Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 19:31:10
Vraag: Alternatieve traptreden ACME DB IC rijtuigen? door laurent
Vandaag om 19:28:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door André 1976
Vandaag om 19:24:28
Artitec DE1 ombouwen 2-rail naar 3-rail. door Station_Dooiland
Vandaag om 19:24:10
Oersik in schaal 1 door Met een sik
Vandaag om 19:21:25
De Rheingold in model naoorlogs door Hans Reints
Vandaag om 19:13:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 18:58:53
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 18:58:36
Baan in Los Angeles door ArjanB
Vandaag om 18:54:01
Wie is de maker en welke schaal ? door IJsselsteyn
Vandaag om 18:52:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 18:16:02
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door Jeff
Vandaag om 18:06:58
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 17:17:26
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door Markus
Vandaag om 16:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 15:40:19
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 15:07:32
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:07:17
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door NS1220
Vandaag om 14:21:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 72sonett
Vandaag om 13:35:15
Fleischmann startsetje in N -vraagje over de loc door Supercitroen
Vandaag om 13:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Eric B
Vandaag om 12:52:51
De Hondsrugbaan, H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:40:57
Niet alle functies van diversen Roco loc's werken via MultiMaus 10810 (v1.04) door FHJ Seller
Vandaag om 11:30:32
BNLS-Module: "La vie...une gare abandonnée" door Edsko Hekman
Vandaag om 11:13:45
Liefhebbers Fremo in n? door Bert van Gelder
Vandaag om 10:42:54
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Bob R.
Vandaag om 10:03:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:38:09
Bouw Artitec Elektriciteitshuisje in N door Pauldg
Vandaag om 09:37:57
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Suchet
Vandaag om 07:45:45
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Tulpendaal
Vandaag om 07:22:53
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 52499 keer)

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2444
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #375 Gepost op: 13 februari 2018, 09:44:52 »
In de laatste RH wordt staat het volgende te lezen over het probleem met de AB-rijtuigen: ... bij nabestellingen komt er een verbeterd kortkoppelmechaniek. Hetzelfde geldt voor de vouwbalgen. Die zijn niet zo flexibel als zou moeten. 'Bij een nieuwe levering krijgen ze betere balgen', aldus Piet Keppel. (einde citaat RH 397, pag 36 onderaan)

Dus nog steeds geen duidelijkheid of de kopers van de eerste batch rijtuigen vervangende kortkoppelmechanieken en balgen beschikbaar krijgen; zo ook blijft info over foute bedrukking uit. Het zou de heren Keppel sieren om hier toch wat duidelijkheid over te verschaffen...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17970
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #376 Gepost op: 13 februari 2018, 10:11:01 »
Dat is dan beter dan in Railmagazine. Daarin alleen een artikel met rechtoe rechtaan reclamepraat. Duidelijk niet eens geprobeerd twee rijtuigen te koppelen.

Het wordt in ieder geval wel wat duidelijker wat er met de vouwbalgen is. Men heeft ze flexibel willen maken en kennelijk legt dat grenzen aan de lengte van de balgen. Persoonlijk heb ik dan liever gewone kunststof balgen. De flexibiliteit van de balgen voegt naar mijn mening weinig toe.

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 373
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #377 Gepost op: 13 februari 2018, 10:59:49 »
Zelfs met flexibele balgen blijft het raar dat de balg dan zo kort is uitgevoerd...
In de normale stand zouden die juist zo ver mogelijk uit moeten steken, en tijdens rijden ingedrukt kunnen worden.  ???

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2444
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #378 Gepost op: 13 februari 2018, 11:28:53 »
Dat is dan beter dan in Railmagazine. Daarin alleen een artikel met rechtoe rechtaan reclamepraat. Duidelijk niet eens geprobeerd twee rijtuigen te koppelen.

Het wordt in ieder geval wel wat duidelijker wat er met de vouwbalgen is. Men heeft ze flexibel willen maken en kennelijk legt dat grenzen aan de lengte van de balgen. Persoonlijk heb ik dan liever gewone kunststof balgen. De flexibiliteit van de balgen voegt naar mijn mening weinig toe.

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.

@Henk: zou jij eens kunnen opmeten wat de afstand is van de kopwand tot aan de bufferschotels? Ben nl benieuwd of een vouwbalg van Artitec een beetje in die lengterichting gaat...
Overigens vind ik de uitleg over die vermeende 'flexibele balg' uiterst bijzonder. Gaat een beetje in de richting van 'ik zeg maar wat...'  :-\

Rob
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 11:30:59 door Wijktrein »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Online Online
  • Berichten: 540
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #379 Gepost op: 13 februari 2018, 12:04:05 »

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.

Ik ben zeer benieuwd :)
Groet,

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1834
  • Bruggen-IG:
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #380 Gepost op: 13 februari 2018, 15:26:46 »
Ik ben trouwens wel benieuwd naar vergelijkende foto's van de Philotrain versie van deze rijtuigen en Exact train. Iemand?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #381 Gepost op: 13 februari 2018, 15:50:48 »
Ben ik ook benieuwd naar...ik denk dat gaat opvallen dat de draaistellen bij Exact wat verder naar binnen staan.
Groeten,
Richard

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17970
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #382 Gepost op: 13 februari 2018, 15:51:16 »
@Henk: zou jij eens kunnen opmeten wat de afstand is van de kopwand tot aan de bufferschotels? Ben nl benieuwd of een vouwbalg van Artitec een beetje in die lengterichting gaat...
Overigens vind ik de uitleg over die vermeende 'flexibele balg' uiterst bijzonder. Gaat een beetje in de richting van 'ik zeg maar wat...'  :-\

Rob

Ik heb nog een Artitecbalg, dus die optie ga ik ook proberen.
De balg is wel degelijk flexibel. Je kan hem bijna helemaal indrukken en dan veert hij netjes weer terug. Alleen komt er kennelijk een einde aan de lengte van de balg totdat het indrukken verfrommelen wordt of zoiets. De conclusie had volgens mij moeten zijn dat het een leuk idee was, maar helaas niet erg praktisch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2444
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #383 Gepost op: 13 februari 2018, 15:56:57 »
Ben ik ook benieuwd naar...ik denk dat gaat opvallen dat de draaistellen bij Exact wat verder naar binnen staan.

Maar komt dat doordat de hart-op-hart afstand van de draaistellen in 1:87 bij het ET-model kleiner is dan bij het 1:1 voorbeeld of is er een andere reden?

Rob

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 5539
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #384 Gepost op: 13 februari 2018, 16:01:38 »
Ik heb nog een Artitecbalg, dus die optie ga ik ook proberen.
De balg is wel degelijk flexibel. Je kan hem bijna helemaal indrukken en dan veert hij netjes weer terug. Alleen komt er kennelijk een einde aan de lengte van de balg totdat het indrukken verfrommelen wordt of zoiets. De conclusie had volgens mij moeten zijn dat het een leuk idee was, maar helaas niet erg praktisch.

De balg is ook maar een stukje plat rubber met wat ribbels aan de buitenkant.
Ik dacht dat op het demomodel wat bij beurzen te zien was de balg een zigzag vorm had die wel in te drukken was. Hij was nog wel te kort.

Stephan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #385 Gepost op: 13 februari 2018, 16:07:20 »
Maar komt dat doordat de hart-op-hart afstand van de draaistellen in 1:87 bij het ET-model kleiner is dan bij het 1:1 voorbeeld of is er een andere reden?

Rob
Ik denk dat de reden is dat men geen concessies wil doen aan de draaistellen en daarom de draaipunten iets naar binnen verlegd zijn omdat anders de draaistellen met de treeplanken in de knoop komen. Het viel me laatst ineens op toen ik mijn rijtuig vergeleek met een voorbeeldfoto.
Groeten,
Richard

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 5539
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #386 Gepost op: 13 februari 2018, 17:42:35 »
Ik heb nog geprobeerd er echte ingetrokken vouwbalgen van te maken door de balg doormidden te snijden en dan het zwarte framepje wat met vier pootjes in de kopeind van de bak geklikt zit wat verder naar binnen te duwen maar kreeg de rubber balg niet los.
Het lijkt erop dat deze her en der gelijmd zit.
Heeft iemand de rubber balg al eens los gekregen?

Ik wil misschien nog wel een C voor tussen de plan D's maar omdat deze uitgetrokken balgen moet hebben wacht ik wel op een nieuwe batch, wordt wel oppassen dat ik dan de oude batch laat liggen want die is nog niet overal uitverkocht. Word dus de artikelnummers van de rijtuigen opschrijven en deze dan links laten liggen.

Ik hoop nog wel op vervangende vouwbalgen maar heb daar niet veel fiducie in, wel jammer dat Exact Train de eindcontrole aan de klanten overlaat en deze dan met gemankeerde rijtuigen laat zitten.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4767
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #387 Gepost op: 13 februari 2018, 17:43:42 »
Ik ben trouwens wel benieuwd naar vergelijkende foto's van de Philotrain versie van deze rijtuigen en Exact train. Iemand?
Moet mijn Philotrain model eens opzoeken. Dan kan ik het laten zien. Ik weet nu al dat de Exact train op de meeste punten beter is, maar natuurlijk niet op alles.

mvg,
Ivo
*

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #388 Gepost op: 13 februari 2018, 17:44:51 »
Ik denk dat de reden is dat men geen concessies wil doen aan de draaistellen en daarom de draaipunten iets naar binnen verlegd zijn omdat anders de draaistellen met de treeplanken in de knoop komen. Het viel me laatst ineens op toen ik mijn rijtuig vergeleek met een voorbeeldfoto.

Daardoor zwenken de rijtuigen in modelbouw boogstralen verder uit. Of een vouwbalg nu verend of star uitgevoerd is maakt m.i. niet uit. ADE heeft destijds de 'ronde' rubberbalgen verend gemaakt om op een recht stuk spoor balg-aan-balg te kunnen rijden. Met vouwbalgen wordt het een stuk lastiger om dit ook zonder ontsporingen te kunnen realiseren tenzij de vouwbalg uit (zeer) flexibel materiaal vervaardigd is. Of dit materiaal zowel op termijn flexibel blijft (weekmakers!) en dekkend op kleur gebracht kan worden is de vraag. 

Op de beurs gaf Exact-Train aan dat er voor wat betreft de KK-houder een aangepaste versie komt; over de vouwbalg is mij niets bekend.

Silvolde

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3677
    • Modeltrein projecten
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #389 Gepost op: 13 februari 2018, 18:01:24 »
Ik hoop nog wel op vervangende vouwbalgen maar heb daar niet veel fiducie in, wel jammer dat Exact Train de eindcontrole aan de klanten overlaat en deze dan met gemankeerde rijtuigen laat zitten.

Het probleem is waarschijnlijk dat ze zelf nog nooit twee wagens aan elkaar gekoppeld hebben. Of zich, nadat ze dat gedaan hebben, zich helemaal niet afgevraagd hebben of het goed is of niet. Wat dat betreft is het heel goed er ook derden bij te halen. Ik zie ook wel eens iets in mijn eigen bouwsels over het hoofd en daar blijf je ook rustig overheen kijken. Tot iemand je er op wijst.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...