Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec goederenwagen door Peter45
Vandaag om 12:14:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
23 augustus modelspoorbeurs Houten door thevandijks
Vandaag om 12:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door PeterV
Vandaag om 12:04:40
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Hasenwald
Vandaag om 12:04:24
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:42:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 11:06:47
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 10:19:41
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 10:12:58
Rocrail terugstel tijd wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 5050 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2018, 11:14:59 »
De beslissing is genomen, hoe het uitpakt zien we wel :)

Ik hoop alleen dat men de benodigde apparatuur en machines nu eens niet rücksichtslos in de "kliko" lazert, maar schenkt aan de diverse museum organisaties, zodat zij er verder gebruik van kunnen maken en de techniek kunnen bewaren.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2018, 00:00:47 »
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/

Even over de foto boven dat bericht...
De functie van die 4 verfstrepen was, als ik goed ben geïnformeerd, om in één oogopslag te kunnen zien of de wielband verschoven is over het wiel.
Dat lijkt me bij volwielen niet meer nodig...
Of zijn de wielen op de foto geen volwielen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2018, 01:22:07 »
Dat zijn inderdaad gebandeerde wielen, je kunt aan de binnenzijde van het wiel de wielband wat beter onderscheiden van het wiel zelf.

De strepen zijn inderdaad bedoeld om snel te kunnen zien of de wielband verschoven is, tussen de dubbele streep vind je ook de officiële centerpunten waar je tevens kunt zien of het wiel al eerder verschoven is, en dus kunt zien hoevaak dat nog toegestaan is.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2018, 07:17:33 »
je kunt er over blijven discusieren. Volwielen of bandwielen, wat is economischer en wat is veiliger tussen aanhalingstekens
Met de huidige motorvermogens in de locomotieven zou een keus voor volwielen veel beter zijn zoals bij 16/17/1800 al toegepast.
Voor loopwielen zou een bandwiel economischer zijn.
De foto laat het al zien, beide wielen een doorsnee van 925 mm maar de ene band is 78 dik en de andere 81
De band van 78 heeft dus een 3 mm groter binnenwiel wat bij later re-bandages eventueel nog een aantal keer wat afgedraaid kan worden voordat het binnenwiel van de as-stok afgetrokken moet worden.
Bij volwielen zul je elke keer dat je het wiel van de as aftrekt de as-stok moeten opzuiveren zodat je het volwiel weer kunt krimpen.
De as-stok zal dus weer eerde aan vervanging toe zijn.
Maar in principe hoef je met volwielen niet meer te "kloppen", alleen een visuele inspectie is genoeg.
Dus lijkt het voor wat betreft veiligheid alleen maar voordelen op te leveren tegen een iets grotere investering.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2018, 09:56:55 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7605
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2018, 10:24:53 »
Voor loopassen lijk me dat wel, maar bij aandrijfassen gaat dat waarschijnlijk wel wat lastiger/duurder worden...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #21 Gepost op: 17 January 2018, 17:15:21 »
volwielen worden overigens al bij divers materieel gebruikt, o.a. de GTW's. De ijzerbak ligt bij een werkplaats ligt dan regelmatig vol met afgekeurde wielen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #22 Gepost op: 17 January 2018, 18:49:08 »
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Bij een wielstel horen ook je aspotten compleet met lagers.

En eigenlijk gebeurd dat ook, want op het moment dat een trein binnenkomt met wielen die over de afkeurmaat zijn en dus niet meer te behandelen zijn op de kuilwielenbank zal men het wielstel uitwisselen met een reserve exemplaat zodat de trein direct de baan weer op kan.

Vervolgens zal men op de wielstellen afdeling de aspotten afnemen, eventueel de motoren en de wielen rebanderen of een nieuw volwiel op de asstok persen.
Daarna gaat dat wielstel gewoon op reserve tot de volgende trein binnen komt :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #23 Gepost op: 18 January 2018, 17:10:10 »
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

deze worden geperst, niet gegoten. elke minuut rolt er een wiel van de band. (leuke woordspeling  :))

mvg,
Robin


guest7823

  • Gast
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #24 Gepost op: 18 January 2018, 17:37:04 »