Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109068 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #375 Gepost op: 13 februari 2018, 09:44:52 »
In de laatste RH wordt staat het volgende te lezen over het probleem met de AB-rijtuigen: ... bij nabestellingen komt er een verbeterd kortkoppelmechaniek. Hetzelfde geldt voor de vouwbalgen. Die zijn niet zo flexibel als zou moeten. 'Bij een nieuwe levering krijgen ze betere balgen', aldus Piet Keppel. (einde citaat RH 397, pag 36 onderaan)

Dus nog steeds geen duidelijkheid of de kopers van de eerste batch rijtuigen vervangende kortkoppelmechanieken en balgen beschikbaar krijgen; zo ook blijft info over foute bedrukking uit. Het zou de heren Keppel sieren om hier toch wat duidelijkheid over te verschaffen...
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #376 Gepost op: 13 februari 2018, 10:11:01 »
Dat is dan beter dan in Railmagazine. Daarin alleen een artikel met rechtoe rechtaan reclamepraat. Duidelijk niet eens geprobeerd twee rijtuigen te koppelen.

Het wordt in ieder geval wel wat duidelijker wat er met de vouwbalgen is. Men heeft ze flexibel willen maken en kennelijk legt dat grenzen aan de lengte van de balgen. Persoonlijk heb ik dan liever gewone kunststof balgen. De flexibiliteit van de balgen voegt naar mijn mening weinig toe.

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #377 Gepost op: 13 februari 2018, 10:59:49 »
Zelfs met flexibele balgen blijft het raar dat de balg dan zo kort is uitgevoerd...
In de normale stand zouden die juist zo ver mogelijk uit moeten steken, en tijdens rijden ingedrukt kunnen worden.  ???

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #378 Gepost op: 13 februari 2018, 11:28:53 »
Dat is dan beter dan in Railmagazine. Daarin alleen een artikel met rechtoe rechtaan reclamepraat. Duidelijk niet eens geprobeerd twee rijtuigen te koppelen.

Het wordt in ieder geval wel wat duidelijker wat er met de vouwbalgen is. Men heeft ze flexibel willen maken en kennelijk legt dat grenzen aan de lengte van de balgen. Persoonlijk heb ik dan liever gewone kunststof balgen. De flexibiliteit van de balgen voegt naar mijn mening weinig toe.

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.

@Henk: zou jij eens kunnen opmeten wat de afstand is van de kopwand tot aan de bufferschotels? Ben nl benieuwd of een vouwbalg van Artitec een beetje in die lengterichting gaat...
Overigens vind ik de uitleg over die vermeende 'flexibele balg' uiterst bijzonder. Gaat een beetje in de richting van 'ik zeg maar wat...'  :-\

Rob
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 11:30:59 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #379 Gepost op: 13 februari 2018, 12:04:05 »

Ik heb bij mijn model wel gezien dat de balgen in een opstaand randje rond de balg vallen. Misschien kunnen ze een mm verder naar buiten op wat styreen worden gemonteerd zonder dat het opvalt. Van het weekend eens proberen.

Ik ben zeer benieuwd :)
Groet,

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #380 Gepost op: 13 februari 2018, 15:26:46 »
Ik ben trouwens wel benieuwd naar vergelijkende foto's van de Philotrain versie van deze rijtuigen en Exact train. Iemand?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #381 Gepost op: 13 februari 2018, 15:50:48 »
Ben ik ook benieuwd naar...ik denk dat gaat opvallen dat de draaistellen bij Exact wat verder naar binnen staan.
Groeten,
Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #382 Gepost op: 13 februari 2018, 15:51:16 »
@Henk: zou jij eens kunnen opmeten wat de afstand is van de kopwand tot aan de bufferschotels? Ben nl benieuwd of een vouwbalg van Artitec een beetje in die lengterichting gaat...
Overigens vind ik de uitleg over die vermeende 'flexibele balg' uiterst bijzonder. Gaat een beetje in de richting van 'ik zeg maar wat...'  :-\

Rob

Ik heb nog een Artitecbalg, dus die optie ga ik ook proberen.
De balg is wel degelijk flexibel. Je kan hem bijna helemaal indrukken en dan veert hij netjes weer terug. Alleen komt er kennelijk een einde aan de lengte van de balg totdat het indrukken verfrommelen wordt of zoiets. De conclusie had volgens mij moeten zijn dat het een leuk idee was, maar helaas niet erg praktisch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #383 Gepost op: 13 februari 2018, 15:56:57 »
Ben ik ook benieuwd naar...ik denk dat gaat opvallen dat de draaistellen bij Exact wat verder naar binnen staan.

Maar komt dat doordat de hart-op-hart afstand van de draaistellen in 1:87 bij het ET-model kleiner is dan bij het 1:1 voorbeeld of is er een andere reden?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #384 Gepost op: 13 februari 2018, 16:01:38 »
Ik heb nog een Artitecbalg, dus die optie ga ik ook proberen.
De balg is wel degelijk flexibel. Je kan hem bijna helemaal indrukken en dan veert hij netjes weer terug. Alleen komt er kennelijk een einde aan de lengte van de balg totdat het indrukken verfrommelen wordt of zoiets. De conclusie had volgens mij moeten zijn dat het een leuk idee was, maar helaas niet erg praktisch.

De balg is ook maar een stukje plat rubber met wat ribbels aan de buitenkant.
Ik dacht dat op het demomodel wat bij beurzen te zien was de balg een zigzag vorm had die wel in te drukken was. Hij was nog wel te kort.

Stephan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #385 Gepost op: 13 februari 2018, 16:07:20 »
Maar komt dat doordat de hart-op-hart afstand van de draaistellen in 1:87 bij het ET-model kleiner is dan bij het 1:1 voorbeeld of is er een andere reden?

Rob
Ik denk dat de reden is dat men geen concessies wil doen aan de draaistellen en daarom de draaipunten iets naar binnen verlegd zijn omdat anders de draaistellen met de treeplanken in de knoop komen. Het viel me laatst ineens op toen ik mijn rijtuig vergeleek met een voorbeeldfoto.
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #386 Gepost op: 13 februari 2018, 17:42:35 »
Ik heb nog geprobeerd er echte ingetrokken vouwbalgen van te maken door de balg doormidden te snijden en dan het zwarte framepje wat met vier pootjes in de kopeind van de bak geklikt zit wat verder naar binnen te duwen maar kreeg de rubber balg niet los.
Het lijkt erop dat deze her en der gelijmd zit.
Heeft iemand de rubber balg al eens los gekregen?

Ik wil misschien nog wel een C voor tussen de plan D's maar omdat deze uitgetrokken balgen moet hebben wacht ik wel op een nieuwe batch, wordt wel oppassen dat ik dan de oude batch laat liggen want die is nog niet overal uitverkocht. Word dus de artikelnummers van de rijtuigen opschrijven en deze dan links laten liggen.

Ik hoop nog wel op vervangende vouwbalgen maar heb daar niet veel fiducie in, wel jammer dat Exact Train de eindcontrole aan de klanten overlaat en deze dan met gemankeerde rijtuigen laat zitten.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #387 Gepost op: 13 februari 2018, 17:43:42 »
Ik ben trouwens wel benieuwd naar vergelijkende foto's van de Philotrain versie van deze rijtuigen en Exact train. Iemand?
Moet mijn Philotrain model eens opzoeken. Dan kan ik het laten zien. Ik weet nu al dat de Exact train op de meeste punten beter is, maar natuurlijk niet op alles.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #388 Gepost op: 13 februari 2018, 17:44:51 »
Ik denk dat de reden is dat men geen concessies wil doen aan de draaistellen en daarom de draaipunten iets naar binnen verlegd zijn omdat anders de draaistellen met de treeplanken in de knoop komen. Het viel me laatst ineens op toen ik mijn rijtuig vergeleek met een voorbeeldfoto.

Daardoor zwenken de rijtuigen in modelbouw boogstralen verder uit. Of een vouwbalg nu verend of star uitgevoerd is maakt m.i. niet uit. ADE heeft destijds de 'ronde' rubberbalgen verend gemaakt om op een recht stuk spoor balg-aan-balg te kunnen rijden. Met vouwbalgen wordt het een stuk lastiger om dit ook zonder ontsporingen te kunnen realiseren tenzij de vouwbalg uit (zeer) flexibel materiaal vervaardigd is. Of dit materiaal zowel op termijn flexibel blijft (weekmakers!) en dekkend op kleur gebracht kan worden is de vraag. 

Op de beurs gaf Exact-Train aan dat er voor wat betreft de KK-houder een aangepaste versie komt; over de vouwbalg is mij niets bekend.

Silvolde

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #389 Gepost op: 13 februari 2018, 18:01:24 »
Ik hoop nog wel op vervangende vouwbalgen maar heb daar niet veel fiducie in, wel jammer dat Exact Train de eindcontrole aan de klanten overlaat en deze dan met gemankeerde rijtuigen laat zitten.

Het probleem is waarschijnlijk dat ze zelf nog nooit twee wagens aan elkaar gekoppeld hebben. Of zich, nadat ze dat gedaan hebben, zich helemaal niet afgevraagd hebben of het goed is of niet. Wat dat betreft is het heel goed er ook derden bij te halen. Ik zie ook wel eens iets in mijn eigen bouwsels over het hoofd en daar blijf je ook rustig overheen kijken. Tot iemand je er op wijst.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...