Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 4421 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Van bandwielen naar volwielen
« Gepost op: 13 januari 2018, 09:11:30 »
Op een ander forum las ik een bericht waarin stond dat NS volledig over gaat van bandwielen naar volwielen en dat in een periode van 5 jaar.

Wie kan hier meer over vertellen en over de achterliggende redenen? Op eerste indruk kan ik me namelijk niet indenken dat het kostenbesparend kan zijn.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 09:16:16 »
Wielbanden brengen meer veiligheidsrisico's met zich mee en de onderhouds- en vervangkosten in een tijd waarin het in arbeidskosten goedkoper is om hele wielen te vervangen zijn ook niet te onderschatten.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 09:20:01 door Sicco Dierdorp »

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 09:25:12 »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 11:31:54 »
Het werd tijd, bandwielen stammen uit de tijd van de postkoetsen
Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2018, 11:46:49 »
en de mens stamt uit de tijd van de mammoeten, tijd dat daar eens naar gekeken wordt.  :angel:

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2018, 12:09:27 »
 ;D
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2018, 13:00:58 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.

Wolter
Moins mais mieux.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2018, 13:11:14 »
Bandwielen zouden wel iets meer comfort geven.
De ICE had die destijds ook om het comfort aan boort te vergroten omdat er zo minder trillingen worden doorgevoerd naar de rijtuigen in.

Tot 3 juni 1998 en zo'n band brak bij met alle gevolgen van dien.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2018, 13:38:49 »
Maar dat waren geen gewone wielen met wielbanden; daar zat nog een rubberlaag tussen de band en de kern.
Reinier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2018, 14:47:32 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2018, 16:20:55 »
Ja, die tijd komt vanzelf. China concurreert met staatssteun de hele europese staalsector naar de *** en kijk eens wie er vervolgens aan de knoppen van de staalprijzen zit als hier alle hoogovens opgeblazen zijn.... Maar ja die mochten toch al niet van de moljeu enzo, zie de beelden uit ijmuiden bij elk stukkie in t journaal met broeikasgezanik. Dat er toch staal nodig is en dat dat ergens vandaan moet komen, ach....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2018, 16:49:33 »
Tja, "kopen om te slopen" is al jaren gaande, Fokker, V&D... maar we dwalen af  :police:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2018, 21:28:14 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.
Klopt. De gebruikelijke term daarvan is dus volwielen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2018, 23:46:33 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Per saldo maakt dat natuurlijk niet zo veel uit, bij een gebandageerd wiel gooie je de wielband weg, en bij een volwiel het hele wiel, dat klinkt wel erg verliesgevend maar uiteindelijk is staal een prima recyclebaar product en kun je het restant wat je overhoud dus gewoon weer gebruiken bij de fabricage van een nieuw wiel.

En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2018, 10:37:26 »
Nieuw wiel moet je ook weer op de as persen enzo... Is dat minder werk dan een band? Ik weet t niet, lijkt me vergelijkbaar.