BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 13 januari 2018, 09:11:30
-
Op een ander forum las ik een bericht waarin stond dat NS volledig over gaat van bandwielen naar volwielen en dat in een periode van 5 jaar.
Wie kan hier meer over vertellen en over de achterliggende redenen? Op eerste indruk kan ik me namelijk niet indenken dat het kostenbesparend kan zijn.
-
Wielbanden brengen meer veiligheidsrisico's met zich mee en de onderhouds- en vervangkosten in een tijd waarin het in arbeidskosten goedkoper is om hele wielen te vervangen zijn ook niet te onderschatten.
-
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/
Wel degelijk ook kostenbesparing (op den duur)
-
Het werd tijd, bandwielen stammen uit de tijd van de postkoetsen
-
en de mens stamt uit de tijd van de mammoeten, tijd dat daar eens naar gekeken wordt. :angel:
-
;D
-
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.
Wolter
-
Bandwielen zouden wel iets meer comfort geven.
De ICE had die destijds ook om het comfort aan boort te vergroten omdat er zo minder trillingen worden doorgevoerd naar de rijtuigen in.
Tot 3 juni 1998 en zo'n band brak bij met alle gevolgen van dien.
-
Maar dat waren geen gewone wielen met wielbanden; daar zat nog een rubberlaag tussen de band en de kern.
-
Het is duidelijk :)
Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten... :angel:
-
Ja, die tijd komt vanzelf. China concurreert met staatssteun de hele europese staalsector naar de *** en kijk eens wie er vervolgens aan de knoppen van de staalprijzen zit als hier alle hoogovens opgeblazen zijn.... Maar ja die mochten toch al niet van de moljeu enzo, zie de beelden uit ijmuiden bij elk stukkie in t journaal met broeikasgezanik. Dat er toch staal nodig is en dat dat ergens vandaan moet komen, ach....
-
Tja, "kopen om te slopen" is al jaren gaande, Fokker, V&D... maar we dwalen af :police:
-
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.
Klopt. De gebruikelijke term daarvan is dus volwielen.
-
Het is duidelijk :)
Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten... :angel:
Per saldo maakt dat natuurlijk niet zo veel uit, bij een gebandageerd wiel gooie je de wielband weg, en bij een volwiel het hele wiel, dat klinkt wel erg verliesgevend maar uiteindelijk is staal een prima recyclebaar product en kun je het restant wat je overhoud dus gewoon weer gebruiken bij de fabricage van een nieuw wiel.
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.
-
Nieuw wiel moet je ook weer op de as persen enzo... Is dat minder werk dan een band? Ik weet t niet, lijkt me vergelijkbaar.
-
De beslissing is genomen, hoe het uitpakt zien we wel :)
Ik hoop alleen dat men de benodigde apparatuur en machines nu eens niet rücksichtslos in de "kliko" lazert, maar schenkt aan de diverse museum organisaties, zodat zij er verder gebruik van kunnen maken en de techniek kunnen bewaren.
-
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/01/10/ns-vervangt-bandwielen-van-treinvloot-met-volwielen/
Even over de foto boven dat bericht...
De functie van die 4 verfstrepen was, als ik goed ben geïnformeerd, om in één oogopslag te kunnen zien of de wielband verschoven is over het wiel.
Dat lijkt me bij volwielen niet meer nodig...
Of zijn de wielen op de foto geen volwielen?
-
Dat zijn inderdaad gebandeerde wielen, je kunt aan de binnenzijde van het wiel de wielband wat beter onderscheiden van het wiel zelf.
De strepen zijn inderdaad bedoeld om snel te kunnen zien of de wielband verschoven is, tussen de dubbele streep vind je ook de officiële centerpunten waar je tevens kunt zien of het wiel al eerder verschoven is, en dus kunt zien hoevaak dat nog toegestaan is.
-
je kunt er over blijven discusieren. Volwielen of bandwielen, wat is economischer en wat is veiliger tussen aanhalingstekens
Met de huidige motorvermogens in de locomotieven zou een keus voor volwielen veel beter zijn zoals bij 16/17/1800 al toegepast.
Voor loopwielen zou een bandwiel economischer zijn.
De foto laat het al zien, beide wielen een doorsnee van 925 mm maar de ene band is 78 dik en de andere 81
De band van 78 heeft dus een 3 mm groter binnenwiel wat bij later re-bandages eventueel nog een aantal keer wat afgedraaid kan worden voordat het binnenwiel van de as-stok afgetrokken moet worden.
Bij volwielen zul je elke keer dat je het wiel van de as aftrekt de as-stok moeten opzuiveren zodat je het volwiel weer kunt krimpen.
De as-stok zal dus weer eerde aan vervanging toe zijn.
Maar in principe hoef je met volwielen niet meer te "kloppen", alleen een visuele inspectie is genoeg.
Dus lijkt het voor wat betreft veiligheid alleen maar voordelen op te leveren tegen een iets grotere investering.
-
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
-
Voor loopassen lijk me dat wel, maar bij aandrijfassen gaat dat waarschijnlijk wel wat lastiger/duurder worden...
-
volwielen worden overigens al bij divers materieel gebruikt, o.a. de GTW's. De ijzerbak ligt bij een werkplaats ligt dan regelmatig vol met afgekeurde wielen
-
Zou het niet simpeler zijn om compleet nieuwe wielstellen te steken in plaats van de wielen op de as te wisselen?
Bij een wielstel horen ook je aspotten compleet met lagers.
En eigenlijk gebeurd dat ook, want op het moment dat een trein binnenkomt met wielen die over de afkeurmaat zijn en dus niet meer te behandelen zijn op de kuilwielenbank zal men het wielstel uitwisselen met een reserve exemplaat zodat de trein direct de baan weer op kan.
Vervolgens zal men op de wielstellen afdeling de aspotten afnemen, eventueel de motoren en de wielen rebanderen of een nieuw volwiel op de asstok persen.
Daarna gaat dat wielstel gewoon op reserve tot de volgende trein binnen komt :)
-
En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.
deze worden geperst, niet gegoten. elke minuut rolt er een wiel van de band. (leuke woordspeling :))
mvg,
Robin
-
Een van de triggers is de ontsporing van een kudde Fccpps bij Borne in 2013 geweest (https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2014/11/11/onderzoeksrapport-ontsporing-goederentrein-bij-borne/onderzoeksrapport-ontsporing-goederentrein-bij-borne.pdf)
Leidde me vervolgens naar deze (https://www.ilent.nl/onderwerpen/melden-bijzonder-voorval-op-het-spoor/rapporten-voorvallen-op-het-spoor) leerzame link .....