Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Van bandwielen naar volwielen  (gelezen 4425 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Van bandwielen naar volwielen
« Gepost op: 13 januari 2018, 09:11:30 »
Op een ander forum las ik een bericht waarin stond dat NS volledig over gaat van bandwielen naar volwielen en dat in een periode van 5 jaar.

Wie kan hier meer over vertellen en over de achterliggende redenen? Op eerste indruk kan ik me namelijk niet indenken dat het kostenbesparend kan zijn.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 09:16:16 »
Wielbanden brengen meer veiligheidsrisico's met zich mee en de onderhouds- en vervangkosten in een tijd waarin het in arbeidskosten goedkoper is om hele wielen te vervangen zijn ook niet te onderschatten.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 09:20:01 door Sicco Dierdorp »

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 09:25:12 »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 11:31:54 »
Het werd tijd, bandwielen stammen uit de tijd van de postkoetsen
Groet,

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2018, 11:46:49 »
en de mens stamt uit de tijd van de mammoeten, tijd dat daar eens naar gekeken wordt.  :angel:

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2018, 12:09:27 »
 ;D
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2018, 13:00:58 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.

Wolter
Moins mais mieux.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2018, 13:11:14 »
Bandwielen zouden wel iets meer comfort geven.
De ICE had die destijds ook om het comfort aan boort te vergroten omdat er zo minder trillingen worden doorgevoerd naar de rijtuigen in.

Tot 3 juni 1998 en zo'n band brak bij met alle gevolgen van dien.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2018, 13:38:49 »
Maar dat waren geen gewone wielen met wielbanden; daar zat nog een rubberlaag tussen de band en de kern.
Reinier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2018, 14:47:32 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2018, 16:20:55 »
Ja, die tijd komt vanzelf. China concurreert met staatssteun de hele europese staalsector naar de *** en kijk eens wie er vervolgens aan de knoppen van de staalprijzen zit als hier alle hoogovens opgeblazen zijn.... Maar ja die mochten toch al niet van de moljeu enzo, zie de beelden uit ijmuiden bij elk stukkie in t journaal met broeikasgezanik. Dat er toch staal nodig is en dat dat ergens vandaan moet komen, ach....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2018, 16:49:33 »
Tja, "kopen om te slopen" is al jaren gaande, Fokker, V&D... maar we dwalen af  :police:
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2018, 21:28:14 »
Ik meen dat modern goederenmaterieel al lang rijdt op wielen-uit-een-stuk, zogeheten monobloc-wielen.
Klopt. De gebruikelijke term daarvan is dus volwielen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2018, 23:46:33 »
Het is duidelijk :)

Tot de staalprijzen om wat voor reden dan ook weer omhoogschieten...  :angel:
Per saldo maakt dat natuurlijk niet zo veel uit, bij een gebandageerd wiel gooie je de wielband weg, en bij een volwiel het hele wiel, dat klinkt wel erg verliesgevend maar uiteindelijk is staal een prima recyclebaar product en kun je het restant wat je overhoud dus gewoon weer gebruiken bij de fabricage van een nieuw wiel.

En dan zou het gieten van een nieuw wiel weleens minder werk kunnen zijn dat het rebanderen waar heel wat uurtjes in gaan zitten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Van bandwielen naar volwielen
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2018, 10:37:26 »
Nieuw wiel moet je ook weer op de as persen enzo... Is dat minder werk dan een band? Ik weet t niet, lijkt me vergelijkbaar.