Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 973819 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1860 Gepost op: 21 August 2018, 08:50:59 »
21 augustus 1993.


2 werkwagens op het terrein van de remise Lichtenberg in Berlijn.


Station Rzepin in Polen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1861 Gepost op: 22 August 2018, 10:29:59 »
22 augustus 1993. De tram van Minsk, de hoofdstad van Belarus of wel Wit-Rusland.


Het type RWS-6 vormde destijds nog de hoofdmoot van het wagenpark in Minsk.


Op rustige lijnen werd er met losse wagens gereden.


Voor het station met de Russische pronkgebouwen.


Het toen nieuwste materieel: Tatra T6B5.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1862 Gepost op: 23 August 2018, 09:21:02 »
23 augustus 1993. Ten zuiden van Minsk ligt het stadje Mozyr / Mazyr. In 1991 is Wit Rusland onafhankelijk geworden
en werd de Russische naam Mozyr veranderd in Mazyr.
Sinds 1988 rijdt er langs het stadje een tram naar een ongeveer 20 km verder gelegen industriegebied.
De tram is aangelegd om de werknemers naar de fabrieken te brengen.


Het beginpunt van de lijn in het noorden, waar ook de remise is. Destijds reden er uitsluitend trams van het type KTM-5.


Van het stadje zie je in de tram niet zo veel.


Tramhalte. De meeste trams reden gekoppeld.


De gemeentegrens.


Het eindpunt, genaamd NMPZ, bij de industrie.


Van de industrie was ook niet veel te zien bij het eindpunt. Eigenlijk was het fotografisch maar een saaie bedoening.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1863 Gepost op: 23 August 2018, 10:11:14 »
Grappig, ik was vorig jaar in Mozyr om op een conferentie een lezing te geven. Dat was bij de plaatselijke raffinaderij. De tramlijn ligt er nog. Het type tram is waarschijnlijk veranderd maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1864 Gepost op: 24 August 2018, 10:40:20 »
@Wim Hesselink: ik vermoed dat het type KTM-5 daar nog steeds rijdt.
Ik heb op internet geen recente foto's kunnen ontdekken met ander materieel.

In het noorden van Wit Rusland ligt Vitebsk / Vitsebsk. Het is een redelijk grote stad
met een tram. Ik was daar op 24 augustus 1993.


In de buurt van het hoofdstation in Vitebsk. Ook hier nog het type RVZ-6.


Een tramhalte. In de voormalige Sovjet Unie hing het haltebordje vaak aan de bovenleiding.


De in die tijd onvermijdelijke KTM-5 op een uitloper van het tramnet.


In de binnenstad (Ulitsa Maksim Gorkoro destijds). Het autoverkeer zal thans niet meer zo rustig zijn als op deze dia.
Ook het trammaterieel is gemoderniseerd met nieuwe types.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent





Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1865 Gepost op: 24 August 2018, 10:44:34 »
Zal ongetwijfeld "Ulitsa Maksim Gorkogo" zijn geweest. (Spreek uit als Oelitsa Maksim Gorkowa, Maxim Gorki straat)
« Laatst bewerkt op: 24 August 2018, 10:49:25 door NS8714 »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1866 Gepost op: 24 August 2018, 15:01:43 »
Klopt. Bedankt, ik heb het aangepast in mijn gegevens.
Nog even opgezocht, waar ik nu precies die foto heb gemaakt.
Zie deze schermafbeelding van een Bing kaart. Google Earth is wat onduidelijker.
Beide hebben geen (of hadden nooit) "street view" in Vitebsk.


Ook op dit vlak is er in 25 jaar veel veranderd: in 1993 had ik slechts een getekend plattegrondje van het tramnet met alleen
de namen van de eindpunten (die nu vaak anders heten).


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1867 Gepost op: 24 August 2018, 18:54:02 »
Mooie foto's trouwens

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1868 Gepost op: 25 August 2018, 11:00:10 »
Dank.

Op 25 augustus 1993 konden we nog in de ochtend rondkijken in Vitebsk.


Een RVZ-6 met een fabrieksplaat voorop. Deze in Riga gebouwde trams zien er wel wat ouderwets uit (het model stamt
uit de jaren '60), maar is tot 1987 doorgebouwd.


In het noord oosten van de stad, de ulitsa Gagarina.

Het volgende trambedrijf was dat van Novopolotsk / Navapolatsk. Helaas kwamen we daar pas tegen de avond aan (iets met
een sleutel van de hotelkluis, waarin onze paspoorten lagen). Gelukkig bleek het ook een trambedrijf te zijn, dat langs de stad reed
om werknemers naar de op veilige afstand van de stad gebouwde industrie te vervoeren (= fotografisch niet zo interessant).


Langs de stad. Er reden KTM-5 trams. In 1974 is de tramlijn geopend.


Een interessante  tramlijn, mits je van bomen houdt. Het eindpunt Nitron.


Niet ver van dat eindpunt Nitron.


Een deurenkantje bij een bocht in de tramlijn.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1869 Gepost op: 26 August 2018, 18:38:05 »
26 augustus 1993. Daugavpils in Letland. Er is daar een stadstram met 3 lijnen.


Voor de stroomafname gebruikte men de trolleystang. Ook hier het type RVZ-6.


De KTM-5 was eveneens aanwezig op het tramnet.


De riolering deed het niet overal goed.


Lijn 2 naar Forstadte reed wel in een leuke omgeving.


Flinke stukken waren nog enkelsporig.




Wisselplaats in een nog onverharde straat.




Soms is een trolleystang wel handig. Waarom de rails zo lagen ? Wellicht was er ooit dubbelspoor.


Tot slot de eindpuntlus bij het station.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1870 Gepost op: 27 August 2018, 12:04:55 »
27 augustus 1993. Riga, de hoofdstad van Letland is een grote stad met een dito tramnet.




Remise nr. 5 met wat werkmaterieel. Destijds werd er in Riga ook met de trolleystang gereden.


Het was erg donker weer en ik kon alleen stilstaande trams fotograferen.
Het type Tatra T3SU was ruim vertegenwoordigd.


Het eerste cijfer van het wagennummer is dat van de remise, waar de tram thuishoort.


Men had sinds 1988 ook een flinke serie Tatra T6B5's.




In de middag werd het gelukkig wat zonniger.


In de avondspits kwam nog het oudere materieel op straat, hier in de vorm van de Tatra T3 zonder middendeur.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1871 Gepost op: 27 August 2018, 13:27:45 »
Erg leuk om te zien, die trams in Wit Rusland! (y) En dat 25 jaar geleden, was ik nog een broekje van ehm.. 1 jaar ;D Ik ben meerdere keren in Wit Rusland geweest, stuk of 10 keer geloof ik, maar ik kan mij de tram niet herinneren. Zowel in Minsk niet als in Vitebsk. Nu ben ik er ook niet naar op zoek geweest omdat dat niet echt specifiek mijn interesse heeft, maar toch.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1872 Gepost op: 27 August 2018, 20:10:30 »
Ook in 2008 was Daugavpils met afstand de meest troosteloze bestemming op onze rondreis door de Baltische staten. Mogelijk door onze wat ongebruikelijke route via een industriegebied. Zo'n voorsprong is toch maar moeilijk in te lopen.

Ik vrees dat ik maar weinig foto's dia's gemaakt heb, en ze horen niet in dit draaidje de komende 15 jaar. Daarom nogmaals dank voor het delen van je reiservaringen. Ik geniet er steeds erg van!

Groet, Sicco Jan

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1873 Gepost op: 28 August 2018, 10:52:32 »
Dank voor de reacties.

28 augustus 1993: het derde trambedrijf in Letland, dat van Liepaja (ligt aan de Oostzee).
Men rijdt op meterspoor, niet op het gebruikelijke Russische breedspoor van 1524 mm.
Er is 1 tramlijn van het noorden naar het zuiden van de stad.


Een Tatra KT-4SU in de buurt van het station (witte gebouw op de achtergrond).


De remise.


Waarschijnlijk een sneeuwruimer (al of niet in actieve dienst).








Nog wat dia's gemaakt in het centrum van het stadje.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1874 Gepost op: 29 August 2018, 11:57:23 »
29 augustus 1993: de tram van Kaliningrad.
Kaliningrad, het vroegere Königsberg in Oost Pruisen (en een flink gebied tussen Litouwen en Polen) is van Rusland gebleven.
De tram rijdt er op meterspoor.
In 1993 was er nog een groot tramnet (een stuk of 8 lijnen). Daarvan is thans 1 lijn overgebleven (lijn 5 volgens een
kaartje op het internet).


Een Tatra T4SU-stel op een brug over een treinemplacement (Kievskaya ulitsa).


Op lijn 8 reden uitsluitend de Tatra T4SU's.


Men had ook Tatra KT4SU gelede trams. De stroomafnemers waren apart: 2 soorten gecombineerd.


Het materieel zag er gammel uit en de frequentie was slecht. Daardoor heb ik maar weinig van de stad en de tramlijnen kunnen
zien: er reed gewoon niets.


Een tramhalte in de Ulitsa Bagrationa.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent