Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 13:49:23
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 13:41:15
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 13:34:34
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 13:34:02
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 13:31:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door 4020 281-4
Vandaag om 13:24:32
Buitenlust door FritsT
Vandaag om 13:15:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:01:44
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door henk
Vandaag om 12:59:34
Relaisbesturing of toch Arduino? door GMA70
Vandaag om 12:58:57
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Thom
Vandaag om 12:42:37
Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door Huib
Vandaag om 12:40:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:24:18
Automatische koppeling komt niet ver genoeg omhoog door Wummeke
Vandaag om 12:19:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dartje75
Vandaag om 11:49:34
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 11:18:42
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:12:16
Goederenloods Apeldoorn door Ronald69
Vandaag om 10:54:52
20 toen door Teun
Vandaag om 10:47:35
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door nkob
Vandaag om 10:38:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 10:32:36
Laag-Baarlo door Frank 123
Vandaag om 10:28:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:23:42
EifelBurgenBahn door nkob
Vandaag om 10:10:57
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 09:52:50
NS modelbaan Hoekdam H0 door knutselaar
Vandaag om 09:50:41
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door VAM65
Vandaag om 09:46:19
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 623457 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2085 Gepost op: 24 juni 2020, 09:58:06 »
Mee eens, mooie plaatjes, je wil er zo (weer) naar toe. Mijn plaatjes zijn van 1990 en 2003, dus (nog) niet te gebruiken in deze rubriek.

Gr. Frank.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2020, 06:57:17 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2086 Gepost op: 24 juni 2020, 10:58:47 »
Wij waren in 1995 nog een paar dagen in Valencia, daarna via Barcelona naar
Marseille en via St. Etienne en Grenoble naar huis. Met reisdagen waren we 2 weken weg.
Die dia's van die tramsteden moet ik allemaal nog scannen en opknappen. Ik denk niet dat ik dat op tijd ga redden.

24 juni 1995.


Op lijn 3 van de MetroValencia reed het destijds nieuwste materieel: de serie 3900 uit 1995.
Op de spaanstalige Wikipedia internetpagina is vermeld dat deze serie (18 stuks) al weer uit dienst is.
Niet omdat ze versleten zijn, maar vanwege het verwijderen van een veiligheidssysteem, dat in nieuwere metrostellen nodig was.
Er was geen geld om nieuwe veiligheidssystemen te kopen.
Op deze dia zo'n metrostel bij het eindpunt Rafelbunyol.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2087 Gepost op: 25 juni 2020, 10:05:06 »
25 juni 1995, nog een dag in Valencia (Spanje).


Station Betera, eindpunt van metrolijn 1. Op deze lijn reden de metrostellen van de serie 3700, die gelijkenis vertonen met het materieel van Utrecht-Nieuwegein.
Dit materieel (40 stuks) uit 1987 en 1990 is in 2009/2010 buiten dienst gegaan in Valencia.


De halte Massarrojos. Het fotograferen bij die metrolijnen werd niet op prijs gesteld.
Mogelijk vanwege de dreiging van aanslagen, maar haast elke machinist zat te gebaren van "niet doen". 


Tramlijn 4 bij de halte Serreria. Thans is het hier volgebouwd en rijdt de tram in een verkeersriool (8 baans weg).


In de buurt van de eindpuntlus Doctor Lluch was destijds wat bebouwing.
Ook hier is het totaal veranderd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Mathijs Kok

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2088 Gepost op: 25 juni 2020, 11:21:05 »
Mooie foto’s,
Die 3700’s hebben hebben een beetje een “vlaflip”-patroon, net als op de SGM.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2089 Gepost op: 26 juni 2020, 10:13:30 »
26 juni 1995 in Barcelona voor de Tramvia Blau.
Deze tramlijn uit 1901 (normaalspoor) begint bij een metrostation en eindigt bij de kabelspoorlijn van Tibidabo (een berg).
Omdat het een particulier bedrijf was, heeft deze tramlijn de opheffing van de gemeentelijke tramlijnen in 1971 overleefd.
Het is tegenwoordig vooral een toeristische attractie.








Motorrijtuig 6 is uit 1904 en is in 2005/2006 gerenoveerd.
Overigens, sinds 2018 rijdt er niets in verband met renovatie van de infrastructuur.
Geen nood, want sinds 2004 rijden er weer (lagevloer)trams in Barcelona.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2090 Gepost op: 27 juni 2020, 10:26:47 »
Op 27 juni 1995 in Marseille (Frankrijk).


Station Marseille Saint Charles met TGV 92.


Dankzij een tunnel onder de binnenstad overleefde tramlijn 68 de opheffingen in de jaren '50 - '60 in Marseille.
Op deze dia komt de tram weer bovengronds in de Boulevard Chave.
In 2004 werd de lijn stilgelegd om te worden omgebouwd voor lijn T1 van het nieuwe tramnet.
De nieuwe lagevloertrams zijn breder, waardoor de tunnel thans enkelsporig is.


Boulevard Sainte Therese in de buurt van het eindpunt bij de remise Saint Pierre.
In 1968/'69 leverde BN in België 16 PCC's in tweerichting uitvoering. In 1984 kreeg het materieel dit uiterlijk.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2091 Gepost op: 28 juni 2020, 10:20:20 »
Dia's van 28 juni 1995 van de tram van St. Étienne (Frankrijk).
Ook in St. Étienne is de meterspoor tram niet opgeheven (te smalle straat voor bussen).


In 1991 werd de overgebleven lijn 4 in het noorden verlengd naar het eindpunt Hôpital Nord.
Vlakbij dat nieuwe eindpunt konden we een van de vijf gelede PCC zesassers fotograferen.
BN in België leverde de wagens in 1967/1968. Deze 554 is nog in de oude beschildering.


In 1991 kwamen er ook nieuwe lagevloertrams (15 stuks), nog uitgerust met een trolleystang. In 1998 is men overgegaan op de pantograaf.
Er kwam toen ook een vervolgserie van deze lagevloertram (20 stuks).


Het eerdere noordelijke eindpunt Terrasse met de PCC's, die in 1958/1959 geleverd zijn (30 stuks).
In 1982 zijn deze trams gemoderniseerd en in 1998 afgevoerd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2092 Gepost op: 28 juni 2020, 13:23:11 »
Weer mooie (en soms herkenbare) beelden.
Heb je elke dag foto's gemaakt ? ;)


Gr. Frank.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2093 Gepost op: 28 juni 2020, 15:07:51 »
@Eemstede: Dank. Uiteraard werd er elke dag gefotografeerd.
Het waren ook geen vakanties van luieren, de hele dag lekker eten en eens wat bekijken.
Er moest "gewerkt" worden voor het uiteindelijke doel, namelijk dia's van trambedrijven en soms spoorlijnen.
Omdat vakantiedagen schaars waren, probeerde je elke dag ergens anders te zijn om maar zoveel mogelijk te zien.
Zeker als je met gelijkgestemden op pad bent, heb je toch wel lol op die dagen, ook al moet je je soms 's-avonds
in een volgende stad rot zoeken naar een betaalbaar hotel. Met internet gaat dat thans wel gemakkelijker.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2094 Gepost op: 28 juni 2020, 16:36:50 »

Dat kan ik beamen, lol was er zeker. Het zo’n beetje begonnen met de Zwitserlandreizen van wijlen Dhr. Meijer uit Doetinchem.

Groet Cor Lageweg.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2020, 06:58:34 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2095 Gepost op: 29 juni 2020, 09:53:56 »
29 juni 1995 in Grenoble (Frankrijk).
In 1987 ging er weer een tram rijden in Grenoble (eerder in 1952 opgeheven).
Op normaalspoor en volledig met lagevloertrams. In 1995 waren er 2 lijnen; thans zijn er 5 lijnen.
Ik heb de eerste en de laatste dia van die dag gedigitaliseerd.


Het eindpunt La Poya van lijn A in Fontaine.


Bij het station van Grenoble (Place de la Gare). Deze lagevloertrams zijn van het type TFS2 van Alstom.
In 1988 heeft mr. 2020 van Grenoble een tijdje in Rotterdam proefgereden.

De volgende dag naar huis.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2096 Gepost op: 11 oktober 2020, 09:33:47 »
De tram van Charleroi (meterspoor).
Na de grootscheepse opheffingen eind jaren tachtig was de sfeer van de "Boerentram" in Henegouwen wel verdwenen in mijn ogen.
Alleen lijn 90 reed nog via Anderlues en Binche door de velden en langs wegen  naar La Louvière, zij het met het gelede BN materieel.
Maar daar kwam in 1993 ook een einde aan. Er reed toen alleen nog een lijn 89 naar eindpunt Anderlues Monument via de remise in Anderlues (Anderlues Jonction).
 
Op 11 oktober 1995 toch nog eens naar Charleroi gegaan om wat dia's te maken tussen Fontaine - l'Évêque (halte Pétria) en Anderlues.
Op dit deel reed de tram als vanouds enkelsporig in de kant van de weg en niet op viaducten en in tunnels. Ook de route door Anderlues was wel ouderwets leuk.


Sinds 1991 wordt de tram in Charleroi door de TEC (Transport en Commun) geëxploiteerd (na de splitsing van de NMVB/SNCV).



Aangekomen op station Charleroi-Sud stond er bij het eindpunt van de tram al een gelede tweerichting tram als lijn 90 te wachten op reizigers.
BN leverde deze wagens in 1981 en 1982. Dit exemplaar heeft al de kleuren van de TEC en een nieuw wagennummer.





Doordat lijn 89 in verband met werkzaamheden niet naar het eindpunt Anderlues Monument kon rijden, was lijn 90 tijdelijk weer tot leven gewekt.
De rails van lijn 90 in Anderlues (langs de weg naar Mons) waren nog niet weggehaald, waardoor lijn 90 vlakbij Anderlues Monument kon komen.
Op deze dia's het eindpunt van lijn 90 in Anderlues langs de Chaussée de Charleroi. Thans liggen hier geen rails meer. 



Langs de Rue de Mons op weg naar Fontaine - l'Évêque.



Lijn 89 reed ook, maar niet verder dan de remise in Anderlues.
Deze tram heeft nog de kleuren en het wagennummer van de SNCV (6110).



Ook de tweede wagen op lijn 89, die ik zag, was nog in de uitmonstering van de SNCV.



Dit was ook mogelijk: wel al kleuren van de TEC, maar nog het wagennummer van de SNCV.



Rue de Mons in Fontaine - l'Évêque.



Een lijn 89 bij de halte Chaussée de Thuin op weg naar de remise in Anderlues.



Het tijdelijke eindpunt bij de remise in Anderlues (Rue des Déportés).

Een paar weken later kon lijn 89 weer naar het eindpunt Anderlues Monument rijden en verdween lijn 90 opnieuw.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2097 Gepost op: 11 oktober 2020, 12:32:59 »
Leuke en mooie plaatjes.

Echt tram's: enelsppor, straatspoor, ..
Mooie wagens, later ontsierd met een lagevloermiddenvak, toch?

Ronald

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 9321
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2098 Gepost op: 11 oktober 2020, 13:17:54 »
Nope, alleen aan de kust. De Vlaamse "De Lijn" trams zijn eindeloos verbouwd en van een tussenbak voorzien.
De Waalse trams zijn tot op de dag van vandaag redelijk ongewijzigd gebleven, behoudens de kleurstelling met die rode blokken.
Kusttrams zijn overigens éénrichtingswagens, de Waalse tweerichting.

Fraaie plaatjes Wim!
En in retroperspectief vraag ik mij af waarom in in die dagen nooit zelf richting Anderlues ben gereden om het te bekijken en op de plaat te zetten. Blinde vlek of zo.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2020, 13:30:46 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons