Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886922 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2115 Gepost op: 04 maart 2021, 09:07:11 »
Op 4 maart 1996 naar Bozen/Bolzano in Italië geweest voor de Rittner Bahn /Ferrovia del Renon.
Met een kabelbaan is het dorpje Oberbozen/Soprabolzano te bereiken waar de metersporige Rittner Bahn een station heeft.
Het bedrijf reed in die tijd nog met stokoud materieel uit begin 1900 en dat vooral in de zomer voor de toeristen.
In de winter werd het destijds modernste materieel ingezet, namelijk een vierasser uit 1958 van de in 1978 opgeheven interlokale tram
van Esslingen-Nellingen-Denkendorf in Duitsland.
Link naar meer info (ook weer in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Rittner_Bahn


Motorrijtuig 12 bij de halte Rappersbichl/Colle Renon.
In 1982 werden er 2 trams van dit type de berg opgezeuld. Pas in 1992 is dit rijtuig als enige in dienst gekomen.
De tweede tram is in 2012 terug gegaan naar Stuttgart om daar in de museumcollectie te worden opgenomen.


Het eindpunt Klobenstein/Collalbo. SAD is de exploitant en staat voor Südtiroler Automobildienst of wel Società Autmobilistica Dolomiti.


Niet zo ver van het eindpunt Klobenstein. De tram is op weg naar het eindpunt in Oberbozen.




Van Oberbozen naar Maria Himmelfahrt/L’Assunta pendelde een ander motorrijtuig, ook met het nummer 12. Dit rijtuig is uit 1907.
Als vanouds werd er op dit stuk maar 1 of 2 keer per dag gereden.

Nog 2 dia's van het stalen rijtuig 12 in de buurt van Oberbozen.





Tot slot 2 dia's bij halte Lichtenstern/Stella




Inmiddels zijn er treinstellen van de Trogenerbahn (Zwitserland) in dienst gekomen.

Met vriendelijke groeten
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2116 Gepost op: 04 maart 2021, 09:24:19 »
Weer mooie plaatjes.
Schilderachtig zeker met die beugeltrams.
De SAD (what's a name?) tram valt in het landschap lelijk uit de toon. Hoe kan je een tram in tien jaar tijds zo lelijk verprutsen..
Een beetje zoals de Haagse 205 en 210 die door de RET werden gekocht om tot railreinigers te verbouwen, wat van de 205 met matig resultaat is gelukt, nummer 2203.

Ronald
Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2117 Gepost op: 05 maart 2021, 09:29:34 »
Op 5 maart 1996 in Zwitserland bij de Rhätische Bahn tussen Scuol Tarasp en Bever wat dia's gemaakt.
Die dia's heb ik al eens eerder gedigitaliseerd voor een album over de Rhätische Bahn op mijn Flickr fotosite.
Ik heb 2 foto's verkleind om ze hier te plaatsen.


Viaduct over de Inn (rivier) bij station Cinuos-chel-Brail (loc 616).


Loc 603 tussen de stations Zuoz en Madulain. Deze locomotief is gemoderniseerd, maar kreeg pas later eenbeenpantografen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2118 Gepost op: 05 maart 2021, 12:28:26 »
Wim,

Mooie dia's.
Volgens mij krijg je op je tram-dagen* meer reacties.

Ronald
* en NS-afleveringen

Groet,
      Ronald

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2119 Gepost op: 05 maart 2021, 13:51:05 »
Dank.
Het is nu eenmaal een gegeven dat "men" op dit forum het liefst foto's van treinen in Nederland ziet.
De kans dat er een reactie (positief of negatief) op een treinfoto komt, is dus groter dan op een tramfoto.
Vind ik niet erg en ik ben niet ontevreden. Ook topics met  tramfoto's, zoals in 19-Toen en 25 jaar geleden,
worden wel gelezen volgens het overzicht op het forum.

Mijn drijfveer blijft het digitaliseren van mijn dia's en die foto's voor mijzelf makkelijk toegankelijk te maken.
Ik heb zo'n 30.000 dia's en die bekijk ik niet meer. Projector en scherm opstellen is teveel werk, als de diaprojector het al doet.
Ik weet ook niet meer wat ik allemaal heb; zonder database met alle diagegevens is mijn diaverzameling ontoegankelijk/waardeloos.
Het draadje 25 jaar geleden is voor mij gewoon een aanleiding om eens wat te scannen en er een toonbaar digitaal plaatje van te maken.
Dia's worden in de loop der tijd toch slechter. Hoe eerder gedigitaliseerd, hoe beter.
Ik zie het aan dia's met toch wel historische opnames uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw bij de trambedrijven van de DDR.
Die dia's zijn allemaal beschimmeld en het kost heel veel tijd qua digitale bewerking om er een foto, die gepubliceerd kan worden, van te maken.
Waren die dia's maar eerder gedigitaliseerd.

Ik zal het ook veel leuker vinden als meer lezers van dit forum hun inmiddels historische foto's van 25 jaar geleden digitaal laten zien.
Uiteraard mits je er de apparatuur en vooral de tijd voor hebt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2120 Gepost op: 05 maart 2021, 14:06:10 »
Schitterende foto's!!
Ik ben een een aantal keer in Igls geweest, gek genoeg nooit in Fulpmes.

gr Ed.
Ik nooit in Igls, wel een aantal keren in Fulpmes :D.
Mooie foto's Willem en leuke herinneringen!

Groet,
michel

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2121 Gepost op: 05 maart 2021, 14:38:55 »
Beste Wim,

Ik ondersteun je oproep.
Een aantal jaar gekeden heb ik mijn, voornamelijk RET-, dia's plus documenratie uitgeleend aan ROVM-digitaal.
Zij hebben het gedigitaliseerd en alles staat op de site.
Gelukkig waren mijn dia's nog goed van kwaliteit.
Nog steeds, gemiddeld 45 jaar oud.
Dit in tegenstelling tot het werk van onze destijds gerenomeerde huwelijksfotograaf, waarvan zelfs de nabestellingen ontkleurd zijn...
Tramhuwelijk met vierasser 523.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 14:42:05 door HRP »
Groet,
      Ronald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2122 Gepost op: 05 maart 2021, 14:43:56 »
@Willem1951/Wim: hoewel ik treinen vaak het leukst vind, gaat het meer om de hele setting. Zo'n felgekleurd trammetje midden in een weids berglandschap is altijd geweldig!

Heb je op je reizen toevallig ook vakantietreinen zoals Railtour, TUI of Apfel Pfeil gefotografeerd?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2123 Gepost op: 05 maart 2021, 17:05:15 »
......Die dia's zijn allemaal beschimmeld en het kost heel veel tijd qua digitale bewerking om er een foto, die gepubliceerd kan worden, van te maken.......

Daar kijk ik toch van op, want vooral dia's uit de '60 en '70 jaren geven nooit problemen, en al helemaal geen schimmel erop. Dat ligt toch echt aan de manier van opslaan en vooral het klimaat.
Oude Kodak wil nog wel eens oranje worden, Agfa uit ongeveer '83 tot '87 wel eens paars. Maar daar is heel makkelijk wat aan te doen.
Maar schimmel of ontkleuring heb ik nog niet waargenomen in mijn dia archief.
Welk merk gebruikte je, en niet onbelangrijk, waar liet je ze ontwikkelen, Wim ?

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2124 Gepost op: 05 maart 2021, 18:03:51 »
@ Wim, mooie foto's, bedankt voor het posten iedere keer.
Alleen reageer ik niet vaak, ook niet op de foto's van anderen trouwens, maar dat wil niet zeggen dat ik eea niet mooi vind.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal veel moeite zonder iets zinnigs bij te dragen en het slurpt veel te veel van mijn tijd.
Verder ben ik zo tussendoor ook mijn ca. 10.000 dia's aan het scannen, alleen deed ik vroeger, lees jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw, niet zoveel aan treinen.
Maar als er bekijkenswaardige treinenfoto's tussen zitten post ik ze alhier op het forum.

@ Dwergsein,
Mijn ervaring met oude dia's is dat zij met heel wisselende kwaliteit bewaard zijn gebleven.
Veel dia's zijn slechts licht donkerder geworden, sommige rollen zijn paars verkleurd en weer andere zijn heel donker geworden ondanks dat al mijn dia's altijd bij elkaar zijn bewaard, ze hebben altijd bij elkaar in dezelfde ruimte gestaan.
Let wel, dit vanaf het begin in 1973 totdat ik in ca. 2010 overgestapt ben naar digitaal fotograferen.
Als ik even terugdenk vermoed ik wel dat het paars verkleuren en donker worden is begonnen nadat de winkel de diarollen niet meer naar Agfa stuurde maar naar een onafhankelijke ontwikkelcentrale.

