Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pendel module
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:09
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:45:48
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:37:11
Koploper overzetten naar iTrain
door
bask185
Vandaag
om 21:37:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:20:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:16:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 20:57:01
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
defender
Vandaag
om 20:28:44
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:22:41
Wat doen jullie als het koud wordt?
door
defender
Vandaag
om 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frans van Meerwijk
Vandaag
om 19:58:09
Piko 2025
door
Jan-Peter
Vandaag
om 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
FritsT
Vandaag
om 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25
door
piksov
Vandaag
om 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven"
door
Ben
Vandaag
om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 14:02:22
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:27:39
Aachenau West
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:43:09
Welke wielreiniger
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:33:18
Welke decoder is dit?
door
Remunj
Vandaag
om 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting
door
Ben
Vandaag
om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 (gelezen 13371 keer)
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Gepost op:
14 January 2018, 18:43:30 »
Nadat er in 1926 tien 44 ers waren geleverd, kwam er in 1933 nog een levering van 2
44 ers met een 4 cilinder verbund drijfwerk.
Dit waren de 44-011 en de 012.
Naast het 4 cilinder drijfwerk was er nog veel meer anders dan op het eerste gezicht opvalt.
Zo had deze lok een ketel die korter was en een druk van 25 atu aan moest kunnen.
Ook de voor verwarmer die normaal voor de schoorsteen ligt,is verplaatst en zit nu achter het drijfwerk
boven de 3 de drijfas.
De schoorsteen is ook een slag groter en lijkt op die van een 01.10 olie stook.
Hier wat afbeeldingen van haar.
99102H-LvFrt
by
Edward Borgers
, on Flickr
br 44-012.1
by
Edward Borgers
, on Flickr
Foto's Micro-Metakit.
br 44-011 grau
by
Edward Borgers
, on Flickr
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #1 Gepost op:
15 January 2018, 19:10:20 »
Goed we beginnen met de ombouw.
Eerst word de 44 er van Roco gestript
Het frame en de wielen krijgen een ontvet beurt en worden hierna in de juiste kleur gespoten.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Ook het frame word aan de voorzijde uit gevijld, dit om het grotere loop wiel van 1000 mm te kunnen bergen.
Normaal is dit loop wiel 850 mm.
De baan ruimer aan de voorzijde is zelf bouw.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Ook de spatborden om het loopwiel worden weer geplaatst.
Het loopwiel is van Weinert.
Later meer,
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #2 Gepost op:
15 January 2018, 19:51:39 »
Allememaggies, wat is dat een prachtige lok op die bovenste foto's!
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #3 Gepost op:
17 January 2018, 18:48:25 »
Gisteren even de tijd gehad om de binnenste cilinders te bouwen van de originelen buitenste cilinders.
De buitenste cilinders zijn van een 01, deze hebben bijna de zelfde maat als de originele.
Omdat de binnenste cilinders nu kleiner zijn als de buitenste krijg je het hoge/ lage druk verschil.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Ook de omloop is onder tussen deels aangepast.
De voorkant is er afgehaald, de de bovenzijde van de omloop is grotendeels afgeschuurd.
Hier komt later een andere traanplaat op, dit ook mede om de insnoering aan de voorzijde weg te krijgen
waar eerst de wind leid platen stonden.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Later meer nieuws.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #4 Gepost op:
19 January 2018, 18:57:45 »
Weer een klein stukje verder.
De nieuwe traanplaat van Weinert zit ondertussen op zijn plaats.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Ook de treden aan de bovenzijde zitten inmiddels op hun plaats, de onderzijde moet nog.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
De versteviging van de trap is hier ook meteen zichtbaar.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Hier de aangepaste omloop op de lok, ook zijn de schuiven op de cilinders geplaatst.
De oude ketel zit er nog op, maar deze gaat er t.z.t ook nog af.
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #5 Gepost op:
21 January 2018, 08:38:57 »
De trap aan de voorzijde van het lok huis is korter dan bij een standaard 44 er.
Deze moest er dus ook aan geloven en word dus vv door een zelf bouw.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Nadat deze klaar was, heb ik maar meteen een drukvat en een pomp onder de loop plaat rechts geplaatst.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4271
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #6 Gepost op:
21 January 2018, 09:09:24 »
Gaaf zoals je dat doet
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
timtrein
Offline
Berichten: 2088
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #7 Gepost op:
21 January 2018, 12:13:10 »
Zeker leuk, mooie details. Let nog wel even op (titel), BR staat voor Baureihe = serie, dus het is of BR 44 of 44 1166 (en zonder streepje...)
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #8 Gepost op:
21 January 2018, 15:37:19 »
Bedankt voor de reactie's.
We zijn ondertussen weer een stapje verder gekomen.
Zo is het schort onder de ketel er gekomen en zijn de 2 cilinder beschermbuizen er ook geplaatst.
De binnenste schuiven zijn ook voorzien van deksels ( de messing deksel achter de trap).
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #9 Gepost op:
28 January 2018, 10:27:47 »
Na een weekje goed ziek te zijn geweest gaan we nu toch echt weer eens verder.
De linkerzijde van de omloop is nu aan de beurt, deze moet nog voorzien worden van een paar lucht ketels en een
pomp.
P8050170
by
Edward Borgers
, on Flickr
P8050171
by
Edward Borgers
, on Flickr
Nadat ook het leidingwerk onder de loopplaat is gemonteerd, is het tijd voor de eerste spuitbeurt.
P8060172
by
Edward Borgers
, on Flickr
P8060173
by
Edward Borgers
, on Flickr
Ook de ketel onder de loopplaat mag natuurlijk niet ontbreken.
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #10 Gepost op:
03 February 2018, 12:19:04 »
We zijn weer een stukje verder gekomen.
De ketel is nu aan de beurt, deze word vv i.v.m de voor verwarmer die niet boven op de ketel zit.
Deze is verplaatst en zit straks achter de ophanging van het drijfwerk, dit omdat de as lasten te groot
werden aan de voorzijde door het 4 cilinder drijfwerk.
De ketel zelf is een aluminium buis van 23 mm doorsnede, om aan deze te komen ben ik toch wel een paar weken zoet geweest om dit formaat op de kop te tikken.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Nadat de buis op lengte is gemaakt, plaats ik altijd het lok huis om er zeker van te zijn dat de lengte van de
buis juist is.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
De keteldeur is van Weinert en de rest van de onderdelen die er op komen heb ik ook daar vandaan gehaald.
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
apenkop
Offline
Berichten: 134
Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #11 Gepost op:
03 February 2018, 12:41:46 »
Fijn om dit ombouw verslag weer te kunnen volgen. Prachtig hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt
blijf er steeds met verbazing naar kijken en van genieten
Gelogd
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15427
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #12 Gepost op:
03 February 2018, 15:55:14 »
Mooi werk. Ik hoef je vast niet te vragen of je die dingen onderaan de bufferbalk nog gaat vervangen door 8703 van Weinert, die heb je vast al klaarliggen...
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 6024
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #13 Gepost op:
04 February 2018, 09:55:49 »
Bedankt heren voor de positieve reactie's.
De treden onderaan de bufferbalk blijven helaas zitten, mede omdat hier de baanruimer aan vast zit.
Toch is hier al een sleutel vijl langs gegaan om ze iets fijner te maken.
Toch zijn we weer een stukje verder gekomen met de ketel.
Zo zijn de ketel ringen er op gezet en zijn de zand dommen en afname dom en verzamel dom er op gezet.
De schoorsteen mag natuurlijk ook niet ontbreken en is van een 01.10 en is dubbelwandig uitgevoerd, dit had
te maken met het 4 cilinder drijfwerk.
Hierna is het geheel ontvet en heeft zijn eerste spuitbeurt gekregen, de lak zorgt mede voor een lijm laag.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Achter het ophangpunt van het drijfwerk is ook al de voor verwarmer zichtbaar.
Hopelijk vanmiddag meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Dave.......
Offline
Berichten: 4446
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #14 Gepost op:
04 February 2018, 11:11:25 »
Leuk!
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012