Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Bahn-AG
Vandaag om 22:14:23
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 303842 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1515 Gepost op: 28 March 2025, 22:58:28 »
Da's inderdaad wel een overtuigend voorbeeld  :)

En als je lang naar 't Harde kijkt krijgt het overigens ook een Belgisch sfeertje....  ;D
Vermoed overigens dat de lage perrons daar sterk aan bijdragen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1516 Gepost op: 29 March 2025, 08:25:06 »
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

We gaan het zien. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1517 Gepost op: 29 March 2025, 20:53:52 »
Tijd om eens wat te gaan doen. Heel origineel, ik ga het station bouwen zoals diverse anderen het ook gedaan hebben, Hoofdgebouw als een kruis. Perron- en straatgevel iets uitstekend en twee vleugels met een lager gebouw. Ik laat alleen de gevel aan de straatkant niet zover uitsteken als anderen dat gedaan hebben, dit omdat ik niet zoveel ruimte aan die kant heb.

We beginnen met de uitstekende gevels.



Een van de beschikbare geveldelen wordt gebruikt om Stroken te leveren voor de zijkant van het uitstekende deel. Op het plankje dat ik speciaal gemaakt heb, lijm ik deze stroken haaks op de gevel.



De gevel delen voor de vleugels kort ik in naar 2 nissen.



Daarna plak ik het uitstekende geveldeel op de twee vleugel delen. Het plankje gebruik ik om de handel mooi recht te houden.



Aan de binnenkant plak ik een styreen strip om de gevel iets meer stevigheid te geven.



De tweede gevel maak ik op de zelfde manier, alleen gebruik ik de eerste gevel om de maten redelijk identiek te houden.



Het begint ergens op te lijken, maar mist nog de stevigheid.



Met nog wat strips en reststukjes voor in de hoeken, het hoofdgebouw de nodige stijfheid en stevigheid gegeven. Op het bouwplankje heb ik wat haakse lijnen gezet om het hoofdgebouw keurig vierkant te maken. Verder heb ik geprobeerd rekening te houden met een interieur dat ik wil inbouwen.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 29 March 2025, 20:59:01 door meino »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1518 Gepost op: 30 March 2025, 10:29:13 »
Ziet er strak uit Meino. (y)

Op naar het vervolg. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7537
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1519 Gepost op: 30 March 2025, 10:42:11 »
Dat begint al duidelijk vormen te krijgen Meino  (y)

We blijven over je schouder meegluren  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1520 Gepost op: 30 March 2025, 21:42:45 »
We gaan verder met de twee lage zijvleugels. De zijvleugels in de kit zijn beide drie nissen. Ik wil 1 zijvleugel met 6 nissen en 1 zijvleugel met 2 nissen. Dus dat word weer knippen en plakken.



Als de beide zijkanten aan elkaar geplakt worden, dan komt er een te dik stuk tussen, dus van een kant snijden we dat voorzichtig weg.



Aangezien van een deel de hoek is afgeschuind (dat is de oorspronkelijke hoek van de vleugel), versterken we de ruimte met een stukje 1mm staf en verder met wat styreen strip ter ondersteuning lijmen we de twee delen aan elkaar. Wel opletten met de positie van de strips dat straks de raam en deurdelen nog passen.



Dit is het resultaat nadat de naad goed is aangedrukt zodat die dicht is en nauwelijks zichtbaar is.



De lange zijvleugel begint vorm te krijgen. Ook hier weer in de hoeken verstevigen met hoekstukken en schoren van styreen strip. Dit om het geheel mooi vierkant en stijf te maken.  De andere korte zijvleugel maken we door 1 nis te verwijderen van het geveldelen zodat er een kortere zijvleugel ontstaat. Mijn idee is om dat de retirade van het station te maken.



Nadat de gevels verder aangevuld zijn met de raam- en deuropeningen, begint het station vorm te krijgen.

Ik moet wel zeggen dat deze Kibri bouwdozen zich uitstekend lenen voor dit soort verbouwingen, het is bijna een soort "Baukasten" systeem. Jammer alleen dat ze niet meer in het huidige programma zitten.

Groet Meino


« Laatst bewerkt op: 30 March 2025, 21:44:24 door meino »

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 780
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1521 Gepost op: 30 March 2025, 21:55:47 »
Meino,

je gaat als een trein... :)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4947
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1522 Gepost op: 30 March 2025, 22:13:17 »
Nu al leuker dan 1:100 Calw :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1523 Gepost op: 30 March 2025, 23:10:45 »
Dat gaat een heel mooi station worden! (y)
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1524 Gepost op: 04 April 2025, 14:10:28 »
De volgende fase, De eerste laag verf is gekwast.



