Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
Vorige
-
Volgende
-
1
...
123
124
[
125
]
126
127
...
174
Omlaag
Auteur
Topic: 25 jaar geleden (gelezen 886777 keer)
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1860 Gepost op:
21 augustus 2018, 08:50:59 »
21 augustus 1993.
2 werkwagens op het terrein van de remise Lichtenberg in Berlijn.
Station Rzepin in Polen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1861 Gepost op:
22 augustus 2018, 10:29:59 »
22 augustus 1993. De tram van Minsk, de hoofdstad van Belarus of wel Wit-Rusland.
Het type RWS-6 vormde destijds nog de hoofdmoot van het wagenpark in Minsk.
Op rustige lijnen werd er met losse wagens gereden.
Voor het station met de Russische pronkgebouwen.
Het toen nieuwste materieel: Tatra T6B5.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1862 Gepost op:
23 augustus 2018, 09:21:02 »
23 augustus 1993. Ten zuiden van Minsk ligt het stadje Mozyr / Mazyr. In 1991 is Wit Rusland onafhankelijk geworden
en werd de Russische naam Mozyr veranderd in Mazyr.
Sinds 1988 rijdt er langs het stadje een tram naar een ongeveer 20 km verder gelegen industriegebied.
De tram is aangelegd om de werknemers naar de fabrieken te brengen.
Het beginpunt van de lijn in het noorden, waar ook de remise is. Destijds reden er uitsluitend trams van het type KTM-5.
Van het stadje zie je in de tram niet zo veel.
Tramhalte. De meeste trams reden gekoppeld.
De gemeentegrens.
Het eindpunt, genaamd NMPZ, bij de industrie.
Van de industrie was ook niet veel te zien bij het eindpunt. Eigenlijk was het fotografisch maar een saaie bedoening.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1863 Gepost op:
23 augustus 2018, 10:11:14 »
Grappig, ik was vorig jaar in Mozyr om op een conferentie een lezing te geven. Dat was bij de plaatselijke raffinaderij. De tramlijn ligt er nog. Het type tram is waarschijnlijk veranderd maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1864 Gepost op:
24 augustus 2018, 10:40:20 »
@Wim Hesselink: ik vermoed dat het type KTM-5 daar nog steeds rijdt.
Ik heb op internet geen recente foto's kunnen ontdekken met ander materieel.
In het noorden van Wit Rusland ligt Vitebsk / Vitsebsk. Het is een redelijk grote stad
met een tram. Ik was daar op 24 augustus 1993.
In de buurt van het hoofdstation in Vitebsk. Ook hier nog het type RVZ-6.
Een tramhalte. In de voormalige Sovjet Unie hing het haltebordje vaak aan de bovenleiding.
De in die tijd onvermijdelijke KTM-5 op een uitloper van het tramnet.
In de binnenstad (Ulitsa Maksim Gorkoro destijds). Het autoverkeer zal thans niet meer zo rustig zijn als op deze dia.
Ook het trammaterieel is gemoderniseerd met nieuwe types.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Offline
Berichten: 11405
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1865 Gepost op:
24 augustus 2018, 10:44:34 »
Zal ongetwijfeld "Ulitsa Maksim Gorkogo" zijn geweest. (Spreek uit als Oelitsa Maksim Gorkowa, Maxim Gorki straat)
«
Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 10:49:25 door NS8714
»
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1866 Gepost op:
24 augustus 2018, 15:01:43 »
Klopt. Bedankt, ik heb het aangepast in mijn gegevens.
Nog even opgezocht, waar ik nu precies die foto heb gemaakt.
Zie deze schermafbeelding van een Bing kaart. Google Earth is wat onduidelijker.
Beide hebben geen (of hadden nooit) "street view" in Vitebsk.
Ook op dit vlak is er in 25 jaar veel veranderd: in 1993 had ik slechts een getekend plattegrondje van het tramnet met alleen
de namen van de eindpunten (die nu vaak anders heten).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
wpinkhof
Offline
Berichten: 436
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1867 Gepost op:
24 augustus 2018, 18:54:02 »
Mooie foto's trouwens
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1868 Gepost op:
25 augustus 2018, 11:00:10 »
Dank.
Op 25 augustus 1993 konden we nog in de ochtend rondkijken in Vitebsk.
Een RVZ-6 met een fabrieksplaat voorop. Deze in Riga gebouwde trams zien er wel wat ouderwets uit (het model stamt
uit de jaren '60), maar is tot 1987 doorgebouwd.
In het noord oosten van de stad, de ulitsa Gagarina.
Het volgende trambedrijf was dat van Novopolotsk / Navapolatsk. Helaas kwamen we daar pas tegen de avond aan (iets met
een sleutel van de hotelkluis, waarin onze paspoorten lagen). Gelukkig bleek het ook een trambedrijf te zijn, dat langs de stad reed
om werknemers naar de op veilige afstand van de stad gebouwde industrie te vervoeren (= fotografisch niet zo interessant).
Langs de stad. Er reden KTM-5 trams. In 1974 is de tramlijn geopend.
Een interessante tramlijn, mits je van bomen houdt. Het eindpunt Nitron.
Niet ver van dat eindpunt Nitron.
Een deurenkantje bij een bocht in de tramlijn.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1869 Gepost op:
26 augustus 2018, 18:38:05 »
26 augustus 1993. Daugavpils in Letland. Er is daar een stadstram met 3 lijnen.
Voor de stroomafname gebruikte men de trolleystang. Ook hier het type RVZ-6.
De KTM-5 was eveneens aanwezig op het tramnet.
De riolering deed het niet overal goed.
Lijn 2 naar Forstadte reed wel in een leuke omgeving.
Flinke stukken waren nog enkelsporig.
Wisselplaats in een nog onverharde straat.
Soms is een trolleystang wel handig. Waarom de rails zo lagen ? Wellicht was er ooit dubbelspoor.
Tot slot de eindpuntlus bij het station.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1870 Gepost op:
27 augustus 2018, 12:04:55 »
27 augustus 1993. Riga, de hoofdstad van Letland is een grote stad met een dito tramnet.
Remise nr. 5 met wat werkmaterieel. Destijds werd er in Riga ook met de trolleystang gereden.
Het was erg donker weer en ik kon alleen stilstaande trams fotograferen.
Het type Tatra T3SU was ruim vertegenwoordigd.
Het eerste cijfer van het wagennummer is dat van de remise, waar de tram thuishoort.
Men had sinds 1988 ook een flinke serie Tatra T6B5's.
In de middag werd het gelukkig wat zonniger.
In de avondspits kwam nog het oudere materieel op straat, hier in de vorm van de Tatra T3 zonder middendeur.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
KJB
Offline
Berichten: 249
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1871 Gepost op:
27 augustus 2018, 13:27:45 »
Erg leuk om te zien, die trams in Wit Rusland!
En dat 25 jaar geleden, was ik nog een broekje van ehm.. 1 jaar
Ik ben meerdere keren in Wit Rusland geweest, stuk of 10 keer geloof ik, maar ik kan mij de tram niet herinneren. Zowel in Minsk niet als in Vitebsk. Nu ben ik er ook niet naar op zoek geweest omdat dat niet echt specifiek mijn interesse heeft, maar toch.
Gelogd
Sicco Jan
Offline
Berichten: 837
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1872 Gepost op:
27 augustus 2018, 20:10:30 »
Ook in 2008 was Daugavpils met afstand de meest troosteloze bestemming op onze rondreis door de Baltische staten. Mogelijk door onze wat ongebruikelijke route via een industriegebied. Zo'n voorsprong is toch maar moeilijk in te lopen.
Ik vrees dat ik maar weinig foto's dia's gemaakt heb, en ze horen niet in dit draaidje de komende 15 jaar. Daarom nogmaals dank voor het delen van je reiservaringen. Ik geniet er steeds erg van!
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1873 Gepost op:
28 augustus 2018, 10:52:32 »
Dank voor de reacties.
28 augustus 1993: het derde trambedrijf in Letland, dat van Liepaja (ligt aan de Oostzee).
Men rijdt op meterspoor, niet op het gebruikelijke Russische breedspoor van 1524 mm.
Er is 1 tramlijn van het noorden naar het zuiden van de stad.
Een Tatra KT-4SU in de buurt van het station (witte gebouw op de achtergrond).
De remise.
Waarschijnlijk een sneeuwruimer (al of niet in actieve dienst).
Nog wat dia's gemaakt in het centrum van het stadje.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1080
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1874 Gepost op:
29 augustus 2018, 11:57:23 »
29 augustus 1993: de tram van Kaliningrad.
Kaliningrad, het vroegere Königsberg in Oost Pruisen (en een flink gebied tussen Litouwen en Polen) is van Rusland gebleven.
De tram rijdt er op meterspoor.
In 1993 was er nog een groot tramnet (een stuk of 8 lijnen). Daarvan is thans 1 lijn overgebleven (lijn 5 volgens een
kaartje op het internet).
Een Tatra T4SU-stel op een brug over een treinemplacement (Kievskaya ulitsa).
Op lijn 8 reden uitsluitend de Tatra T4SU's.
Men had ook Tatra KT4SU gelede trams. De stroomafnemers waren apart: 2 soorten gecombineerd.
Het materieel zag er gammel uit en de frequentie was slecht. Daardoor heb ik maar weinig van de stad en de tramlijnen kunnen
zien: er reed gewoon niets.
Een tramhalte in de Ulitsa Bagrationa.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
Vorige
-
Volgende
-
1
...
123
124
[
125
]
126
127
...
174
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden