Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald69
Vandaag om 01:21:51
Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 00:13:42
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
14 June 2025, 23:40:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
14 June 2025, 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
14 June 2025, 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967360 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2610 Gepost op: 05 April 2024, 09:25:12 »
Op 5 april 1999 het smalspoor (750 mm spoorwijdte) tussen Cranzahl en Kurort Oberwiesenthal bezocht.
In 1998 werd BVO Bahn GmbH de exploitant van de spoorlijn, die de naam Fichtelbergbahn kreeg.
Sinds 2007 is de Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft (SDG) de exploitant.


We waren niet blij met het ei met de paashaas op stoomloc 99-785 (bouwjaar 1954). De dia is gemaakt bij Neudorf.




Bij Kurort Oberwiesenthal wordt er over het viadukt Hüttenbachtal gereden.


Druk treinverkeer is er niet volgens dit bord in het station Kurort Oberwiesenthal.

Daarna zijn we naar de Preßnitztalbahn gegaan. In 1986 is deze smalspoorlijn tussen Wolkenstein en Jöhstadt opgeheven en afgebroken.
Vanaf 1993 gingen er vanuit Jöhstadt weer (museum) stoomtreinen rijden (eerst op een kort stuk van de herlegde spoorlijn).
Thans wordt tussen Jöhstadt en Steinbach gereden, een afstand van 8 km.
In 1999 kon er niet verder dan de halte  Andreas-Gegentrum-Stolln gereden worden.
 

Station Schmalzgrube met stoomloc 99-1542 (bouwjaar 1899).


Bij halte Forellenhof met stoomloc 99-1568.


Bij Schmalzgrube (loc 99-1568).


Tussen Forellenhof en Schmalzgrube met loc 99-1568.


Stoomloc 99-1542 bij Schmalzgrube.
De locomotief van het Saksische type IV K bestond 100 jaar.


Detail van loc 99-1542.

Groeten.
Wim van der Ent

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4679
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2611 Gepost op: 05 April 2024, 09:39:26 »
Mooi!

Ben er in 2001 geweest, helaas toen niet zulke platen gemaakt als jij.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2612 Gepost op: 06 April 2024, 09:44:52 »
@Arjan6511: Dank. De weersomstandigheden zijn wel bepalend bij die spoorlijnen met stoom.
Met zon ben je veel beperkter met de standpunten. Warm weer is funest voor de stoomwolken.
Soms moet je gewoon geluk hebben.

Op 6 april 1999 zijn we naar station Stollberg gegaan. Tussen dat station en het Hauptbahnhof van Chemnitz reed
de Karsdorfer Eisenbahn (KEG) met dieselmaterieel.
Eind 2002 was de spoorlijn van bovenleiding voorzien en gingen er Variobahn trams van de City-Bahn Chemnitz rijden.


Station Stollberg met Deutsche Bahn AG dieselloc 202-781 (ex DR loc 110-781, later met sterkere dieselmotor 112-781).




MAN railbus VT 2.01 is uit 1957 en was een van de vanaf 1993 overgenomen MAN railbussen voor de diverse spoorlijnen waar de KEG actief was.
Beide dia's zijn op station Stollberg gemaakt.




De lijn is ongeveer 20 km lang en voor een groot gedeelte enkelsporig. Op station Neukirchen-Klaffenbach werd gekruist.


Er reed ook moderner materieel: VT 3.00 is uit 1996 en is een product van DWA Bautzen.


Bij Chemnitz-Harthau.
De Karsdorfer Eisenbahngesellschaft is overigens in 2004 failliet gegaan.

Daarna zijn we naar het smalspoor tussen Radebeul Ost en Radeburg in de buurt van Dresden gegaan.
In 1999 werd deze lijn met een spoorwijdte van 750 mm nog door de Deutsche Bahn AG onder de naam Lößnitzgrundbahn gerund.
Thans is de Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft (SDG) de exploitant.


In Radebeul Ost zagen we een trein op weg naar het station Radebeul Ost.
Stoomloc 099-756 is uit 1956 en had oorspronkelijk het nummer 99-793, later gewijzigd in 99-1793.
In 2004 kreeg de locomotief weer het nummer 99-1793. In 2023 is de locomotief buiten dienst gesteld.


Dezelfde locomotief voor een loods in Radebeul Ost.


Bij Berbisdorf de volgende trein afgewacht. Stoomloc 099-742 is uit 1953.


Zelfde locomotief bij Friedewald Bad.


We hebben daar ook de tegentrein afgewacht.


De halte Weißes Roß, waar de trein tramlijn 4 van Dresden kruist.


In Radeburg bij het omlopen.


Gereed voor vertrek uit Radeburg.

Groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 06 April 2024, 10:39:19 door Willem1951. Reden: moeite met het woord locomotief »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2613 Gepost op: 07 April 2024, 07:36:31 »
Op 7 april 1999 nog eens naar de tram van Bad Schandau of te wel de Kirnitzschtalbahn.






Bij eindpunt Lichtenhainer Wasserfall met motorrijtuig 3 en aanhangrijtuig 24.
In de ochtend waren er nog niet veel reizigers, zodat 1 aanhangrijtuig voldoende was.


In de buurt van halte Ostrauer Mühle.


Bij de halte Ostrauer Brücke (thans halte Botanischer Garten) met motorrijtuig 3 zonder aanhangrijtuig 24, dat achtergebleven was bij de remise.




Het eindpunt Stadtpark in Bad Schandau. Sinds 2013 is de naam van het eindpunt veranderd in Kurpark.
Motorrijtuig 3 is in 1958 door VEB Waggonbau Gotha als het type T57 aan de Deutsche Reichsbahn geleverd voor
de smalspoorlijn Klingenthal - Sachsenberg - Georgenthal.
Na de opheffing in 1964 is het rijtuig naar de tram van Plauen gegaan. In 1995 werd het motorrijtuig naar Bad Schandau overgebracht.
Op de bovenste dia is al te zien dat de deuren aan de linkerkant niet meer gebruikt kunnen worden.
In 2009 zijn die deuren verwijderd en vervangen door een ruit.


In de buurt van de wisselplaats Schneiderweiche.


Bij de halte Beuthenfall. De keienweg is inmiddels een asfaltweg geworden. Het gebouw is ook gemoderniseerd.


Daarna even Tsjechië ingegaan en op station Ceska Kamenice dieselmotorrijtuig 830-154 gefotografeerd.


Op dat station stond ook de M 131-1441. Moet een museumwagen zijn, want dit type is al vanaf 1984 buiten dienst gegaan.


Bij halte Chotyné het rijdende dieselmotorrijtuig 830-146 kunnen fotograferen.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2614 Gepost op: 08 April 2024, 09:26:56 »
Op 8 april 1999 begonnen bij de tram van Görlitz.
Rond 1992 werden de 2-assers uit Gotha afgevoerd, omdat er genoeg enkelgelede 4-assers van het type KT4D van de Tatrafabriek waren.


Ook hier reden de trams met reclame uitingen rond. Motorrijtuig 14 bij de Heilige Grab Strasse.
Thans is het wagennummer veranderd in 2314.


De huizen langs de Heilige Grab Strasse waren inmiddels gerestaureerd / gerenoveerd.
Motorrijtuig 6 is sinds 2019 de 2306.


Motorrijtuig 13 is ook vernummerd en wel in 2313. De getoonde KT4D-en zijn rond 1995 gemoderniseerd, maar het bleven hogevloer rijtuigen.

Het volgende trambedrijf was dat van Cottbus. Ook hier verdwenen de 2-assers rond 1991 en reden er verder alleen Tatra's van het type KT4D.
Vanaf 1995 zijn de KT4D-en gemoderniseerd met een lagevloer tussendeel en werden het KTNF 6-en.
Sinds 2004 zijn alle nog dienstdoende Tatra's van een lagevloerdeel voorzien.




Cottbus had in de DDR-tijd nogal wat enkelsporige trajecten, zoals onder andere naar het eindpunt Schmellwitz Anger in het noorden.
In 1999 was de halte Beuchstrasse geen wisselplaats meer en lag er dubbelspoor.
Bij de volgende halte (thans Nordfriedhof) hield het dubbelspoor nog op.


Ook de tramlijn naar Madlow in het zuiden was nog enkelsporig in de kant van de weg.
Motorrijtuig 172 is op deze dia bijna bij het eindpunt. Volgens Google Street View uit 2022 ligt hier nog steeds enkelspoor.


Bij halte Priorstrasse heeft men ruimte gemaakt, zodat de reizigers niet op de rijbaan hoeven uit te stappen.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2615 Gepost op: 09 April 2024, 09:45:53 »
Het trambedrijf van Brandenburg was op 9 april 1999 ons doel.


Bij 10 van hun Tatra KT4D-en werd een lagevloermiddendeel ingebouwd. Bij motorrijtuig 172 gebeurde dat in 1998.
De dia is gemaakt in de Große Gartenstraße bij de halte Blumenstraße.


Er was echter ook geld om nieuw lagevloermaterieel te kopen. In 1995 werd de serie 100 - 103 door Duewag geleverd.
De dia is bij dezelfde halte gemaakt, maar in de andere richting.


Ritterstraße met motorrijtuig 101, die de Jahrtausendbrücke oprijdt.


Jacobstraße.


Daarna zijn we naar Jerichow (ligt tussen Brandenburg en Magdeburg) gegaan.
Daar reden nog ex DDR railbussen.


Op de achtergrond station Jerichow met een trein (772-008 en 972-608) naar waarschijnlijk Genthin.
Op de spoorlijn Schönhausen - Jerichow - Genthin werd namelijk met een motorrijtuig en een stuurstandrijtuig gereden.


Op de spoorlijn van Jerichow naar Güsen werd met een los motorrijtuig gereden.
De dia is gemaakt bij Derben.


Daarna bij halte Fischbeck de railbus uit Schönhausen naar Jerichow vastgelegd.
Helaas heb ik niet het nummer van het stuurstandrijtuig opgeschreven.


Daarna weer naar de spoorlijn tussen Jerichow en Güsen en wel bij de halte Ferchland.


Station Güsen.

Op 29 mei 1999 werd het reizigersvervoer op deze spoorlijnen (ook naar Ziesar) stilgelegd.

Groeten.
Wim van der Ent

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8836
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2616 Gepost op: 09 April 2024, 10:51:05 »
Op 7 april 1999 nog eens naar de tram van Bad Schandau of te wel de Kirnitzschtalbahn.





Dank voor het delen van je foto's. Van deze reeks heb ik een aantal foto's opgeslagen, ze zijn inspirerend!
Ook bij de reportage van 8 april zitten fraaie plaatjes bij  (y)
 
Groet,
michel

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2617 Gepost op: 09 April 2024, 17:29:59 »

Station Güsen.

Op 29 mei 1999 werd het reizigersvervoer op deze spoorlijnen (ook naar Ziesar) stilgelegd.

Mooi platen weer, Wim. De sporen op deze foto liggen er tegenwoordig een beetje anders bij en het gebouw rechts op de foto bestaat blijkbaar nog.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2024, 17:31:34 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2618 Gepost op: 09 April 2024, 18:48:03 »
Mooie prenten Willem.

Enkel spoor dus de helft van de ritten tegen het verkeer in.

In 2011 zag die "uitdaging" in Madlow er zo uit:



Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2619 Gepost op: 09 April 2024, 21:16:26 »
Leuke foto's Wim. Dat moet een leuke vakantie zijn geweest.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2620 Gepost op: 09 April 2024, 22:25:00 »
Dank voor de reacties.
Ik was destijds met 3 andere tram/trein belangstellenden op pad per auto en we waren
op die dagen wel fanatiek bezig om zo veel mogelijk goede foto's te maken.
 
Er was wel een goede samenwerking: de een hield aan de hand van de treintijden bij
hoe laat we ergens moesten zijn; de ander lette op mogelijke fotopunten; er moest worden
kaart gelezen (navigatie van bv. TomTom was er nog niet), zodat de autobestuurder volledig op de weg kon letten.

Het waren toch wel een soort "werkvakanties", waarbij de foto's het belangrijkst waren.

Groeten.
Wim van der Ent

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2621 Gepost op: 09 April 2024, 22:53:18 »
Dat klinkt bekend. Onderweg ben je bezig met verkeer of navigatie en locatie zoeken, eenmaal op locatie ben je bezig met je camera. Eigenlijk sta je de hele dag 'aan'.
Dat zijn leuke dagen maar geen dagen waarvan je uitgerust thuiskomt, zeker als je in de omgeving niet bekend bent.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2622 Gepost op: 10 April 2024, 08:52:48 »
Als afsluiting van deze reis op 10 april 1999 nog wat bij de Harzer Schmalspurbahnen tussen Gernrode en Hasselfelde (Selketalbahn) gefotografeerd.
We hebben motorrijtuig 187-013, dat naar Hasselfelde reed, gevolgd.


In de buurt van station Mägdesprung.


Tussen Silberhütte en Straßberg.


Vlakbij station Hasselfelde.


Station Hasselfelde.


Tussen Hasselfelde en Stiege.


In Gernrode werd er gerangeerd met stoomloc 99-6001.


Voor station Gernrode wachten op de vertrektijd.


Langs de weg tussen Mägdesprung en Drahtzug.


In Straßberg.

Daarna terug naar Nederland.

Groeten.
Wim van der Ent

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2623 Gepost op: 10 April 2024, 10:31:08 »


Prachtig toch. Waren we ooit maar gestart met H0m of -e, in plaats van het toch zo gewone en plaats vereisende H0 .

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1440
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2624 Gepost op: 13 April 2024, 13:22:03 »
NS 6454






Amsterdam Westhaven, december 1999