Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972067 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2565 Gepost op: 30 March 2023, 11:55:15 »
Das gewoon een interlokale tram 😇
Leuke platen!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2566 Gepost op: 30 March 2023, 12:26:35 »
@Wisselwachter: er lagen (uiteraard) wel rails, maar netjes aangeharkt spoor met een ballastbed en dergelijke was er,
waar wij gefotografeerd hebben, haast niet.
De bielzen lagen in de aarde /grond en het gras groeide daar welig overheen.


Op deze foto is de rails te zien (ik heb teveel dia's gemaakt bij dat eindpunt).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2567 Gepost op: 31 March 2023, 09:32:07 »
31 maart 1998


Als eerste naar station Hershey gereden. Op de tak naar Jaruco zouden er in de ochtend activiteiten zijn.


Werkwagen 073 was wat aan het rangeren.


Waarschuwingsbord bij een overweg: Stop, veiligheid voor alles.


Het viel niet mee om een goed fotopunt te vinden op de lijn naar Jaruco.
Er werd vooral langs een weg gereden in een vlak en leeg landschap met veel lage struikjes voor de trein, zodat je de draaistellen niet zag.
Halverwege, bij San Antonio de Rio Blanco, hebben we de eerste trein afgewacht.
Motorrijtuig 3021 en 3018 zijn oorspronkelijk amerikaanse passagiersrijtuigen (type heavyweight), die in 1970 zijn verbouwd en
gemotoriseerd (met onderdelen van uitgediende Brill interurbans).
In totaal zijn er 4 motorrijtuigen in 1970 gemaakt: de 3019 en 3020 hebben we niet gezien in 1998.


Eindpunt Jaruco.


De machinist (of wagenvoerder) op zijn werkplek voor de terugreis.


Plaatje onderweg, richting Hershey. De koe, die aan een touw vastzat, fleurt het nog wat op.


Daarna zijn we naar station Jibacoa aan de hoofdlijn gegaan, waar locomotief 21202 voorbij kwam.
In 1954 leverde de franse fabrikant Brissonneau et Lotz deze van oorsprong diesellocomotief.
In 1975 is er een electrische locomotief van gemaakt.


Er gebeurde hele tijden niks en dan kan je wat rondkijken in de omgeving van het station. Plaatje gemaakt van een ploegende boer.
Winkels waar je iets te eten of te drinken kon kopen, hebben we niet gezien.
Je lunch en drinken moest je dus zelf 's-ochtends meenemen.


Op tijd terug bij station Jibacoa om de trein naar Matanzas met locomotief 21002 vast te leggen.


Interurban 3006, die niet verder reed.
Het motorrijtuig was gehuurd door een film/cameraploeg, die na enige tijd met auto's (landrovers) werd opgehaald.


Het was niet duidelijk of het motorrijtuig kapot was en de man op het dak een en ander probeerde te repareren.


Later stond het motorrijtuig op een opstelspoor bij station Jibacoa.


Dat gaf mij de kans om het logo op de zijkant van het motorrijtuig op mijn gemak te fotograferen.


Later in de middag naar de halte San Antonio de Rio Blanco gegaan en de trein uit Jaruco gefotografeerd.


Plaatje van het vertrek van de motorrijtuigen 3021 en 3018.


Daarna zijn we naar het eindpunt bij het depot en de suikerfabriek gegaan, waar interurban 3007 nog op klandizie stond te wachten.


De suikerfabriek was in vol bedrijf.


Tenslotte nog bij de halte Paula deze goederentrein met suikerrietwagens kunnen fotograferen.
"Steeplecabs" 20808 en 20801 zijn de trekkracht. Zij hebben nog de oorspronkelijke schuine neuzen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2568 Gepost op: 31 March 2023, 11:24:26 »
Leuke fotoserie weer...
De asymmetrische pantografen vallen me op: ik ken dat model helemaal niet. Is dit specifiek voor Cuba of wordt/werd dit model ook elders toegepast?

Groet! Frans
Groet!  Frans

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2569 Gepost op: 31 March 2023, 12:19:34 »
Heerlijke platen weer Wim!  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2570 Gepost op: 31 March 2023, 12:32:55 »
De werkwagen en de boer. Mooiste platen tot nu ;)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2571 Gepost op: 31 March 2023, 13:12:34 »
@Nullem/Frans: Geen flauw idee over die asymmetrische pantografen.



Een sterk uitvergroot stukje van 2 foto's van later. Die pantografen zwierden wel alle kanten op.
Ik zag op internet wel dat er in Sydney (Australië) en in Japan bij beperkte ruimte
gebruik werd gemaakt van gekruisde onderarmen, maar die pantografen waren dan niet asymmetrisch.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Diamond-shaped_pantographs?uselang=de#/media/File:J37_453_Scherenstromabnehmer.jpg

Met vriendelijke groeten en met dank voor de reacties.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 31 March 2023, 13:18:02 door Willem1951 »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2572 Gepost op: 01 April 2023, 09:55:28 »
1 april 1998


Op weg naar een eerste fotopunt een dia gemaakt van de toch wel smerig rokende rietsuikerfabriek.
Het autootje kwam op het juiste moment voorbij.



De interurbans naar Caraballo moesten vanwege werkzaamheden via een dwarsverbinding in de buurt van de halte San Antonio de Rio Blanco omrijden.
Die dwarsverbinding werd niet vaak gebruikt, want de rails waren volledig overwoekerd door gras en onkruid.
Er was geen weg in de buurt van die dwarsverbinding, dus wij konden de trein niet volgen.




In het dorp Caraballo reed de interurban door een straat langs de huizen.


Een dia gemaakt bij Las Mercedes, toen interurban 3007 terug richting Hershey reed.


In de buurt van Caraballo blijven hangen en nogmaals de 3007 op de dwarsverbinding gefotografeerd.


Wederom in de dorpsstraat van Caraballo.


Daarna terug naar station Jibacoa, waar de franse locomotief 21202 voorbij kwam.
Door de openstaande luiken is goed te zien dat er geen dieselmotor meer inzit.


Ook werkwagen 072 reed voorbij.


Inmiddels reed er naar Caraballo een andere interurban: 3009 in een modernere beschildering.
De dia is gemaakt vlak bij het eindpunt in Caraballo.


Zelfde locatie, maar dan zonder de afgesnede bovenleidingspalen, toen de interurban weer terugreed.


Daarna naar Las Mercedes gegaan, waar nu vanwege de werkzaamheden tussen San Mateo en Caraballo van alles langskwam.
Als eerste interurban 3021 en 3018 naar Jaruco.


Geen zon bij interurban 3009.


Met zon is het mooier.


Een werktrein met diesellocomotief 71067, een russische machine uit 1988 van het type TEM-2TK van een fabriek in Bryansk.


Tot slot nogmaals de combinatie 3021 met 3018.
De spoorligging was niet optimaal. De pantograaf zwabberde alle kanten op.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 01 April 2023, 09:57:47 door Willem1951 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2573 Gepost op: 01 April 2023, 10:07:45 »
Prachtige foto’s. Lijkt me ook een perfect onderwerp voor een modelbaan!
Is er nog iets van dit netwerk in bedrijf?
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2574 Gepost op: 01 April 2023, 11:40:02 »
@Marc tramt: Of er nu nog iets rijdt, weet ik niet. Dit amerikaanse materieel is na 1998 al gauw vervangen door tweedehands spaans materieel (zie morgen).
In 2017 is dit gebied getroffen door de orkaan Irma met veel schade als gevolg.
Ik vond op YouTube nog een video van 2021 met als titel: de trieste geschiedenis van de electrische trein, waarbij naar Jaruco werd gereden.
https://www.youtube.com/watch?v=s2zrcw-0QJk
Zie t.z.t. ook mijn bericht van 3 april 2023.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2575 Gepost op: 01 April 2023, 13:21:18 »
Inderdaad mooie plaatjes. Wij hebben de rit van Havana naar de suikerfabriek in 1997 gemaakt, . Ook nog ritje op de zijlijn naar Jaruco, met bezoek aan de ouders van de bestuurder. Op de heenweg in een omgebouwde goederenwagon met schoolstoeltjes, die aan de bodem vastgelast zijn.
Heel bijzonder.

Gr. Frank.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2576 Gepost op: 02 April 2023, 09:32:59 »
2 april 1998


Interurban 3009 in de buurt van de halte Paula.


Eveneens in de buurt van de halte Paula interurban 3006 gefotografeerd.
Een consequente huisstijl was er niet. Elke interurban had zo te zien eigen kleuren en raampartijen.




Vanwege de goede zonnestand weer naar de dorpsstraat van Caraballo gegaan.
Echte haltes waren er in het dorp niet (behalve dan het eindpunt).
Op verzoek werd er her en der gestopt, zoals hier bij een zijstraat.


Het zijn toch wel grote bakbeesten, die interurbans.


Interieur van station Jibacoa.


Het bord met raadgevingen voor de reiziger.

Daarna bij station Jibacoa gebleven.


Interurban 3006.




"Steeplecab" 20807 (General Electric uit 1925).




Opnieuw interurban 3006. De laatste dia bewaard omdat de pantograaf vrij van de palen is, wat ik mooier vind.


Een dia vlakbij het eindpunt in Caraballo.


Daarna met een interurban meegereden, die naar het eindpunt bij de suikerfabriek ging.
Daarbij werd over het terrein van de werkplaats gereden, waar overgenomen materieel van de
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (uit Barcelona, Spanje) stond. Deze dia is vanuit de interurban gemaakt.


Wij zijn uiteraard teruggelopen naar de werkplaats (wat natuurlijk niet mocht) en we konden toch snel wat dia's van
het overgenomen spaanse materieel maken.


Achter werkwagen 073 stonden 2 motorrijtuigen van de serie 3022 -3027. Dit waren oorspronkelijk diesel hydraulische motorrijtuigen
van de duitse fabrikant Uerdingen uit 1958 met een ronde kop. Tussen 1975 en 1983 zijn er in Cuba electrische motorrijtuigen van gemaakt.
Jammer genoeg hebben wij die wagens niet zien rijden.
 


Laatste dia van het depot bij de suikerfabriek, daarna werden wij weggestuurd want we mochten er niet fotograferen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 02 April 2023, 09:57:22 door Willem1951 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2577 Gepost op: 02 April 2023, 10:47:33 »
Heerlijk dat depot gluren.  (y)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2578 Gepost op: 02 April 2023, 13:15:56 »
Prachtige foto's, een hele andere wereld lijkt het wel  :o

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2579 Gepost op: 02 April 2023, 20:17:17 »
Mooie fotoos, Wim, dank voor het posten!