Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 108993 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #420 Gepost op: 16 februari 2018, 10:51:39 »
Het is dus een ontwerpfout. Maar het is natuurlijk erg makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Als je weet hoeveel tijd, moeite en geld er nodig is om een rijtuig te ontwerpen, overzees te laten produceren, assembleren en verpakken en in veel verschillende versies uit te leveren, ga je op dit soort fouten niet meteen met zwaar kaliber schieten. Ik zou zelf op dat soort feedback ook willen reageren met stik er in, als je alleen maar berichten ziet van stuur de troep maar terug etc. nodigt dat niet uit om een oplossing te willen vinden. Geen constructieve discussie wat mij betreft.
Ik ken de heren Keppel niet persoonlijk, noch hun werkmethodiek, maar ben wel bekend met wat allemaal nodig is om een eindproduct tot stand te brengen en vind zelf dat de kritiek niet in verhouding staat tot de geleverde prestatie. Na zoveel maanden werk kun je niet in een paar dagen een oplossing eisen.

Mee eens. Maar als je ziet dat het product als een hoogwaardig high end scale model wordt aangekondigd, dan schroef je de verwachtingen wel flink op. Zeker als daar ook nog eens een fiks prijskaartje aan komt te hangen. Dan in het onvermijdelijk dat het model ook flink onder de loep genomen wordt.

Als dan blijkt dat de bufferafstand niet klopt, de vouwbalgen te kort zijn en de stelbalken de verkeerde kleur hebben, dan voldoe je niet aan wat je belooft. In eerste instantie reageerde de fabrikant hier goed op. Er zou gekeken worden naar koppelbomen en de vouwbalgen. Maar als je dan als fabrikant dat bericht weer intrekt en er voor kiest om niet meer te reageren, dan schiet je jezelf in je voet.

Al vanaf het moment dat het model aangekondigd werd heb ik in hevige twijfel gezeten of ik het zou kopen. Het past perfect in mijn tijdperk en als het echt zo subliem zou worden als beloofd werd in de reclame, dan zou ik die prijs van 90 euro wel accepteren. Nu zie ik er echter van af. Dit is mij geen 90 euro waard. Dan koop ik wel twee PRR bakken.

Eelco

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #421 Gepost op: 16 februari 2018, 10:55:49 »
Het is dus een ontwerpfout. Maar het is natuurlijk erg makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Als je weet hoeveel tijd, moeite en geld er nodig is om een rijtuig te ontwerpen, overzees te laten produceren, assembleren en verpakken en in veel verschillende versies uit te leveren, ga je op dit soort fouten niet meteen met zwaar kaliber schieten. Ik zou zelf op dat soort feedback ook willen reageren met stik er in, als je alleen maar berichten ziet van stuur de troep maar terug etc. nodigt dat niet uit om een oplossing te willen vinden. Geen constructieve discussie wat mij betreft.
Ik ken de heren Keppel niet persoonlijk, noch hun werkmethodiek, maar ben wel bekend met wat allemaal nodig is om een eindproduct tot stand te brengen en vind zelf dat de kritiek niet in verhouding staat tot de geleverde prestatie. Na zoveel maanden werk kun je niet in een paar dagen een oplossing eisen.
Met de inhoud van je bericht ben ik het wel eens. De waardering voor de rijtuigen is echter wel uitgesproken, de kritiek erop soms ietwat uitvergroot. Maar het gaat erom dat je - wat Stephan ook aangeeft -  de klant serieus neemt: dat je communiceert. Ik heb drie rijtuigen gekocht (periode 2) - een aanzienlijk bedrag -  en verwacht van de winkelier en daarmee van de producent (via die lijn)  een passende reactie op mijn vraag over de constructie van de rijtuigen. Dat betekent niet dat er meteen een oplossing moet komen, maar als producent hoor je wel adequaat te reageren, wil je niet dat de consument het vertrouwen in je verliest.

Andries

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #422 Gepost op: 16 februari 2018, 11:33:31 »
Nou ja, als communiceren niet je sterkste kant is kun je het misschien maar beter ook niet doen  ;D

Het lijken mij hele mooie rijtuigen (ook voor dat geld) en de problemen zijn zo te zien wel op te lossen, als je een beetje handig bent. Ik hoop op nog wat foto's van de rijtuigen tussen bijvoorbeeld ovaalramers of Roco plan D rijtuigen. Lekker om te kijken hoe ze ertussen staan :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #423 Gepost op: 16 februari 2018, 11:46:20 »
Het is dus een ontwerpfout. Maar het is natuurlijk erg makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Als je weet hoeveel tijd, moeite en geld er nodig is om een rijtuig te ontwerpen, overzees te laten produceren, assembleren en verpakken en in veel verschillende versies uit te leveren, ga je op dit soort fouten niet meteen met zwaar kaliber schieten. Ik zou zelf op dat soort feedback ook willen reageren met stik er in, als je alleen maar berichten ziet van stuur de troep maar terug etc. nodigt dat niet uit om een oplossing te willen vinden. Geen constructieve discussie wat mij betreft.
Ik ken de heren Keppel niet persoonlijk, noch hun werkmethodiek, maar ben wel bekend met wat allemaal nodig is om een eindproduct tot stand te brengen en vind zelf dat de kritiek niet in verhouding staat tot de geleverde prestatie. Na zoveel maanden werk kun je niet in een paar dagen een oplossing eisen.

Het gaat er mij helemaal niet om dat er snel een oplossing moet komen. Dat mag best enkele maanden duren, maar voor dergelijk dure rijtuigen mag je wel een oplossing verwachten en ook dat de fabrikant hier over communiceert. Er werd door de heer Keppel op dit forum eerst gemeld dat er oplossingen zouden komen en dat bericht is weer ingetrokken. Vervolgens hoor je niets meer van ze. Dat komt op mij over dat de fabrikant tegen de consument zegt: stik maar in die rijtuigen. En met zo'n instelling hebben die klanten wat mij betreft het volste recht om dezelfde houding naar de fabrikant aan te nemen. 

Het gaat er mij dus helemaal niet om dat er meteen na een week een pasklare oplossing op de plank moet liggen, maar het gaat mij er wel om hoe de fabrikant hier mee om gaat. En dat doen ze tot op heden op een niet bepaald klantvriendelijke manier.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #424 Gepost op: 16 februari 2018, 11:57:03 »
En het euvel komt niet uit de lucht vallen, denk ik zo. Het lijkt mij sterk dat pas na productie duidelijk is geworden dat de koppelboom leidt tot 'langkoppelen' in plaats van kortkoppelen. De normen zijn logisch en helder en bij proefexemplaren zal het wel niet anders zijn geweest. Kennelijk heeft Exact-Train het erop aan laten komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #425 Gepost op: 16 februari 2018, 16:12:05 »
Al vanaf het moment dat het model aangekondigd werd heb ik in hevige twijfel gezeten of ik het zou kopen. Het past perfect in mijn tijdperk en als het echt zo subliem zou worden als beloofd werd in de reclame, dan zou ik die prijs van 90 euro wel accepteren. Nu zie ik er echter van af. Dit is mij geen 90 euro waard. Dan koop ik wel twee PRR bakken.
Eelco, het is natuurlijk altijd je eigen keuze of je het model wel of niet aanschaft en/of je de prijs goed vindt. Maar de kritiek heeft betrekking op een paar punten van het model. Die punten zetten wat mij betreft vooral vragen bij de prijs (voor 90 euro verwacht ik een perfect model, ik ken geen ander rijtuig dat zoveel kost, behalve kleinserie modellen). Over het geheel genomen is het een super model. De bak is prachtig, het dak uitstekend, de onderkant zeer goed gedetailleerd, er zit een geweldig interieur in en de draaistellen zijn top. Daarbij zijn eindelijk eens een keer alle sluitseinijzers en andere details op de koppen goed uitgevoerd.
Alleen is er een misser met de kortkoppeling, die ook zelf nog te herstellen is (is in dit draadje al getoond), er is een vraag over de handgrepen aan de ruiten aan een kant, er zijn fouten/vragen in de opdruk: klasseborden juiste kleur en de coupéaanduiding van twee coupé's aan een kant van de bak (welke op de meeste rijtuigen bij andere fabrikanten (Artitec wel) vrijwel geheel ontbreken, terwijl ze er wel thuis zouden horen). Daarnaast is er een vraag over de vouwbalgen. Hier is iets geprobeerd wat niet 100% is gelukt. Ik zag liever de Roco oplossing met uitwisselbare balgen. Over de kleur van de chassisbalk en constructiedelen op de koppen bij de naoorlogse versies durf ik geen definitieve conclusie te trekken. Het kan zijn dat het correct is, want er zijn wel veel zwart wit foto's, maar die bewijzen lang niet alles en misschien zijn er wel verschillen geweest. Er hebben er vast rondgereden met originele lak en er zullen een aantal zijn die na de oorlog hersteld moesten worden.

Met name als het in je tijdperk past is het toch jammer: dit rijtuig is onmisbaar in binnenlandse rijtuigstammen met veel C12c's en een stalen D in de periode half jaren '30 tot en met begin jaren '50. Zeker als het om een stam gaat zou ik je adviseren er een te kopen voor het te laat is.

