Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886653 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1875 Gepost op: 30 augustus 2018, 10:01:46 »
Op 30 augustus 1993 was er nog een kort bezoek aan de tram van Gdansk (Polen) georganiseerd met
een ritje met een museumtram.


Remise Wrzeszcz aan de Aleja Wojska Polskiego met de museumtram uit 1927.




Deze Konstal gelede tram is behoorlijk onder handen genomen.


Ulica Adama Mickiewicza met een 3 wagen tramstel (Konstal 105Na).


Halverwege de lijn naar het eindpunt Stogi Plaza.


Op deze lijn kwam ook de museumtram voorbij.


Bij de remise Nowy Port (Ulica Wladyslawa IV). De huizen hebben wat achterstallig onderhoud.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 



Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1876 Gepost op: 31 augustus 2018, 10:19:10 »
Op 31 augustus 1993 nog eens bij het smalspoor (750 mm spoorwijdte) van Krosniewice (Polen) rondgekeken.


Uit Gdansk per trein aangekomen in Ostrowy, konden we op het stationsplein overstappen op het smalspoor.
MBxd1 met nummer 203 staat op het eindpunt Ostrowy Waskotorowa de vertrektijd af te wachten.


In plaats van bij het eindpunt in te stappen, zijn we naar de volgende halte gelopen.
Op station Ostrowy Cukrownia konden we het treintje bij binnenkomst fotograferen en gelijk instappen.
In 1991 reed deze motorwagen nog op het net rond Smigrod, dat later in 1991 is opgeheven.


Station Krosniewice Miasto. Er stonden nog veel goederenwagens, waarschijnlijk voor het suikerbietenvervoer.


De locloods in Krosniewice.


Ook in 1993 waren er nog treinen naar Ozorkow (in het zuiden) en naar Boniewo in het noordwesten.
 

Op de lijn naar Ostrowy pendelde de 203, hier gefotografeerd tussen Perna en Krosniewice.




Terug in Krosniewice stonden daar ook MBxd1 201 en 204.

Nadat rond 2000 de PKP in dit smalspoornet geen brood meer zag, is er nog door een particulier bedrijf gereden, maar dat is ook gestopt.
Volgens info op het internet rijdt er sinds 2008 niets meer. Al zijn er pogingen geweest om op een stuk richting Ozorkow een museumlijn te
beginnen. Volgens Google Earth is er veel rails inmiddels verdwenen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


 

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1877 Gepost op: 31 augustus 2018, 10:27:02 »
Dat het nog kan rijden in die staat :) Mooie sfeerfoto's.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1878 Gepost op: 31 augustus 2018, 13:21:59 »
He Wim,

Heb je ook een foto waar dat treinstel gewoon rechtop op staat ;D

Sfeervolle serie (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1879 Gepost op: 31 augustus 2018, 19:15:00 »
ja daar waar de rails is scheefgezakt

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1880 Gepost op: 01 september 2018, 10:06:39 »
Het smalspoor reed niet snel: dus niemand maakte zich druk als je je vast moest houden
tijdens het rijden door het geschommel. Was ook wel de charme van een ritje met zo'n
motorwagen. Er zal ook geen geld geweest zijn voor baanonderhoud en dergelijke.

1 september 1993 waren wij in Poznan. Sinds 1991/1992 waren daar Amsterdamse trams.


Mr. 881 nog in de Amsterdamse outfit.


Het type Konstal 105Na was ruim vertegenwoordigd, meestal onder de reclame.


De gelede Konstal 102Na was ook nog aanwezig.


Eindpunt Ogrody. Jammer genoeg zaten die Amsterdamse trams niet op 1 lijn, maar waren ze verdeeld over meer lijnen (1 tram per lijn).


Eerdere uitvoering van de gelede Konstal tram, type 102N met de bijnaam "Kwadratski" naar de hoekige kop. Mr. 1 is later bewaard als museumwagen.


Ulica Winogrady.


Uiteindelijk kwam er dan een Amsterdamse tram voorbij.


Er reden op de Ulica Winogrady meer lijnen, dus bleven wij hier hangen, wachtend op een andere Amsterdamse tram. 


Qua licht was het niet meer mooi, toen mr. 866 eraan kwam. Toch maar afgedrukt en de dia bewaard.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1881 Gepost op: 02 september 2018, 08:17:02 »
Tot slot op 2 september 1993 gekeken bij het smalspoor (750 mm spoorwijdte) van
Sroda - Zaniemysl.


Px48 nr. 1756 bij binnenkomst in station Sroda Wielkopolski miasto (het eindpunt).


Voor de loc loods.


Gereed voor de volgende slag naar Zaniemysl.




Het andere eindpunt Zaniemysl.