Ik hou het simpel, geen baksteenlaag in een andere kleur. Dat is al zo vaak gedaan en het is mij teveel werk. Begonnen met Humbrol #70 (brick red) dat is een fraaie kleur, maar mij teveel Engels - te fel van tint - dus daarna de kleur wat gedempt door er zwart en wit doorheen te mengen. De delen in de gevel die uit hardsteen zijn, met Vallejo cement kleur gedaan. Daar ben ik nog niet helemaal uit, de kleur is erg bruinig, dus misschien nog een keer doen.

Verder ben ik met het dak begonnen. Een punt is dat de plaatsen van de schoorstenen vast op de dakplaten zitten wat me niet bevalt. Maar ik was toch al van plan om af te wijken. N.l. bij veel stations gebouwd in de 19e eeuw, is het dak met zink bekleed, zo ook Elburg/t'Harde. Dus dat ga ik ook doen, het hoofdgebouw krijgt een zinken dakbedekking en de twee zijvleugels, die in mijn optiek later tijdens een verbouwing zijn toegevoegd krijgen een pannendak. Dat verklaart dan ook de aanwezigheid van dichtgemetselde ramen in de zijkanten van het centrale hoofdgebouw.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 17:25:12 door meino »

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1525 Gepost op: 04 April 2025, 16:40:51 »
Ziet er al goed uit. Die onderkant vd gevel beter in Vallejo IJN gris medio i.pv. cemento?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7537
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1526 Gepost op: 04 April 2025, 19:14:15 »
Lekker op dreef Meino  (y)
En je weet je beslissingen voor de aanpassingen netjes te onderbouwen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1527 Gepost op: 05 April 2025, 16:28:12 »
Mooi gedaan!
Alleen 1 puntje van goedbedoelde "kritiek": Ik zou bij de linkervleugel het derde raam van links ook naar
beneden hebben laten lopen om de symmetrie te behouden.

Maar zoals gezegd, het wordt mooi!

M.vr.groet,

Aad

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1528 Gepost op: 06 April 2025, 17:16:06 »
Tijd om ons eens met het dak bezig te houden. Zoals ik al gezegd had, wil ik het dak uitvoeren in zink.



Het dak is opgebouwd uit zwart 0.5mm styreen plaat, verstevigd met styreen strip. Het goed krijgen van het kruisvormige dak was toch een moeilijker klus dan ik in eerste instantie dacht. Het lijkt zo simpel, gewoon de maat nemen van de nok en de maat bij de goot en dan weet je hoe schuin je het beschot moet afsnijden. Nou nee dus, pas bij de derde poging was het naar mijn zin.



Het begint te lijken, de eerste boeiborden zijn gemaakt en geplaatst.



De goten krijgen vorm. Ze worden gemaakt met strips (0,5x3,2mm) die ik nog had liggen.



De goten krijgen een kraal. Die heb ik gemaakt door op de 3,2mm brede strip een 0,5x0,5mm stripje te lijmen.



Na een paar uurtjes priegelen ziet het dak er nu zo uit.



Als kers op de taart ook nog twee schoorstenen schuin afgesneden en op het dak gelijmd. Daar ben ik nu wel tevreden mee.
Ik weet niet helemaal hoe de constructie van een zinken dak precies is, vooral hoe de aansluiting op de goot dan wordt uitgevoerd. Ik heb een tijdje besteed op het WWW om te kijken of ik daar informatie over kon vinden, maar dat helaas niet gevonden, waarschijnlijk omdat ik niet de juiste zoektermen ken. Dus zal dat wel niet volgens de werkelijkheid zijn, maar dat is dan jammer.

@Aad
Ik wilde juist de symmetrie niet behouden (dat vind ik zo saai). Verder komt daar een afwijkende deur op die plek. De Tubbergen kit bevat ook roldeuren voor een vracht depot, die wil ik gaan gebruiken voor dat deel van de zijvleugel.

Groet Meino




cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2812
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1529 Gepost op: 06 April 2025, 20:18:48 »
Met die goten en boeidelen maakt het derect veel Nederlandser , mooi werk maar wel veel werk

Cor