de Alois Kaltenbruner Strasse.


Bahnhofstrasse met een tram op weg naar het station. Deze situatie bestaat niet meer en er rijdt hier geen tram meer.
Aan het begin van de Bahnhofstrasse is een nieuw eindpunt aangelegd.
Het treinstation is ook in die richting verplaatst.




Tot slot 2 dia's van de Linzer Lokalbahn bij het toenmalige eindpunt in Linz.
Motorrijtuig 22-143 is in 1987 overgenomen van de Köln Bonner Eisenbahn.
Op de achtergrond locomotief 22-006.
Dit eindpunt is in 2005 opgeheven, omdat de Linzer Lokalbahn op het Hauptbahnhof van Linz het eindpunt heeft gekregen.

Groeten.
Wim van der Ent

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2656 Gepost op: 15 June 2024, 09:08:49 »
Fraaie reportage weer!  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2657 Gepost op: 15 June 2024, 10:49:25 »
Fascinerend lijntje inderdaad. Inspirerend voor de trammodelbouwer.
De romantiek is er wel een beetje af nu maar aan de positieve kant, het lijntje heeft met de modernisering wel een toekomst.
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2658 Gepost op: 21 June 2024, 19:44:02 »
Eind jaren negentig moest de tram van Rotterdam kiezen welke lagevloertram gekocht zou worden.
Eerder in februari 1999 had Siemens een Combino (van Potsdam) gestuurd waarmee demonstratieritten op Rotterdam Zuid gehouden zijn
(geen tijd gehad om de dia's daarvan te digitaliseren).
In april 1999 was er een lagevloertram uit Magdeburg van LHB/Alstom op bezoek. Geen dia's van. Je kan niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.
In juni 1999 was het de beurt aan de Variobahn 2000 van Duisburg (fabrikant Adtranz).
Op 21 juni 1999 werd er voor genodigden en de pers gereden tussen het Hofplein en het Wilhelminaplein.


Op het Hofplein werd gekeerd.


Wilhelminaplein. Het was een tweerichting wagen.


Schiedamsedijk.

Groeten.
Wim van der Ent


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3435
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2659 Gepost op: 21 June 2024, 23:29:54 »

Wat een geweldig perspectief waardoor alles totaal uit verhouding lijkt! Die mevrouw lijkt een reus, het huis links ervan daardoor verrekte klein en ook de tram heeft iets heel koddigs op deze manier ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2660 Gepost op: 22 June 2024, 09:38:25 »
Dat komt volgens mij vooral door die kleine en lage ramen, maar inderdaad een aparte foto.
Groet, Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2661 Gepost op: 22 June 2024, 10:13:40 »
Dia's hebben geen exif data, dus welke instellingen ik destijds gebruikt heb, is niet bekend.


Zie deze schermafbeelding van Google Street View. Ik stond rechts achter het groene hekje.
In het kader van "opa verteld" had ik in het analoge tijdperk geen zoomlens. Die lenzen waren niet lichtsterk en anders loeizwaar.
Destijds had ik als standaardlens een 50 mm.
Daarnaast had ik altijd op deze vakanties een korte telelens van 85 mm en een van 185 mm bij me.
Ik vermoed dat deze dia met 85 mm gemaakt is. 
Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2662 Gepost op: 28 June 2024, 18:40:30 »

28 juni 1999, Obere Königsstrasse in Kassel (Duitsland). Mr 361 en ahr 561 zullen gaan stoppen bij de halte Friedrichsplatz.
Het motorrijtuig is in 1971 geleverd door fabrikant Wegmann en is in 2003 naar Gorzów Wielkopolski in Polen overgebracht.
Het aanhangrijtuig is uit 1967 (fabrikant Credé) en is in 2002 gesloopt.

Groeten.
Wim van der Ent

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2663 Gepost op: 28 June 2024, 21:03:46 »
 :)
Tramstel dingt mee in de categorie "lelijkste combinatie 21-ste eeuw".

Prachtige wederopbouwachitectuur ook.
Sorry.
Walter

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2664 Gepost op: 03 July 2024, 09:27:52 »
Op 3 juli 1999 bij de Linzer Lokalbahn in Oostenrijk geweest. Een normaalsporige verbinding van Linz naar Niederspaching,
waar de lijn splitst in een takje naar Peuerbach (3,6 km) en een tak naar het ÖBB station Neumarkt-Kallham (9,2 km).
25 jaar geleden waren er nog geen Stadler Rail GTW's in dienst (in 2001 de eerste), zodat het oudere materieel nog reed.
Behalve overgenomen treinstellen van duitse bedrijven, reden er ook nog vierassers uit 1951.
Dat oudste materieel pendelde tussen Neumarkt-Kallham en Niederspaching.


