Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:38:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 898332 keer)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2595 Gepost op: 21 juni 2023, 22:17:08 »
Op 21 juni 1998 had de nachttrein uit Parijs (die had je toen nog) een CIWL rijtuig.

Hier zien we de 1110 met Int 289 te Amsterdam CS:


NS 1110 (trein 289)

Even het rijtuig bekijken:

CIWL WR 2869 (61 88 08 70 019)

Groeten,
Lolke

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2596 Gepost op: 23 juni 2023, 22:46:57 »
Het toeval wil dat twee dagen geleden sncf231e deze bijdrage heeft geplaatst:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88535.msg3222400216#msg3222400216

Zelfde rijtuignummer!!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2597 Gepost op: 20 september 2023, 09:13:14 »
Op 20 september 1998 was ik bij de Kusttram in België om de veranderingen met betrekking tot het materieel te zien.
Maar eerst even terug in de tijd toen de enkelgelede BN trams nog onder de vlag van de Buurtspoorwegen (NMVB) reden.


Een dia van 21 juli 1984 bij de halte De Haan aan de Zee.
Het materieel was wel wat hoekig, maar zag er niet lelijk uit (mijn mening).


In 1991 verdween de NMVB en werd het "De Lijn" met nieuwe kleuren. Ook verdween de koppeling en werd het front met de lampen aangepast.
Mr. 6012 bij de halte Oostende station op 20 september 1998.


Vanaf 1993 kwam er een lagevloermiddendeel in de enkelgelede trams.
Mr. 6048 ook bij de halte De Haan aan Zee.


Dat ombouwen tot dubbelgelede tram ging niet snel en er reden in 1998 nog genoeg enkelgelede trams, zoals mr. 6013.


De halte Wenduine Centrum met mr. 6035.


De Jules de Troozlaan in Blankenberge in de buurt van het station.


Wat verder op de Jules de Troozlaan in Blankenberge.
Mr. 6022 met een andere opstelling van de koplampen.


In Knokke werd op een stukje vrije baan achter de huizen langs gereden.

Toeval, maar op 23 september aanstaande wordt er officieel afscheid genomen van deze BN-trams in Oostende. 

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent   

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2598 Gepost op: 20 september 2023, 10:55:07 »
 :)
De oranje waren met de koppeling wel het mooist.
Het toppunt van lelijkheid heeft men m.i. gefabriekt met de tussenbak. Het was - ook mijn mening..- charmanter geweest als de horizontale vlakken en reclameteksten  van de beide andere bakken waren voortgezet.
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2599 Gepost op: 12 februari 2024, 09:20:54 »
Jawel, dit draadje is er nog en maar weer even tot leven gewekt.
Op 12 februari 1999 bij Delft Zuid nog eens langs de spoorlijn naar Schiedam gestaan.
Destijds was het meer winter met lage temperaturen dan nu.


Treinstel 8469.


Benelux, die toen nog rechtstreeks naar Antwerpen en verder reed.

Groeten.
Wim van der Ent

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2600 Gepost op: 12 februari 2024, 18:42:10 »
Mooie foto die Benelux

Benelux, die toen nog rechtstreeks naar Antwerpen en verder reed.

Stopte nog wel in Roosendaal


Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2601 Gepost op: 14 februari 2024, 08:16:01 »
Allemaal weer mooie Peppie plaatjes!

Gr. Menno(1846)
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2602 Gepost op: 14 februari 2024, 09:32:49 »

Twee onbekende Plan V's op 14 februari 1999 bij Woerden in de richting van Harmelen.
Dank voor de reacties.
Groeten.
Wim van der Ent

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2603 Gepost op: 14 februari 2024, 12:26:02 »
Altijd genieten van deze (historische) beelden  (y)

Zo mag ik ook graag struinen bij het Duitse Doku-des-Alltags

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2604 Gepost op: 14 februari 2024, 22:04:23 »
Hoezo "historische beelden"? Dit voelt als gisteren vanochtend...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2605 Gepost op: 14 februari 2024, 22:55:43 »

Twee onbekende Plan V's op 14 februari 1999 bij Woerden in de richting van Harmelen.
Dank voor de reacties.
Groeten.
Wim van der Ent

Foto: schitterende sfeer!!
Met vriendelijke groet,
Wim

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2606 Gepost op: 01 april 2024, 09:43:38 »
Op 1 april 1999 op weg naar het oosten van Duitsland. Halverwege bij Kassel even een tussenstop gehouden en
in de buurt van het eindpunt Kaufungen Papierfabrik een paar trams gefotografeerd.
Het eindpunt Kaufungen Papierfabrik was in 1998 in gebruik genomen en was onderdeel van de toen nog aan te leggen
verbinding naar uiteindelijk Hessisch Lichtenau (Lossetalbahn).


De bestuurder van lagevloer motorrijtuig 465 (fabrikant Duewag met bouwjaar 1991) heeft de richtingfilm van deze lijn 4
al ingesteld voor de terugweg naar het andere eindpunt, Mattenberg.


Er reed ook nog hogevloer materieel, zoals deze enkelgelede 362 met aanhangrijtuig 561.
Het motorrijtuig is in 1971 door fabrikant Wegmann geleverd. In 2003 is het rijtuig naar de tram van Gorzów Wielkopolski in Polen gegaan.
Großraum aanhangrijtuig 561 is uit 1967 (fabrikant Credé) en is in 2002 gesloopt.
Beide dia's zijn gemaakt langs de Kaufunger Weg.


De Lossetalbahn naar Hessisch Lichtenau maakt gedeeltelijk gebruik van een goederenspoorlijn.
Op deze dia komt de tram (mr. 363 en ahr. 568) vanuit de Leipziger Strasse om eerst naast de goederenspoorlijn te rijden.
In 2006 kon er naar Hessisch Lichtenau getramd worden.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2607 Gepost op: 02 april 2024, 09:17:31 »
Op 2 april 1999 waren er bij de Harzer Schmalspurbahnen museumactiviteiten.


Tussen de haltes Drei Annen Hohne en Steinerne Renne (in het Drängetal) kwam als eerste Mallet stoomloc 99-5906 (bouwjaar 1918) voorbij.
Na afscheidsritten in 2022 is de locomotief nu een statisch object in Hasselfelde. 


Even later gevolgd door de reguliere trein met stoomloc 99-7240 (bouwjaar 1955).


Een goederentrein met stoomlocs 99-6101 en 6102 (bouwjaar 1914).


Daarna zijn we naar de Selketalbahn gegaan, waar bij Straßberg motorrijtuig 187-013 voorbij kwam.
Het rijtuig is in 1955 door Talbot gebouwd en werd in 1995 van de Inselbahn Langeoog overgenomen.


Museummotorrijtuig T1 bij de halte Silberhütte. Waggonfabrik Dessau leverde het rijtuig in 1933.


Het museumrijtuig reed eerst naar station Stiege, hier gefotografeerd bij de aankomst.


Bij Stiege werd door de keerlus gereden en werd het rijtuig even bij het stationsgebouw opgesteld.
Daarna werd richting Eisfelder Talmühle vertrokken.


De zon stond niet echt ideaal bij station Eisfelder Talmühle. Toch maar een dia gemaakt en digitaal de wat donkere delen opgelicht.


Motorrijtuig 187-013 bij Stiege.


Op weg naar de tram van Nordhausen tussen Ilfeld en Niedersachswerfen motorrijtuig 187-011 nog tegen gekomen.


In 1994 werd van Freiburg motorrijtuig 110 overgenomen. Deze tweerichting enkelgelede vierasser kreeg in Nordhausen het nummer 91.
In 2003 werd het rijtuig aan Halberstadt doorgegeven.
Motorrijtuig 91 heb ik hier bij voormalig eindpunt Arnoldstrasse van lijn 2 gefotografeerd.


