Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 09:51:20
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 09:34:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 09:32:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 08:42:23
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:11:20
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 983726 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1590 Gepost op: 30 August 2016, 21:43:37 »
Ook details als een laag klinkerperron en ouderwets maaskiezels
tussen het spoor,  in plaats van het huidig aloverheersende porfier...

Mvg,

Tis
********

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1591 Gepost op: 07 September 2016, 10:11:40 »
25 jaar geleden werd er in Innsbruck (Oostenrijk) gevierd dat de tram daar 100 jaar bestond.
Op 7 september 1991 was er onder andere een parade met historisch materieel.
Ik heb een paar dia's gedigitaliseerd.


Mr. 3 in de Bürgerstrasse. Dit materieel is uit 1909.


Het toen gewone materieel is inmiddels verdwenen. Er rijden nu uitsluitend lagevloertrams van Bombardier (type Flexity Outlook).
Enkelgelede Düwag mr. 31 is als dubbelgelede tram overgenomen van Bielefeld.
Het middendeel is gebruikt voor ombouw van wagens voor de Stubaitalbahn.   


Mr. 82 van de Stubaitalbahn (Innsbruck - Fulpmes). Ook op de Stubaitalbahn rijden nu Bombardier lagevloertrams.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1592 Gepost op: 08 September 2016, 20:33:26 »
Niet zo ver van Innsbruck ligt in Italië Bolzano met de metersporige Rittnerbahn.
Een dia van 8 september 1991.

Mr. 2 (uit 1908) tussen de haltes Wolfsgruben en Oberbozen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1593 Gepost op: 08 September 2016, 21:17:31 »
Ah, smalspoor! Altijd leuk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1594 Gepost op: 09 September 2016, 10:06:30 »
Ook vandaag nog een dia van de Rittnerbahn in Bolzano.
Sinds 1966 kom je met een kabelbaan vanuit Bolzano aan in Oberbozen (Soprabolzano in het Italiaans).
Bij het eindpunt van de kabelbaan in Oberbozen vertrekken de smalspoortreinen naar Klobenstein.
Er is ook nog een klein takje van Oberbozen naar het station Maria Himmelfahrt. Dit is een restant van de situatie
voor de aanleg van de kabelbaan.
Oorspronkelijk reed de Rittnerbahn ook in het dal, in Bolzano. Met behulp van tandradlocomotiefjes werden de
vierassige motorrijtuigen de berg opgeduwd tot het station Maria Himmelfahrt, waarna de vierassige motorrijtuigen
op het redelijk vlakke gedeelte naar Klobenstein het weer alleen afkonden. Na een ongeluk is dit bergtraject gesloten.
Op het stukje Maria Himmelfahrt - Oberbozen werd en wordt maar een paar keer per dag gereden.
Op 9 september 1991 werd hiervoor nog een twee-asser (mr. 12 uit 1907) gebruikt.

Het eindpunt station Maria Himmelfahrt.

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1595 Gepost op: 11 September 2016, 09:02:59 »
Op 11 september 1991 toch nog eens naar het smalspoor tussen Oschatz en Mügeln geweest.


Rond het middaguur kwam er in die dagen een locomotief met bagagerijtuig naar Oschatz. Hier gefotografeerd bij Naundorf.


Tussen Mügeln en Schweta werd er langs de Oschatzer Strasse gereden.


Later in de middag kwam de goederentrein weer terug uit Oschatz naar Mügeln.
Een dia in de buurt van Schweta.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1596 Gepost op: 11 September 2016, 18:24:42 »
25 jaren geleden, op 11 september 1991 had ik een sollicitatiegesprek in Vlaardingen.
Hier zien we trein 4255 gereden door SGM 2836.


NS 2836

Groeten,
Lolke

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1597 Gepost op: 11 September 2016, 18:45:40 »
Massel dat de brug gesloten was ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1598 Gepost op: 11 September 2016, 21:26:09 »
Ja, is maar 1 keer misgegaan! ;D

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1599 Gepost op: 12 September 2016, 09:06:34 »
Nog eentje om het af te leren: op 12 september 1991 bij Naundorf.
Daarna ben ik hier nooit meer geweest.


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1600 Gepost op: 12 September 2016, 09:38:27 »
Gave plaat!!!  (y)
Tbinnebarretije…

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1601 Gepost op: 13 September 2016, 10:10:03 »
In 1991 kregen meer trambedrijven in de voormalige DDR overtollig materieel uit het westen van Duitsland.
Gotha met z'n Thüringer Waldbahn kon Düwags uit Mannheim overnemen.
Op 13 september 1991 wat dia's gemaakt bij de Thüringer Waldbahn (lijn 4) tussen Gotha en Tabarz.


Mr. 396 was op lijn 4 in dienst, hier gefotografeerd tussen de remise in Gotha en de halte Sundhausen.
De tram heeft het wagennummer van Mannheim gehouden.


De halte Boxberg. Bouwjaar van de tram is 1962.


Tussen de haltes Sundhausen en Boxberg gelede Gotha 216 (bouwjaar 1967) gefotografeerd.


Wachtend op de volgende tram kwam deze werkwagen (mr 008 uit 1955) voorbij.


Nogmaals mr. 396 van Mannheim.


Tussen de haltes Wahlwinkel en Gleisdreieck met mr. 216.
Uiteraard is dit materieel vandaag de dag allang niet meer in dienst. Ook de enkelgelede Düwags zijn afgevoerd,
evenals de later ontvangen trams uit Bochum. Er rijden nu gelede Tatra's KT4, maar ook nog wat dubbelgelede Düwags
met lagevloer middendeel (overgenomen in 2011).


Bij het station van Gotha kon ik deze stadslijn 2 nog fotograferen. Mr. 34 en ahr. 94.
In die tijd werd het materieel voor de stadslijnen weer blauw/wit geschilderd, terwijl het materieel voor de Thüringer Waldbahn geel/wit werd.
De Düwags zaten daartussen met de kleuren geel/blauw.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

 

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1602 Gepost op: 13 September 2016, 10:39:06 »
En weer mooie platen!

Toch heeft het wel iets aparts, hier in Nederland zijn we gewend trams in een stadse omgeving te zien en daar is een tram te platen in een weidse omgeving.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1603 Gepost op: 13 September 2016, 12:51:19 »
Vermoedelijk is daar heel wat minder van over heden ten dage. Houd er rekening mee dat veel van die tram- en smalspoorlijntjes er lagen omdat de wegen te slecht waren. Met betere wegen kun je goedkopere bussen laten rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1604 Gepost op: 13 September 2016, 12:55:21 »
Bij Mannheim ligt nog zo'n heel mooi voorbeeld van een interlokale tram, helemaal uitgestorven is het dus niet. Maar het zal waarschijnlijk veel minder zijn als kort na de wende