Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886670 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2145 Gepost op: 10 maart 2021, 09:37:09 »
Op 10 maart 1996 moesten we terug naar huis.
Er was nog wat tijd om bij station Biglen wat foto's te maken van de EBT, de Emmental-Burgdorf-Thun Bahn.
In 1997 werd dit Regionalverkehr Mittelland samen met de Vereinigte Huttwil Bahnen (VHB) en de Solothurn Münster Bahn (SMB).
Regionalverkehr Mittelland ging in 2006 op in de nieuwe BLS AG.


Een in de jaren 1984/1985 geleverde pendeltrein bij Biglen.


Een ouder type pendeltrein (uit 1966).






Beide types op het station van Biglen.


Bij station Burgdorf stonden deze 2 locomotieven. Links een Re 4/4 III uit 1969 voor het goederenvervoer.
De locomotief zou nog bestaan als de Re 430-112 van Widmer Rail Services.
Rechts De 4/4 nr. 266, later De 586-258. Oorspronkelijk uit 1932/33 maar in 1980/81 gerenoveerd/omgebouwd.
Ik heb op het internet niet kunnen ontdekken of de locomotief nog bestaat.


Tot slot toch nog een dia van meterspoor op station Langenthal. De Oberaargau Jura Bahnen (OJB), sinds 1990 Regionalverkehr Oberaargau,
verbindt Langenthal met enerzijds St. Urban Ziegelei en anderzijds met Oensingen (en Solothurn).
In 1999 vond er weer een fusie plaats en werd er onder de naam Aare Seeland mobil verder gegaan.
Op de dia 2 motorrijtuigen uit de zestiger jaren.
Ook hier is gemoderniseerd en rijden er driedelige lagevloermotorrijtuigen van Stadler Rail (type STAR).

Nogmaals dank voor de reacties.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2146 Gepost op: 10 maart 2021, 09:49:18 »
Wim,
Jij bedankt voor al het moois dat je de laatste ochtenden presenteerde.

Dat laatste plaatje is aardig symetrisch: links motorwagen nummer 101, rechts 303. Die rood geklede heer in het midden maakt het beeld compleet.
Dank.
R.
Groet,
      Ronald

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2147 Gepost op: 10 maart 2021, 10:35:43 »
....Die rood geklede heer in het midden maakt het beeld compleet...

Prachtige opnamen Wim, echt genieten.
Maar de opmerking van HRP geeft wel aan dat de kleuren (misschien) wat te verzadigd /kleurrijk zijn. De OJB was oranje, net als de Zwitserse veiligheidskleding.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2148 Gepost op: 10 maart 2021, 12:20:21 »
@Dwergsein: Op het gevaar dat een moderator ingrijpt vanwege "off topic" wil ik toch de oorspronkelijke scan van de Fuji-dia laten zien.

Het is een grauwe foto, die lichter gemaakt in mijn ogen te flets en te blauw werd.
Om dat weer tegen te gaan, heb ik er wat rood en inderdaad meer verzadiging ingedaan.
Ik ben het met je eens dat het rood aandeel te veel is, waardoor mede door de verhoogde verzadiging het oranje te uitbundig is geworden.
In mijn herinnering hadden die rijtuigen inderdaad een wat verbleekt oranje als het rijtuig in de zon reed.
Overigens, echt rood is het niet, als je het vergelijkt met het rood van de er boven staande EBT-foto's.

Kleuren op een beeldscherm blijven moeilijk. Ik heb ook de ervaring, dat ik na een foto bewerkt te hebben, eigenlijk een dag moet wachten voordat ik de foto ergens publiceer.
Ik zie dan weer onbevangen de kleuren. Tijdens de bewerking "wen" ik aan de veranderde kleuren en kleine verschillen vallen dan niet meer op.
Daar was nu ook geen tijd voor (ik moet gewoon eerder beginnen met scannen voor dit draadje).
Hartelijk dank voor je opmerking.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Epiloog: het oranje wat afgezwakt. Beter ?




« Laatst bewerkt op: 10 maart 2021, 16:17:07 door Willem1951 »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2149 Gepost op: 10 maart 2021, 13:46:34 »
Wat mooi Wim dat je de originele nog even hebt geplaatst. Nu zie je het verschil erg duidelijk. En als ik heel eerlijk ben is de originele de kleur zoals het was. De kleuren knallen er nu niet uit.

Ik zelf bewerk de dia's met MS Picture It. Een erg oud maar simpel en gebruiksvriendelijk programma, maar officieel niet voor Windows10 geschikt. Maar gelukkig is daar wat aan te doen....

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2150 Gepost op: 10 maart 2021, 15:23:47 »
Toen was het niet druk op het Mokumce centraal.
IR 2243 kwam aan (uit Hoofddorp/Schiphol) om 9:03 en vertrok om 9:14. Ik denk dat de meeste mensen in Mokum om dat tijdstip nog op een oor liggen, vooral op een zondagmorgen  ;D

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2151 Gepost op: 10 maart 2021, 16:38:20 »
Ik denk dat het toch wel druk was  ;D. Het is een belangrijke terugkeerdag geweest voor wintersporters, met meerdere extra (ontdubbelings)treinen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2152 Gepost op: 18 maart 2021, 08:31:09 »
In Innsbruck is er ook nog de Stubaitalbahn, die andere bergdorpjes met Innsbruck verbindt. Op 3 maart 1996 daar rondgekeken.
Link voor meer info (in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Stubaitalbahn


Het eindpunt Fulpmes.

In Fulpmes was ik in 1987, daarvan heb ik nu ook maar een paar plaatjes geplaatst.

Groet,
Michel

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2153 Gepost op: 31 maart 2021, 09:32:27 »
25 jaar geleden de kou in Nederland ontvlucht en op 31 maart 1996 terecht gekomen in Caïro, de hoofdstad van Egypte.
Destijds had Caïro nog een stadstram met meerdere lijnen en de tram van Heliopolis, een buitenwijk van Cairo (allebei op meterspoor).


Een dia gemaakt in de buurt van het Ramses Centraal Station met een eerste indruk van de stad.
Op deze dia een uit 3 wagens bestaande tram (mr 1106) van Heliopolis. De tram rijdt in de richting van het eindpunt bij de Nijl.
Zwartrijden op de riante buffer van het Japanse materieel (fabrikant Kinki Sharyo in 1988/89) is de norm.

Je kan veilig stellen dat Caïro een overbevolkte stad was en is. Volgens Wikipedia (cijfers van 2017) wonen er 9,1 miljoen mensen
in het stadsgebied van 606 km² ofwel per vierkante km 15.104 mensen. Je telt ook in Egypte pas mee als je een auto hebt.
Er zijn dus te veel auto's met de daarbij horende chaos op straat. Maar je kan dan als automobilist wel een eerste levensbehoefte uitoefenen: toeteren.
Dat gaat dag en nacht door. Neem daarom geen hotelkamer aan de straatkant, want je doet 's-nachts geen oog dicht.



In het oude gedeelte van Caïro was er het eindpunt El Saida Zeinab van de stadstram. Daar eerst rondgekeken.
Het was volstrekt onduidelijk welke tramlijnen daar reden en waarheen. Was wel ouderwets pionieren bij het instappen van een tram.
We hadden een plattegrondje uit 1978 (uit Modern Tramway) dat bijgewerkt was met de gegevens van 1988 van vrienden, die daar toen geweest zijn.
Voor de stadstram leverde Kinki Sharyo ook materieel, maar dan in een tweewagen uitvoering. Mr 6040 is uit 1978.


De zelfde tram (mr 6040), maar nu in het noorden van de stad gefotografeerd.
De vrije baan van de tram zag er overal smerig uit. Het afval werd ook gewoon langs de trambaan in de fik gestoken en verbrand.


In 1979/80 leverde Kinki Sharyo dit type (mr 4073).


De tramhalte bordjes getuigen nog van de Belgische invloed bij de start van de trambedrijven in Egypte.


Mr 6057 ook in het noorden van de stad.


Mr 4177 in de buurt van een grote remise (Port Said). Helaas lukte het niet een oude tweeasser, die in die remise stond, te fotograferen.
We krijgen wel thee en vijgen aangeboden door de portier, maar verder kon en mocht er niets.


Eindpunt Hadayek Soubra (ook in het noorden).
Hier was de sfeer ook wat anders. Een onduidelijke gezagsdrager begon te zeuren, dat we fotografeerden.
Wilde onze paspoorten zien en stuurde ons uiteindelijk weg.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2154 Gepost op: 31 maart 2021, 12:46:42 »
 (y) Geweldig Wim  (y) !
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2155 Gepost op: 31 maart 2021, 14:06:08 »
 :)
Zeker geweldig.
Brede trams, smal spoor.

Verders een massaal gebeuren daar..

Ronald
Groet,
      Ronald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2156 Gepost op: 31 maart 2021, 14:17:05 »
 :o  Heel interessant om te zien en lezen  (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2157 Gepost op: 01 april 2021, 06:57:42 »
Op 1 april 1996 naar Helwan (een stad ten zuiden van Caïro) gegaan. Daar was in 1981 een tramlijn (meterspoor) aangelegd.
De tramlijn verbond het metrostation met fabrieken in het zuiden. Er was, een paar kilometer na het metrostation, een aftakking naar het oosten,
maar dat gedeelte was op 1 april 1996 niet in dienst.
Later is er nog een takje naar de universiteit aangelegd (niet duidelijk is of dat ooit gefunctioneerd heeft).


Het eindpunt van de tram lag in een ingraving bij het station van metrolijn 1 van Caïro.
Er reden trams van het Japanse Kinki Sharyo, die wel door een plaatselijke firma (Semafare railway works) in elkaar gezet waren.


De straten maakten dezelfde rommelige indruk als in Caïro, alleen lag er hier veel meer woestijnzand.
Het rode streepje onder sommige ramen van de rijtuigen was waarschijnlijk de aanduiding voor de vrouwen (en kleine kinderen) afdeling in de tram. 


Ook al reden de trams niet snel, een voorbij komende tram liet je wel stofhappen.
Een blaaskwastje om het objectief van je fototoestel schoon te houden, is wel een vereiste in Egypte.


De frequentie was slecht. Vaak moest je lang wachten tot er een tram kwam.


Op een gegeven moment kwam er geen enkele tram meer voorbij. Lopend kwamen we vanzelf bij de oorzaak: een kapotte tram.
Dan moet je maar doen wat de Egyptenaren ook doen en thee gaan drinken in een soort café (zonder alcoholische dranken).
Wel zonde van de tijd.


Later kwam het tramverkeer weer op gang. Op deze dia had de tram wat moeite om een markt(je) langs de tramlijn te passeren.
Een onwillige ezel met kar wilde niet verder lopen.
Aan het tramhaltebordje is te zien dat het trambedrijf van Caïro achter de tram van Helwan zat.
Zij hebben hun haltebordjes uit hun begintijd (met het opschrift "arret") ter beschikking gesteld.


Een van de laatste haltes in de woonwijken.




Dia's  gemaakt op het stuk naar de fabrieken in het zuiden. Ook op een buffer, die op halfzeven hangt, kun je zwartrijden.
Door tijdgebrek niet verder de tramlijn kunnen verkennen.


Weer terug bij het eindpunt bij het metrostation, waar de rondhangende jeugd op de foto wilde.
In 2011 is de tram van Helwan definitief opgeheven (bij de onlusten in januari 2011 zou de bovenleiding gestolen zijn, las ik ergens op het internet).

Hartelijk dank voor de reacties.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2158 Gepost op: 01 april 2021, 08:27:51 »
Prachtig thema voor een model.
Bijkomend voordeel; strak bouwen is uit den boze.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2159 Gepost op: 01 april 2021, 08:31:17 »
Goede morgen Willem,

Heel andere plaatjes dan begin vorige maand!
Toen veelal rode trams en treinen in een wit decor.
Nu groene trams in een woestijnachtige setting.
Soms geen boom te zien.
Wat we ook opvalt: al je getoonde tramstraten lijken kaarsrecht. Het is dan ook een enorm land van goden en farao's..

Ronald
Groet,
      Ronald