Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door WeKra
Vandaag om 13:05:41
NS modelbaan Hoekdam H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:05:16
TT-baan Heinenoord door Almar
Vandaag om 13:03:35
Roco 1600 HUSA: ledverlichting aanpassen door hmmglaser
Vandaag om 12:52:33
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door MartinH0
Vandaag om 12:51:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Rinus H0
Vandaag om 12:47:14
Projekt 083-338 door Deetrein
Vandaag om 12:41:25
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:37:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:36:17
Piko RRF 102 Driepuntsverlichting door Fritsprt
Vandaag om 12:19:25
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Marco1044
Vandaag om 12:18:10
Cranicher Altbahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:10:46
MB-module: "Bahnübergang Burgstraße" door Tjalling
Vandaag om 11:29:41
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Frans Peeters
Vandaag om 11:07:37
Oersik in schaal 1 door rolfm
Vandaag om 10:46:04
Mara Harbor door Patrick1975
Vandaag om 10:11:51
Martin's geknoei met groen.. door Patrick1975
Vandaag om 10:07:41
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door Ronald Koerts
Vandaag om 10:02:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 09:57:48
VERPLAATST: BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Reinout van Rees
Vandaag om 09:55:17
Klein Duits kopstationnetje door Reeks77
Vandaag om 09:32:02
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 09:12:22
Secties in een Klimspiraal wel of niet? door nico99
Vandaag om 09:07:04
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 08:43:55
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 496250 keer)

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1845 Gepost op: 15 mei 2018, 07:49:47 »
Wat me opvalt aan de Franse (en Italiaanse) spoorwegen is dat ze om de haverklap van kleurschema veranderen, terwijl ze in Nederland al 50 jaar in het geel rijden, vlaflip-kleurschema ten spijt. Dat oranje/wit van de SNCF stamt van na de Nederlandse vergeling en is inmiddels al weer een tijdje verleden tijd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1846 Gepost op: 15 mei 2018, 08:06:17 »
En dat oranje doet ongelófelijk jaren '70 aan, terwijl het geel niet echt gedateerd overkomt.  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1847 Gepost op: 15 mei 2018, 12:09:43 »
Op 8 mei 1993 een ritje gemaakt met de trein (Roslagsbanan) van Stockholm naar Näsbypark.


Het toen modernste materieel van het type X10p op station Stockholms Östra. Spoorwijdte is 891 mm


Halte Vendevägen met ouder materieel.


Het eindpunt Näsbypark.


Bij station Stocksund zat het motorrijtuig van het type X7p goed in het licht. Volgens Wikipedia is dit materieel gebouwd in de jaren 1946 -1949.


Motorrijtuig 54 is bewaard (niet rijvaardig) en staat in het tram/spoormuseum in Stockholm.


In 2020 komt de opvolger van dit materieel (type X15p van Stadler Rail).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Heel lang heb ik naar deze plaatjes zitten kijken omdat iets mij trickerde en ja het is maar een heel klein detail, maar het is de zoekhoorn van de koppeling. Deze zit precies andersom als dan bij "standaard" (?) Scharfenbergkoppelingen. Bij ontwerp van de nieuwe type X15p van Stadler Rail zijn is in ieder geval standaard Scharfenbergkoppeling getekend.


afb.: Stadler Rail
Jeanne Kok

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1848 Gepost op: 21 mei 2018, 09:26:14 »
21 mei 1993 op het centraal station van Oslo.


Motorrijtuig 6550 is uit 1951 en is in 1994 buiten dienst gegaan.

Later die dag.

Høka wagen 239 op de route naar Kjelsås. In 1997 was dit type verdwenen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1849 Gepost op: 20 juni 2018, 11:24:59 »
Wat dia's gescand van 20 juni 1993, gemaakt in Bern (Zwitserland).


Soms regent het. Lagevloertram 734 bij de halte Bärenplatz (Spitalgasse).


Marktgasse met mr. 726. Zondagsrust of de regen: normaal lopen hier veel voetgangers.


Mr. 630 en ahr. 335 bij de halte Bärenplatz. De vierassers zouden het nog tot 2003 volhouden (bron:Wikipedia).


De tram naar Worb vertrok nog van het eindpunt Helvetiaplatz.


In de middag werd er met museumwagens gereden. Op deze dia, gemaakt in de Pestalozzistrasse, mr. 37 (bouwjaar 1910) en ahr. 239 en 204.


Brunnmattstrasse met mr. 171 en ahr. 317. Deze vierasser is uit 1944.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1850 Gepost op: 21 juni 2018, 09:47:59 »
Als je het station van Bex (Zwitserland) uitloopt, liggen er rails (meterspoor) op het stationsplein.
Wat dia's van 21 juni 1993.


Even later draaide mr. 25 van de tandradlijn Bex-Villars-Bretaye het stationsplein op. Het rijtuig is uit 1944.


Rangeerlocomotief 42 stond op een opstelspoortje bij het station.


Op het vlakke gedeelte van de tandradlijn (Bex - Bevieux) werd er die dag een tramdienst onderhouden met mr. 15, een drie-asser uit 1948.


Avenue de la Gare in Bex.


Rue Centrale in Bex.


Quai de l'Avançon in Bex.


Mr. 23 van de BVB eveneens op de Quai de l'Avançon in Bex.


Mr. 21 met een goederenwagentje op de Avenue de la Gare in Bex.


Zelfde locatie met mr. 15.


Mr. 22 is uit 1940.


Hopelijk is te zien dat het een drie-asser is.


Inmiddels is de BVB opgegaan in Transports Publics du Chablais (TPC). De tramdienst tussen Bex en Bevieux is in 2015 (volgend Wikipedia)
gestaakt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent




 


Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1851 Gepost op: 01 juli 2018, 20:45:49 »
Leuk, de BVB. Vanaf Villars gaat hij verder als tandradbaan tot Col de Bretaye. mooie foto's heb je gemaakt in Bex.

Groet, Sicco Jan

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1852 Gepost op: 03 juli 2018, 11:58:48 »
@Sicco Jan: Dank.

Op 3 juli 1993 rondgekeken in Halberstadt (Duitsland).


Halberstadt ligt ten zuidwesten van Magdeburg. Bij het overstappen op het Hauptbahnhof van Magdeburg kon ik deze dia maken: een
Tatra stel voor het station. De omgeving van het station is thans volledig anders.


Mr. 41 in de eindpuntlus bij het station van Halberstadt. Deze Gotha 2-asser (bouwjaar 1961) is in 1995 naar Arad (Roemenië) gegaan en
daar inmiddels gesloopt.


De reden om nog eens naar Halberstadt te gaan: er reden overgenomen GT-4 trams uit Stuttgart. Na de "Wende" hebben veel trambedrijven
in Oost Duitsland overtollig materieel uit het Westen gekregen.


Op lijn 2 tussen het Hauptbahnhof en het kopeindpunt Voigtei werd er met twee 2-assers een 20 minuten dienst gereden.


Op lijn 1 (Hauptbahnhof - Friedhof) reden de overgenomen Stuttgarters. In de Gröperstrasse kwam ik het gemoderniseerde mr. 156 tegen in de toen nieuwe
bedrijfskleuren van Halberstadt.


Op de route naar het eindpunt Voigtei konden alleen de tweerichting 2-assers rijden: er was een tijdelijk kop eindpunt ivm de bouw van de
verlenging naar een nieuw eindpunt.


Men was wel druk bezig de huizen, indien mogelijk, op te knappen.


Dezelfde straat, maar dan in 1987.


Er was ook nog een lijn 3 (Herbingstrasse - Klusberge) en hierop pendelde Rekowagen 28.


