Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 20:49:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:38:18
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hendrik Jan
Vandaag om 20:31:03
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
  

Auteur Topic: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012  (gelezen 11634 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Gepost op: 14 januari 2018, 18:43:30 »
Nadat er in 1926 tien 44 ers waren geleverd, kwam er in 1933 nog een levering van 2
44 ers met een 4 cilinder verbund drijfwerk.

Dit waren de 44-011 en de 012.
Naast het 4 cilinder drijfwerk was er nog veel meer anders dan op het eerste gezicht opvalt.
Zo had deze lok een ketel die korter was en een druk van 25 atu aan moest kunnen.

Ook de voor verwarmer die normaal voor de schoorsteen ligt,is verplaatst en zit nu achter het drijfwerk
boven de 3 de drijfas.

De schoorsteen is ook een slag groter en lijkt op die van een 01.10 olie stook.

Hier wat afbeeldingen van haar. ;)

99102H-LvFrt by Edward Borgers, on Flickr

br 44-012.1 by Edward Borgers, on Flickr

Foto's Micro-Metakit.

br 44-011 grau by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2018, 19:10:20 »
Goed we beginnen met de ombouw.

Eerst word de 44 er van Roco gestript
Het frame en de wielen krijgen een ontvet beurt en worden hierna in de juiste kleur gespoten.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook het frame word aan de voorzijde uit gevijld, dit om het grotere loop wiel van 1000 mm te kunnen bergen.
Normaal is dit loop wiel 850 mm.

De baan ruimer aan de voorzijde is zelf bouw.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de spatborden om het loopwiel worden weer geplaatst.

Het loopwiel is van Weinert.

Later meer,

Kees.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2018, 19:51:39 »
Allememaggies, wat is dat een prachtige lok op die bovenste foto's!  :o

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2018, 18:48:25 »
Gisteren even de tijd gehad om de binnenste cilinders te bouwen van de originelen buitenste cilinders.
De buitenste cilinders zijn van een 01, deze hebben bijna de zelfde maat als de originele.

Omdat de binnenste cilinders nu kleiner zijn als de buitenste krijg je het hoge/ lage druk verschil.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de omloop is onder tussen deels aangepast.

De voorkant is er afgehaald, de de bovenzijde van de omloop is grotendeels afgeschuurd.
Hier komt later een andere traanplaat op, dit ook mede om de insnoering aan de voorzijde weg te krijgen
waar eerst de wind leid platen stonden.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer nieuws.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2018, 18:57:45 »
Weer een klein stukje verder.

De nieuwe traanplaat van Weinert zit ondertussen op zijn plaats.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de treden aan de bovenzijde zitten inmiddels op hun plaats, de onderzijde moet nog.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De versteviging van de trap is hier ook meteen zichtbaar.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Hier de aangepaste omloop op de lok, ook zijn de schuiven op de cilinders geplaatst.
De oude ketel zit er nog op, maar deze gaat er t.z.t ook nog af.

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2018, 08:38:57 »
De trap aan de voorzijde van het lok huis is korter dan bij een standaard 44 er.

Deze moest er dus ook aan geloven en word dus vv door een zelf bouw.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat deze klaar was, heb ik maar meteen een drukvat en een pomp onder de loop plaat rechts geplaatst.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3839
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 09:09:24 »
Gaaf zoals je dat doet
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2018, 12:13:10 »
Zeker leuk, mooie details. Let nog wel even op (titel), BR staat voor Baureihe = serie, dus het is of BR 44 of 44 1166 (en zonder streepje...)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2018, 15:37:19 »
Bedankt voor de reactie's.

We zijn ondertussen weer een stapje verder gekomen.
Zo is het schort onder de ketel er gekomen en zijn de 2 cilinder beschermbuizen er ook geplaatst.
De binnenste schuiven zijn ook voorzien van deksels ( de messing deksel achter de trap).

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2018, 10:27:47 »
Na een weekje goed ziek te zijn geweest gaan we nu toch echt weer eens verder.

De linkerzijde van de omloop is nu aan de beurt, deze moet nog voorzien worden van een paar lucht ketels en een
pomp.

P8050170 by Edward Borgers, on Flickr

P8050171 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat ook het leidingwerk onder de loopplaat is gemonteerd, is het tijd voor de eerste spuitbeurt.

P8060172 by Edward Borgers, on Flickr

P8060173 by Edward Borgers, on Flickr

Ook de ketel onder de loopplaat mag natuurlijk niet ontbreken.

Later meer.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2018, 12:19:04 »
We zijn weer een stukje verder gekomen.

De ketel is nu aan de beurt, deze word vv i.v.m de voor verwarmer die niet boven op de ketel zit.
Deze is verplaatst en zit straks achter de ophanging van het drijfwerk, dit omdat de as lasten te groot
werden aan de voorzijde door het 4 cilinder drijfwerk.

De ketel zelf is een aluminium buis van 23 mm doorsnede, om aan deze te komen ben ik toch wel een paar weken zoet geweest om dit formaat op de kop te tikken.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Nadat de buis op lengte is gemaakt, plaats ik altijd het lok huis om er zeker van te zijn dat de lengte van de
buis juist is.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

De keteldeur is van Weinert en de rest van de onderdelen die er op komen heb ik ook daar vandaan gehaald.

Later meer.

Kees.

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2018, 12:41:46 »
Fijn om dit ombouw verslag weer te kunnen volgen. Prachtig hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt (y) blijf er steeds met verbazing naar kijken en van genieten
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2018, 15:55:14 »
Mooi werk. Ik hoef je vast niet te vragen of je die dingen onderaan de bufferbalk nog gaat vervangen door 8703 van Weinert, die heb je vast al klaarliggen...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2018, 09:55:49 »
Bedankt heren voor de positieve reactie's.

De treden onderaan de bufferbalk blijven helaas zitten, mede omdat hier de baanruimer aan vast zit.
Toch is hier al een sleutel vijl langs gegaan om ze iets fijner te maken.

Toch zijn we weer een stukje verder gekomen met de ketel.
Zo zijn de ketel ringen er op gezet en zijn de zand dommen en afname dom en verzamel dom er op gezet.

De schoorsteen mag natuurlijk ook niet ontbreken en is van een 01.10 en is dubbelwandig uitgevoerd, dit had
te maken met het 4 cilinder drijfwerk.

Hierna is het geheel ontvet en heeft zijn eerste spuitbeurt gekregen, de lak zorgt mede voor een lijm laag.

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Br 44-012 by Edward Borgers, on Flickr

Achter het ophangpunt van het drijfwerk is ook al de voor verwarmer zichtbaar.

Hopelijk vanmiddag meer. ;)

Kees.


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2018, 11:11:25 »
Leuk!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI