Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 22:18:55
Wielen bruineren. Hoe?
door
Dave.......
Vandaag
om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
AB 7216
Vandaag
om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 22:08:01
Programmeren cv
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:06:35
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:41:52
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 21:41:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:40:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:35:29
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan
door
NS264
Vandaag
om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Peter Soonius
Vandaag
om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:23:24
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 19:03:27
Vreemd probleem
door
guy1846
Vandaag
om 18:37:10
Modelbaan Beltheim.
door
mass am see
Vandaag
om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc?
door
wob
Vandaag
om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:23:24
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 16:10:59
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch
door
martijn v m
Vandaag
om 13:37:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
Vorige
-
Volgende
-
1
...
82
83
[
84
]
85
86
...
109
Omlaag
Auteur
Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70 (gelezen 308646 keer)
bask185
Offline
Berichten: 5008
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1245 Gepost op:
08 July 2023, 16:22:54 »
Meino, vind je het niet handig om de wisselstanden inleerbaar te maken? Dan kan je elke arduino een identiek programma geven. De standen sla je dan op in eeprom. En het is 30s werk per wissel ofzo.
Het inleren kan je dan doen via wissel commando's of een drietal knopjes. Bij commerciële servo decoders kan je vaak de regelknop van je handregelaar zelfs gebruiken. Dan gebruik je de snelheid van lok 9999 om de servo stand te fine tunen.
Ik had zoiets bij rosedale abbey ingebakken. Met F11 en F12 kon ik de laatst gezette servo stand aanpassen. Ik had F11 en F12 gekozen omdat ik daarvoor de shift moest indrukken op de multimaus zodat ik het niet per ongeluk kon aanpassen? Dat werkte als een zonnetje
.
Mvg,
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1246 Gepost op:
08 July 2023, 16:45:00 »
Bas daar heb ik wel eens aan lopen denken. Maar ik was een luie programmeur, en uiteindelijk is het een eenmalige exercitie. Dus alles heb ik in wezen hardcoded in de schets zitten. Overigens heb ik maar 1 schets die de wissels aanstuurt. Die gebruik ik op alle Arduino's die voor de wissel controller gebruikt worden. Alle wissels op de baan zijn in die schets in een tabel geconfigureerd, Met behulp van de pinnen A0-A3 aan ground, geef ik iedere wisselcontroller een eigen systeem nummer. Dat gebruik ik dan weer om te bepalen welke wissels door een specifieke controller worden aangestuurd. In die tabel staan ook zaken als wisselaandrijving object, S88 id's en het DCC adres van een wissel. Ieder wisselaandrijvings object wordt gecreeert met alle parameters die dat object nodig heeft om te functioneren.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
orientexpress
Offline
Berichten: 813
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1247 Gepost op:
09 July 2023, 10:16:34 »
Beste Meino,
Leuk om te zien hoe je de wisselaandrijving bouwt installeerd en aanstuurt. Zoals andere mensen hier al aangeven heb ik hier ook weinig kaas van gegeten.
Een vraag die ik heb is over de trekveer. Ik neem aan dat er een v of omega in gebogen is om horten en stoten een beetje te dempen? En zo ja wat is de afweging om de ene of de andere vorm er in te buigen?
Mvg,
Adriaan
Gelogd
MVG,
Adriaan
Mijn baan in aanbouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99541.60
Mijn materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105144.15
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1248 Gepost op:
09 July 2023, 10:27:40 »
Adriaan
De reden is eigenlijk vrij simpel. Een servo beweegt in kleine stapjes, dat heeft tot gevolg dat je eigenlijk de tongen niet heel precies kunt positioneren. Verder zit er altijd (vrij veel) speling in de hele constructie. Daarom laat je de servo altijd iets verder bewegen dan strikt noodzakelijk is. Maar dan moet er wel ergens een verend deel in de aandrijving zitten die laat dan toe dat de servo nog kan bewegen terwijl de tongen al vast tegen de railstaaf liggen. Die vering is dus in dit geval de omega loop. Overigens het maakt niet veel uit of je een omega of een V vorm hebt. Ik heb voor de laatste drie nu een V vorm in de aandrijving, die is iets makkelijker te maken.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
Thai-Bundesbahn
Offline
Berichten: 5605
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1249 Gepost op:
09 July 2023, 11:53:41 »
Hoi Meino,
Ik heb ooit ook een aantal servo's gekocht...heeeeel lang geleden
. Maar nu ik dit bij jou zie krijg ik ook weer zin om er iets mee te gaan doen. Bijvoorbeeld loodsdeuren openen en sluiten.
Gelogd
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1250 Gepost op:
09 July 2023, 16:02:48 »
Ed
Gewoon doen. Dat was ook mijn eerste exercitie met een Arduino, een Peco draaischijf automatiseren. Maar ik had ook een Volmer lokloods met twee deuren, die heb ik toen ook maar geautomatiseerd met 2 servo's.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1251 Gepost op:
14 July 2023, 17:35:57 »
We gaan weer verder, de Arduino's moeten nog bedraad worden. Dat is altijd een heel gepruts. Pinnen aan draadjes solderen en isoleren. OK dat resulteert in twee plankjes met een Uno en de beide MCP2515 kaartjes voor de verbinding met de Canbus.
Die gemonteerd en alle aansluitingen met de Canbus, voeding en alle servo's aangesloten.
De schets had ik al klaar, een nieuwe klasse geschreven om de servo's mee te controleren. Helaas toch nog wat over het hoofd gezien. maar uiteindelijk werkte het naar behoren. Overigens kom ik er wel achter dat de positionering van de servo arm niet erg precies is. Dat is voor de wisseltongen niet een groot probleem, de veerspanning in de omega loop vangt dat wel op, maar de gebruikte microschakelaar (voor de polariteit van het puntstuk) heeft niet zoveel speling, dus het afstellen daarvan koste wat moeite.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1252 Gepost op:
14 July 2023, 19:34:54 »
Voor de liefhebbers heb ik wat Arduino code geplaatst in mijn Canbus draadje. Zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90291.msg3222403999#msg3222403999
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
bask185
Offline
Berichten: 5008
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1253 Gepost op:
14 July 2023, 20:01:08 »
Je hebt ook canbus shields voor UNO's. En sensor shield waar je direct Servo's in kan prikken. Is ook makkelijk
Bas
Gelogd
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1254 Gepost op:
14 July 2023, 20:13:19 »
Bas
dat weet ik, maar ik vind die mcp2515 kaartjes wel zo prettig, ook omdat ik er dan twee aan een Arduino kan gebruiken, 1 voor zenden en 1 voor ontvangen waardoor ik een goede performance kan halen. Zie wat ik daar over schrijf in mijn Canbus draadje. Ik ben ooit begonnen met een motor shield+servo shield, maar die had best wel nadelen. Daarom later met een los kaartje voor de aansturing van een stappenmotor aan de gang gegaan. Kortom met losse kaartjes denk ik dat je wat flexibeler bent, en zit je niet vast aan wat er op de shield gebruikt wordt. En servo's kun je direct op een pin aansluiten en voor de voeding kun je ze rechtstreeks op 5V (eventueel van de Arduino zelf) aansluiten.
Groet Meino
«
Laatst bewerkt op: 14 July 2023, 20:30:48 door meino
»
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1255 Gepost op:
22 July 2023, 17:49:48 »
Het is alweer een tijdje stil, maar toch is er best wel wat gebeurd. Ik had dus het eerste gedeelte van het schaduwstation klaar. Maar de "proof of the pudding" is toch dat er treintjes over gaan rijden. Nu dat viel niet mee. Voor dit deel had ik #7 meegebogen wissels besteld, volgens de gegevens van Walthers/Shinohara zou de buitenradius 28inch (71cm), en de binnenradius 24inch(61cm), De waarde van 61cm is voor een aantal locs (DJH NS6300) net te doen. Helaas bleek dat die gepubliceerde waarden voor de binnenradius niet kloppen, maar dat je overal 2inch daarvan af moest doen. Dus de binnenradius is slechts 56cm, te krap voor de DJH NS6300, tijdens het testen bleek dat de DJH NS5000 soms ook problemen met deze radius heeft. Omdat ik al 4 wissels had gekocht, besloten om die toch te gebruiken en het op te lossen met een route restrictie in Koploper.
Helaas kreeg ik ook problemen met mijn wagenpark. Nogal wat oudere goederenwagens zijn niet met NEM schachten uitgerust, daar had ik dus standaard Kadee koppelingen onder geschroefd. De afstelling was op het oog gebeurd om de bufferafstand zo klein mogelijk te houden, dat ging dus prima op de baan met mijn boogstralen. helaas op het nieuwe deel (met 56cm radius) waren er toch een aantal waarbij de buffers te strak tegen elkaar kwamen en daardoor voor ontsporingen zorgde. Dat was best een hoop puzzelen, omdat het in eerste instantie niet duidelijk was waardoor een wagon ontspoorde. In eerste instantie verdacht ik de diverse overgangen, die misschien niet goed vlak waren of B2B afstanden van wielen, maar uiteindelijk bleek dat dat geen invloed had, maar dat sommige wagons over bufferden en dan in elkaar gehaakt bleven, resultaat ontsporing. Kortom nogal wat werk om de wagens die te strak koppelden uit te zoeken en aan te passen.
Dat is nu gebeurd en het meeste rijdt nu goed over de diverse wisselstraten. Ik heb nog een paar oudere Fleischmann coupe rijtuigen liggen waar ik nog eens goed naar moet kijken, omdat die erg slecht rijden. Helaas heb ik die nogal gemodificeerd omdat ze te hoog op de wielen stonden, dus waarom deze nu opeens zoveel problemen geven is me voorlopig een raadsel. Alhoewel ik ook hier de koppelingen verdenk, misschien vervangen door Ribu's. Kortom er ligt nog wel wat werk.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
Dave.......
Online
Berichten: 4402
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1256 Gepost op:
22 July 2023, 18:26:23 »
Hinderlijk
Ik had dat met een meegebogen wissel van Roco.
Uitgerekend de Roco-locs liepen er op uit.
Rigoureus toen toch maar t baanplan aangepast en ze eruit gehaald.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
meino
Offline
Berichten: 2324
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1257 Gepost op:
24 July 2023, 13:39:58 »
Even een kleine update over het ontsporen. Door de aanpassingen in het materiaal, had ik eigenlijk het ontsporen onder controle. Helaas was er nog steeds een wagon (Artitec C14) die nog steeds een enkele keer ontspoorde. Dat gebeurde steeds op de zelfde plek.
Kortom weer puzzelen. Eerst maar eens met de hand een sleepje met deze wagon over het wissel trekken. Het bleek dat op de plek van de ovaal, soms het wiel over de rail schoot, niet altijd maar te vaak naar mijn zin. Het leek er op dat de binnenste spoorstaaf iets te hoog lag, misschien een paar tienden van een millimeter. Dat is niet veel, maar ik heb de flenzen op rp25 afgedraaid, dus die zijn nu 0,6-0,7mm hoog, als het nog standaard NEM flenzen van 1mm waren had ik er waarschijnlijk niets van gemerkt. In eerste instantie gedacht aan een oplossing met een stukje rail aan de binnenkant die het wiel in het gareel houd en voorkomt dat het wiel aan de andere kant ontspoord. Maar toen dacht ik als de rail aan de binnenkant iets lager zou zijn, dan voorkom je ook dat het wiel aan de buitenkant er overheen schiet. Dus met een schroef (zie pijl) de bielzen en rail aan de binnenkant iets naar beneden getrokken. De anti ontsporingsrail aan de binnenkant kan altijd nog.
Voorlopig kan ik zeggen dat het werkt. De betreffende C14 blijft nu keurig in het spoor. Ook het andere materiaal functioneert nog probleemloos, ook over de andere routes. Kortom klaar voor de volgende fase.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
Wim Vink
Offline
Berichten: 26064
Eens komt het goed.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1258 Gepost op:
24 July 2023, 14:11:32 »
Ik zie dat er weer een bouw "doorstart" is
Blijf je lekker volgen
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26686
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
«
Reactie #1259 Gepost op:
24 July 2023, 14:17:54 »
Kan het zijn dat de assen in de C14 te star gelagerd zijn?
Bij Artitec is C14 overigens onbekend. Zit die niet meer in het programma?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
Vorige
-
Volgende
-
1
...
82
83
[
84
]
85
86
...
109
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Kranenberg, een exercitie in code 70