Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 304036 keer)

meino

• Offline Offline
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1305 Gepost op: 05 January 2024, 10:50:41 »
je bent welkom.

Groet Meino

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1306 Gepost op: 05 January 2024, 11:29:07 »
Neem ik de Kathedraal mee, kun je nog wat foto's schieten met jou materieel.

Gelijk van oudsher het idee er voorlopig een mobiele diorama van te maken.
(ben al plankie aan het zagen :o)
Van Ronald, V het bruggetje zien te bietsen.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 12:16:21 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

meino

• Offline Offline
« Reactie #1307 Gepost op: 05 January 2024, 21:02:36 »
In de tussentijd verder gegaan.

De rails en wissels zijn gelegd.

De detectie blokken maak ik door met een slijpschijfje een railstaaf door te slijpen. Daarna met een dikke klodder 2-componenten lijm de beide uiteinden gefixeerd. Omdat veel van deze isolaties in een bocht liggen, willen de railstaven nog wel een iets uitbuigen, door deze fixatie kan ik dat met een klein vijltje ook weer glad maken waardoor de kans op ontsporing minimaal wordt. Dat krijg je van het met kleine (rp25) flenzen te willen rijden.

Omdat er een aantal detectie secties bijkomen, die ik niet meer kwijt kon op de bestaande detectors en Arduino's, een uitbreiding van 4 detectors en een Arduino klaar gemaakt voor montage.

Nu nog alle aansluitingen op detectors en stroomkringen af maken. Daarna kan ik wat rijtesten doen en de wisselaandrijvingen maken en installeren.

Groet Meino

meino

• Offline Offline
« Reactie #1308 Gepost op: 14 January 2024, 23:32:21 »
Alle nieuwe secties zijn nu aangesloten. De bezet melders zijn getest en werkend. Altijd een vervelend klusje, want hoe zat het ook al weer? Ik ben n.l. in het verleden niet altijd precies geweest met de draad kleuren. Nu wel en ik probeer ook tijdens zo'n verbouwing dan ook de draadkleuren consistent te maken en te houden.
Dat ziet er nu zo uit.

De nieuwe situatie is nog niet gedefinieerd in Koploper, maar voorlopig even 2 wissels vastgezet zodat er een test run over de sporen die kwa bezetmelders en secties, logisch gelijk zijn met de oude situatie.
Nu zaak om zo snel mogelijk de wissel aandrijvingen te bouwen en installeren.

Groet Meino

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1309 Gepost op: 14 January 2024, 23:42:40 »
Hoi Meino,

Flinke klus zeg. Erg volhoudend om pas aan het eind een schaduwstation in te bouwen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

meino

• Offline Offline
« Reactie #1310 Gepost op: 15 January 2024, 10:57:52 »
Koen

dat was ook niet zo'n goed idee. Dat kun je het beste gelijk aan het begin doen. Maar oorspronkelijk had ik dat ook niet gepland, maar mijn baan is een rondje en het gaat snel vervelen als je de zelfde trein combinaties iedere keer weer langs ziet komen. Dus toch een paar jaar geleden besloten om twee schaduwstations aan te leggen. Hierdoor kan ik wat meer variatie aanbrengen en verder kan ik dan treinen tijdelijk stilzetten voor rangeerbewegingen. Dus vandaar. Maar eerst spul verzamelen en aanschaffen, het budget stond niet toe om dat in een keer te doen, daarna moed verzamelen voor de echte verbouwing. Gelukkig begint het nu op te schieten, alleen de wisselsaandrijvingen en de configuratie van Koploper (plus een paar kleinigheden in de gebruikte Arduino code). Daarna kan ik weer beginnen aan zaken die de meeste mensen hier op het forum interessanter vinden, n.l. scenery.

Groet Meino

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1311 Gepost op: 15 January 2024, 11:30:56 »
als stille volger vind ik wat je doet erg mooi  (y)
voor wat betreft budget en schaduwstations. ik denk dat velen dat hebben, zo ook wij op onze modelspoor vereniging.
wij kiezen er voor om zo'n station in delen op te bouwen. dus wel de ruimte reserveren maar telkens maar 1 of 2 sporen toe te voegen.
dan kun je steeds even sparen  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

meino

• Offline Offline
« Reactie #1312 Gepost op: 20 January 2024, 23:13:02 »
De eerste groep van wisselaandrijvingen is werkend dus klaar.

Het is toch altijd weer verbluffend, de hoeveelheid aan draadjes waar je mee eindigt.
Nu nog 4 servos te gaan.

Groet Meino

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1313 Gepost op: 21 January 2024, 07:54:07 »
Citaat
Het is toch altijd weer verbluffend, de hoeveelheid aan draadjes waar je mee eindigt.
Dat verbaast mij ook wel eens. Men kan wel 12 servo's op een arduino zetten omdat dat kan, maar of men dat dan ook wilt?  ::)
Mede om die reden, had ik daarom van die single decoders bedacht. Kan je dicht op de servo aansluiten en je hoeft alleen DCC aan te sluiten.

Anyways het ziet er goed uit.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

• Offline Offline
« Reactie #1314 Gepost op: 21 January 2024, 12:20:33 »
Voor wisselaandrijvingen kan dat een versimpeling zijn. Alleen heb ik een aantal jaren geleden besloten om het DCC signaal dat over de spoorbaan gaat niet meer te gebruiken voor de accessorie commandos. Sommige van mijn oude loks verstoorden het signaal soms, waardoor er zo nu en dan problemen waren met de ontvangst van de accessorie commandos. Voor loks is dat geen probleem omdat die continue herhaald worden, dus het missen van een opdracht hersteld zich automatisch, maar accessorie commandos worden in een burst van 5 verzonden. Dat was de reden dat ik de Canbus nu gebruik. De betreffende DCC commandos pik ik nu op tussen de Centrale en de Boosters. Hierdoor hoop ik dat de Booster er voor zorgt dat het DCC signaal dat ik oppik redelijk onvervormd blijft.
Maar je oplossing gaat alleen over de servos voor de wisselaandrijving en er zijn ook nog een paar andere zaken die bekabeld moeten worden. Zoals de puntstukken van de wissels die via een microschakelaar op de servo worden gepolariseerd. Verder zitten er alleen in dit hoekje al 12 bezetmelders en apart gevoede secties. Tussen de rails is te weinig ruimte om die direct ter plaatse te monteren, dus die zitten ergens onder de baan. Maar dit alles hangt natuurlijk ook sterk af van de topologie van de baan en de plek die je ergens ter plekke hebt.

Groet Meino

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #1315 Gepost op: 21 January 2024, 19:25:16 »
Meestal komen we ruimte tekort ;)

Groet, Bas

meino

• Offline Offline
« Reactie #1316 Gepost op: 22 January 2024, 10:32:48 »
Yep, dat klopt als een zwerende vinger. Het lijkt wel wetmatig, baanplannen zijn altijd groter dan de beschikbare ruimte.

Groet Meino

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1317 Gepost op: 22 January 2024, 10:58:10 »
Ik heb nu zo weinig ruimte dat ik geen vaste baan meer heb. Te veel spullen, te kleine kamer  :'(.

Citaat
Sommige van mijn oude loks verstoorden het signaal soms, waardoor er zo nu en dan problemen waren met de ontvangst van de accessorie commandos.
Dit herinner ik me nog. Ik was ooit verbaasd te zien dat wissel commando's 5x herhaald werden. Wat ook een makkelijke fix was geweest, was om een extra booster te gebruiken voor alleen de accessoires dus gescheiden DCC bussen. Die zijn voor €5 makkelijk zelf te maken met een zo'n L298 H brug boards en een setje optocouplers, maar daar heb je natuurlijk nu niks meer aan  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #1318 Gepost op: 22 January 2024, 10:58:55 »
Ben pas wezen kijken. Het is allemaal indrukwekkend. En al helemaal de verbouwing. Daar gaat erg veel werk in zitten. De modelbaan is zo ie zo al prachtig. Ondanks dat er gezegd werd dat de baan in verbouwing was, heeft Meino het toch voor elkaar gekregen dat er treinen konden rijden. Alles is nog niet helemaal aangesloten zoals het zou moeten. En de software moet ook nog een upgrade, zei Meino tegen mij. Maar ik vind het nu al prachtig. En straks kunnen alle treinen hun rondje maken. (y) (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

• Offline Offline
« Reactie #1319 Gepost op: 22 January 2024, 14:05:29 »
Dit herinner ik me nog. Ik was ooit verbaasd te zien dat wissel commando's 5x herhaald werden. Wat ook een makkelijke fix was geweest, was om een extra booster te gebruiken voor alleen de accessoires dus gescheiden DCC bussen. Die zijn voor €5 makkelijk zelf te maken met een zo'n L298 H brug boards en een setje optocouplers, maar daar heb je natuurlijk nu niks meer aan  :P

Dat was een oplossing geweest voor de accessoires. Maar ik moet ook nog dealen met bezetmelders. Daarvoor heb ik niets aan de DCC bus. Er is nu iets geknutseld dat Railcom heet, maar ik betwijfel of dat betrouwbaar is om iets voor accessoires te betekenen (in de toekomst), mijn gevoel is dat het een stukje geknutsel is om een gat in het DCC te vullen. Ik heb destijds wel gekeken naar Loconet, maar er was weinig aan opensource te vinden (niets), dus allerlei apparatuur aanschaffen waar ik geen zin in had. Ik heb wel nog naar de berichtenstructuur en de protocollen gekeken zoals die gepubliceerd waren, maar die waren redelijk complex en bevatten veel zaken die ik niet nodig had. Verder mijn centrale ondersteund alleen S88 en binnen Koploper is dat ook min of meer standaard. Maar S88 is notoir slecht met het omgaan met lange kabels. Het gebruik van Cat5 helpt wel iets maar is nog steeds niet ideaal. Daarom (als oud Unix kernel hacker -BSD/Freebsd-) besloten om zelf wat te maken, dat is mijn Canbus implementatie geworden.

Groet Meino