Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 15:59:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 968339 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1200 Gepost op: 19 May 2015, 09:35:24 »
Ah Wim, het was een hele club. Ene Huizer? Hij maakte ook deze url=http://media.englishrussia.com/112012/oldtrams/oldtrams003-45.jpg look-a-lot-like-jouw-foto[/url] en meer...

Inderdaad Roadster, deze werkt niet. Maar klik maar op de vorige link en wijzig het nr, dan verschijnt-ie wel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1201 Gepost op: 19 May 2015, 11:18:30 »
@Gert Arkema: Dhr. Huizer was er inderdaad ook bij. Het was een internationaal gezelschap.
(Behalve wat Nederlanders ook Belgen, Duitsers, Oostenrijkers, Zwitsers, Engelsen en zelfs een Amerikaan).
Een van de redacteuren van het duitse tijdschrift "Blickpunkt Strassenbahn" had deze reis georganiseerd, wat wel makkelijk was,
aangezien reizen in het Oostblok altijd veel administratieve rompslomp vergde, waar je nu van verlost was (tegen betaling, dat wel).

Nog wat dia's van 19 mei 1990 uit Charkov, ook een zeer grote stad.


Hoera, eens wat anders dan de Tatra's: de KTM5 van de tramfabriek in Ust Katav.
Spoorwijdte is weer 1524 mm.


Het tramnet is groot (al zijn er hele stukken waar niets aan is); de meeste dia's zijn in het centrum van de stad gemaakt.
Destijds zag ik ook veel Tatra's T3-en uit de eerste leveringen zonder middendeuren.


De wagennummers zeggen niet veel over de aantallen gekochte trams, aangezien het eerste cijfer soms het nummer van de
remise is, waar de tram thuishoort.




Ideaal fotopunt, want de straat was voor autoverkeer afgesloten. Ook hier valt weer op hoeveel mensen te voet onderweg waren.


Ook dit kwam voor: vervoer van treinwagons over de tramsporen met een tramlocomotief.


De KTM5's kwamen niet zo vaak voorbij en dat kost tijd. Inmiddels is dit type al weer afgevoerd in Charkov.


Morgen verder in Charkov.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1202 Gepost op: 19 May 2015, 11:22:26 »
bruut geval die tramlok  :o

en ook erg leuke foto's  (y)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1203 Gepost op: 19 May 2015, 12:24:53 »
Fraaie serie weer, leuk die tramloc!!!  (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1204 Gepost op: 19 May 2015, 12:29:26 »
Opnieuw bedankt Wim!
Prachtig, die KTM5's zijn wel erg karakteristiek voor de goedkope periode zeg maar. Er lijkt niet een te zijn die nog een beetje recht op z'n wielen staat.
Let trouwens ook op die vent die met z'n zijspan een kast vervoert  (y) . Mooie illustratie van de dagelijkse improvisatie.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1205 Gepost op: 20 May 2015, 11:26:52 »
Zondag, 20 mei 1990 stond in Charkov een bezoek aan remise nr. 1 op het menu.


Blijkbaar had de werkplaats nog een potje goudverf over: Lenin stond in ieder geval te blinken.


Op het remiseterrein stonden, zo te zien redelijk nieuwe, Tatra T6-en (brede uitvoering) opgesteld.


Blijkbaar was er in het weekend minder materieel nodig, want ook de Tatra enkelgelede zesasser K2 was niet op straat gespot. Jammer, Charkov was de
enige stad in de Sovjetunie, waar dit type reed. Men was wel zo vriendelijk om mr. 1934 even naar voren te rijden, zodat er toch nog een foto van genomen
kon worden.


Het weekend werd ook gebruikt om aan spoorvernieuwing te doen. Op weg naar remise nr. 4 kwamen we deze verzameling werkwagens tegen.


Het leger was ingeschakeld om te helpen.


Net als in de USA is alles in de Sovjetunie een maatje groter: remise nr. 4 bleek een enorm groot opstelterrein te hebben dat voor de helft vol stond met
materieel.


In een hoekje stonden wat sneeuwruimers.


Volgens een netkaartje uit 1979 reed lijn 22 naar een buitenwijk met de aanstekelijke naam "woongebied 602".


Een Tatra T3 stel zonder middendeuren.


Tot slot de T3 variant met middendeuren.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1206 Gepost op: 20 May 2015, 11:30:12 »
Schitterend tijdsbeeld! Aan de ene kant nog zo recent, aan de andere kant alweer volledig geschiedenis. Dit soort opnames zie ik graag. Niet eens vanwege de trams, maar vanwege de omgeving waar ze in rijden  (y) Er is veel veranderd.

Eelco

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1207 Gepost op: 20 May 2015, 11:40:09 »
Helemaal mee eens Eelco. Vooral de leegheid van de straten door het vrijwel ontbreken van al dat rijdend blik op vier banden maakt het een bijzonder tijdsdocument.
No dress rehearsel, this is our life.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1208 Gepost op: 21 May 2015, 12:14:49 »
Het meterspoor trambedrijf van Jevpatoria op de Krim werd op 21 mei 1990 bezocht.
Een hoogtepunt voor mij, want daar reden nog Gotha twee-assers uit de DDR.
Wat plaatjes:

Een bijzonderheid in Jevpatoria was dat men de aanhangrijtuigen had omgebouwd tot stuurstandrijtuig. Wel makkelijk met kopeindpunten.
Op deze dia komt zo'n combinatie de straat naar het station uit.


Jevpatoria is een badplaats, waar toen een ontspannen sfeer heerste. Er waren wel veel "sanatoriums" voor vakantie vierende Sovjetburgers.
Het tramnet bestond voor een groot deel uit enkelspoor met wisselplaatsen.


Dat de teugels hier niet zo strak aangetrokken waren, blijkt wel uit deze opname. Het is de enige tram met (westerse) reclame, die ik destijds in de Sovjetunie gezien heb.


Er waren ook Tatra KT4-en, die op lijn 1 (met keerlussen) reden. Maar de Gotha's waren natuurlijk veel leuker.


Tot slot een dia bij het eindpunt van lijn 3 voor het station in Jevpatoria.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1209 Gepost op: 21 May 2015, 17:12:34 »
Prachtig! Grappig dat de mensen op de laatste foto poseren.


mvg,

Johan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1210 Gepost op: 21 May 2015, 17:20:05 »
Als ik zodie plaatjes ziet wordt ik alleen maar in mijn overtuiging gesterkt dat het IJzerengordijn NOOIT had mogen vallen. Kunnen we het niet terug plaatsen?? (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1211 Gepost op: 21 May 2015, 17:34:00 »
Mooie beelden!

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1212 Gepost op: 21 May 2015, 18:35:18 »
@Sobat Kras: Het lijkt leuk. Weinig autoverkeer, ouder materieel, kortom een toestand zoals het veel vroeger in eigen land geweest moet zijn.
Het is een vals beeld. Het Oostblok was in die tijd eigenlijk helemaal niet zo leuk, ook voor de toerist.
Je kon er niet zomaar heen. Als ik morgen naar Moskou wil, kan dat. Destijds veel gedoe met visa, aanvragen hotels (vooral de DDR had er handje van de
aangevraagde steden niet te honoreren). Niet goedkoop, mede door de verplichte omwisseling van westers geld (x-bedrag per dag moest je uitgeven).
Reisde je op eigen houtje, dan bleken treinen, trams, de weinige restaurants overvol te zitten.
Je zag in die tijd overal rijen mensen staan wachten bij winkels, die vaak maar weinig spullen te koop hadden.
De westerse overvloed aan produkten trof je daar niet aan in de tijd van het ijzeren gordijn.
Er heerste een zekere gelatenheid bij de mensen; goede service in het Oostblok kwam niet vaak voor. Het kon de mensen niet schelen.

Toch ben ik blij dat ik in de gelegenheid was in die tijd in het Oostblok rond te kijken. Ook onthoudt de mens vaak alleen de prettige dingen en vergeet hij
de minder prettige dingen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1213 Gepost op: 21 May 2015, 22:00:40 »
Hele fraaie platen elke keer, hopelijk duurt deze vakantie nog even!!!  ;) (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1214 Gepost op: 21 May 2015, 22:19:10 »
Bedankt voor het delen, Wim. Legendarische foto's!

Interessant voor de bezoeker in die tijd, maar het lijkt me dik triest om er toen ook echt te wonen. Ben blij voor iedereen daar dat ze nu kunnen gaan en staan waar ze willen en de mogelijkheid hebben om hun dromen uit te laten komen. Het is geen openluchtmuseum!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.