Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012  (gelezen 11512 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Gepost op: 14 januari 2018, 18:43:30 »
Nadat er in 1926 tien 44 ers waren geleverd, kwam er in 1933 nog een levering van 2
44 ers met een 4 cilinder verbund drijfwerk.

Dit waren de 44-011 en de 012.
Naast het 4 cilinder drijfwerk was er nog veel meer anders dan op het eerste gezicht opvalt.
Zo had deze lok een ketel die korter was en een druk van 25 atu aan moest kunnen.

Ook de voor verwarmer die normaal voor de schoorsteen ligt,is verplaatst en zit nu achter het drijfwerk
boven de 3 de drijfas.

De schoorsteen is ook een slag groter en lijkt op die van een 01.10 olie stook.

Hier wat afbeeldingen van haar. ;)

99102H-LvFrt by Edward Borgers, on Flickr

br 44-012.1 by Edward Borgers, on Flickr

Foto's Micro-Metakit.

br 44-011 grau by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 19:10:20 »
Goed we beginnen met de ombouw.

Eerst word de 44 er van Roco gestript
Het frame en de wielen krijgen een ontvet beurt en worden hierna in de juiste kleur gespoten.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook het frame word aan de voorzijde uit gevijld, dit om het grotere loop wiel van 1000 mm te kunnen bergen.
Normaal is dit loop wiel 850 mm.

De baan ruimer aan de voorzijde is zelf bouw.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de spatborden om het loopwiel worden weer geplaatst.

Het loopwiel is van Weinert.

Later meer,

Kees.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 19:51:39 »
Allememaggies, wat is dat een prachtige lok op die bovenste foto's!  :o

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2018, 18:48:25 »
Gisteren even de tijd gehad om de binnenste cilinders te bouwen van de originelen buitenste cilinders.
De buitenste cilinders zijn van een 01, deze hebben bijna de zelfde maat als de originele.

Omdat de binnenste cilinders nu kleiner zijn als de buitenste krijg je het hoge/ lage druk verschil.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de omloop is onder tussen deels aangepast.

De voorkant is er afgehaald, de de bovenzijde van de omloop is grotendeels afgeschuurd.
Hier komt later een andere traanplaat op, dit ook mede om de insnoering aan de voorzijde weg te krijgen
waar eerst de wind leid platen stonden.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer nieuws.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2018, 18:57:45 »
Weer een klein stukje verder.

De nieuwe traanplaat van Weinert zit ondertussen op zijn plaats.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de treden aan de bovenzijde zitten inmiddels op hun plaats, de onderzijde moet nog.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De versteviging van de trap is hier ook meteen zichtbaar.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de aangepaste omloop op de lok, ook zijn de schuiven op de cilinders geplaatst.
De oude ketel zit er nog op, maar deze gaat er t.z.t ook nog af.

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 08:38:57 »
De trap aan de voorzijde van het lok huis is korter dan bij een standaard 44 er.

Deze moest er dus ook aan geloven en word dus vv door een zelf bouw.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat deze klaar was, heb ik maar meteen een drukvat en een pomp onder de loop plaat rechts geplaatst.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 09:09:24 »
Gaaf zoals je dat doet
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 12:13:10 »
Zeker leuk, mooie details. Let nog wel even op (titel), BR staat voor Baureihe = serie, dus het is of BR 44 of 44 1166 (en zonder streepje...)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 15:37:19 »
Bedankt voor de reactie's.

We zijn ondertussen weer een stapje verder gekomen.
Zo is het schort onder de ketel er gekomen en zijn de 2 cilinder beschermbuizen er ook geplaatst.
De binnenste schuiven zijn ook voorzien van deksels ( de messing deksel achter de trap).

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2018, 10:27:47 »
Na een weekje goed ziek te zijn geweest gaan we nu toch echt weer eens verder.

De linkerzijde van de omloop is nu aan de beurt, deze moet nog voorzien worden van een paar lucht ketels en een
pomp.

P8050170 by Edward Borgers, on Flickr

P8050171 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat ook het leidingwerk onder de loopplaat is gemonteerd, is het tijd voor de eerste spuitbeurt.

P8060172 by Edward Borgers, on Flickr

P8060173 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de ketel onder de loopplaat mag natuurlijk niet ontbreken.

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2018, 12:19:04 »
We zijn weer een stukje verder gekomen.

De ketel is nu aan de beurt, deze word vv i.v.m de voor verwarmer die niet boven op de ketel zit.
Deze is verplaatst en zit straks achter de ophanging van het drijfwerk, dit omdat de as lasten te groot
werden aan de voorzijde door het 4 cilinder drijfwerk.

De ketel zelf is een aluminium buis van 23 mm doorsnede, om aan deze te komen ben ik toch wel een paar weken zoet geweest om dit formaat op de kop te tikken.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat de buis op lengte is gemaakt, plaats ik altijd het lok huis om er zeker van te zijn dat de lengte van de
buis juist is.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De keteldeur is van Weinert en de rest van de onderdelen die er op komen heb ik ook daar vandaan gehaald.

Later meer.

Kees.

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2018, 12:41:46 »
Fijn om dit ombouw verslag weer te kunnen volgen. Prachtig hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt (y) blijf er steeds met verbazing naar kijken en van genieten
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2018, 15:55:14 »
Mooi werk. Ik hoef je vast niet te vragen of je die dingen onderaan de bufferbalk nog gaat vervangen door 8703 van Weinert, die heb je vast al klaarliggen...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2018, 09:55:49 »
Bedankt heren voor de positieve reactie's.

De treden onderaan de bufferbalk blijven helaas zitten, mede omdat hier de baanruimer aan vast zit.
Toch is hier al een sleutel vijl langs gegaan om ze iets fijner te maken.

Toch zijn we weer een stukje verder gekomen met de ketel.
Zo zijn de ketel ringen er op gezet en zijn de zand dommen en afname dom en verzamel dom er op gezet.

De schoorsteen mag natuurlijk ook niet ontbreken en is van een 01.10 en is dubbelwandig uitgevoerd, dit had
te maken met het 4 cilinder drijfwerk.

Hierna is het geheel ontvet en heeft zijn eerste spuitbeurt gekregen, de lak zorgt mede voor een lijm laag.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Achter het ophangpunt van het drijfwerk is ook al de voor verwarmer zichtbaar.

Hopelijk vanmiddag meer. ;)

Kees.


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2018, 11:11:25 »
Leuk!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI