Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109014 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #645 Gepost op: 02 april 2018, 09:49:27 »
Daar wou ik me bij aansluiten! Ik vind het een mooi model. Een ander persoon mag daar uiteraard anders over oordelen. :angel:

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #646 Gepost op: 02 april 2018, 09:57:39 »
Volgens mij oordelen we een beetje te hard tegenwoordig.

De mensen zijn verwend...


CKLX

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #647 Gepost op: 02 april 2018, 10:04:03 »
Soms krijg ik de indruk dat deze beginnelingen uit Leerdam even meteen op Brawa niveau moeten zijn of hoger.

Maar als je de lat als fabrikant zo hoog legt dat je dit model ronkend aankondigt als exact en van zeer hoge kwaliteit, dan kun kun je ook verwachten dat kopers het uiteindelijke model ook langs die lat leggen bij hun beoordeling.

En ja, het is een prachtig model maar het is voor mij niet het model dat beloofd werd in de aankondigingen. Ik vind de kritiek terecht en niet te hard.

Eelco

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #648 Gepost op: 02 april 2018, 10:53:25 »
Je vergeet twee minpunten die zelfs de bladen was opgevallen namelijk de felle kleur van de bankjes en de te lange koppelboom.
Verder vind ik de Oppeln ook bijzonder fraai, ik heb er één en daar was ik op dit forum ook lovend over, echter gaat dit draadje over een ander model.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #649 Gepost op: 02 april 2018, 11:15:50 »
Al met al vind ik dat Exact-Train de laatste tijd gigantische sprongen vooruit maakt. Niet alleen met de NS Hbs (sorry voor de samenvatting), de verbeteringen in de tweede oplages van de Oppeln wagens en hun ambitie. Soms krijg ik de indruk dat deze beginnelingen uit Leerdam even meteen op Brawa niveau moeten zijn of hoger.

Sorry Sander, maar nu negeer je dat de 'beginnelingen' uit Leerdam zelf zo'n grote broek aantrekken en zich op Brawaniveau of eigenlijk hoger wensen te positioneren. De ronkende teksten en de prijsstelling verhouden zich gewoon niet tot zoiets basaals als een veel te lange koppelboom. Dat moet je niet raar opkijken als mensen daarover wat te zeggen hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #650 Gepost op: 02 april 2018, 11:26:04 »
@ Sander: bedenk ook nog even dat de Hbis GÉÉN ExactTrain product is, maar afkomstig is van een Deense producent ...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #651 Gepost op: 02 april 2018, 11:27:15 »
Sorry Sander, maar nu negeer je dat de 'beginnelingen' uit Leerdam zelf zo'n grote broek aantrekken en zich op Brawaniveau of eigenlijk hoger wensen te positioneren. De ronkende teksten en de prijsstelling verhouden zich gewoon niet tot zoiets basaals als een veel te lange koppelboom. Dat moet je niet raar opkijken als mensen daarover wat te zeggen hebben.

Hierop heb ik maar (EDIT) 3 opmerkingen
1. Denk je werkelijk dat vandaag de dag een firma zich nog enigszins kan vestigen in Nederland (of Europa) zonder enigszins op te scheppen over waar je jezelf wil hebben. Zonder ambitie kom je nergens. Ik heb genoeg 'corperate investors' gesproken, en mik je niet op de sterren, dan krijg je noppes. Ik vind dat jezelf hoog inschatten is 1 ding. Meteen een 'homerun' slaan is heel wat anders.
2. Ik ben het er niet mee eens als een foute koppelboom blijkbaar al de hoofdrede is een model af te schrijven. Ik kan mij erin vinden dat veel 'mooie' modellen tegenwoordig slecht koppelen door slecht ontworpen koppelsystemen. Ik schrijf daar echter een model niet op af. Bovendien stelde ik, dat het niet noemen van zo'n fout tegenwoordig zou wijzen op incompetente reviewers (lees RH en MIBA).
3. Prijzen zijn sterk afhankelijk van oplage, productie en onderdelen. Als een van jullie het zou kunnen lukken dit model (in deze kwaliteit) voor een lagere prijs te produceren, moet je het meteen op de markt brengen.

@ Sander: bedenk ook nog even dat de Hbis GÉÉN ExactTrain product is, maar afkomstig is van een Deense producent ...
Fantastisch toch dat dan een simpel Nederlands firma'tje Hejan (sorry had de foute producent) zover kan krijgen dat er weer een oplage van een Nederlands product komt ? Je moet maar wel willen jouw naam mogelijk te laten bedoezelen door een slechte verkopen. Hejan heeft blijkbaar wel vertrouwen in Exact.

Al met al, ik zie de markt tegenwoordig als te vijandig. De kritiek wordt vaak te ver genomen. Iedereen die de wagon niet wil vanwege deze (gigantische/basale/minieme)fout(en)kruis door wat niet toepasbaar, koopt die wagon niet. De rest wel. Als hij echt zo prut is als sommigen aangeven, dan gaat Exact er vanzelf failliet aan. Maar dan niet zeuren dat er zo weinig nieuw Nederlands materiaal komt.

« Laatst bewerkt op: 02 april 2018, 11:32:30 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #652 Gepost op: 02 april 2018, 11:41:52 »
2. Ik ben het er niet mee eens als een foute koppelboom blijkbaar al de hoofdrede is een model af te schrijven.

Daar ben ik het ook niet mee eens. Maar wie doet dat dan?  ???
Eigenlijk lieten verschillende mensen hier voor jouw uitbarsting vooral zien hoe ze de fouten oplossen.  (y)

En verder vind ik de borstklopperij van ExactTrain echt nog wel wat verder gaan dan gebruikelijk onder modelspoorfabrikanten. Hopelijk hebben ze wat dat betreft geen nieuwe standaard gezet.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2018, 11:47:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #653 Gepost op: 02 april 2018, 11:42:32 »
Nah, en iedereen heeft gelijk. Het zou al heel veel schelen als iedereen de terechte opmerkingen slechts 1 keer zou noemen en dan af te zien van de Privé of Story uitspraken dat het een 'grof schandaal is'.

Nee, ik weet het. Het zijn niet die exacte woorden, maar jullie snappen het wel.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #654 Gepost op: 02 april 2018, 11:51:28 »
Ondanks de tekortkomingen blijf ik het een prachtig model vinden. En als de volgende oplage goede vouwbalgen en een goede koppelboom heeft, koop ik er misschien nog wel eentje. Gaart de eerste de vitrine in en rijd ik met de andere.
Overigens werkt Exacttrain samen met McK (en niet Heljan) en daar hebben wij alleen maar profijt van met die fraaie goederenwagens.
Groet, Frank

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #655 Gepost op: 02 april 2018, 11:56:48 »
Zulk soort draadjes beginnen me steeds meer te irriteren. Het eindeloos terugvallen op de (kleine) problemen van een model, zeuren over de ontbrekende objectiviteit van bladen en reviews.. we blijven maar mensen.
Ach, Sander. Dat zie je ook met de Att mat'54. Euforie toen ie uit kwam. Klein mankement werd heel snel opgepakt en opgelost. Toen dat gebeurd was, kwam de loep en gradenboog tevoorschijn om sowieso iets te vinden wat niet goed was. Zoek en gij zult vinden.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #656 Gepost op: 02 april 2018, 12:04:51 »
Nah, en iedereen heeft gelijk. Het zou al heel veel schelen als iedereen de terechte opmerkingen slechts 1 keer zou noemen en dan af te zien van de Privé of Story uitspraken dat het een 'grof schandaal is'.

Nee, ik weet het. Het zijn niet die exacte woorden, maar jullie snappen het wel.

Goed idee.  (y)
Wil ik ook wel af van uitspraken die erop wijzen dat het verschil tussen minpunten noemen en een model de grond inboren niet wordt begrepen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #657 Gepost op: 02 april 2018, 12:11:49 »
 (y)

Zoals in vele gevallen, het is zowel de zender als de ontvanger die zorgen dat de boodschap niet begrepen wordt.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #658 Gepost op: 02 april 2018, 15:06:08 »
Een vergelijking tussen het Philotrain en het Exact train model is op zijn plaats hier.

Ten eerste de prijs: de Exact train kost 89,50 euro en de Philotrain kostte in 1998 (20 jaar geleden ) Hfl 695,--, dat is 315 euro. Het was ook als kit te koop voor Hfl 395,-- en dat is 179 euro. Dus de Philotrain was 20 jaar terug 3,5 keer zo duur als de Exact train nu.

Dan de modellen. Ik heb alleen een zelf gebouwde kit, dus ik weet niet hoe een gebouwde Philotrain werd geleverd. Ik heb aan de Philotrain wel het een en ander gepimpt:

  • de draaistellen van de Philotrain zijn Roco plan D draaistellen. Die lijken er wel op, maar zijn het niet. Ik heb de rollagers eraf gehaald en vervangen door glijlagers en ik heb de luchtketels aangepast. Dat heeft een originele Philo niet
  • De Philotrain had geen seinijzers op de koppen. Ik heb de gekromde op de dakrand gesoldeerd en ik heb de uitstekende daaronder van een stukje draad gemaakt. /li]
Dan de modellen. Foto's zeggen meer dan praatjes  ;)





De Philotrain staat voor en de Exact train erachter

De Philotrain:



De Exact train:



Echt grote verschillen zijn het feit dat bij de Exact train de coupe's zijn genummerd met stoelnummers (helaas aan een kant 2 nummers omgedraaid) en Philotrain dat helemaal niet heeft. Is een kwestie van een van de TM leden lief aankijken en de Philo heeft ze ook: zie oa https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64816.msg3221581738#msg3221581738  . Hier staat een Philtrain Cd ovaalramer met opschriften van TM en dus wel met coupéletters en stoelnummers.

Opvallend (later nog beter te zien) is dat de vlakheid van de ramen mij beter bevallen dan bij de Exact train. Bovendien hebben de kunstroframen vaak onterecht een randje. Daar heeft Artitec ook vaak last van. Minpunt voor de Philotrain is natuurlijk dat de handgrepen bovenaan de ramen ontbreken.

Dan iets meer detail:

de Exact train met een perfect draaistel:



de Philo met het gepimpte draaistel:



Beetje perspectief plaatje:

Exact train:



Philotrain:



En dan nog de koppen van beide:




Overall gezien vind ik dat de Exact train wint. Zeker qua prijs-kwaliteit verhouding :)  Of dat ook zo is voor de vergelijking tussen normale handelsmodellen laat ik in het midden, maar ten opzichte van de Philotrain wint de Exact train het altijd.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #659 Gepost op: 02 april 2018, 15:15:22 »
(ff off-topic): Ivo,

Je hebt een vuiltje op de sensor van je camera...(li in beeld te zien)

Rob

back to ...
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)