Rautenstrasse met motorrijtuig 93 (ook ex Freiburg, in 2008 gesloopt).


Hetzelfde motorrijtuig bij het eindpunt Nordhausen Ost, dat sinds 1993 in gebruik was.


Nog een laatste dia op 2 april 1999 van motorrijtuig 187-011.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2608 Gepost op: 03 april 2024, 08:46:14 »
Op 3 april 1999 begonnen bij de Harzer Schmalspurbahnen.




Weer in het Drängetal tussen de haltes Drei Annen Hohne en Steinerne Renne een gemengde trein met stoomloc 99-6102 afgewacht.




Daarna tussen Hasselfelde en Stiege stoomloc 99-7245 met versierde rijtuigen gefotografeerd.
Niet zo interessant met die versierde rijtuigen.

Dus bij de Harzer Schmalspurbahnen weggegaan en terecht gekomen bij de Kreisbahn Mansfelder Land, die sinds 1997
in opdracht van de Deutsche Bahn AG tussen Klostermansfeld en Wippra reed (normaalspoor).
In 2015 is het reguliere reizigersvervoer stilgelegd (er reden sinds 2002 al geen goederentreinen meer).
Later in 2015 gingen er in het weekend en op feestdagen toch weer personentreinen rijden op de spoorlijn,
die ook bekend is onder de naam Wipperliese.
Sinds 2023 worden deze toeristische ritten door Cargo Logistik Rail Service uit Barleben gereden.


Halte Friesdorf Ost met VT 408, een overgenomen Esslinger motorrijtuig (bouwjaar 1959).


Dezelfde VT 408 tussen Friesdorf en Wippra. Het reed niet vaak, ik meen om de twee uur.


Halte Friesdorf


Het eindpunt, station Klostermansfeld.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2609 Gepost op: 04 april 2024, 09:50:48 »
Op 4 april 1999 naar de spoorlijn Weimar - Kranichfeld in de hoop de dubbeldeks railbussen van de serie 670, die daar proefreden, te zien.
Helaas reed er geen dubbeldekker, maar een "Ferkeltaxe", een DDR railbus.


Station Weimar Berkaer Bahnhof (een kopstation) met een vertrekkende railbus.


Op station Bad Berka konden we dezelfde railbus nog eens fotograferen.

Daarna zijn we naar de Oberweißbacher Bergbahn (sinds 2020 Thüringer Bergbahn) gegaan.
Deze spoorverbinding tussen Cursdorf en Obstfelderschmiede bestaat uit een normaalsporig adhesie deel en een kabelspoor deel met een spoorwijdte van 1800 mm.
Bij station Lichtenhain an der Bergbahn sluiten beide systemen op elkaar aan.
De dia's zijn gemaakt bij het adhesie gedeelte tussen Cursdorf en Lichtenhain an der Bergbahn. Het kabelspoor hebben we niet gefotografeerd.


De motorrijtuigen 479-205 en 479-201 bij Cursdorf. Er is nog een derde motorrijtuig (479-203), maar die hebben we niet gezien.


Eindpunt Cursdorf.




Ook in de buurt van Cursdorf.




Bij de enige tussenhalte Oberweißbach-Deesbach.


Het eindpunt Lichtenhain an der Bergbahn met de verbinding met het kabelspoor.
Met behulp van een breedspoor platformwagen kan dit in principe nog gebruikt worden voor een normaalspoor aanhangrijtuig of een goederenwagen.
Het afgebeelde materieel is in 1982 en 1984 herbouwd ("Rekonstruiert") door het Reichsbahnausbesserungswerk Berlin-Schöneweide.
Daarbij is mogelijk gebruik gemaakt van onderdelen van het oorspronkelijke materieel uit 1909 en 1923.

6 dia's van 22 mei 1968  met het toen oorspronkelijke materieel heb ik nog niet zo lang geleden in een album op Flickr gezet.
Link: https://www.flickr.com/photos/wim_van_der_ent/53603469776/in/album-72157712295559698/

Groeten.
Wim van der Ent