Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

electromotor door Sjack
Vandaag om 10:20:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 10:06:59
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109498 keer)

Daan de leeuw

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #435 Gepost op: 16 februari 2018, 17:47:26 »
Ik heb hier de koppeling ingekort als al beschreven,
en de pootjes van de vouwbalg tegen de gaatjes aangedrukt en vastgezet met een klein drupje houtlijm

https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20180127_15_05_25_Pro_2.jpg

voor mij een goed resultaat als je op deze manier kortgekoppeld wil rijden,
deze wagon blijft dus.
Wil je een ingeklapte balg druk je hem in en zet je hem vast met een zelfde drupje.....
de keuze van de fabrikant om een mooie verende balg te leveren is dus verkeerd gevallen bij de consument....
Het zou wel mooi zijn als ze de gewijzigde koppelboom zouden gaan leveren.
Mvg Daan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #436 Gepost op: 16 februari 2018, 17:50:42 »
er zijn fouten/vragen in de opdruk: klasseborden juiste kleur balgen. Over de kleur van de chassisbalk en constructiedelen op de koppen bij de naoorlogse versies durf ik geen definitieve conclusie te trekken. Het kan zijn dat het correct is, want er zijn wel veel zwart wit foto's, maar die bewijzen lang niet alles en misschien zijn er wel verschillen geweest. Er hebben er vast rondgereden met originele lak en er zullen een aantal zijn die na de oorlog hersteld moesten worden.

Voor de standgroene AB is niet alleen is de combinatie van kleur van de 1ste en 2de klasseborden verkeerd maar er mist ook aan elke kant een eerste klassebord.
Over de kleur van de stelbalk is inderdaad niet met 100% duidelijkheid iets te zeggen zolang er geen kleurenfoto van bestaat, op foto's waar kleurverschil te zien is kan het ook om een nog vooroorlogsgroen exemplaar gaan.

Nog even over het model zelf.  ;D
Ik denk te snappen hoe je aan een ingeklapte balg komt. Het velletje verwijderen en dan de vier geleiders volledig in de bak drukken, totdat het buitenframe tegen de bak aanzit.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik niet onmiddelijk zie hoe ik het velletje er weer krijg opgefrommeld.

Je bedoelt de bruine balg compleet verwijderen?
Mijn idee was om de balg te halveren of zelf nog smaller te maken en dan terugplaatsen en dan het buitenframe ertegenaan drukken.

Stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #437 Gepost op: 16 februari 2018, 17:56:38 »
Ik heb hier de koppeling ingekort als al beschreven,
en de pootjes van de vouwbalg tegen de gaatjes aangedrukt en vastgezet met een klein drupje houtlijm

https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20180127_15_05_25_Pro_2.jpg

voor mij een goed resultaat als je op deze manier kortgekoppeld wil rijden,
deze wagon blijft dus.

Eens.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #438 Gepost op: 16 februari 2018, 18:31:24 »
Dit is wel een heel onprofessionele gang van zaken. Het model zelf is echt prachtig, dat heb ik toevallig van de week gezien, maar als je met een oplossing komt en die later weer terugtrekt val je toch wel flink door de mand in mijn ogen. Een bescheidener houding in het voortraject en dito prijsstelling had de harde oordelen die nu worden geveld zeker milder gemaakt.

Ik ben ontzettend blij dat Artitec de Mat'54 IV is gaan produceren en niet Exact Train.

Helemaal eens. Hier off-topic, maar dit zei ik er een paar jaar geleden al over, toen Exact Train de Hk4 aankondigde:

Zo jammer dat die Hondekop-4 nu weer bij een stel beginners terechtkomt. Die moeten weer eerst uitvinden hoe je zo'n ding maakt, aandrijving en motortje maken dat betrouwbaar is, alles ontdekken... Eindigen we straks weer met een goedbedoeld experiment dat een handjevol mensen koopt, teleurgesteld is, dat hier meldt en hop, weg klandizie. Niemand blij. Kan er geen ervaren bedrijf dat viertje maken? Ik nodig Artitec alsnog van harte uit het viertje netjes in elkaar te zetten. Ik wil er wel twee in mijn tp.

Qua detaillering maakt Exact Train absoluut meer indruk dan ik er toen van verwachtte. Vanwege de poppenkast in dit draadje is het toch wel fijn dat Artitec de handschoen heeft opgepakt (y)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #439 Gepost op: 16 februari 2018, 18:35:33 »
Voor de standgroene AB is niet alleen is de combinatie van kleur van de 1ste en 2de klasseborden verkeerd maar er mist ook aan elke kant een eerste klassebord.
Over de kleur van de stelbalk is inderdaad niet met 100% duidelijkheid iets te zeggen zolang er geen kleurenfoto van bestaat, op foto's waar kleurverschil te zien is kan het ook om een nog vooroorlogsgroen exemplaar gaan.
Stephan.

Op de foto's die ik van deze serie heb (en ook bij het HUA en NVBS heb gevonden), zijn de rijtuigen meestal vuil. Hierdoor is de kleur van de stelbalk slecht te onderscheiden, maar volgens mij wel zwart. Alleen bij de rijtuigen die net zijn afgeleverd na de oorlog is de stelbalk wel overtuigend zwart. Bij vergelijk met andere rijtuigseries in deze periode, zoals bolkoppen en mat '24, zijn de stelbalken zwart. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #440 Gepost op: 16 februari 2018, 18:39:58 »
Wat ik zo vreemd vind aan de houding van Exact Train is dat de grootste problemen volgens mij niet eens heel duur hoeven te zijn. Als ze ingekorte NEM schachten, en een setje starre vouwbalgen in uitgeklapte en ingevouwen staat leveren, dan zijn de ergste problemen toch opgelost? Desnoods vragen ze €5,- voor zo'n setje. Dan krijg je net zo'n actie als de gladde daken van Artitecs Plan E. Het originele model is functioneel en voor een bepaalde groep acceptabel. Voor hen die het model willen perfectioneren is er dan voor een paar euro een 'verfraaiingssetje', die er bij de 2e batch standaard op zit.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 18:42:00 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #441 Gepost op: 16 februari 2018, 19:31:26 »
Beste forumlezers,

Ik heb ruim 40 jaar een eigen bedrijf geleid en natuurlijk ook fouten gemaakt. Mijn fouten heb ik altijd opgelost.
Mijn zoon heeft mijn zaak in 2010 overgenomen en heeft nog steeds profijt van mijn optreden bij het oplossen van fouten. De meeste realaties zijn al vanaf het begin klant.

Ik vind de houding van exact train ontzettend kortzichtig en fout. De betrouwbaarheid in exact producten loopt onherstelbaar veel schade op en dat herstel je niet zo eenvoudig. Laat ze een voorbeeld nemen aan Artitec, Fleischamann etc.

Nogmaals erg domme aktie van exact train.

Groet,
Coen.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #442 Gepost op: 16 februari 2018, 19:42:38 »
Heel jammer want bij de prototypes hadden ze dit al kunnen zien.
Bovendien lijkt het me, dat je deze rijtuigen ook vooraf in treinverband test voor de rijeigenschappen.
De kwaliteit van de door mij gemaakt foto is niet geweldig.
Maar duidelijk is hier ook te zien dat de vouwbalg niet tot de buffers reikt.

Het probleem met kortkoppel mechanieken is ook gewoon jammer, ik bouw zelf ook wel eens oud materieel om.
Maar gebruik dan altijd de mal voor de juiste afstanden. Deze norm is gewoon erg belangrijk.
De mal laat bij de AB rijtuigen duidelijk zien dat deze niet aan de norm voldoen. Bovendien steken bij sommige exemplaren de buffers niet alle even ver uit.
Teleurstellend dat er geen fatsoenlijke oplossing geboden wordt.
Als "winkelier" heb ik nu eigen conclusies getrokken.
Een verkoopprijs van € 90,- is nu niet te rechtvaardigen...

Maar zouden er geen NEM koppelbomen zijn met afwijkende afmetingen?
Neem bijvoorbeeld de Roco ICE2 hier steekt bij de motorwagen de NEM schacht ook uit en wordt er een extra korte NEM koppelboom meegeleverd.
Ik heb er nog wat liggen, maar deze bleken helaas te kort voor deze rijtuigen.
Gr. Maarten
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 19:54:01 door Maartenw. Reden: verduidelijkt »
Met vriendelijke groet, Maarten

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #443 Gepost op: 16 februari 2018, 19:55:40 »
Ook al is het niet verkrijgbaar, iets als dit en dan wel in de juiste lengte, is uit een stukje styreen ook simpel zelf te maken...


Bron.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #444 Gepost op: 16 februari 2018, 20:03:00 »
Of iemand met een 3D printer opzoeken  ;)
Met vriendelijke groet, Maarten

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #445 Gepost op: 16 februari 2018, 20:07:00 »
Hoe makkelijk , zoiets ook te maken is,deze oplossing zou van exact train moeten komen.
En voor een prijskaartje richting 90euro, ga ik niet zitten hobbyen toch? Of ben ik de enige?

Ik wacht nu rustig af of er een oplossing komt,laat mijn exemplaar weer in de vrije verkoop leggen. Ik hoef hem (nog) niet.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #446 Gepost op: 16 februari 2018, 20:08:25 »
Al eens in het gamma van b.v. Bachmann gekeken? Die hebben wel wat 'drawbar' koppelingen die in NEM-schachten passen, want ja Britse modeltreinen waren vaak ook wat ruim bemeten qua ruimte....
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 20:13:21 door Sicco Dierdorp »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21665
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #447 Gepost op: 16 februari 2018, 20:18:16 »
Ook al is het niet verkrijgbaar, iets als dit en dan wel in de juiste lengte, is uit een stukje styreen ook simpel zelf te maken...


Bron.

Koppelt wat lastig af.
De oplossingen voor de zelfoplossert zijn al langsgekomen: schacht inkorten en balg naar buiten duwen en fixeren. Is niet moeilijk.
Hetgeen niet wegneemt dat dit rare fouten zijn en dat Exact-Train het eigenlijk zelf moet oplossen. Maar ik ga daar met mijn ene rijtuig niet op wachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #448 Gepost op: 16 februari 2018, 20:19:51 »
Tillig heeft /had zo´n koppelstukje in assortiment.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #449 Gepost op: 16 februari 2018, 20:20:09 »
Koppelt wat lastig af.
Is geen probleem als je alleen met vaste stammen rijdt ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.