Ik heb er 3 en ik vind het allemaal jammer en mede daardoor de prijs te hoog, maar ik breng ze niet terug.

De after sales lijken iets beter te kunnen   ;):) :o  Dat is altijd jammer en komt de naam van de ontwerpers en het merk niet ten goede.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #426 Gepost op: 16 februari 2018, 16:51:04 »
De aftersales lijkt iets beter te kunnen........ ?
Dit is wel erg onderkoeld Ivo. Dat is 0,5 graad Kelvin.
Ik was erg in de wolken met de aankondiging van oplossingen. Maar dan binnen de kortste keren weer intrekken en je verder morsdood houden????
Zo doen hazen als er gevaar dreigt.
En wat is het gevaar nou helemaal? Een aantal heus wel enthousiaste klanten die heus wel een poos willen wachten op nalevering van de goede onderdelen.
En zo niet, ja dan wordt je afgeschoten. :'( :'(
Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #427 Gepost op: 16 februari 2018, 16:56:32 »
Gering gevaar? Dacht het niet: dreigend faillissement bij zo'n kleine firma met zulke grote problemen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #428 Gepost op: 16 februari 2018, 16:56:40 »
Je koopt allemaal wel eens iets waarvan je achteraf denkt, dat kostte eigenlijk wel iets teveel voor de kwaliteit. Ik had dat met de Hbis'en van Hobbytrade. Te lichte wagens, de koppelbomen blijven hangen, de haken vallen eraf, de wagens rijden niet soepel en ze staan veels te strak gekoppeld. Toch doe ik ze zeker niet weg want niemand anders heeft ze en ik vind ze met wat kleine aanpassingen best mooi op de baan :)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #429 Gepost op: 16 februari 2018, 17:00:43 »
Ik denk dat de mate en vooral de toon van kritiek ze nogal rauw op het dak is gevallen, anders kom je niet zomaar terug op je woorden. En zeker, zoals Ivo ook aangeeft, in relatie tot het totale rijtuig.
RETROBAHN A.G.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #430 Gepost op: 16 februari 2018, 17:08:22 »
Heren forumlezers,

Ik kreeg vanmiddag de Railhobby Nurnberg-special binnen. Natuurlijk meteen kijken bij Exact train.
 
Daarin werd het euvel besproken en gaf de heer Piet Keppel aan dat de nieuwe levering wordt aangepast. Over een aanpassing voor de huidige serie wordt niet gesproken. Waarschijnlijk mag dit niet opgenomen/vermeld worden. Indien de heren van plan waren het lopende probleem op te lossen hadden zij dit zeker gemeld. Reken er maar dus niet op.

Ik overweeg mijn model op Rail aan Exact train terug te geven, waarbij ik alleen genoegen neem met een tegoedbon voor hetzelfde model uit de tweede serie.

Niet de handelaar maar de fabrikant heeft een fout product geleverd.

Groet,
Coen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #431 Gepost op: 16 februari 2018, 17:14:46 »
Ik las het. Heel verstandig, een herstel / terugroepactie gaat ze handen met geld kosten.

Gr, Ben.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #432 Gepost op: 16 februari 2018, 17:16:01 »
De aftersales lijkt iets beter te kunnen........ ?
Dit is wel erg onderkoeld Ivo. Dat is 0,5 graad Kelvin.
Volgens mij heb je mijn boodschap met de nodige emoticons wel begrepen. Een understatement maakt veel duidelijk  ;) :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #433 Gepost op: 16 februari 2018, 17:17:58 »
Nog even over het model zelf.  ;D
Ik denk te snappen hoe je aan een ingeklapte balg komt. Het velletje verwijderen en dan de vier geleiders volledig in de bak drukken, totdat het buitenframe tegen de bak aanzit.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik niet onmiddelijk zie hoe ik het velletje er weer krijg opgefrommeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #434 Gepost op: 16 februari 2018, 17:33:33 »
....
Ik overweeg mijn model op Rail aan Exact train terug te geven, waarbij ik alleen genoegen neem met een tegoedbon voor hetzelfde model uit de tweede serie
....


Ik denk niet dat dat heel veel nut heeft, behalve een opstootje creëren. Als je het model echt niet meer wil dan kun je hem terugbrengen bij je winkelier en je geld terugvragen. De winkelier neemt het heus wel op met Exact-Train. Als er iets mis is met je auto rij je tenslotte ook niet terug naar de fabriek  ;D

Met vr. groet, Martijn.