Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Projecten van RetroJack
door
MOVisser
Vandaag
om 14:16:27
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd?
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:50
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing
door
MOVisser
Vandaag
om 14:02:48
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 13:57:27
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 13:23:41
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:02:43
Da's Daz 2
door
Keska
Vandaag
om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren
door
AP3737
Vandaag
om 12:42:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:38:02
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
tothebeach
Vandaag
om 12:29:10
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57)
door
Mar-Cas
Vandaag
om 11:43:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:36:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Jelmer
Vandaag
om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven"
door
Servé
Vandaag
om 08:52:24
Problemen met digitale koppeling Roco
door
Ben
Vandaag
om 08:02:09
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0
door
Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen
door
Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende…
door
Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje
door
grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
Vorige
-
Volgende
-
1
...
105
106
[
107
]
108
109
...
180
Omlaag
Auteur
Topic: 25 jaar geleden (gelezen 983834 keer)
T.Spat
Offline
Berichten: 2960
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1590 Gepost op:
30 August 2016, 21:43:37 »
Ook details als een laag klinkerperron en ouderwets maaskiezels
tussen het spoor, in plaats van het huidig aloverheersende porfier...
Mvg,
Tis
Gelogd
********
Willem1951
Offline
Berichten: 1215
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1591 Gepost op:
07 September 2016, 10:11:40 »
25 jaar geleden werd er in Innsbruck (Oostenrijk) gevierd dat de tram daar 100 jaar bestond.
Op 7 september 1991 was er onder andere een parade met historisch materieel.
Ik heb een paar dia's gedigitaliseerd.
Mr. 3 in de Bürgerstrasse. Dit materieel is uit 1909.
Het toen gewone materieel is inmiddels verdwenen. Er rijden nu uitsluitend lagevloertrams van Bombardier (type Flexity Outlook).
Enkelgelede Düwag mr. 31 is als dubbelgelede tram overgenomen van Bielefeld.
Het middendeel is gebruikt voor ombouw van wagens voor de Stubaitalbahn.
Mr. 82 van de Stubaitalbahn (Innsbruck - Fulpmes). Ook op de Stubaitalbahn rijden nu Bombardier lagevloertrams.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1215
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1592 Gepost op:
08 September 2016, 20:33:26 »
Niet zo ver van Innsbruck ligt in Italië Bolzano met de metersporige Rittnerbahn.
Een dia van 8 september 1991.
Mr. 2 (uit 1908) tussen de haltes Wolfsgruben en Oberbozen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1593 Gepost op:
08 September 2016, 21:17:31 »
Ah, smalspoor! Altijd leuk.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Willem1951
Offline
Berichten: 1215
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1594 Gepost op:
09 September 2016, 10:06:30 »
Ook vandaag nog een dia van de Rittnerbahn in Bolzano.
Sinds 1966 kom je met een kabelbaan vanuit Bolzano aan in Oberbozen (Soprabolzano in het Italiaans).
Bij het eindpunt van de kabelbaan in Oberbozen vertrekken de smalspoortreinen naar Klobenstein.
Er is ook nog een klein takje van Oberbozen naar het station Maria Himmelfahrt. Dit is een restant van de situatie
voor de aanleg van de kabelbaan.
Oorspronkelijk reed de Rittnerbahn ook in het dal, in Bolzano. Met behulp van tandradlocomotiefjes werden de
vierassige motorrijtuigen de berg opgeduwd tot het station Maria Himmelfahrt, waarna de vierassige motorrijtuigen
op het redelijk vlakke gedeelte naar Klobenstein het weer alleen afkonden. Na een ongeluk is dit bergtraject gesloten.
Op het stukje Maria Himmelfahrt - Oberbozen werd en wordt maar een paar keer per dag gereden.
Op 9 september 1991 werd hiervoor nog een twee-asser (mr. 12 uit 1907) gebruikt.
Het eindpunt station Maria Himmelfahrt.
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent
Gelogd
Willem1951
Offline
Berichten: 1215
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1595 Gepost op:
11 September 2016, 09:02:59 »
Op 11 september 1991 toch nog eens naar het smalspoor tussen Oschatz en Mügeln geweest.
Rond het middaguur kwam er in die dagen een locomotief met bagagerijtuig naar Oschatz. Hier gefotografeerd bij Naundorf.
Tussen Mügeln en Schweta werd er langs de Oschatzer Strasse gereden.
Later in de middag kwam de goederentrein weer terug uit Oschatz naar Mügeln.
Een dia in de buurt van Schweta.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 872
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1596 Gepost op:
11 September 2016, 18:24:42 »
25 jaren geleden, op 11 september 1991 had ik een sollicitatiegesprek in Vlaardingen.
Hier zien we trein 4255 gereden door SGM 2836.
NS 2836
Groeten,
Lolke
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Online
Berichten: 12482
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1597 Gepost op:
11 September 2016, 18:45:40 »
Massel dat de brug gesloten was
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Post49
Offline
Berichten: 1114
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1598 Gepost op:
11 September 2016, 21:26:09 »
Ja, is maar 1 keer misgegaan!
Gr. Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
Willem1951
Offline
Berichten: 1215
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1599 Gepost op:
12 September 2016, 09:06:34 »
Nog eentje om het af te leren: op 12 september 1991 bij Naundorf.
Daarna ben ik hier nooit meer geweest.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5422
Modelspoor is emotie...
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1600 Gepost op:
12 September 2016, 09:38:27 »
Gave plaat!!!
Gelogd
Tbinnebarretije…
Willem1951
Offline
Berichten: 1215
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1601 Gepost op:
13 September 2016, 10:10:03 »
In 1991 kregen meer trambedrijven in de voormalige DDR overtollig materieel uit het westen van Duitsland.
Gotha met z'n Thüringer Waldbahn kon Düwags uit Mannheim overnemen.
Op 13 september 1991 wat dia's gemaakt bij de Thüringer Waldbahn (lijn 4) tussen Gotha en Tabarz.
Mr. 396 was op lijn 4 in dienst, hier gefotografeerd tussen de remise in Gotha en de halte Sundhausen.
De tram heeft het wagennummer van Mannheim gehouden.
De halte Boxberg. Bouwjaar van de tram is 1962.
Tussen de haltes Sundhausen en Boxberg gelede Gotha 216 (bouwjaar 1967) gefotografeerd.
Wachtend op de volgende tram kwam deze werkwagen (mr 008 uit 1955) voorbij.
Nogmaals mr. 396 van Mannheim.
Tussen de haltes Wahlwinkel en Gleisdreieck met mr. 216.
Uiteraard is dit materieel vandaag de dag allang niet meer in dienst. Ook de enkelgelede Düwags zijn afgevoerd,
evenals de later ontvangen trams uit Bochum. Er rijden nu gelede Tatra's KT4, maar ook nog wat dubbelgelede Düwags
met lagevloer middendeel (overgenomen in 2011).
Bij het station van Gotha kon ik deze stadslijn 2 nog fotograferen. Mr. 34 en ahr. 94.
In die tijd werd het materieel voor de stadslijnen weer blauw/wit geschilderd, terwijl het materieel voor de Thüringer Waldbahn geel/wit werd.
De Düwags zaten daartussen met de kleuren geel/blauw.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4734
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1602 Gepost op:
13 September 2016, 10:39:06 »
En weer mooie platen!
Toch heeft het wel iets aparts, hier in Nederland zijn we gewend trams in een stadse omgeving te zien en daar is een tram te platen in een weidse omgeving.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1603 Gepost op:
13 September 2016, 12:51:19 »
Vermoedelijk is daar heel wat minder van over heden ten dage. Houd er rekening mee dat veel van die tram- en smalspoorlijntjes er lagen omdat de wegen te slecht waren. Met betere wegen kun je goedkopere bussen laten rijden.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Remco vM
Offline
Berichten: 3241
Re: 25 jaar geleden
«
Reactie #1604 Gepost op:
13 September 2016, 12:55:21 »
Bij Mannheim ligt nog zo'n heel mooi voorbeeld van een interlokale tram, helemaal uitgestorven is het dus niet. Maar het zal waarschijnlijk veel minder zijn als kort na de wende
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
Vorige
-
Volgende
-
1
...
105
106
[
107
]
108
109
...
180
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
25 jaar geleden