Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 21:55:43
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
Vandaag om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:45
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:38:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:30:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967677 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1215 Gepost op: 22 May 2015, 10:14:52 »
Wat Willem beschrijft is ook mijn ervaring. Elke dag melden op het politiebureau en vertellen waar je die dag heen zou gaan. En je vooral ook niet buiten het je toegestane gebied begeven. Laat staan foto's maken in een bos als blijkt dat er achter de bomen een kazerne ligt. 
25DM/25RM per dag uitgeven in een land waarin een warme maaltijd inclusief bier nog geen 5RM kost, is geen sinecure.
Omdat je als Westerling geen RM mee mocht nemen naar het Westen, en het dus sowieso kwijt was, heb ik er maar een VT133 voor gekocht. 80RM
Ik vond het er heerlijk, de rust, de natuur, de geur ook. Maar voor de mensen die er leefden was het één grote gevangenis met een gebrek aan alles. De tik die je als Westerling meekreeg van het systeem was niets vergeleken bij wat de Oost-Duitser zelf meemaakte.
Aan wie een beetje wil ervaren wat het was om daar te leven raad ik de film 'Das leben der Anderen' aan.

Schiet me opeens te binnen. We gingen uit eten met onze Oost-Duitse vrienden. Restaurant onder het Rathaus van Rostock. Toetje. We bestelden allemaal hetzelfde. Wij echter kregen slagroom, zij niet.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1216 Gepost op: 22 May 2015, 12:08:31 »
De rondreis door de Oekraïne was helaas afgelopen en op 22 mei 1990 was ik weer in Oost Berlijn.
De muur was weliswaar gevallen, maar de DDR bestond nog als staat. Je kon je echter vrij bewegen en was verlost van
allerlei rompslomp, zoals verplichte geldomwisseling. Onderdak kon je ook zelf regelen.
Het was wel een overgangstijd.


Blik tussen de muur bij de Potsdamer Platz. De tramsporen, die bij de bouw van de muur verdwenen waren, lagen er nog.


Een hausse destijds: iedereen met een hamer en beitel bikte stukjes muur los (om te verkopen of als aandenken).
Excuus voor de slechte kwaliteit van het bestand, maar staande opnames blijk ik niet goed te kunnen uploaden.
Morgen weer verder met rail gerelateerde foto's.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1217 Gepost op: 23 May 2015, 01:18:51 »
23 mei 1990 aandacht besteed aan de drie kleine trambedrijven ten oosten van Berlijn.
Woltersdorf was als eerste aan de beurt. De tramlijn begint bij de S-Bahn halte Rahnsdorf en heeft het andere eindpunt bij een sluis in het dorp.
De lijn (normaalspoor) is enkelsporig met een paar wisselplaatsen.


Museumwagen, mr. 2 uit 1913, reed een ritje. De tram staat hier op de toen nog Thälmannplatz de tegentram af te wachten.


De gewone dienstwagen is op de achtergrond te zien. De museumwagen heeft dan ook het gele bordje met groene driehoek achter de voorruit (teken dat er nog een tram komt).


Bij de toenmalige Thälmannplatz bevond zich ook de remise. Uiteraard werd een andere museumwagen, mr. 7, naar buiten gereden.


Mr. 7 is de eerste KSW-tram (Kriegs-Strassenbahn-Wagen). Bouwjaar is 1943.


Het werkmaterieel was ook buitengezet. Mr. 9 (bouwjaar 1952) is overgenomen van Berlijn.
De tramlijn heeft thans het lijnnummer 87.


Tweede bezochte bedrijf was dat van Schöneiche-Rüdersdorf, alwaar ook een museumwagen reed. Het metersporige mr. 34 is uit 1928.


Een Reko tramstel in Schöneiche. De tramlijn heeft een interlokaal karakter.


Destijds nog geen museumwagen, maar nog gewoon nodig: mr. 62 een eigenbouw Reko vierasser. Inmiddels is deze wagen wel museumwagen onder het oorspronkelijke nr. 73.


Wederom mr. 62 in een straat in Schöneiche.


Het derde bedrijf was dat van Strausberg (normaalspoor).
Een Reko stel bij de halte Landhausstrasse.


Tot slot een dia uit Berlijn. In de wijk Altstadt Köpenick was nog een straatje met een interessante railsituatie. Volgens Google Earth is de tram uit het bewuste straatje
(Grünstrasse) verdwenen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1218 Gepost op: 23 May 2015, 11:31:01 »
Zucht..... Wat een pracht..

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1219 Gepost op: 23 May 2015, 11:40:17 »
heerlijk!  (y)

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1220 Gepost op: 23 May 2015, 11:50:47 »
Geweldige foto's Wim!

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1221 Gepost op: 23 May 2015, 15:10:44 »
eigenlijk heb ik niet veel met trams (onbekend maakt onbemind),
maar die plaatjes zijn geweldig Wim.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1222 Gepost op: 23 May 2015, 20:09:12 »
Apart dat op die remise nog het "Gotische" lettertype wordt gebruikt. Alsof er in 50 jaar niets veranderd is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1223 Gepost op: 24 May 2015, 08:05:13 »
Op 24 mei 1990 was er in Oost Berlijn een rondrit met museumtram 3493 van het type TM36.


Oorspronkelijk gebouwd in 1927 als zogenaamde Schützenwagen is deze tweerichting twee-asser in 1936 omgebouwd tot het type TM36.
Leuk detail is het lange wisselijzer, waarmee de trambestuurder via de voorruit het wissel kon omzetten.


Afgedwongen foto door net zo lang te wachten tot er een S-Bahn voorbij kwam. Kon destijds alleen omdat er weinig autoverkeer was en het tramspoor
niet regulier gebruikt werd. Domme fout gemaakt, door de sluitertijd bij de haaks passerende S-Bahn niet sneller in te stellen. De trein is bewogen.


De tramrails op de vorige dia leidden naar het Raw Schöneweide. Dit Reichsbahnausbesserungswerk bouwde onder andere de Reko trams.
Ik vraag me af of deze werkwagen ooit afgebouwd is.


Tot slot nog een dia van een Reko tramstel bij het eindpunt Rosenthal van lijn 22 door de kapotte muur heen.
Toen de wereld voor het DDR-regime nog in orde was, was dat eindpunt "Spergebiet" en moest je al eerder uit de tram stappen, terwijl de tram dan leeg
naar het eindpunt reed. Was wel een leuke enkelsporige route.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1224 Gepost op: 24 May 2015, 10:28:34 »
fraaie foto's willem  (y)
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1225 Gepost op: 24 May 2015, 11:54:03 »
Inderdaad, superplaatjes  (y)

De andere kant op gezien met een op 1 juni 2006 uit de lus komende lagevloertram i.p.v. erin gaande Rekozug (toen ik er in 1992 was reden er nog wel Rekos, maar het eindpunt was tijdelijk een halte eerder, met tweerichtings-Rekos en een telkens de volgende tram overnemende motorwagen).



In deze DSO-draad kun je nog aardig zien hoe het in Wim's tijd was vanaf de andere kant (naar de Muur kijkend) met het wachthuisje nog als referentie:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7169460

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1226 Gepost op: 24 May 2015, 21:24:02 »
Op 18 oktober 1985 ben ik al eens in de buurt van dit eindpunt geweest. Wat gescande dia's
staan in het draadje "19 Toen".
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1227 Gepost op: 25 May 2015, 22:07:11 »
Op weg naar Nederland zijn we nog langs een paar tramsteden gegaan. Op 25 mei 1990 was ik in Brandenburg.


De DDR-sfeer was een half jaar na de val van de Muur nog volop aanwezig. 40 jaar grauwheid poets je niet gauw weg.


Maar langzaam zag je Westerse invloeden, zoals reclame en (2e-hands) Westerse auto's verschijnen.
De bioscoop laat ook Westerse films zien.


De huizen zagen er nog slecht onderhouden uit. Materiaalgebrek en/of personeelsgebrek zullen wel de oorzaak zijn.


Op tramgebied zag je dit dan nog (gelukkig voor mij). Een Lowa mr. met twee Lowa bijwagens.


Tegen zonsondergang kwamen we in Halberstadt aan en ook daar stond bij het eindpunt Klusberge een Lowa.
Het was destijds het oudste DDR tramtype dat je nog kon zien in de gewone tramdienst.
(er reden nog wel vooroorlogse trams bij Bad Schandau).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1228 Gepost op: 25 May 2015, 22:13:53 »
Heerlijke platen. In december heb ik eens een tripje mogen maken met de Woltersdorfer Strassenbahn, in een Gotha. Dat was genieten (y).

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1229 Gepost op: 26 May 2015, 09:33:30 »

Op 26 mei 1990 wat rondgekeken bij de Harzquerbahn en dan speciaal in het "Sperrgebiet" tussen de haltes Elend en Sorge. De smalspoorlijn liep hier vlak langs de grens.
In de trein reden op dat stuk politie of grenswachten mee om te verhinderen, dat iemand fotografeerde of uit de trein sprong.
Wij waren niet de enigen hier. Afgaande op het drukke autoverkeer wilden ook veel DDR inwoners dit met eigen ogen zien.
Stoomlocomotief 99-7239 zal hier de restanten van een landhoofd van de Südharz Eisenbahn passeren. (stilgelegde spoorlijn naar Braunlage in toen West-Duitsland).


Stoomlocomotief 99-7242 tussen Hasselfelde en Stiege, destijds nog onderdeel van de Selketalbahn (al reed de Deutsche Reichsbahn alles).
Later (1993) is alles opgegaan in de Harzer Schmalspurbahnen.


Nordhausen is een eindpunt van de Harzquerbahn en daar rijdt ook een tram (2 lijnen).
Rechts op deze dia is nog te zien hoe de kolen/briketten bij de mensen thuis werden afgeleverd. Gewoon op straat bij je voordeur.


Een Gotha gelede vierasser is al voorzien van reclame op de zijkant.


Eindpuntlus bij het station van Nordhausen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent