Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 307978 keer)

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1530 Gepost op: 06 April 2025, 21:16:28 »
Ik weet niet helemaal hoe de constructie van een zinken dak precies is, vooral hoe de aansluiting op de goot dan wordt uitgevoerd. Ik heb een tijdje besteed op het WWW om te kijken of ik daar informatie over kon vinden, maar dat helaas niet gevonden, waarschijnlijk omdat ik niet de juiste zoektermen ken.

Dit soort daken worden fels daken genoemd. En jouw dak ziet er overtuigend uit!
Mvg, Eric

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1531 Gepost op: 08 April 2025, 16:49:54 »
Ook de daken van de beide vleugels zijn nu klaar. Ik moet ze nu alleen nog een kleurtje geven.





Het wordt zo langzamerhand tijd om aan een interieur te denken.

Groet Meino

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1532 Gepost op: 08 April 2025, 22:21:05 »
Mooi lang station Meino, grappig dat tegelijkertijd met Juroen (Molendaal) zo'n kibri verbouwt naar NL station (y)

Zelf ooit een pola verbouwt en vernederlandst, maar niet meer in mijn bezit. Leuk werk altijd (y)

Mvg Koen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4995
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1533 Gepost op: 08 April 2025, 23:01:54 »
Mooi! Maar moet er niet nog een nok op het zinkdak..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1534 Gepost op: 08 April 2025, 23:27:02 »
Vincent, dat weet ik niet. Als ik de foto's van station t'harde op stationsweb bekijk, het duidelijkst is deze, dan zie ik niets op de nok.

Groet Meino

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1535 Gepost op: 09 April 2025, 07:10:03 »
Waarschijnlijk zit er wel een strip over de nok, maar is die door de hoek van de foto niet te zien Meino.

Hier een luchtfoto van station Kapelle-Biezelinge, waarbij die strip wel duidelijk aanwezig is.



Bron.

Je vervanger voor 'Cawl' wordt echt een aanwinst voor 'Kranenberg' dat is nu al goed te zien!
« Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 07:11:52 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4995
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1536 Gepost op: 09 April 2025, 08:21:16 »
Kijk wel uit; het zinkdak met bijbehorende montage methoden van Kapelle-Biezelinge is van veel recentere datum.

Ik zie bij 't Harde inderdaad ook geen nokstrip. De ribben lijken over de nok door te lopen?
Zoals hier: https://de.dreamstime.com/altes-zink-dach-einer-alten-fabrik-mit-abgeschr%C3%A4gtem-image179934701

PS station Kelmis en heeft naastgelegen directiegebouw heeft het ook en is blijkbaar origineel:
Nu: https://nl.wikipedia.org/wiki/Museum_Vieille_Montagne#/media/Bestand:Kelmis-Direktionsgeb%C3%A4udes_der_Soci%C3%A9t%C3%A9_anonyme_des_Mines_et_Fonderies_de_Zinc_de_la_Vieille_Montagne_(3).jpg
Toen: https://mvm-kelmis.be/images/C.Ohn%20Gesamtansicht%20Direktion%20.jpg
« Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 08:30:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1537 Gepost op: 09 April 2025, 08:31:38 »
Je hebt gelijk Vincent.

Zojuist de door Meino gelinkte foto in een nieuw tabblad geopend en flink ingezoomd.
Dan zie je duidelijk dat de rillen boven de noklijn uitsteken, ergo: daar ligt niets overheen.

Niets meer aan veranderen Meino  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4995
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1538 Gepost op: 09 April 2025, 08:38:36 »
In een breder verband leuk: https://www.wentzel.nl/de-geschiedenis-van-zink/

En hierin ook de bevestiging: " Oorspronkelijk werden de roefbanen in de lengte aan elkaar gesoldeerd, zelfs over de nok heen." :)
Al lijkt het wel een wat oudere techniek, of dit in '50 nog werd gebruikt..?

PS weet niet of een roevendak en felsdak hetzelfde zijn, maar de eerste heeft een wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Roevendak
En aangezien de Duitse versie het over 'Stehfalzprofil' heeft, is felsdak daar wellicht een verbastering van...?
« Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 08:44:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1539 Gepost op: 09 April 2025, 08:46:57 »
Citaat
Zink staat vooral bekend om zijn extreem lange levensduur. Een zinken dak kan tot wel 125 jaar meegaan!
Bron.