In 2001 werd het treinverkeer gestaakt door de PKP. Al snel daarna is er een museumbedrijf ontstaan op deze lijn, zodat deze
smalspoorlijn niet opgebroken is. Link: http://www.sredzkakolej.pl/english/index_en.html

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1882 Gepost op: 02 september 2018, 09:30:05 »
Tot slot op 2 september 1993 gekeken bij het smalspoor (750 mm spoorwijdte) van
Sroda - Zaniemysl.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Je bent toch nog wel verder gegaan toen, want dit is gewoon genieten?
Tijdens een vakantie met m'n ouders in Wolsztyn ben ik ook daar geweest, zal ergens tussen 1990 of 1993 geweest moeten zijn.
Wat mij bijstond is dat het stoomlocje en diverse wagens aardig scheef stonden op het spoor. Als ik de foto's op de bijgevoegde link bekijk, hebben ze aardig hun best gedaan om dit recht te zetten.

Groeten,

Christoph

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1883 Gepost op: 02 september 2018, 11:51:38 »
@Christoph: helaas, de vakantiedagen waren op. Pas in 2001 in Polen
het bietenvervoer per smalspoor gefotografeerd.
In het draadje "Oost Europa" heb ik in bericht 73 al eens wat foto's
laten zien. Link: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25231.60
Wel eerder bij wat Poolse trambedrijven geweest (1997).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1884 Gepost op: 03 september 2018, 11:38:11 »
Qua licht was het niet meer mooi, toen mr. 866 eraan kwam. Toch maar afgedrukt en de dia bewaard.
De tram is mooi belicht, en dat geveltje ernaast maakt het helemaal fraai!  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1885 Gepost op: 03 september 2018, 22:01:09 »
Weer mooie plaatjes Willem, bedankt voor het delen!!!  (y)
Ik kijk nu al weer uit naar je volgende vakantie die je 25 jaar geleden genoot!  ;)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1886 Gepost op: 04 september 2018, 07:30:04 »
Weer eem mooie serie, Wim!
Elke keer weer genieten.


4 september 1993
 
Van mij wat foto's iets dichter bij huis: De Vennbahn met de 50.3666
Sinds 1989 was de Vennbahn als Museumspoorlijn in gebruik, helaas is het treinverkeer in 2001 alweer beëindigd.
 
Bij Bütgenbach


Tussen Sourbrodt en Kalterherberg

 

 

 
Tussen Raeren en Eupen

 
Tot slot in Eupen

 
 
Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1887 Gepost op: 16 september 2018, 11:52:01 »
Gisteren, 15 september, was het 25 jaar geleden dat de Willemsspoortunnel in Rotterdam werd geopend (2 sporen).
Om dit heugelijke feit te vieren, was er later een kleine materieelopstelling op station Rotterdam Zuid.
Op 16 september 1993 stond hondekop 321 in de regen te wachten op station Rotterdam Centraal om aan die
materieelopstelling deel te nemen.



Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

NB: op 18 september 1993 heb ik die opstelling op station Rotterdam Zuid gefotografeerd.
Die foto's zet ik in het draadje 19Toen, aangezien ik geen mogelijkheid heb om ze op 18 september as. in dit draadje te zetten.
 
« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 14:07:45 door Willem1951 »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1888 Gepost op: 16 september 2018, 14:57:47 »
Leuke plaat Willem!
Ik was mee met de 321. Was net RET machinist in Den Haag en samen met een bevriende Meester het stel opgehaald in Utrecht waar ie stond opgesteld op OZ.
Onderweg in de trein naar Utrecht m.b.v. het spoorboekje een dienstregeling bedacht. We hadden afgesproken met iemand in HGB IV en gingen gezamenlijk naar de HVL voor de echte dienstregeling. Die zeiden dat het niet de bedoeling was om daar de dienstregeling te komen halen maar ik antwoordde meteen dat ik het idee kwam brengen...
Na een bakkie koffie gedaan te hebben haalde we de dienstregeling op en alle wensen werden vervuld. Wij snel naar OZ om de 321 aan te zwengelen zodat ie mee kon richting Rotterdam.
Na vertrek in Utrecht volgde er fotostops op de flyover, Woerden, Binkhorstboog, Den Haag HS en verschillende op de Hofpleinlijn voordat we Rotterdam CS bereikten waar we werden opgewacht door een hele groep hobby genoten. Iemand had ons zien vertrekken in Utrecht maar de groep vroeg zich af waar we bleven...
Na de ontvangst te Rotterdam hebben we later het treinstel op Rotterdam Zuid geparkeerd met o.a. een DM'90 en ik neem aan ook de 1501.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1889 Gepost op: 17 september 2018, 11:18:41 »
Hoi Chris,

Als ik mij goed herinner stond er op Rotterdam Zuid naast de 321 ook de blokkendoos van het museum en de 1501. De DM90 welke jij noemt was er volgens mij nog niet, maar SM90 wel, ik meen dat die er stond. (moet wel heel diep graven in mijn geheugen, is echt het pre-hobby tijdperk van mij  ;D)