Het eindpunt Neumarkt-Kallham met motorrijtuig 22-108 destijds aan de straatkant van het stationsgebouw.
Het rijtuig is in 1951 gebouwd door Simmering-Graz-Pauker AG (SGP).


Inmiddels is het eindpunt van de Linzer Lokalbahn verplaatst naar de zijde met de ÖBB sporen. Foto van 21-9-2018.


Zelfde motorrijtuig bij Niederspaching.


In Niederspaching was aansluiting op de doorgaande trein van Peuerbach naar Linz. Hierop reed het van duitse bedrijven
overgenomen materieel. Helaas is het nummer van dit treinstel niet te lezen, maar het is in 1970 overgenomen van
de Köln-Frechen-Benzelrather Eisenbahn (fabrikant Westwaggon in 1953).


Ook motorrijtuig 22-107 is uit 1951. Hier gefotografeerd bij halte Stefansdorf.


Tussen de haltes Stefansdorf en Prambeckenhof.


Op de achtergrond de halte Prambeckenhof met betonnen abri.


Halte Pötting.


Tot slot nog een dia bij het eindpunt Neumarkt-Kallham.
Ik weet niet of dit materieel nu nog in dienst is.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2665 Gepost op: 04 July 2024, 09:23:26 »
De volgende dag, 4 juli 1999, bij de tram in Nürnberg (Duitsland) rondgekeken.


Verlengde Stadtbahn N bij een tunneltje (Allersberger Unterführung) onder de sporen bij het Hauptbahnhof.
Motorrijtuig 366 is in 1976 als enkelgelede zesasser geleverd. In 1992 is er een lagevloer tussendeel ingebouwd.
In 2006 is het rijtuig aan Kraków in Polen verkocht.


Het toen modernste materieel, de 4-delige lagevloertrams van de serie 1101 - 1126 van fabrikant Adtranz.
Dia is gemaakt op de Allersberger Strasse bij de Schweiggerstrasse.


Motorrijtuig 1103 was ook versierd en reed ook op lijn 15, het lijnnummer waaronder het trammuseum in Nürnberg stadsrondritten rijdt.
Mogelijk was op deze dag de officiële overdracht van de eerste nieuwe trams aan het trambedrijf (info uit tramjaarboekje Trams 2000).
De dia is gemaakt bij de halte Wöhrder Wiese op de Laufertorgraben.


Museumwagens 876 en 1251 op de Laufertorgraben net na de halte Wöhrder Wiese.
Het motorrijtuig is uit 1935 en het aanhangrijtuig is uit 1951. De fabrikant van beide wagens was MAN.

Helaas geen tijd (en zin) om de andere gemaakte dia's van deze dag te digitaliseren en op te knappen.

Groeten.
Wim van der Ent

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2666 Gepost op: 04 July 2024, 09:36:53 »
 :)
Mooie dia's, Wim.

@ Geen tijd cq zin....
Zoveel respons krijg je ook niet meer.
De teller ( nu 922424) gaat wel door, maar daar doen ook de zoekmachines "mee"..

Dank niettemin.
Walter

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2667 Gepost op: 04 July 2024, 10:14:02 »
Mooie foto’s Wim.👍
Wat mij opvalt dat er weinig auto’s te zien zijn, deels auto luw vermoedelijk.

Groet Cor.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2668 Gepost op: 04 July 2024, 10:49:53 »
Dank voor de reacties.
Dit was in een weekend: vrijdag met de nachttrein richting Wenen. Die stopte op station Neumarkt-Kallham, zodat ik zaterdag 3 juli 1999 bij de Linzer Lokalbahn was.
In de avond terug naar Nürnberg, hotel zoeken en op zondag 4 juli 1999 de tram van Nürnberg.
Tegen half drie in de middag ging de laatste trein van Nürnberg naar Nederland (destijds was de DB nog betrouwbaar qua overstappen - iets wat tegenwoordig absoluut niet meer het geval is).
Maandag zat je dan weer op je werk.

Kostte maar 2 dagen van een Euro Domino kaart (soort Interrail kaart)
Info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Euro_Domino
Weinig autoverkeer zal door de zondag gekomen zijn.
Groeten.
Wim van der Ent 

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2669 Gepost op: 04 July 2024, 13:21:00 »
Vooral doorgaan met je dia's, Wim. Ik bekijk ze altijd met veel plezier. (y)
Het schijnt dat die motorrijtuigen op de LILO op die zijlijn soms nog worden ingezet.
Groet, Frank