Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door Hendrik Jan
Vandaag om 23:47:26
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Syb030
Vandaag om 23:43:33
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door EddyK
Vandaag om 23:21:55
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 23:13:33
VERPLAATST: Zoekfunctie doet te moeilijk door Bert van Gelder
Vandaag om 22:53:06
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Syb030
Vandaag om 22:51:36
Locadres wijzigen door KNed
Vandaag om 22:34:29
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 22:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Overet
Vandaag om 22:05:42
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 22:00:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:59:18
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:45:08
Bob Telford's Ashover Railcar voor H0e/009 door Noordernet
Vandaag om 21:42:29
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:41:45
Een goederenwagen in LGB door Noordernet
Vandaag om 21:39:51
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door 008200
Vandaag om 21:27:31
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
Vandaag om 21:20:40
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 21:12:43
Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Remunj
Vandaag om 21:12:01
Iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 21:11:09
Op- en afrit zelf maken van Tempex, hulp gevraagd. door Remunj
Vandaag om 21:07:56
Geluid sounddecoder naar versterker door PeterC
Vandaag om 21:02:47
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
Vandaag om 20:30:36
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 20:24:30
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door ETH023
Vandaag om 20:22:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:01:58
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 19:39:11
Diorama in een aquarium door Jeronimos
Vandaag om 19:01:25
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door edwin1974
Vandaag om 18:41:32
Pret met Arduino door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:51:15
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 54877 keer)

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9435
    • Mijn fotoarchief
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #420 Gepost op: 16 februari 2018, 10:51:39 »
Het is dus een ontwerpfout. Maar het is natuurlijk erg makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Als je weet hoeveel tijd, moeite en geld er nodig is om een rijtuig te ontwerpen, overzees te laten produceren, assembleren en verpakken en in veel verschillende versies uit te leveren, ga je op dit soort fouten niet meteen met zwaar kaliber schieten. Ik zou zelf op dat soort feedback ook willen reageren met stik er in, als je alleen maar berichten ziet van stuur de troep maar terug etc. nodigt dat niet uit om een oplossing te willen vinden. Geen constructieve discussie wat mij betreft.
Ik ken de heren Keppel niet persoonlijk, noch hun werkmethodiek, maar ben wel bekend met wat allemaal nodig is om een eindproduct tot stand te brengen en vind zelf dat de kritiek niet in verhouding staat tot de geleverde prestatie. Na zoveel maanden werk kun je niet in een paar dagen een oplossing eisen.

Mee eens. Maar als je ziet dat het product als een hoogwaardig high end scale model wordt aangekondigd, dan schroef je de verwachtingen wel flink op. Zeker als daar ook nog eens een fiks prijskaartje aan komt te hangen. Dan in het onvermijdelijk dat het model ook flink onder de loep genomen wordt.

Als dan blijkt dat de bufferafstand niet klopt, de vouwbalgen te kort zijn en de stelbalken de verkeerde kleur hebben, dan voldoe je niet aan wat je belooft. In eerste instantie reageerde de fabrikant hier goed op. Er zou gekeken worden naar koppelbomen en de vouwbalgen. Maar als je dan als fabrikant dat bericht weer intrekt en er voor kiest om niet meer te reageren, dan schiet je jezelf in je voet.

Al vanaf het moment dat het model aangekondigd werd heb ik in hevige twijfel gezeten of ik het zou kopen. Het past perfect in mijn tijdperk en als het echt zo subliem zou worden als beloofd werd in de reclame, dan zou ik die prijs van 90 euro wel accepteren. Nu zie ik er echter van af. Dit is mij geen 90 euro waard. Dan koop ik wel twee PRR bakken.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #421 Gepost op: 16 februari 2018, 10:55:49 »
Het is dus een ontwerpfout. Maar het is natuurlijk erg makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Als je weet hoeveel tijd, moeite en geld er nodig is om een rijtuig te ontwerpen, overzees te laten produceren, assembleren en verpakken en in veel verschillende versies uit te leveren, ga je op dit soort fouten niet meteen met zwaar kaliber schieten. Ik zou zelf op dat soort feedback ook willen reageren met stik er in, als je alleen maar berichten ziet van stuur de troep maar terug etc. nodigt dat niet uit om een oplossing te willen vinden. Geen constructieve discussie wat mij betreft.
Ik ken de heren Keppel niet persoonlijk, noch hun werkmethodiek, maar ben wel bekend met wat allemaal nodig is om een eindproduct tot stand te brengen en vind zelf dat de kritiek niet in verhouding staat tot de geleverde prestatie. Na zoveel maanden werk kun je niet in een paar dagen een oplossing eisen.
Met de inhoud van je bericht ben ik het wel eens. De waardering voor de rijtuigen is echter wel uitgesproken, de kritiek erop soms ietwat uitvergroot. Maar het gaat erom dat je - wat Stephan ook aangeeft -  de klant serieus neemt: dat je communiceert. Ik heb drie rijtuigen gekocht (periode 2) - een aanzienlijk bedrag -  en verwacht van de winkelier en daarmee van de producent (via die lijn)  een passende reactie op mijn vraag over de constructie van de rijtuigen. Dat betekent niet dat er meteen een oplossing moet komen, maar als producent hoor je wel adequaat te reageren, wil je niet dat de consument het vertrouwen in je verliest.

Andries

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5245
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #422 Gepost op: 16 februari 2018, 11:33:31 »
Nou ja, als communiceren niet je sterkste kant is kun je het misschien maar beter ook niet doen  ;D

Het lijken mij hele mooie rijtuigen (ook voor dat geld) en de problemen zijn zo te zien wel op te lossen, als je een beetje handig bent. Ik hoop op nog wat foto's van de rijtuigen tussen bijvoorbeeld ovaalramers of Roco plan D rijtuigen. Lekker om te kijken hoe ze ertussen staan :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #423 Gepost op: 16 februari 2018, 11:46:20 »
Het is dus een ontwerpfout. Maar het is natuurlijk erg makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Als je weet hoeveel tijd, moeite en geld er nodig is om een rijtuig te ontwerpen, overzees te laten produceren, assembleren en verpakken en in veel verschillende versies uit te leveren, ga je op dit soort fouten niet meteen met zwaar kaliber schieten. Ik zou zelf op dat soort feedback ook willen reageren met stik er in, als je alleen maar berichten ziet van stuur de troep maar terug etc. nodigt dat niet uit om een oplossing te willen vinden. Geen constructieve discussie wat mij betreft.
Ik ken de heren Keppel niet persoonlijk, noch hun werkmethodiek, maar ben wel bekend met wat allemaal nodig is om een eindproduct tot stand te brengen en vind zelf dat de kritiek niet in verhouding staat tot de geleverde prestatie. Na zoveel maanden werk kun je niet in een paar dagen een oplossing eisen.

Het gaat er mij helemaal niet om dat er snel een oplossing moet komen. Dat mag best enkele maanden duren, maar voor dergelijk dure rijtuigen mag je wel een oplossing verwachten en ook dat de fabrikant hier over communiceert. Er werd door de heer Keppel op dit forum eerst gemeld dat er oplossingen zouden komen en dat bericht is weer ingetrokken. Vervolgens hoor je niets meer van ze. Dat komt op mij over dat de fabrikant tegen de consument zegt: stik maar in die rijtuigen. En met zo'n instelling hebben die klanten wat mij betreft het volste recht om dezelfde houding naar de fabrikant aan te nemen. 

Het gaat er mij dus helemaal niet om dat er meteen na een week een pasklare oplossing op de plank moet liggen, maar het gaat mij er wel om hoe de fabrikant hier mee om gaat. En dat doen ze tot op heden op een niet bepaald klantvriendelijke manier.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18290
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #424 Gepost op: 16 februari 2018, 11:57:03 »
En het euvel komt niet uit de lucht vallen, denk ik zo. Het lijkt mij sterk dat pas na productie duidelijk is geworden dat de koppelboom leidt tot 'langkoppelen' in plaats van kortkoppelen. De normen zijn logisch en helder en bij proefexemplaren zal het wel niet anders zijn geweest. Kennelijk heeft Exact-Train het erop aan laten komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4824
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #425 Gepost op: 16 februari 2018, 16:12:05 »
Al vanaf het moment dat het model aangekondigd werd heb ik in hevige twijfel gezeten of ik het zou kopen. Het past perfect in mijn tijdperk en als het echt zo subliem zou worden als beloofd werd in de reclame, dan zou ik die prijs van 90 euro wel accepteren. Nu zie ik er echter van af. Dit is mij geen 90 euro waard. Dan koop ik wel twee PRR bakken.
Eelco, het is natuurlijk altijd je eigen keuze of je het model wel of niet aanschaft en/of je de prijs goed vindt. Maar de kritiek heeft betrekking op een paar punten van het model. Die punten zetten wat mij betreft vooral vragen bij de prijs (voor 90 euro verwacht ik een perfect model, ik ken geen ander rijtuig dat zoveel kost, behalve kleinserie modellen). Over het geheel genomen is het een super model. De bak is prachtig, het dak uitstekend, de onderkant zeer goed gedetailleerd, er zit een geweldig interieur in en de draaistellen zijn top. Daarbij zijn eindelijk eens een keer alle sluitseinijzers en andere details op de koppen goed uitgevoerd.
Alleen is er een misser met de kortkoppeling, die ook zelf nog te herstellen is (is in dit draadje al getoond), er is een vraag over de handgrepen aan de ruiten aan een kant, er zijn fouten/vragen in de opdruk: klasseborden juiste kleur en de coupéaanduiding van twee coupé's aan een kant van de bak (welke op de meeste rijtuigen bij andere fabrikanten (Artitec wel) vrijwel geheel ontbreken, terwijl ze er wel thuis zouden horen). Daarnaast is er een vraag over de vouwbalgen. Hier is iets geprobeerd wat niet 100% is gelukt. Ik zag liever de Roco oplossing met uitwisselbare balgen. Over de kleur van de chassisbalk en constructiedelen op de koppen bij de naoorlogse versies durf ik geen definitieve conclusie te trekken. Het kan zijn dat het correct is, want er zijn wel veel zwart wit foto's, maar die bewijzen lang niet alles en misschien zijn er wel verschillen geweest. Er hebben er vast rondgereden met originele lak en er zullen een aantal zijn die na de oorlog hersteld moesten worden.

Met name als het in je tijdperk past is het toch jammer: dit rijtuig is onmisbaar in binnenlandse rijtuigstammen met veel C12c's en een stalen D in de periode half jaren '30 tot en met begin jaren '50. Zeker als het om een stam gaat zou ik je adviseren er een te kopen voor het te laat is.

Ik heb er 3 en ik vind het allemaal jammer en mede daardoor de prijs te hoog, maar ik breng ze niet terug.

De after sales lijken iets beter te kunnen   ;):) :o  Dat is altijd jammer en komt de naam van de ontwerpers en het merk niet ten goede.


mvg,
Ivo
*

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #426 Gepost op: 16 februari 2018, 16:51:04 »
De aftersales lijkt iets beter te kunnen........ ?
Dit is wel erg onderkoeld Ivo. Dat is 0,5 graad Kelvin.
Ik was erg in de wolken met de aankondiging van oplossingen. Maar dan binnen de kortste keren weer intrekken en je verder morsdood houden????
Zo doen hazen als er gevaar dreigt.
En wat is het gevaar nou helemaal? Een aantal heus wel enthousiaste klanten die heus wel een poos willen wachten op nalevering van de goede onderdelen.
En zo niet, ja dan wordt je afgeschoten. :'( :'(
Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #427 Gepost op: 16 februari 2018, 16:56:32 »
Gering gevaar? Dacht het niet: dreigend faillissement bij zo'n kleine firma met zulke grote problemen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5245
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #428 Gepost op: 16 februari 2018, 16:56:40 »
Je koopt allemaal wel eens iets waarvan je achteraf denkt, dat kostte eigenlijk wel iets teveel voor de kwaliteit. Ik had dat met de Hbis'en van Hobbytrade. Te lichte wagens, de koppelbomen blijven hangen, de haken vallen eraf, de wagens rijden niet soepel en ze staan veels te strak gekoppeld. Toch doe ik ze zeker niet weg want niemand anders heeft ze en ik vind ze met wat kleine aanpassingen best mooi op de baan :)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #429 Gepost op: 16 februari 2018, 17:00:43 »
Ik denk dat de mate en vooral de toon van kritiek ze nogal rauw op het dak is gevallen, anders kom je niet zomaar terug op je woorden. En zeker, zoals Ivo ook aangeeft, in relatie tot het totale rijtuig.
Morgen ben ik klaar

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #430 Gepost op: 16 februari 2018, 17:08:22 »
Heren forumlezers,

Ik kreeg vanmiddag de Railhobby Nurnberg-special binnen. Natuurlijk meteen kijken bij Exact train.
 
Daarin werd het euvel besproken en gaf de heer Piet Keppel aan dat de nieuwe levering wordt aangepast. Over een aanpassing voor de huidige serie wordt niet gesproken. Waarschijnlijk mag dit niet opgenomen/vermeld worden. Indien de heren van plan waren het lopende probleem op te lossen hadden zij dit zeker gemeld. Reken er maar dus niet op.

Ik overweeg mijn model op Rail aan Exact train terug te geven, waarbij ik alleen genoegen neem met een tegoedbon voor hetzelfde model uit de tweede serie.

Niet de handelaar maar de fabrikant heeft een fout product geleverd.

Groet,
Coen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #431 Gepost op: 16 februari 2018, 17:14:46 »
Ik las het. Heel verstandig, een herstel / terugroepactie gaat ze handen met geld kosten.

Gr, Ben.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4824
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #432 Gepost op: 16 februari 2018, 17:16:01 »
De aftersales lijkt iets beter te kunnen........ ?
Dit is wel erg onderkoeld Ivo. Dat is 0,5 graad Kelvin.
Volgens mij heb je mijn boodschap met de nodige emoticons wel begrepen. Een understatement maakt veel duidelijk  ;) :D

mvg,
Ivo
*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18290
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #433 Gepost op: 16 februari 2018, 17:17:58 »
Nog even over het model zelf.  ;D
Ik denk te snappen hoe je aan een ingeklapte balg komt. Het velletje verwijderen en dan de vier geleiders volledig in de bak drukken, totdat het buitenframe tegen de bak aanzit.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ik niet onmiddelijk zie hoe ik het velletje er weer krijg opgefrommeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5245
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #434 Gepost op: 16 februari 2018, 17:33:33 »
....
Ik overweeg mijn model op Rail aan Exact train terug te geven, waarbij ik alleen genoegen neem met een tegoedbon voor hetzelfde model uit de tweede serie
....


Ik denk niet dat dat heel veel nut heeft, behalve een opstootje creëren. Als je het model echt niet meer wil dan kun je hem terugbrengen bij je winkelier en je geld terugvragen. De winkelier neemt het heus wel op met Exact-Train. Als er iets mis is met je auto rij je tenslotte ook niet terug naar de fabriek  ;D

Met vr. groet, Martijn.