Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 22:17:03
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 22:13:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:12:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
  

Auteur Topic: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)  (gelezen 126750 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Take It Or Leave It
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #45 Gepost op: 12 January 2018, 11:31:00 »
Je kon destijds extra gladde daken erbij bestellen.

Dat deed ik ook.
Voor de reclame E's wordt grof geld voor neergelegd, en ik heb ze niet.
Dus Artitec... ;D

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • Take It Or Leave It
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #46 Gepost op: 12 January 2018, 11:33:09 »
Ook dan is dit nergens voor nodig. Ik heb r 360 bogen in mijn schaduwstation en daar jaag ik zonder enkel probleem 1:87 rijtuigen door heen die op recht spoor keurig buffer tegen buffer staan.

Jeroen

Dan ben je er nog niet.
Want als ze balg aan balg zitten gaan ze overbufferen.
Dat steekt ook te ver uit.
Misschien Roco balgen erop zetten?
« Laatst bewerkt op: 12 January 2018, 11:55:43 door Arnold van Heyst »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #47 Gepost op: 12 January 2018, 11:59:53 »

De balgen van deze nieuwe rijtuigen zijn ook verend dus dat zou juist goed moeten gaan
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #48 Gepost op: 12 January 2018, 12:19:36 »
En die plan E's van Artitec rijden bij mij allemaal keurig balg aan balg. Ik heb de serie met blauwe reclamebanen. Die zijn zo kortgekoppeld dat ik de koppelingen amper in elkaar krijg. Heb daar geen last van tussenruimte.

Ik heb de versie TP IIIa en ook beslist geen tussenruimte.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #49 Gepost op: 12 January 2018, 15:41:01 »
Ik begrijp dit niet zo goed. De goederenwagens die deze fabrikant uitbrengt, koppelen wel mooi kort. Dat zijn geen van alle draaistelwagens en daar is het kennelijk iets lastiger te realiseren, al mag dat in deze tijd natuurlijk geen probleem meer zijn. Jammer dat het bij de personenrijtuigen blijkbaar niet lukt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #50 Gepost op: 12 January 2018, 16:03:36 »
De foto's van mijn geworstel met de koppelingen

Eerst voor Stephan het interieur van de groen AB 7531



Elektrische aansluitingen zijn voorbereid  (y)


Een geheel metalen bodemplaat


het kortkoppelingsmechanisme


De model koppeling van Exact train geplaatst


Bij het andere rijtuig heb ik dat ook gedaan. Het bleek dat ik niet voor elkaar kreeg om deze te koppelen. Buffers geheel ingedrukt en nog kwam ik een fractie van een mm. tekort. Wanneer het wel lukt zullen de buffers maximaal ingedrukt blijven en kunnen rijtuigen niet door een bocht.

Als alternatief aan één zijde een oude Philotrain koppeling geplaatst.



Deze opstelling op de baan in een boog met een straal van 1000 mm.



Op een recht stuk



Nu met Kadee koppelingen schacht nr. 17





Mijn voorlopige conclusies:
- de koppelingen van Exact Train zijn mooi maar uitsluitend geschikt voor de vitrine
- bij gebruik van Philotrain koppelingen moet je een sterkere veer gebruiken die in staat is om tegenwicht te bieden aan de veren van de buffers.

Voor wat mijn conclusies waard zijn. ;)

Ik blijf ze wel heel erg mooi vinden.

Groet,

Gerard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #51 Gepost op: 12 January 2018, 16:09:52 »
Mijn gevoel zegt, afgaande op jouw foto's, dat het hele kk mechaniek een paar mm te dicht bij de bufferbalk zit.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #52 Gepost op: 12 January 2018, 16:12:09 »
Dat zou heel goed kunnen, Tom had ook al een opmerking met gelijke strekking
Groet,

Gerard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5475
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #53 Gepost op: 12 January 2018, 16:19:35 »
Hmmmm >:(. Ziet er naar uit dat ik dit maar even laat liggen totdat e.e.a. is opgelost. Ik hoop wel dat de h.h. winkeliers deze onvolkomenheid ook naar hun klanten in de fysieke winkel en hun respectievelijke webshops communiceren. Wel erg vervelend voor de producent dit euvel... :-\

Rob
« Laatst bewerkt op: 12 January 2018, 16:22:56 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7653
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #54 Gepost op: 12 January 2018, 16:22:01 »
Ongeveer-train  ::)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #55 Gepost op: 12 January 2018, 16:22:22 »
Inderdaad, zou kunnen. Maar verende buffers of niet, de balgen zouden toch zo ongeveer tot het uiteinde van de buffers moeten reiken.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #56 Gepost op: 12 January 2018, 16:22:45 »
Het is een gevoel hè, maar als ik de foto's vergelijk met de positie van de kk mechanieken in bodemplaten van Roco en Artitec, wordt het wel steeds sterker...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #57 Gepost op: 12 January 2018, 16:23:16 »
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het in de ontwerpfase wel goed was uitgedacht maar dat er in de latere productie nog een aanpassing is geweest. Wellicht omdat er een probleem aan het licht kwam met het draaistel of zoiets? En toen is er wellicht niet nagedacht aan de gevolgen voor het kortkoppelen?

* Ik verzin dit ook maar ter plekke hoor :P *


@Paul de Goede:   ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #58 Gepost op: 12 January 2018, 16:24:01 »
Of dat de NEM schacht een eindje terug moet tov het V vormige element. Dat is makkelijker te produceren tbv een vervangactie dan een hele bodemplaat.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5475
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555)
« Reactie #59 Gepost op: 12 January 2018, 16:24:51 »
Inderdaad, zou kunnen. Maar verende buffers of niet, de balgen zouden toch zo ongeveer tot het uiteinde van de buffers moeten reiken.

Als iemand in het bezit is van een NEM-koppelingsmalletje van bij. Symoba zal goed te zien en te meten zijn wat de afstand is...

Rob
Tbinnebarretije…