Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Duikeend
Vandaag om 23:04:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 4430 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Van bandwielen naar volwielen
« Gepost op: 13 januari 2018, 09:11:30 »
Op een ander forum las ik een bericht waarin stond dat NS volledig over gaat van bandwielen naar volwielen en dat in een periode van 5 jaar.

Wie kan hier meer over vertellen en over de achterliggende redenen? Op eerste indruk kan ik me namelijk niet indenken dat het kostenbesparend kan zijn.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 09:16:16 »
Wielbanden brengen meer veiligheidsrisico's met zich mee en de onderhouds- en vervangkosten in een tijd waarin het in arbeidskosten goedkoper is om hele wielen te vervangen zijn ook niet te onderschatten.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 09:20:01 door Sicco Dierdorp »

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 09:25:12 »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 11:31:54 »
Het werd tijd, bandwielen stammen uit de tijd van de postkoetsen
Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2018, 11:46:49 »
en de mens stamt uit de tijd van de mammoeten, tijd dat daar eens naar gekeken wordt.  :angel:

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2018, 12:09:27 »
 ;D
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2018, 13:00:58 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.

Wolter
Moins mais mieux.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2018, 13:11:14 »
Bandwielen zouden wel iets meer comfort geven.
De ICE had die destijds ook om het comfort aan boort te vergroten omdat er zo minder trillingen worden doorgevoerd naar de rijtuigen in.

Tot 3 juni 1998 en zo'n band brak bij met alle gevolgen van dien.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2018, 13:38:49 »
Maar dat waren geen gewone wielen met wielbanden; daar zat nog een rubberlaag tussen de band en de kern.
Reinier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2018, 14:47:32 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2018, 16:20:55 »
Ja, die tijd komt vanzelf. China concurreert met staatssteun de hele europese staalsector naar de *** en kijk eens wie er vervolgens aan de knoppen van de staalprijzen zit als hier alle hoogovens opgeblazen zijn.... Maar ja die mochten toch al niet van de moljeu enzo, zie de beelden uit ijmuiden bij elk stukkie in t journaal met broeikasgezanik. Dat er toch staal nodig is en dat dat ergens vandaan moet komen, ach....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2018, 16:49:33 »
Tja, "kopen om te slopen" is al jaren gaande, Fokker, V&D... maar we dwalen af  :police:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2018, 21:28:14 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.
Klopt. De gebruikelijke term daarvan is dus volwielen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2018, 23:46:33 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Per saldo maakt dat natuurlijk niet zo veel uit, bij een gebandageerd wiel gooie je de wielband weg, en bij een volwiel het hele wiel, dat klinkt wel erg verliesgevend maar uiteindelijk is staal een prima recyclebaar product en kun je het restant wat je overhoud dus gewoon weer gebruiken bij de fabricage van een nieuw wiel.

En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2018, 10:37:26 »
Nieuw wiel moet je ook weer op de as persen enzo... Is dat minder werk dan een band? Ik weet t niet, lijkt me vergelijkbaar.