Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 03:07:28
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 968295 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2625 Gepost op: 14 April 2024, 14:16:30 »
Op 26 maart j.l. reed European Sleeper voor de eerste keer van Brussel via Amsterdam en Berlijn door naar Praag. Op 14 april 1999 fotografeerde ik de nachttrein 353 van Amsterdam via Utrecht en Nürnberg naar Praag bij aankomst te Utrecht CS. Voorop de 1752 met daarna volgend 2 donkergroene rijtuigen van de CD:


....daarna volgden 2 lichtgroene/witte rijtuigen van de CD....:


....en achterop 2 DB-rijtuigen met als laatste een TEN-slaaprijtuig....:

(allen: scans van mijn dia's) Met een vertrektijd van 18.30 te Utrecht CS was het een prima trein om te fotograferen 'voordat ik van een reisdag de bus naar huis nam" of om 's avonds nog eens op te wachten. De trein komt (als ik tenminste op de juiste dag er aan denk) nog wel eens voorbij hier.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 14 April 2024, 14:21:28 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2626 Gepost op: 14 April 2024, 16:09:55 »
Smakelijke trein! (y)
Iets later vind ik ook geen probleem hoor. Vertraging hoort wel een beetje bij het fenomeen trein toch? ;D

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2627 Gepost op: 14 April 2024, 18:58:55 »
Wim , toen jullie in Brandenburg waren, zijn jullie toen ook nog naar Plaue en Kirchmöser West geweest; tenslotte reed lin 1 daar nog . Dat was toen de leukste lijn van het net.

Gr. Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2628 Gepost op: 15 April 2024, 00:04:42 »
@ eemstede, Frank: die dag was er geen tijd om ook nog lijn 1 in Plaue te fotograferen.
Ik was er al eerder geweest, onder andere op 12 mei 1991.
Zie pagina 98, bericht 1456 van dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.1455
Groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 00:07:29 door Willem1951 »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2629 Gepost op: 15 April 2024, 11:33:35 »
Nog een aanvulling:
Op 25 mei 1990 en op 8 september 1990 was ik ook in Plaue. Die dia's staan in een Flickr album (samen met nog oudere opnames van anderen).
Link: https://www.flickr.com/photos/wim_van_der_ent/51024495528/in/album-72157712295559698/
Groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2630 Gepost op: 15 April 2024, 22:01:38 »
@ eemstede, Frank: die dag was er geen tijd om ook nog lijn 1 in Plaue te fotograferen.
Ik was er al eerder geweest, onder andere op 12 mei 1991.
Zie pagina 98, bericht 1456 van dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.1455
Groeten.
Wim van der Ent

Heb ze gezien , evenals de plaatjes in jouw andere link; mooie, nostalgische beelden. Heb Kirchmöser in 1991 en 2002  bezocht;  toen was  er een rondweg aangelegd, dus het doorgaande verkeer ging voortaan niet meer door het dorp, zodat de tram niet hinderlijk meer was.
Had het ook niet iets met zwakke bruggen van doen ?

Gr. Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2631 Gepost op: 15 April 2024, 23:24:31 »
Volgens Wikipedia over de tram van Brandenburg moest een brug in Plaue vervangen worden en dat gebeurde zonder de tramrails.
Destijds in 2002 was er een "afscheidsfeest" met museumtrams.  In 2027 kan ik de toen gemaakte dia's laten zien.
Groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2632 Gepost op: 16 April 2024, 14:51:09 »
Volgens Wikipedia over de tram van Brandenburg moest een brug in Plaue vervangen worden en dat gebeurde zonder de tramrails.
Destijds in 2002 was er een "afscheidsfeest" met museumtrams.  In 2027 kan ik de toen gemaakte dia's laten zien.
Groeten.
Wim van der Ent

Hebben we wat om  naar uit te kijken.

Volgens Google maps (2023) ligt de bewuste brug er nog en kan er nu  niemand meer overheen. En dat is al jaren zo, want jaren terug (kan plaatje niet meer vinden) stond ik aan de andere kant en toen was de brug ook al geblokkeerd.
Je kunt nog mooi zien, waar de rails hebben gelegen.

Gr. Frank

https://www.google.nl/maps/@52.4098211,12.4212988,3a,15y,127.14h,92.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4EiTJkU_p7WjK-gQwcOimw!2e0!7i16384!8i8192?coh=205409&entry=ttu 

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2633 Gepost op: 17 April 2024, 11:48:20 »
Op 17 april 1999 fotografeerde ik de 103 203-6 met ICR's van Venlo naar Köln, kort na vertrek te Venlo:


Enige tijd later kwam de 103 205-1 met een trein uit Köln de helling af te Venlo:

Beide scans van dia's. Ik heb veel meer vastgelegd die dag rondom deze dienst. Voor een ander ooit deze 2 alvast in gescand. Met het eigenlijke scanwerk zit ik pas begin 1989. Volgende bijdragen in dit topic zal daarom enige tijd op zich laten wachten, zijnde weer een paar ingescande dia's voor die ander.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2634 Gepost op: 17 April 2024, 19:37:25 »
Mooie kleuren  (y)
Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2635 Gepost op: 18 April 2024, 10:07:29 »
Bij een paar Japanse tramsteden in 1995 slecht weer gehad, dus in april 1999 voor de tweede keer naar Japan met hopelijk beter weer.
Destijds in 1995 was er ook geen tijd om de Enoshima Electric Railway te bekijken. Op 18 april 1999 daar heengegaan. 
Het bedrijf, in het Japans Enoden genaamd, rijdt tussen Fujisawa en Kamakura (ten zuid westen van Tokyo). De lijn is 10 km lang. 
Oorspronkelijk (begin 1900) werd er met korte trammetjes gereden, waardoor het lang te boek stond als trambedrijf.
Dat is het al lang niet meer. Er rijden treinstellen van een flink formaat. Er wordt gereden op kaapspoor (1067 mm) en er zijn alleen hoge perrons.
Het leukste stuk van de lijn is door een straat in het stadje Enoshima. Helaas geen zon, maar regenachtig.


Treinstel 1051 en 1001 komt van het station Enoshima om het straattraject op te rijden. Deze rijtuigen zijn in 1979 geleverd.


Het straattraject is niet zo lang, ongeveer 600 meter. Bij de volgende halte, Koshigoe, is het al afgelopen.
Er wordt uiteraard langzaam gereden. Treinstel 305 en 355 is uit 1968, waarvoor onderdelen van motorrijtuigen uit 1924 zijn gebruikt.

      
Treinstel 1052 en 1002 is ook uit 1979.


Bij de halte Hase is een toeristische trekpleister, een bronzen Boedha beeld uit de dertiende eeuw (rond 1236 - 1252).


Vertrekkende trein bij eindpunt Kamakura (502 en 552 met bouwjaar 1957).

Groeten.
Wim van der Ent

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2636 Gepost op: 18 April 2024, 21:36:30 »

Bij de halte Hase is een toeristische trekpleister, een bronzen Boedha beeld uit de dertiende eeuw (rond 1236 - 1252).

Dat is de Daibutsu van Kamakura, een spectaculair grote bronzen Boeddha en UNESCO werelderfgoed. Op geen enkele foto komt het indrukwekkende van dat beeld goed tot zijn recht, vind je niet?
Het grappige is dat leerlingen van een school in de buurt ieder jaar sloffen voor het beeld maken. Die hangen (voor de kijker) rechts van het beeld tegen een muur.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2637 Gepost op: 18 April 2024, 23:43:22 »
@1200blauw: het beeld is 11,39 meter hoog, met voetstuk 13,35 meter volgens Wikipedia.


Nog een dia met mensen ervoor.
In Nara (ten oosten van Osaka) staat overigens in een houten gebouw het hoogste bronzen boeddha beeld in Japan; 16,2 meter hoog en uit 749 - 771.
Op die gemaakte dia's krijg je al helemaal geen goede indruk van de afmetingen van het beeld.
Groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2638 Gepost op: 19 April 2024, 08:20:49 »
Mooie plaatjes.
Japan heeft echt facinerende spoor- en tramlijntjes. Oók vanuit modelbouw perspectief.
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2639 Gepost op: 19 April 2024, 09:43:30 »
Tijdens die reis in april 1999 hebben we wat meer aandacht besteed aan de lokale spoorwegen.
De dia's van de toen bezochte trambedrijven heb ik nu niet verder gedigitaliseerd.
 
Op 19 april 1999 naar de met opheffing bedreigde Kambara Railway, die tussen Gosen en Muramatsu reed, een afstand van 4,2 km.
In 1923 werd dit lijngedeelte in gebruik genomen. In 1930 was er een verlenging naar Kamo.
In 1985 werd die verlenging naar Kamo wegens gebrek aan voldoende reizigers stilgelegd.

Op 4 oktober 1999 werd het restant van de spoorlijn ook afgeschaft. Voortaan reed er een autobus.
De spoorlijn was te vinden ten zuiden van Niigata bij de westkust van Japan. De spoorwijdte was 1067 mm (kaapspoor).


Motorrijtuig 41 nadert het station van Gosen.


Koersbord op motorrijtuig 41.


Logo en type aanduiding op motorrijtuig 41.
Motorrijtuig 41 was officieel Moha 41, gebouwd door Tokyo Denki Kogyo in 1954, waarbij gebruik is gemaakt van apparatuur van een motorrijtuig uit 1930.
Het symbool voor Mo betekent motorrijtuig, terwijl ha oorspronkelijk derde klasse betekende, nu gewone klasse (= tweede klasse).


In Muramatsu was de werkplaats van het bedrijf.
Voor een loods stond links Moha 71 (uit 1927 en in 1965 tweedehands overgenomen). Rechts stond Moha 31 (uit 1952).


Er was ook nog een locomotief oorspronkelijk voor het goederenvervoer. Nadat dit goederenvervoer in 1984 verdwenen was,
is de locomotief gebruikt voor rangeerwerk en sneeuwruimen.
De locomotief (eerst EL1 later ED1) is in 1927 in Japan gefabriceerd naar ontwerp van Westinghouse Electric en Baldwin Locomotive Works (USA).




Moha 41 bij station Muramatsu. Een ander motorrijtuig hebben we die dag niet zien rijden.


Er was 1 tussenhalte, Imaizumi.








Wat dia's gemaakt tussen Imaizumi en Gosen.




Bij het eindpunt Gosen.

Groeten.
Wim van der Ent