Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 23:12:28
Bahnstrecke 5867 door ruudns
Vandaag om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
  

Auteur Topic: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012  (gelezen 13135 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #15 Gepost op: 04 February 2018, 18:00:10 »
Vanmiddag de ketel iets meer aangekleed.

Zo zijn er diverse was luiken geplaatst, ook de aansluitingen voor de zandval pijpen zitten op hun plaats.
De over druk ventielen liggen nu ook op de ketel, de dynamo zit er op en de afname kraan zit op de
voorste dom.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #16 Gepost op: 05 February 2018, 18:38:12 »
Het is nu zaak om de vuurkist aan te brengen met de as la.

Deze is gemaakt van 0.5 mm dik kunststof, natuurlijk dienen er ook nu nog was luiken en diverse
snuisterijen aan gebracht te worden.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Zo komen we toch weer iedere dag een stukje verder bij het eind resultaat. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Aachenau West
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2018, 18:54:31 »
Knap werk Kees!

Groet, Bas

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #18 Gepost op: 05 February 2018, 19:20:39 »
Mooi zo die vuurkist zo mooi erin gezet (y) Heb je die eerst in elkaar gezet en als geheel geplaatst of juist op de plaats in elkaar gefröbelt? Wat ik me dan afvraag is hoe je de maten zo precies in de hoogte kunt berekenen, lijkt me namelijk niet gemakkelijk om de afstand bovenkant flens tot onderkant ketel zo precies te bepalen. Vakwerk!
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2018, 13:16:59 »
Heren bedankt voor de reactie's.

De afmetingen van de vuurkist heb ik afgekeken van de oude ketel, ook is het zo dat de vuurkist aan de
bovenzijde halverwege de ketel zit.
De ronding aan de voorzijde van de vuurkist teken ik af aan de hand van het eindstuk van de ketel.

Later meer. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2018, 13:21:11 »
Duidelijk en eigenlijk zo eenvoudig als je er maar aan denkt. Blijf dit mooie modelbouw vinden
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2018, 16:57:27 »
Aan de voorzijde van de ketel ontbreken nog de 2 uitstroom buizen welke naar de schoorsteen gaan.
Natuurlijk mogen de regel stangen aan de linkerzijde van de ketel niet ontbreken.

Voordat dit soort leidingwerk geplaatst word, zit ik meestal eerst een 15 min naar oude foto's te kijken.
Het is zaak om het leiding / regelstang werk wat het meest tegen de ketel aan zit het eerst te plaatsen, dit
omdat het later steeds moeilijker word achter het leiding werk nog een leiding te trekken. ;)

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2018, 10:07:29 »
Nadat de ketel toch weer is voorzien van een dunne laklaag, is het nu weer tijd om wat leiding werk te trekken.

Zo is er vanaf het ventielenblok links op de ketel het een en ander bij gekomen.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De dynamo en de pomp in de linker omloop plaat zijn aangesloten.
Ook is het zo dat hoe kleiner de leiding, hoe lastiger het is om deze te plaatsen.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Op deze foto is de lamp onder de ketel ook nog zichtbaar, natuurlijk word deze ook nog weg gewerkt.

Wat ook nog een voordeel is van zo een ketel wissel is dat je alles kunt aanpassen.
Zo is de binnen diameter van de ketel 20 mm, laat ESU nu precies zo een maat speaker maken.
Door deze recht op in de ketel te plaatsen neemt deze niet veel ruimte in en kun je de gehele ketel
als klankkast gebruiken. (y)

Later meer,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2018, 16:19:28 »
Aan de rechterzijde van de ketel zijn er ook al ontwikkelingen.

Zo zijn de smeerleidingen van de locomotief er op gezet.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Dit is gewoon een lang stuk plak kunststof, je snijd er lange reepjes van met een minimale breedte.
Het laatste stuk laat je intact, dan niet geheel doorsnijden tot het eind.
Nu plak je de leidingen op de ketel en knip de de uiteinden er af.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hierna plaats je nog een paar dwars stukjes die imiteren dat deze de leidingen op zijn plaats houd.
De leidingen hoeft niet helemaal strak langs de ketel te zitten, door het uitzetten en krimpen van de ketel
gaat deze op den duur vanzelf hangen.

Ook de naad van de vuurkist is weg gewerkt door er een klinknagel stripje overheen te zetten.

Later meer,

Kees.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2018, 11:45:55 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2018, 17:47:30 »
eeuuuhhhh je bedoelt de smeerleidingen? (elektra hangt onderlangs de omloop, met van die verdeelkastjes. Bij sommige duitse locs zijn die geel, in polen vaak rood/wit)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2018, 18:02:02 »
Floris.

Je hebt gelijk, ik heb me vergist. ::)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2018, 18:22:07 »
Lekker bezig Kees!

Van welk merk zijn die klinknagelstrips?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #27 Gepost op: 09 February 2018, 20:44:47 »
Die koop ik bij Piet Peetoom op de beurs in Houten.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2018, 20:45:46 »
Dank je Kees.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #29 Gepost op: 10 February 2018, 10:53:19 »
Hallo Eric.

Het is van Scale link, de SLF016.
Hopelijk maakt dit het zoeken wat makkelijker. ;)

Hier toch nog een paar originele foto's.

Haar kleinere zusje de 44 011 in Nurnberg.

Br 44-011 Nurnberg by Kees Borgers, on Flickr

En hier de 44 012 met een meet trein.

Br 44-012 mit mess zug by Kees Borgers, on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn stiftung.

De rechterzijde van de ketel heeft ondertussen ook wat leiding werk gekregen.

Br 44-012 by Kees Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Kees Borgers, on Flickr

Ook de voor verwarmer is inmiddels aangesloten.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#