Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012  (gelezen 11629 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2018, 18:00:10 »
Vanmiddag de ketel iets meer aangekleed.

Zo zijn er diverse was luiken geplaatst, ook de aansluitingen voor de zandval pijpen zitten op hun plaats.
De over druk ventielen liggen nu ook op de ketel, de dynamo zit er op en de afname kraan zit op de
voorste dom.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2018, 18:38:12 »
Het is nu zaak om de vuurkist aan te brengen met de as la.

Deze is gemaakt van 0.5 mm dik kunststof, natuurlijk dienen er ook nu nog was luiken en diverse
snuisterijen aan gebracht te worden.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Zo komen we toch weer iedere dag een stukje verder bij het eind resultaat. ;)

Kees.

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2433
  • Aachenau West
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2018, 18:54:31 »
Knap werk Kees!

Groet, Bas

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2018, 19:20:39 »
Mooi zo die vuurkist zo mooi erin gezet (y) Heb je die eerst in elkaar gezet en als geheel geplaatst of juist op de plaats in elkaar gefröbelt? Wat ik me dan afvraag is hoe je de maten zo precies in de hoogte kunt berekenen, lijkt me namelijk niet gemakkelijk om de afstand bovenkant flens tot onderkant ketel zo precies te bepalen. Vakwerk!
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #19 Gepost op: 08 februari 2018, 13:16:59 »
Heren bedankt voor de reactie's.

De afmetingen van de vuurkist heb ik afgekeken van de oude ketel, ook is het zo dat de vuurkist aan de
bovenzijde halverwege de ketel zit.
De ronding aan de voorzijde van de vuurkist teken ik af aan de hand van het eindstuk van de ketel.

Later meer. ;)

Kees.

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #20 Gepost op: 08 februari 2018, 13:21:11 »
Duidelijk en eigenlijk zo eenvoudig als je er maar aan denkt. Blijf dit mooie modelbouw vinden
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #21 Gepost op: 08 februari 2018, 16:57:27 »
Aan de voorzijde van de ketel ontbreken nog de 2 uitstroom buizen welke naar de schoorsteen gaan.
Natuurlijk mogen de regel stangen aan de linkerzijde van de ketel niet ontbreken.

Voordat dit soort leidingwerk geplaatst word, zit ik meestal eerst een 15 min naar oude foto's te kijken.
Het is zaak om het leiding / regelstang werk wat het meest tegen de ketel aan zit het eerst te plaatsen, dit
omdat het later steeds moeilijker word achter het leiding werk nog een leiding te trekken. ;)

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer,

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2018, 10:07:29 »
Nadat de ketel toch weer is voorzien van een dunne laklaag, is het nu weer tijd om wat leiding werk te trekken.

Zo is er vanaf het ventielenblok links op de ketel het een en ander bij gekomen.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De dynamo en de pomp in de linker omloop plaat zijn aangesloten.
Ook is het zo dat hoe kleiner de leiding, hoe lastiger het is om deze te plaatsen.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Op deze foto is de lamp onder de ketel ook nog zichtbaar, natuurlijk word deze ook nog weg gewerkt.

Wat ook nog een voordeel is van zo een ketel wissel is dat je alles kunt aanpassen.
Zo is de binnen diameter van de ketel 20 mm, laat ESU nu precies zo een maat speaker maken.
Door deze recht op in de ketel te plaatsen neemt deze niet veel ruimte in en kun je de gehele ketel
als klankkast gebruiken. (y)

Later meer,

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2018, 16:19:28 »
Aan de rechterzijde van de ketel zijn er ook al ontwikkelingen.

Zo zijn de smeerleidingen van de locomotief er op gezet.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Dit is gewoon een lang stuk plak kunststof, je snijd er lange reepjes van met een minimale breedte.
Het laatste stuk laat je intact, dan niet geheel doorsnijden tot het eind.
Nu plak je de leidingen op de ketel en knip de de uiteinden er af.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hierna plaats je nog een paar dwars stukjes die imiteren dat deze de leidingen op zijn plaats houd.
De leidingen hoeft niet helemaal strak langs de ketel te zitten, door het uitzetten en krimpen van de ketel
gaat deze op den duur vanzelf hangen.

Ook de naad van de vuurkist is weg gewerkt door er een klinknagel stripje overheen te zetten.

Later meer,

Kees.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2018, 11:45:55 door puntenglijder »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2018, 17:47:30 »
eeuuuhhhh je bedoelt de smeerleidingen? (elektra hangt onderlangs de omloop, met van die verdeelkastjes. Bij sommige duitse locs zijn die geel, in polen vaak rood/wit)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2018, 18:02:02 »
Floris.

Je hebt gelijk, ik heb me vergist. ::)

Kees.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #26 Gepost op: 09 februari 2018, 18:22:07 »
Lekker bezig Kees!

Van welk merk zijn die klinknagelstrips?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #27 Gepost op: 09 februari 2018, 20:44:47 »
Die koop ik bij Piet Peetoom op de beurs in Houten.

Kees.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #28 Gepost op: 09 februari 2018, 20:45:46 »
Dank je Kees.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2018, 10:53:19 »
Hallo Eric.

Het is van Scale link, de SLF016.
Hopelijk maakt dit het zoeken wat makkelijker. ;)

Hier toch nog een paar originele foto's.

Haar kleinere zusje de 44 011 in Nurnberg.

Br 44-011 Nurnberg by Kees Borgers, on Flickr

En hier de 44 012 met een meet trein.

Br 44-012 mit mess zug by Kees Borgers, on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn stiftung.

De rechterzijde van de ketel heeft ondertussen ook wat leiding werk gekregen.

Br 44-012 by Kees Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Kees Borgers, on Flickr

Ook de voor verwarmer is inmiddels aangesloten.

Kees.