Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door André82
Vandaag om 20:44:00
Britain's biggest dig BBC 2 door Jeronimos
Vandaag om 20:35:00
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Falcon10
Vandaag om 20:30:08
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
Vandaag om 20:17:05
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 20:08:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:05:21
Eurotrein graanwagens door wmrail
Vandaag om 19:59:22
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:49:57
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
Vandaag om 19:38:21
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 19:36:50
ICM treinstel 4083 als NOS-treinstel door NL-modelspoor
Vandaag om 19:26:24
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
Vandaag om 19:23:01
ESU draaistel door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:07:17
Ledverlichting aansluiten door bellejt
Vandaag om 19:03:14
Beurs Joure, 18 juli 2020... door ex-DR V100
Vandaag om 18:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 18:23:25
De Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 18:18:04
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 18:08:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:07:05
Spoor 1 baan Gebr. Vierling: van DB naar ÖBB door becasse
Vandaag om 18:00:10
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:58:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bart Zegers
Vandaag om 17:57:31
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:47:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door arnout
Vandaag om 17:47:03
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 17:42:38
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 17:35:09
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Daan Neijenhuis
Vandaag om 17:12:19
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:59:52
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door NS264
Vandaag om 16:46:22
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 16:34:53
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 63844 keer)

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #375 Gepost op: 13 februari 2018, 09:44:52 »
In de laatste RH wordt staat het volgende te lezen over het probleem met de AB-rijtuigen: ... bij nabestellingen komt er een verbeterd kortkoppelmechaniek. Hetzelfde geldt voor de vouwbalgen. Die zijn niet zo flexibel als zou moeten. 'Bij een nieuwe levering krijgen ze betere balgen', aldus Piet Keppel. (einde citaat RH 397, pag 36 onderaan)

Dus nog steeds geen duidelijkheid of de kopers van de eerste batch rijtuigen vervangende kortkoppelmechanieken en balgen beschikbaar krijgen; zo ook blijft info over foute bedrukking uit. Het zou de heren Keppel sieren om hier toch wat duidelijkheid over te verschaffen...
Gewoon een keer beginnen....

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19188
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #376 Gepost op: 13 februari 2018, 10:11:01 »
Dat is dan beter dan in Railmagazine. Daarin alleen een artikel met rechtoe rechtaan reclamepraat. Duidelijk niet eens geprobeerd twee rijtuigen te koppelen.

Het wordt in ieder geval wel wat duidelijker wat er met de vouwbalgen is. Men heeft ze flexibel willen maken en kennelijk legt dat grenzen aan de lengte van de balgen. Persoonlijk heb ik dan liever gewone kunststof balgen. De flexibiliteit van de balgen voegt naar mijn mening weinig toe.

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #377 Gepost op: 13 februari 2018, 10:59:49 »
Zelfs met flexibele balgen blijft het raar dat de balg dan zo kort is uitgevoerd...
In de normale stand zouden die juist zo ver mogelijk uit moeten steken, en tijdens rijden ingedrukt kunnen worden.  ???

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #378 Gepost op: 13 februari 2018, 11:28:53 »
Dat is dan beter dan in Railmagazine. Daarin alleen een artikel met rechtoe rechtaan reclamepraat. Duidelijk niet eens geprobeerd twee rijtuigen te koppelen.

Het wordt in ieder geval wel wat duidelijker wat er met de vouwbalgen is. Men heeft ze flexibel willen maken en kennelijk legt dat grenzen aan de lengte van de balgen. Persoonlijk heb ik dan liever gewone kunststof balgen. De flexibiliteit van de balgen voegt naar mijn mening weinig toe.

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.

@Henk: zou jij eens kunnen opmeten wat de afstand is van de kopwand tot aan de bufferschotels? Ben nl benieuwd of een vouwbalg van Artitec een beetje in die lengterichting gaat...
Overigens vind ik de uitleg over die vermeende 'flexibele balg' uiterst bijzonder. Gaat een beetje in de richting van 'ik zeg maar wat...'  :-\

Rob
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 11:30:59 door Wijktrein »
Gewoon een keer beginnen....

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 622
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #379 Gepost op: 13 februari 2018, 12:04:05 »

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.

Ik ben zeer benieuwd :)
Groet,

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1959
  • Bruggen-IG:
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #380 Gepost op: 13 februari 2018, 15:26:46 »
Ik ben trouwens wel benieuwd naar vergelijkende foto's van de Philotrain versie van deze rijtuigen en Exact train. Iemand?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #381 Gepost op: 13 februari 2018, 15:50:48 »
Ben ik ook benieuwd naar...ik denk dat gaat opvallen dat de draaistellen bij Exact wat verder naar binnen staan.
Groeten,
Richard

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19188
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #382 Gepost op: 13 februari 2018, 15:51:16 »
@Henk: zou jij eens kunnen opmeten wat de afstand is van de kopwand tot aan de bufferschotels? Ben nl benieuwd of een vouwbalg van Artitec een beetje in die lengterichting gaat...
Overigens vind ik de uitleg over die vermeende 'flexibele balg' uiterst bijzonder. Gaat een beetje in de richting van 'ik zeg maar wat...'  :-\

Rob

Ik heb nog een Artitecbalg, dus die optie ga ik ook proberen.
De balg is wel degelijk flexibel. Je kan hem bijna helemaal indrukken en dan veert hij netjes weer terug. Alleen komt er kennelijk een einde aan de lengte van de balg totdat het indrukken verfrommelen wordt of zoiets. De conclusie had volgens mij moeten zijn dat het een leuk idee was, maar helaas niet erg praktisch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #383 Gepost op: 13 februari 2018, 15:56:57 »
Ben ik ook benieuwd naar...ik denk dat gaat opvallen dat de draaistellen bij Exact wat verder naar binnen staan.

Maar komt dat doordat de hart-op-hart afstand van de draaistellen in 1:87 bij het ET-model kleiner is dan bij het 1:1 voorbeeld of is er een andere reden?

Rob
Gewoon een keer beginnen....

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5850
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #384 Gepost op: 13 februari 2018, 16:01:38 »
Ik heb nog een Artitecbalg, dus die optie ga ik ook proberen.
De balg is wel degelijk flexibel. Je kan hem bijna helemaal indrukken en dan veert hij netjes weer terug. Alleen komt er kennelijk een einde aan de lengte van de balg totdat het indrukken verfrommelen wordt of zoiets. De conclusie had volgens mij moeten zijn dat het een leuk idee was, maar helaas niet erg praktisch.

De balg is ook maar een stukje plat rubber met wat ribbels aan de buitenkant.
Ik dacht dat op het demomodel wat bij beurzen te zien was de balg een zigzag vorm had die wel in te drukken was. Hij was nog wel te kort.

Stephan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #385 Gepost op: 13 februari 2018, 16:07:20 »
Maar komt dat doordat de hart-op-hart afstand van de draaistellen in 1:87 bij het ET-model kleiner is dan bij het 1:1 voorbeeld of is er een andere reden?

Rob
Ik denk dat de reden is dat men geen concessies wil doen aan de draaistellen en daarom de draaipunten iets naar binnen verlegd zijn omdat anders de draaistellen met de treeplanken in de knoop komen. Het viel me laatst ineens op toen ik mijn rijtuig vergeleek met een voorbeeldfoto.
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5850
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #386 Gepost op: 13 februari 2018, 17:42:35 »
Ik heb nog geprobeerd er echte ingetrokken vouwbalgen van te maken door de balg doormidden te snijden en dan het zwarte framepje wat met vier pootjes in de kopeind van de bak geklikt zit wat verder naar binnen te duwen maar kreeg de rubber balg niet los.
Het lijkt erop dat deze her en der gelijmd zit.
Heeft iemand de rubber balg al eens los gekregen?

Ik wil misschien nog wel een C voor tussen de plan D's maar omdat deze uitgetrokken balgen moet hebben wacht ik wel op een nieuwe batch, wordt wel oppassen dat ik dan de oude batch laat liggen want die is nog niet overal uitverkocht. Word dus de artikelnummers van de rijtuigen opschrijven en deze dan links laten liggen.

Ik hoop nog wel op vervangende vouwbalgen maar heb daar niet veel fiducie in, wel jammer dat Exact Train de eindcontrole aan de klanten overlaat en deze dan met gemankeerde rijtuigen laat zitten.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4976
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #387 Gepost op: 13 februari 2018, 17:43:42 »
Ik ben trouwens wel benieuwd naar vergelijkende foto's van de Philotrain versie van deze rijtuigen en Exact train. Iemand?
Moet mijn Philotrain model eens opzoeken. Dan kan ik het laten zien. Ik weet nu al dat de Exact train op de meeste punten beter is, maar natuurlijk niet op alles.

mvg,
Ivo
*

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #388 Gepost op: 13 februari 2018, 17:44:51 »
Ik denk dat de reden is dat men geen concessies wil doen aan de draaistellen en daarom de draaipunten iets naar binnen verlegd zijn omdat anders de draaistellen met de treeplanken in de knoop komen. Het viel me laatst ineens op toen ik mijn rijtuig vergeleek met een voorbeeldfoto.

Daardoor zwenken de rijtuigen in modelbouw boogstralen verder uit. Of een vouwbalg nu verend of star uitgevoerd is maakt m.i. niet uit. ADE heeft destijds de 'ronde' rubberbalgen verend gemaakt om op een recht stuk spoor balg-aan-balg te kunnen rijden. Met vouwbalgen wordt het een stuk lastiger om dit ook zonder ontsporingen te kunnen realiseren tenzij de vouwbalg uit (zeer) flexibel materiaal vervaardigd is. Of dit materiaal zowel op termijn flexibel blijft (weekmakers!) en dekkend op kleur gebracht kan worden is de vraag. 

Op de beurs gaf Exact-Train aan dat er voor wat betreft de KK-houder een aangepaste versie komt; over de vouwbalg is mij niets bekend.

Silvolde

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4005
    • Modeltrein projecten
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #389 Gepost op: 13 februari 2018, 18:01:24 »
Ik hoop nog wel op vervangende vouwbalgen maar heb daar niet veel fiducie in, wel jammer dat Exact Train de eindcontrole aan de klanten overlaat en deze dan met gemankeerde rijtuigen laat zitten.

Het probleem is waarschijnlijk dat ze zelf nog nooit twee wagens aan elkaar gekoppeld hebben. Of zich, nadat ze dat gedaan hebben, zich helemaal niet afgevraagd hebben of het goed is of niet. Wat dat betreft is het heel goed er ook derden bij te halen. Ik zie ook wel eens iets in mijn eigen bouwsels over het hoofd en daar blijf je ook rustig overheen kijken. Tot iemand je er op wijst.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...