Het stationsgebouw van 't Harde is van 1863, dus in 1950 zou dat dak nog in goede staat geweest kunnen zijn :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1540 Gepost op: 09 April 2025, 08:59:29 »
Dat wordt een mooi stationsgebouw.
Ik ben benieuwd wat je met de kozijnen gaat doen. Ik vind het maar lastig dat het glas er al in zit.

Ik zal wat posten als ik eruit ben.

Groet, Juroen

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1541 Gepost op: 09 April 2025, 10:33:16 »
Toch wel een interessante discussie, zo leer je weer wat. Het is duidelijk dat dit een roefendak is. Ook een vraagje dat ik nog steeds niet beantwoord had gekregen. de latten (roefen) hebben dus een onderlinge afstand van 89cm, in model zou dat iets meer dan 10mm zijn. Omdat ik dat niet wist heb ik ze een afstand gegeven die een redelijke verdeling op het dak tot uitkomst had, n.l. 12mm. Niet helemaal correct dus. Maar dat ga ik toch niet meer aanpassen,  de illusie is belangrijk, je gaat toch niet constant met een meetlatje de maten controleren.
Iets anders, betreffende het gebruik van een lat (roef) op de nok. Als ik het boek "Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841/1939" doorspit, dan kom ik stations (met zinken dak) tegen die duidelijk geen noklat hebben, maar ook stations die dat wel hebben (bijv. Dordrecht). Dus Kranenberg krijgt geen noklat.

Iedereen weer heel erg bedankt voor alle informatie/

@Juroen
Misschien heel voorzichtig verven. Ik heb er aan gedacht om de ruitjes met tamyia tape af te plakken, maar dat wordt wel een monniken werk. Het probleem is dat bij het station Tubbergen de ramen/deuren/kozijnen massief zwart zijn, voor de kozijnen en de deuren is dat prima, maar niet voor de latten in de ramen. Gelukkig heb ik ook een Kibri kit "Rathaus" aangeschaft, en daar zijn de ramen en deuren massief lichtgrijs. Die ga ik in ieder geval gebruiken aan de zichtzijde van het station (de perron kant).

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1542 Gepost op: 09 April 2025, 16:44:00 »
Even een tussendoortje, de vraag was wat doe je met de kozijnen? Voor de bouw heb ik de beschikking over 2x Tubbergen en 1x Rathaus. De kozijnen voor het Rathaus zijn heel licht grijs. Die ga ik aan de zichtbare kant (perronzijde) gebruiken. Daar heb ik precies genoeg onderdeeltjes voor. De donkere kozijnen gebruik ik dan aan de niet zichtbare kant. Maar ik wil de kozijnen en deuren wel donkergroen hebben.



Dus maar eens de kwast ter hand genomen en voorzichtig de kozijnen donker groen gemaakt. Eigenlijk met de platte kant van de kwast om te zorgen dat er geen verf op het verdiepte deel van de ramen komt. Dat is helaas niet overal gelukt, dus er moet hier en daar met wit nog wat gecorrigeerd worden. Verder ziet het er wel redelijk uit.
Maar voor dat ik tot plaatsing over ga, moet eerst het gebouw klaar zijn, dus daken en goten in kleur en een wash voor een lichte vervuiling.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1543 Gepost op: 13 April 2025, 16:02:22 »
Ik dacht dat ik genoeg witte ramen had om de zichtzijde van het station mee te doen. Helaas kwam ik twee deuren te kort, dus toch maar met een klein penseeltje en witte verf aan de gang gegaan. Heel voorzichtig de raamranden en spijltjes aangestipt met wit en daarna met donkergroen de kozijnen en de deuren.
Verder het station met sterk verdunde zwarte verf (veel terpentine en weinig zwart) het gebouw een wash gegeven. Na dat het goed droog was, de dakgoten met mergelwit geverfd. Daarna aan de zichtzijde de ramen en deuren gemonteerd.





Dan ziet het er nu zo uit. Het begint op een oud station te lijken.

Groet Meino

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17886
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1544 Gepost op: 13 April 2025, 16:24:03 »
Dat ziet er al heel goed uit, Meino! (y)