Mijn voorkeur lag bij Agfa diarollen omdat de kleuren van Kodak en later Fuji mij niet zo erg bevielen, ik vond Agfa mooier.
Alleen waren er vanaf een moment bij ons ik de buurt geen Agfa diarollen meer te koop, iedereen was overgegaan op Fuji en in mindere mate Kodak.

Met name de lichte delen, vooral de lucht, van erg veel dia's zitten zwarte stofjes op, het kan ook een vorm van schimmel zijn, mijn kennis reikt niet zover dat ik dat onderscheid kan maken.
En ook hier weer, de dia's zijn heel wisselend, soms heel veel werk om ze op te poetsen en soms een of twee stofjes verwijderen en klaar!

Dus Wim en andere posters op het forum, heel erg bedankt voor jullie bijdragen!
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 18:05:34 door Teun »
Groeten van Teun.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2125 Gepost op: 05 maart 2021, 20:30:57 »
Hallo,
@Rondje_H0 , Martijn: Ik heb, voorzover ik weet, geen vakantietreinen gefotografeerd.
Wel die ski treinen in Nederland waar een tijdje nog de serie 1200 voorstond.
@Dwergsein en Teun: die beschimmelde dia's uit de jaren '60 en '70  zijn uit een nalatenschap en zijn niet van mij.
Ik knap ze alleen op omdat ik dat leuk vind om te doen. Wel heb ik toestemming om die dia's in een Flickr album te laten zien.
Ik weet dat die dia's niet goed bewaard zijn door de fotograaf (vochtig huis en later in een soort caravan).

Ik ben in 1978 begonnen met dia's en heb verschillende merken geprobeerd. Ik heb ook de ervaring dat bij sommige Agfa dia's het groen in blauw/paars verandert.
Ook zie ik bij Agfa, Kodak en Fuji dia's soms zwarte stipjes in de lichte delen, wat er met een blaasbalg niet afgaat.
Ik sluit niet uit dat dat een begin van schimmel is. Ik bewaar mijn dia's in een kamer op het noorden waar het redelijk koel blijft.
Een betere bewaarmogelijkheid heb ik niet.
Meer "last" bij dia's heb ik van de krassen, die bij het ontwikkelen zijn ontstaan.
Qua bewerking heb ik vooral moeite met de Fuji dia's, die ik van 1993 tot 2010 heb gebruikt.
Vooral de blauwe luchten zijn onnatuurlijk blauw. Ook het NS-geel in de zon is in mijn ogen vaak te uitbundig.
Digitale camera's hebben toch wel veel voordelen. Ze hadden er alleen al in 1978 moeten zijn.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2126 Gepost op: 05 maart 2021, 20:54:37 »
Opvallend is dat de Agfa dia's uit de '60 jaren veel beter en scherper zijn dan die uit bv de '90 jaren. Heb eigenlijk alleen ervaring met Agfa, ben pas in de '90 jaren op Fuji overgegaan, omdat de Agfa hoe langer hoe minder werd.
Ik bewaar de dia's zo "warm" mogelijk, juist om vocht te voorkomen. Dat is tot nu toe erg goed uitgepakt, behalve dus het paars worden van enkele jaargangen Agfa, is er werkelijk geen verval.
Ook qua stofjes en krassen valt het erg mee, en heb er toch al "10.000"den in gescand. Leuk werk, want alles komt weer eens voorbij.
Wel zijn alle echt oude dia's, welke nog tussen glas zaten, eerst om geraamd in normale raampjes om de bekende "regenboogringen" tussen het glas te voorkomen.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2127 Gepost op: 06 maart 2021, 08:42:43 »
Ivm copyright foto maar verwijderd.  :-\
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 14:06:55 door Rob Hagg »
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2128 Gepost op: 06 maart 2021, 08:54:13 »
6 maart 1996 ook bij de Rhätische Bahn.


Vroeg in de ochtend een plaatje gemaakt van de trein naar Arosa bij station Chur. Toen nog met het gelijkstroommaterieel.
In 1997 is die spoorlijn geschikt gemaakt voor het wisselstroomsysteem van het zogenaamde Stammnetz van de RhB en konden er locomotieven rijden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2129 Gepost op: 06 maart 2021, 23:08:45 »
Fraaie platen Wim.
Welke scanner gebruik je om deze fraaie kwaliteit te krijgen en met welk programma doe je je nabewerking?
Zijn dit gewone 35mm dia's?
Groet,
Gerard.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde