Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door AB 7216
Vandaag om 15:57:47
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:56:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 15:47:25
Rails roestig verven door spoorijzer
Vandaag om 15:28:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 304131 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1245 Gepost op: 08 July 2023, 16:22:54 »
Meino, vind je het niet handig om de wisselstanden inleerbaar te maken? Dan kan je elke arduino een identiek programma geven. De standen sla je dan op in eeprom. En het is 30s werk per wissel ofzo.

Het inleren kan je dan doen via wissel commando's of een drietal knopjes. Bij commerciële servo decoders kan je vaak de regelknop van je handregelaar zelfs gebruiken. Dan gebruik je de snelheid van lok 9999 om de servo stand te fine tunen.

Ik had zoiets bij rosedale abbey ingebakken. Met F11 en F12 kon ik de laatst gezette servo stand aanpassen. Ik had F11 en F12 gekozen omdat ik daarvoor de shift moest indrukken op de multimaus zodat ik het niet per ongeluk kon aanpassen? Dat werkte als een zonnetje  :angel:.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

• Offline Offline
« Reactie #1246 Gepost op: 08 July 2023, 16:45:00 »
Bas daar heb ik wel eens aan lopen denken. Maar ik was een luie programmeur, en uiteindelijk is het een eenmalige exercitie. Dus alles heb ik in wezen hardcoded in de schets zitten. Overigens heb ik maar 1 schets die de wissels aanstuurt. Die gebruik ik op alle Arduino's die voor de wissel controller gebruikt worden. Alle wissels op de baan zijn in die schets in een tabel geconfigureerd, Met behulp van de pinnen A0-A3 aan ground, geef ik iedere wisselcontroller een eigen systeem nummer. Dat gebruik ik dan weer om te bepalen welke wissels door een specifieke controller worden aangestuurd. In die tabel staan ook zaken als wisselaandrijving object, S88 id's en het DCC adres van een wissel. Ieder wisselaandrijvings object wordt gecreeert met alle parameters die dat object nodig heeft om te functioneren.

Groet Meino

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #1247 Gepost op: 09 July 2023, 10:16:34 »
Beste Meino,

Leuk om te zien hoe je de wisselaandrijving bouwt installeerd en aanstuurt. Zoals andere mensen hier al aangeven heb ik hier ook weinig kaas van gegeten.
Een vraag die ik heb is over de trekveer. Ik neem aan dat er een v of omega in gebogen is om horten en stoten een beetje te dempen? En zo ja wat is de afweging om de ene of de andere vorm er in te buigen?

Mvg,

Adriaan

meino

• Offline Offline
« Reactie #1248 Gepost op: 09 July 2023, 10:27:40 »
Adriaan

De reden is eigenlijk vrij simpel. Een servo beweegt in kleine stapjes, dat heeft tot gevolg dat je eigenlijk de tongen niet heel precies kunt positioneren. Verder zit er altijd (vrij veel) speling in de hele constructie. Daarom laat je de servo altijd iets verder bewegen dan strikt noodzakelijk is. Maar dan moet er wel ergens een verend deel in de aandrijving zitten die laat dan toe dat de servo nog kan bewegen terwijl de tongen al vast tegen de railstaaf liggen. Die vering is dus in dit geval de omega loop. Overigens het maakt niet veel uit of je een omega of een V vorm hebt. Ik heb voor de laatste drie nu een V vorm in de aandrijving, die is iets makkelijker te maken.

Groet Meino

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #1249 Gepost op: 09 July 2023, 11:53:41 »
Hoi Meino,

Ik heb ooit ook een aantal servo's gekocht...heeeeel lang geleden  ;D. Maar nu ik dit bij jou zie krijg ik ook weer zin om er iets mee te gaan doen. Bijvoorbeeld loodsdeuren openen en sluiten.

meino

• Offline Offline
« Reactie #1250 Gepost op: 09 July 2023, 16:02:48 »
Ed

Gewoon doen. Dat was ook mijn eerste exercitie met een Arduino, een Peco draaischijf automatiseren. Maar ik had ook een Volmer lokloods met twee deuren, die heb ik toen ook maar geautomatiseerd met 2 servo's.

Groet Meino

meino

• Offline Offline
« Reactie #1251 Gepost op: 14 July 2023, 17:35:57 »
We gaan weer verder, de Arduino's moeten nog bedraad worden. Dat is altijd een heel gepruts. Pinnen aan draadjes solderen en isoleren. OK dat resulteert in twee plankjes met een Uno en de beide MCP2515 kaartjes voor de verbinding met de Canbus.

Die gemonteerd en alle aansluitingen met de Canbus, voeding en alle servo's aangesloten.

De schets had ik al klaar, een nieuwe klasse geschreven om de servo's mee te controleren. Helaas toch nog wat over het hoofd gezien. maar uiteindelijk werkte het naar behoren. Overigens kom ik er wel achter dat de positionering van de servo arm niet erg precies is. Dat is voor de wisseltongen niet een groot probleem, de veerspanning in de omega loop vangt dat wel op, maar de gebruikte microschakelaar (voor de polariteit van het puntstuk) heeft niet zoveel speling, dus het afstellen daarvan koste wat moeite.

Groet Meino

meino

• Offline Offline
« Reactie #1252 Gepost op: 14 July 2023, 19:34:54 »
Voor de liefhebbers heb ik wat Arduino code geplaatst in mijn Canbus draadje. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90291.msg3222403999#msg3222403999

Groet Meino

bask185

• Offline Offline
« Reactie #1253 Gepost op: 14 July 2023, 20:01:08 »
Je hebt ook canbus shields voor UNO's. En sensor shield waar je direct Servo's in kan prikken. Is ook makkelijk  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

• Offline Offline
« Reactie #1254 Gepost op: 14 July 2023, 20:13:19 »
Bas

dat weet ik, maar ik vind die mcp2515 kaartjes wel zo prettig, ook omdat ik er dan twee aan een Arduino kan gebruiken, 1 voor zenden en 1 voor ontvangen waardoor ik een goede performance kan halen. Zie wat ik daar over schrijf in mijn Canbus draadje. Ik ben ooit begonnen met een motor shield+servo shield, maar die had best wel nadelen. Daarom later met een los kaartje voor de aansturing van een stappenmotor aan de gang gegaan. Kortom met losse kaartjes denk ik dat je wat flexibeler bent, en zit je niet vast aan wat er op de shield gebruikt wordt. En servo's kun je direct op een pin aansluiten en voor de voeding kun je ze rechtstreeks op 5V (eventueel van de Arduino zelf) aansluiten.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 14 July 2023, 20:30:48 door meino »

meino

• Offline Offline
« Reactie #1255 Gepost op: 22 July 2023, 17:49:48 »
Het is alweer een tijdje stil, maar toch  is er best wel wat gebeurd. Ik had dus het eerste gedeelte van het schaduwstation klaar. Maar de "proof of the pudding" is toch dat er treintjes over gaan rijden. Nu dat viel niet mee. Voor dit deel had ik #7 meegebogen wissels besteld, volgens de gegevens van Walthers/Shinohara zou de buitenradius 28inch (71cm), en de binnenradius 24inch(61cm), De waarde van 61cm is voor een aantal locs (DJH NS6300) net te doen. Helaas bleek dat die gepubliceerde waarden voor de binnenradius niet kloppen, maar dat je overal 2inch daarvan af moest doen. Dus de binnenradius is slechts 56cm, te krap voor de DJH NS6300, tijdens het testen bleek dat de DJH NS5000 soms ook problemen met deze radius heeft. Omdat ik al 4 wissels had gekocht, besloten om die toch te gebruiken en het op te lossen met een route restrictie in Koploper.
Helaas kreeg ik ook problemen met mijn wagenpark. Nogal wat oudere goederenwagens zijn niet met NEM schachten uitgerust, daar had ik dus standaard Kadee koppelingen onder geschroefd. De afstelling was op het oog gebeurd om de bufferafstand zo klein mogelijk te houden, dat ging dus prima op de baan met mijn boogstralen. helaas op het nieuwe deel (met 56cm radius) waren er toch een aantal waarbij de buffers te strak tegen elkaar kwamen en daardoor voor ontsporingen zorgde. Dat was best een hoop puzzelen, omdat het in eerste instantie niet duidelijk was waardoor een wagon ontspoorde. In eerste instantie verdacht ik de diverse overgangen, die misschien niet goed vlak waren of B2B afstanden van wielen, maar uiteindelijk bleek dat dat geen invloed had, maar dat sommige wagons over bufferden en dan in elkaar gehaakt bleven, resultaat ontsporing. Kortom nogal wat werk om de wagens die te strak koppelden uit te zoeken en aan te passen.
Dat is nu gebeurd en het meeste rijdt nu goed over de diverse wisselstraten. Ik heb nog een paar oudere Fleischmann coupe rijtuigen liggen waar ik nog eens goed naar moet kijken, omdat die erg slecht rijden. Helaas heb ik die nogal gemodificeerd omdat ze te hoog op de wielen stonden, dus waarom deze nu opeens zoveel problemen geven is me voorlopig een raadsel. Alhoewel ik ook hier de koppelingen verdenk, misschien vervangen door Ribu's. Kortom er ligt nog wel wat werk.

Groet Meino

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #1256 Gepost op: 22 July 2023, 18:26:23 »
Hinderlijk
Ik had dat met een meegebogen wissel van Roco.
Uitgerekend de Roco-locs liepen er op uit.

Rigoureus toen toch maar t baanplan aangepast en ze eruit gehaald.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

meino

• Offline Offline
« Reactie #1257 Gepost op: 24 July 2023, 13:39:58 »
Even een kleine update over het ontsporen. Door de aanpassingen in het materiaal, had ik eigenlijk het ontsporen onder controle. Helaas was er nog steeds een wagon (Artitec C14) die nog steeds een enkele keer ontspoorde. Dat gebeurde steeds op de zelfde plek.

Kortom weer puzzelen. Eerst maar eens met de hand een sleepje met deze wagon over het wissel trekken. Het bleek dat op de plek van de ovaal, soms het wiel over de rail schoot, niet altijd maar te vaak naar mijn zin. Het leek er op dat de binnenste spoorstaaf iets te hoog lag, misschien een paar tienden van een millimeter. Dat is niet veel, maar ik heb de flenzen op rp25 afgedraaid, dus die zijn nu 0,6-0,7mm hoog, als het nog standaard NEM flenzen van 1mm waren had ik er waarschijnlijk niets van gemerkt. In eerste instantie gedacht aan een oplossing met een stukje rail aan de binnenkant die het wiel in het gareel houd en voorkomt dat het wiel aan de andere kant ontspoord. Maar toen dacht ik als de rail aan de binnenkant iets lager zou zijn, dan voorkom je ook dat het wiel aan de buitenkant er overheen schiet. Dus met een schroef (zie pijl) de bielzen en rail aan de binnenkant iets naar beneden getrokken. De anti ontsporingsrail aan de binnenkant kan altijd nog.
Voorlopig kan ik zeggen dat het werkt. De betreffende C14 blijft nu keurig in het spoor. Ook het andere materiaal functioneert nog probleemloos, ook over de andere routes. Kortom klaar voor de volgende fase.

Groet Meino

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #1258 Gepost op: 24 July 2023, 14:11:32 »
Ik zie dat er weer een bouw "doorstart" is  ;)
Blijf je lekker volgen  :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #1259 Gepost op: 24 July 2023, 14:17:54 »
Kan het zijn dat de assen in de C14 te star gelagerd zijn?
Bij Artitec is C14 overigens onbekend. Zit die niet meer in het programma?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.