Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012  (gelezen 13162 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Gepost op: 14 January 2018, 18:43:30 »
Nadat er in 1926 tien 44 ers waren geleverd, kwam er in 1933 nog een levering van 2
44 ers met een 4 cilinder verbund drijfwerk.

Dit waren de 44-011 en de 012.
Naast het 4 cilinder drijfwerk was er nog veel meer anders dan op het eerste gezicht opvalt.
Zo had deze lok een ketel die korter was en een druk van 25 atu aan moest kunnen.

Ook de voor verwarmer die normaal voor de schoorsteen ligt,is verplaatst en zit nu achter het drijfwerk
boven de 3 de drijfas.

De schoorsteen is ook een slag groter en lijkt op die van een 01.10 olie stook.

Hier wat afbeeldingen van haar. ;)

99102H-LvFrt by Edward Borgers, on Flickr

br 44-012.1 by Edward Borgers, on Flickr

Foto's Micro-Metakit.

br 44-011 grau by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2018, 19:10:20 »
Goed we beginnen met de ombouw.

Eerst word de 44 er van Roco gestript
Het frame en de wielen krijgen een ontvet beurt en worden hierna in de juiste kleur gespoten.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook het frame word aan de voorzijde uit gevijld, dit om het grotere loop wiel van 1000 mm te kunnen bergen.
Normaal is dit loop wiel 850 mm.

De baan ruimer aan de voorzijde is zelf bouw.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de spatborden om het loopwiel worden weer geplaatst.

Het loopwiel is van Weinert.

Later meer,

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2018, 19:51:39 »
Allememaggies, wat is dat een prachtige lok op die bovenste foto's!  :o

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2018, 18:48:25 »
Gisteren even de tijd gehad om de binnenste cilinders te bouwen van de originelen buitenste cilinders.
De buitenste cilinders zijn van een 01, deze hebben bijna de zelfde maat als de originele.

Omdat de binnenste cilinders nu kleiner zijn als de buitenste krijg je het hoge/ lage druk verschil.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de omloop is onder tussen deels aangepast.

De voorkant is er afgehaald, de de bovenzijde van de omloop is grotendeels afgeschuurd.
Hier komt later een andere traanplaat op, dit ook mede om de insnoering aan de voorzijde weg te krijgen
waar eerst de wind leid platen stonden.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer nieuws.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2018, 18:57:45 »
Weer een klein stukje verder.

De nieuwe traanplaat van Weinert zit ondertussen op zijn plaats.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de treden aan de bovenzijde zitten inmiddels op hun plaats, de onderzijde moet nog.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De versteviging van de trap is hier ook meteen zichtbaar.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de aangepaste omloop op de lok, ook zijn de schuiven op de cilinders geplaatst.
De oude ketel zit er nog op, maar deze gaat er t.z.t ook nog af.

Later meer.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2018, 08:38:57 »
De trap aan de voorzijde van het lok huis is korter dan bij een standaard 44 er.

Deze moest er dus ook aan geloven en word dus vv door een zelf bouw.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat deze klaar was, heb ik maar meteen een drukvat en een pomp onder de loop plaat rechts geplaatst.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2018, 09:09:24 »
Gaaf zoals je dat doet
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2018, 12:13:10 »
Zeker leuk, mooie details. Let nog wel even op (titel), BR staat voor Baureihe = serie, dus het is of BR 44 of 44 1166 (en zonder streepje...)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2018, 15:37:19 »
Bedankt voor de reactie's.

We zijn ondertussen weer een stapje verder gekomen.
Zo is het schort onder de ketel er gekomen en zijn de 2 cilinder beschermbuizen er ook geplaatst.
De binnenste schuiven zijn ook voorzien van deksels ( de messing deksel achter de trap).

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2018, 10:27:47 »
Na een weekje goed ziek te zijn geweest gaan we nu toch echt weer eens verder.

De linkerzijde van de omloop is nu aan de beurt, deze moet nog voorzien worden van een paar lucht ketels en een
pomp.

P8050170 by Edward Borgers, on Flickr

P8050171 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat ook het leidingwerk onder de loopplaat is gemonteerd, is het tijd voor de eerste spuitbeurt.

P8060172 by Edward Borgers, on Flickr

P8060173 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de ketel onder de loopplaat mag natuurlijk niet ontbreken.

Later meer.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2018, 12:19:04 »
We zijn weer een stukje verder gekomen.

De ketel is nu aan de beurt, deze word vv i.v.m de voor verwarmer die niet boven op de ketel zit.
Deze is verplaatst en zit straks achter de ophanging van het drijfwerk, dit omdat de as lasten te groot
werden aan de voorzijde door het 4 cilinder drijfwerk.

De ketel zelf is een aluminium buis van 23 mm doorsnede, om aan deze te komen ben ik toch wel een paar weken zoet geweest om dit formaat op de kop te tikken.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat de buis op lengte is gemaakt, plaats ik altijd het lok huis om er zeker van te zijn dat de lengte van de
buis juist is.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De keteldeur is van Weinert en de rest van de onderdelen die er op komen heb ik ook daar vandaan gehaald.

Later meer.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2018, 12:41:46 »
Fijn om dit ombouw verslag weer te kunnen volgen. Prachtig hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt (y) blijf er steeds met verbazing naar kijken en van genieten
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2018, 15:55:14 »
Mooi werk. Ik hoef je vast niet te vragen of je die dingen onderaan de bufferbalk nog gaat vervangen door 8703 van Weinert, die heb je vast al klaarliggen...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5868
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2018, 09:55:49 »
Bedankt heren voor de positieve reactie's.

De treden onderaan de bufferbalk blijven helaas zitten, mede omdat hier de baanruimer aan vast zit.
Toch is hier al een sleutel vijl langs gegaan om ze iets fijner te maken.

Toch zijn we weer een stukje verder gekomen met de ketel.
Zo zijn de ketel ringen er op gezet en zijn de zand dommen en afname dom en verzamel dom er op gezet.

De schoorsteen mag natuurlijk ook niet ontbreken en is van een 01.10 en is dubbelwandig uitgevoerd, dit had
te maken met het 4 cilinder drijfwerk.

Hierna is het geheel ontvet en heeft zijn eerste spuitbeurt gekregen, de lak zorgt mede voor een lijm laag.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Achter het ophangpunt van het drijfwerk is ook al de voor verwarmer zichtbaar.

Hopelijk vanmiddag meer. ;)

Kees.

Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2018, 11:11:25 »
Leuk!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI