Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Roco AC modellen door R.C.Grootveld
06 December 2025, 23:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 December 2025, 23:22:00
Mooi weer om buiten te spelen door daan2353
06 December 2025, 23:20:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
06 December 2025, 23:19:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
06 December 2025, 22:44:15
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
06 December 2025, 22:35:36
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door phdirk
06 December 2025, 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
06 December 2025, 21:32:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
06 December 2025, 19:47:01
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
06 December 2025, 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
06 December 2025, 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 December 2025, 19:24:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
06 December 2025, 18:35:28
Locatie van foto gezocht door dh3201
06 December 2025, 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
06 December 2025, 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
06 December 2025, 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
06 December 2025, 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
06 December 2025, 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
06 December 2025, 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
06 December 2025, 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
06 December 2025, 15:36:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
06 December 2025, 15:12:54
Camp 3 door GD
06 December 2025, 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
06 December 2025, 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 December 2025, 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
06 December 2025, 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
06 December 2025, 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
06 December 2025, 12:07:11
US diorama in H0 door Wim Vink
06 December 2025, 11:47:30
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 129540 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #75 Gepost op: 12 January 2018, 19:39:36 »
Daar wil ik dan wel foto's van zien, kijken of die mijn theorie bevestigen...

Laat maar weten welke combinaties je wilt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22745
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #76 Gepost op: 12 January 2018, 19:47:11 »
Wat is de ‘theorie’ dan? Als de koppeling goed zit, dan staat de nem-schacht te ver naar voren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7972
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #77 Gepost op: 12 January 2018, 19:51:09 »
Citaat
Laat maar weten welke combinaties je wilt.
Begin eens met:  AB of C 7200 = ABd 7500 = C 6400

Mijn theorie is dat gekoppeld met andere rijtuigen, het gat tussen de bufferschijven het beeld afbreuk doet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22745
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #78 Gepost op: 12 January 2018, 19:53:21 »
 ???
Het gat tussen de balgen nog wat meer eigenlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7972
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #79 Gepost op: 12 January 2018, 19:57:18 »
Tussen een ABd 7500 en een C 6400 maakt dat niet zoveel uit, dan hoort de vouwbalg aan die zijde toch ingevouwen te zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #80 Gepost op: 12 January 2018, 20:07:10 »
Eric, het probleem dat daarin schuilt is dat de buffers bij het origineel contact maken als de schroefkoppeling wordt aangebracht. In model, ook als zijn de buffers geveerd, lukt dat nooit met de huidige boogstralen.

Derhalve is de NEM norm ook een compromis voor wat betreft bufferafstand en (vouw)balg afstand.

Gr, Rob

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7972
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #81 Gepost op: 12 January 2018, 20:17:49 »
Leg me dat eens uit Rob: als ik 2 Artitec rijtuigen met kortkoppelingen met elkaar koppel dan raken de bufferschijven elkaar bijna op recht spoor, waarom zou dat bij deze modellen dan niet kunnen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • *
    • Flickr
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #82 Gepost op: 12 January 2018, 21:25:18 »
Een Ovaalramer en een ABd (beide tijdperk IIIb) met kk van Fleischmann.

Dit lijkt mij een kleiner gat dan met met de kk van Roco. Al stoort het gat tussen de vouwbalgen wel.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2018, 21:36:00 door Taigagaai »
Spoorgroet, Martin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • *
    • Flickr
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #83 Gepost op: 12 January 2018, 21:30:04 »
En met een B12c:
Spoorgroet, Martin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
  • *
    • Flickr
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #84 Gepost op: 12 January 2018, 21:35:27 »
En de Ovaalramer met de B12c.
Spoorgroet, Martin

ReneN

  • Gast
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #85 Gepost op: 12 January 2018, 21:42:40 »
Heb vanmiddag 1 rijtuig afgehaald, ze waren er nog niet in alle uitvoeringen. Mijn indruk is ook: de harmonica's zijn enkele millimeters te kort, dit ondanks hun fraaie constructie. Die bij de Ovaalramer is wel goed "op lengte". Een 2-3 mm langere balg zou het kunnen oplossen. Juist bij een flexibele zou dit mogelijk moeten zijn. Losse, starre vouwbalgen zijn bij de meeste rijtuigen geen probleem - kwestie van een andere inklikken - maar bij deze  ???
« Laatst bewerkt op: 12 January 2018, 22:10:35 door ReneN »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #86 Gepost op: 12 January 2018, 22:32:58 »
Eric, het probleem dat daarin schuilt is dat de buffers bij het origineel contact maken als de schroefkoppeling wordt aangebracht. In model, ook als zijn de buffers geveerd, lukt dat nooit met de huidige boogstralen.

Derhalve is de NEM norm ook een compromis voor wat betreft bufferafstand en (vouw)balg afstand.

Gr, Rob

Eric, mijn opmerking slaat op jouw eerdere bericht dat de buffers anders dan i het origineel elkaar nooit raken. Zelfs bij afgeveerde buffers lukt het bij de modelbouw boogstralen niet vanwege o.a. onder-buffering risico. Een geringe afstand tussen buffers en balgen op een recht stuk modelspoor is bij vrijwel alle modellen gerealiseerd. De verschillende 'kinematik' configuraties geven in bogen wel verschillen. Bij Ade is de afstand in bogen geringer dan bij andere merken.

Gr, Rob 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7972
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #87 Gepost op: 12 January 2018, 22:39:41 »
Bij een goed berekend en geplaatst kinematiek kunnen de buffers in rechtstand vrijwel tegen elkaar staan, onder-buffering kan dan door de starheid van kinematiek en kortkoppeling niet voorkomen. Hoe de rijtuigen ook bewegen, het koppelings-samenstel kan alleen maar langer worden dan de lengte in rechtstand.
Artitec en Roco zijn twee fabrikanten die dit blijkbaar WEL begrepen hebben.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #88 Gepost op: 12 January 2018, 22:50:30 »
Eric, kijk eens naar de bewegingen als je van een recht stuk spoor naar een boog met een vaste straal overgaat. Om het glooiend te laten verlopen heb je een inloopboog met een grotere straal nodig. Dit was geloof ik ook het probleem waar Karst met de DE-5 tegenaan liep. Op het forum staan hiervan een verslag. Om dit vermijden hebben een aantal fabrikanten het zekere voor het onzekere genomen en de 'kinematik'(wie verzint hiervoor eens een aanvaardbaar Nederlands woord) zo ontworpen dat onderbuffering altijd vermeden wordt. Daardoor is de afstand tussen de rijtuigen vaak te groot.

Gr, Rob 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7972
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #89 Gepost op: 12 January 2018, 22:55:24 »
Rob,

Ik heb nu geen licht (meer), maar zal morgen even een foto maken van de Artitec CDK(RD) en C12c die hier met Roco kortkoppelingen vrijwel buffer tegen buffer staan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.