Eindpunt Herbingstrasse.
De eenrichting trams uit Stuttgart zijn inmiddels op 1 na afgevoerd. Later kreeg men nog tweerichting trams uit oorspronkelijk Freiburg.
In 2006/2007 heeft men 5 lagevloertrams van het type Leoliner aangeschaft, waarmee de tramdienst uitgevoerd wordt.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
   


Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 969
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1853 Gepost op: 03 juli 2018, 15:04:38 »
Mooie foto’s Wim!
MVG Dave

Rheinburg

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1854 Gepost op: 24 juli 2018, 08:54:59 »


Rotterdam 24 juli 1993: Allan stel 123 en 1042 in de Nieuwstraat. Op zaterdagen in de zomer van 1993 werd er onder lijnnummer 17
met deze museumtram gereden. In 1994 verdween de tram uit de Nieuwstraat; er werd toen weer via de Blaak gereden.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent   

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1855 Gepost op: 07 augustus 2018, 21:38:56 »
7 augustus 1993.

De Coolsingel in Rotterdam met Allanstel 123 en 1042.
Benieuwd hoe de Coolsingel er over 3 jaar uitziet als de nieuwe inrichting, waar men sinds april 2018 aan werkt, klaar is.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1856 Gepost op: 14 augustus 2018, 07:27:58 »
Op 14 augustus 1993 een bezoek gebracht aan de Dürener Kreisbahn. Oorspronkelijk een trambedrijf, later een busbedrijf,
heeft men in 1992 twee noodlijdende spoorlijnen van de Deutsche Bundesbahn overgenomen.
In 1993 kwamen deze twee spoorlijnen vanuit Düren in dienst onder de naam Rurtalbahn.
Er werd met van de Bundesbahn overgenomen railbussen (serie 798) gereden naar Jülich (in het noorden)
en naar Heimbach in het zuiden. Dit gebied bevindt zich tussen Aken en Keulen in Duitsland.
De inzet van de ex DB railbussen was maar van korte duur: in 1995 werden ze vervangen door 17
RegioSprinters van Siemens/Duewag (bron: Wikipedia).


Logo van de Rurtalbahn op een overgenomen railbus.


Een dia gemaakt op het emplacement/station van Jülich (het noordelijke eindpunt).


Ergens op de noordelijke tak (tussen Jülich en Düren). Deze tak was landschappelijk niet zo interessant, vooral vlak.


Station Kreuzau, halverwege de zuidelijke tak Düren - Heimbach.


Tussen de haltes Blens en Hausen (in de buurt van het eindpunt Heimbach).


Het eindpunt, station Heimbach.


Tussen de haltes Blens en Abenden.


Eveneens tussen de haltes Blens en Abenden.


Richting Nederland nog even in Schierwaldenrath bij de Selfkantbahn gekeken. Vooraan T 7 uit 1939. Volgens de website van de Selfkantbahn is de
restauratie van dit motorrijtuig bijna afgesloten.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1857 Gepost op: 14 augustus 2018, 07:47:14 »
Heerlijk sfeertje Wim!

Ik ben er in het DB tijdperk geweest in 1985, zie linkje in het topic "19 toen":

Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 547
    • Ipernity fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1858 Gepost op: 15 augustus 2018, 11:07:45 »
@RdJ: Dank.

Gescande dia's van 15 augustus 1993.

Nog een museumtram: mr. 119 (fabrikant Allan, bouwjaar 1907) met open bijwagen 284 bij de ook al verdwenen halte
Churchillplein.


Een waterballet op de Goudsesingel in Rotterdam na een regenbui de vorige dag. Ook nu veroorzaken verstopte regenputten dit soort overlast.
Waar zijn de "stofzuiger" auto's van de Roteb gebleven, die ik als kind de putten in de straat zag schoonmaken ?


Station Rotterdam Blaak op de achtergrond met mr. 812 als lijn 3 in de Nieuwstraat.


De museumtram op het Kruisplein. Ook hier is de omgeving flink veranderd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3960
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1859 Gepost op: 15 augustus 2018, 16:35:11 »
Leuk die oude tram foto's.

En je bedoelt een kolkenzuiger.

Extreme regen kunnen de kolken gewoon niet aan.
En de de kolk hoeft niet verstopt te zijn. Kan ook de leidingen erna zijn. Dan doe je met een kolkenzuiger weinig.


Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk