Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 109022 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2018, 10:43:56 »
Wat is nou eigenlijk het probleem? Dan pak je een Stanleymes en snij je er een stukje af? Daar doie ik niet zo moeilijk over. Ik heb geen aandelen van Exacttrain, maar buiten dat blijven het mooie wagens. En ze zijn niet te vergelijken met de Lima qua koppelingen. Daar zat pas echt een gat tussenin. In de jaren zeventig waren de eisen nog niet zo hoog.

Heb wel vaker met problematische kortkoppelingen te maken gehad. Onder andere van rijtuigen van Brawa. Ook niet de goedkoopste. Dat had ik ook zo opgelost door de nokjes van de koppeling af te snijden en het met een beetje lijm vast te zetten. maar om een rijtuig door dat foutje nou gelijk tot slecht te beoordelen????

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2018, 10:48:32 »
Is dit niet weer zo'n gevalletje waarbij iedereen met mooie ruime bochten moet lijden, onder het feit dat de fabrikant heeft besloten dat het ook door de C-Gleis R1 bochten van Märklin moet passen?

MvG Peter,

Ook dan is dit nergens voor nodig. Ik heb r 360 bogen in mijn schaduwstation en daar jaag ik zonder enkel probleem 1:87 rijtuigen door heen die op recht spoor keurig buffer tegen buffer staan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2018, 10:52:58 »
Wat is nou eigenlijk het probleem? Dan pak je een Stanleymes en snij je er een stukje af? Daar doie ik niet zo moeilijk over.

Ik doe daar ook niet moeilijk over. Maar bij een rijtuig uit deze prijsklasse waarbij in de folder die in de doos zit letterlijk opgeschept wordt dat het in vele opzichten veel beter is dan de concurrentie moet dit gewoon goed zijn vind ik.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2018, 10:56:40 »
Met een goed werkend kortkoppelmechaniek is buffer aan buffer of balg aan balg ook bij krappe bogen geen probleem. Kan de koppeling niet verder worden doorgedrukt?
Want anders slaat dit nergens op of slaat het eigenlijk alles. Artitec en LSM plan W koppelden ook niet echt kort (ICR weer wel), maar toch niet zo ruig. Heel gek. Roco of Ade konden dit veertig jaar geleden al goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2018, 10:57:34 »
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben over een rijtuig. Maar bij mij doemt een verhaal op over de klinknagels op de daken van Artitec rijtuigen. De plan E rijtuigen werden toen ook compleet de grond in geboord. En die rijtuigen waren destijds tevens niet goedkoop vergeleken bij de Lima rijtuigen die men als vergelijkingsmateriaal nam.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 11:01:05 door zuylen »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2018, 11:02:19 »
Een heroplage van de E's met glad dak en betere schacht in klopend blauw/grijs is de hoogste tijd lijkt mij.
Maar dat terzijde.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2018, 11:04:14 »
Je kon destijds extra gladde daken erbij bestellen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2018, 11:04:55 »
Er zit bijna een centimeter tussen 2 rijtuigen. En dat met Fleischmann kortkoppelingen. De vouwbalgen zijn ongeveer de helft qua dikte vergeleken met die van artitec. Het punt is, ik vind 60 euro voor een productierijtuig al veel geld. Dit zijn zo'n beetje de allerduurste productierijtuigen op de markt, ze steken qua prijs met kop en schouders boven de rest uit. 90 euro per stuk hebben we het hier over! En dan gaten laten vallen die vergelijkbaar zijn met Lima uit de jaren 80. Even voor de duidelijkheid, dit is MET kortkoppelingen, zonder is het nog veel dramatischer. Ik snap dat er zelf wellicht nog wat geprutst kan worden, maar laat NIET ZO exact train eerst maar eens met een oplossing komen. Dit is echt prutswerk.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2018, 11:05:13 »
Exact-train zegt exact te doen, zoals hun naam al aangeeft.
Dus kreeg ik gisterenavond een brain-wave, zouden Philotrain koppelingen wat uitmaken.
De oude uitvoering niet,

Oude uitvoering:
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppeling_1_2.jpg][/url]

Bovendien zit de lange stang van de koppeling, waar het veertje om gaat, het kortkoppelingsmechanisme in de weg.

Maar Exact-train zou Exact-train niet zijn als het niet exact zou zijn.

Verassing in het onderdelen zakje:

Een werkende modelkoppeling!



Dit zal wel gelijmd moeten worden. Ik ga nog wel even verder pielen, het is een gedoe om de beugel tussen de vouwbalg en de haak te krijgen

Groet,

Gerard

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2018, 11:06:08 »
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben over een rijtuig. Maar bij mij doemt een verhaal op over de klinknagels op de daken van Artitec rijtuigen. De plan E rijtuigen werden toen ook compleet de grond in geboord. En die rijtuigen waren destijds tevens niet goedkoop vergeleken bij de Lima rijtuigen die men als vergelijkingsmateriaal nam.

Je moet het ook niet gaan vergelijken met Lima maar met andere rijtuigen die nu te koop zijn. Dan nog vallen deze onder de duurdere rijtuigen in de handel.

De rijtuigen zijn voorzien van verende buffers en verende vouwbalgen, erg mooie ontwikkelingen maar je hebt er niets aan als er zo gat zit tussen de rijtuigen als je ze koppelt. Ik lees ook nergens dat deze rijtuigen compleet afgebrand worden. Alleen het kortkoppelingensmechanisme wordt afgebrand, en als ik zelf constateer dat die afstand zo groot is, is dat terecht in mijn ogen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2018, 11:07:17 »
Van een model van deze prijsklasse mag je toch verwachten dat zeker dit soort uitgekouwde zaken gewoon uit de doos kloppen en werken! Zonder knip- en snijwerk.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 11:15:47 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2018, 11:07:19 »
En die plan E's van Artitec rijden bij mij allemaal keurig balg aan balg. Ik heb de serie met blauwe reclamebanen. Die zijn zo kortgekoppeld dat ik de koppelingen amper in elkaar krijg. Heb daar geen last van tussenruimte.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2018, 11:07:36 »
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben over een rijtuig. Maar bij mij doemt een verhaal op over de klinknagels op de daken van Artitec rijtuigen. De plan E rijtuigen werden toen ook compleet de grond in geboord. En die rijtuigen waren destijds tevens niet goedkoop vergeleken bij de Lima rijtuigen die men als vergelijkingsmateriaal nam.


In de grond geboord is wat teveel van het goede maar er was ook iets met hangende koppelingschachten en wielen.
De koppelingen van de ExactTrain rijtuigen zijn wel knullig.

Stephan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2018, 11:08:19 »
Ik ben heel benieuwd Gerard!

Hier zie je trouwens ook meteen het probleem. De nemschachten steken over de bufferbalken heen...

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 13:17:12 door Reinout van Rees. Reden: Groot onnodig citaat weggehaald »
Spoor 0 adept

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2018, 11:28:03 »
En die plan E's van Artitec rijden bij mij allemaal keurig balg aan balg. Ik heb de serie met blauwe reclamebanen. Die zijn zo kortgekoppeld dat ik de koppelingen amper in elkaar krijg. Heb daar geen last van tussenruimte.
Hoe heb je dat gedaan? Ik heb een (niet zo storende) ruimte van een mm of zo ertussen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein