Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 239024 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1230 Gepost op: 22 april 2023, 23:50:20 »
Nog een kleine opmerking, die DTC melders (met de trafootjes) werken alleen met DCC. Ze zijn niet bruikbaar voor een puur analoge gelijkstroombaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1231 Gepost op: 23 april 2023, 08:21:19 »
Dat wist ik. Algemeen principe van een trafo is dat het alleen werkt met wisselstroom.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1232 Gepost op: 23 april 2023, 10:59:29 »
Klaas jij weet dat, ik weet dat en er zullen nog meer mensen op dit forum dat weten. Maar er zullen ook lezers zijn die dit niet automatisch weten. Vandaar dat ik dit toch even wilde noemen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1233 Gepost op: 23 april 2023, 13:06:03 »
Misschien interessant voor wie meer wil weten over inductieve stroomsensors:
http://dcc-mueller.de/wire4dcc/sensor_d.htm

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1234 Gepost op: 27 april 2023, 21:19:41 »
De afgelopen weken me laten afleiden door een aantal raadplaatjes, maar nu toch weer de draad opgepakt.

In de rechterhoek zijn de wissels nu gemonteerd, met witte houtlijm gefixeerd en alle bezetmelders aangesloten en getest.
Het testen ging in eerste instantie niet goed, geen enkele detector werkte. Ik was al bang dat ik de handel opgeblazen had. Maar toen ik debugging aan had gezet, begon het me langzaam te dagen. De Arduino schets kwam niet door zijn initialisatie heen. Het begon te werken toen ik het aantal detector objecten verminderde. Kortom de storage stack (op de Uno slechts 2k groot) was te klein voor de hoeveelheid data die ik tijdens initialisatie creeerde. Kortom toch nog te veel last van mijn oude Unix gewoontes waarin je bijna ongelimiteerde hoeveelheid aan virtueel geheugen beschikbaar hebt. Even snel de schets herschreven zodat ik alleen de echt benodigde detector objecten creerde. Nu werkt het weer als van ouds.



Het werk aan de wissels in de linkerhoek is nu ook begonnen samen met de verbindingssporen.





Het wachten is nu nog op benodigde zaken (servo mounts) om de servo's te kunnen plaatsen en aansluiten.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1235 Gepost op: 12 mei 2023, 10:22:46 »
Het eerste deel van de verbouwing is nu bijna klaar. Alle nieuwe bezetmelders zijn aangesloten en werken. Helaas laten de onderdelen uit de UK voor de wisselaansturingen nog op zich wachten, maar provisorisch kan er weer gereden worden. Dat ging goed, alleen de DJH 6300 heeft wat moeite met een wissel.

Verder vertoonde mijn Piko NS2000 opeens vreemd gedrag. Soms reageerde hij erg laat op snelheids wijzigingen. Vooral het afremmen begon vaak veel te laat. Ik had daar destijds een Uhlenbrock 74560 DCC decoder ingestoken en tot nu toe reed hij daarmee uitstekend. Kortom wat nu. De problemen manifesteerde zich in een blok, dat door de nieuwe topologie van de baan gehalveerd in lengte was. Dus in eerste instantie het een en ander in Koploper gewijzigd om te kijken of het remgedrag te sturen was, ook nog wat met CV's gerommeld (3,4, 144,145, 146 en 147). Dat lukte dus niet. Omdat ik weet dat er veel problemen zijn met de Piko met decoders door de condensatoren in de lok. besloten om dat te wijzigen, dus lok open en gedeeltelijk slopen om bij de printplaat te komen, C4, C1, C2 en C5 er uit, lok weer in elkaar, alle draadjes weer gesoldeerd, de flatcables terug in de connectors, best een klusje omdat het mij in eerste instantie niet duidelijk was dat je het zwarte stripje omhoog moet klappen. Maar goed, uiteindelijk gelukt, en de lok reed nog. Helaas het gedrag was totaal niet veranderd :'(. Kortom wat nu, de lok liep verder prima, alleen reageerde soms veel te laat op snelheids wijzigingen.
Dus er eerst maar eens goed over nadenken. Omdat ik toch al bezig was, besloten om een ander klusje te doen. Ik probeer zoveel mogelijk mijn loks zonder ASB te laten rijden, het plastic/rubber laat toch altijd iets achter op de rails. Dus ook voor de 2000 had ik twee asjes met wielen zonder ASB aangeschaft, maar die moesten nog geplaatst worden. Dus de flenzen kleiner gemaakt, moet omdat ik code70 met rp25 rij, en de wielen gemonteerd. Wel bleek tijdens dit klusje, dat de stroomafnemertjes wat vervuild waren met stof en wat vet. Dus deze ook schoongemaakt met wat wasbenzine.
Lok weer op de baan en rijden. Tot mijn grote opluchting reed hij nu perfect, geen probleem meer met remmen, hij volgde keurig de snelheden die Koploper uitkoos, probleem opgelost  (y).

Mijn conclusie:
  • Uhlenbrock DCC decoders zijn niet gevoelig voor de aan- of afwezigheid van de condenstatoren
  • Vervuiling van de stroomafnemers heeft weinig invloed op het rijgedrag, dit in tegenstelling met andere loks, waar dat direct tot haperend rijgedrag leidt. Heeft de Piko misschien een stroombuffer ingebouwd? er zit wel een electroliet op een van de printplaatjes.
  • Maar vervuiling van de stroomafnemers heeft wel invloed op de ontvangst van het DCC signaal, wat leidt tot niet of slecht reageren op wijzigingen in de snelheid van de lok

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2023, 10:37:59 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1236 Gepost op: 21 juni 2023, 17:16:13 »
Gisteren werd er door de reguliere post opeens een pakje in de brievenbus gestopt.


Dat was wat ik 2 maanden geleden besteld had en dat Postnl reeds 3x geprobeerd had te bezorgen.


Overigens de status bij Postnl is nog steeds dat het niet bezorgd is. Ik ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren. Het geeft geen goed gevoel over de interne organisatie van deze toko.

Maar goed, ik kan weer aan de slag, dat zal weliswaar pas over een paar weken gebeuren, eerst me bezig houden  met andere zaken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1237 Gepost op: 21 juni 2023, 21:50:44 »
Postnl is een ramp. Wees maar blij dat t door de brievenbus kwam in plaats van over de schutting gegooid, ,oals hier. Ik doe er geen zaken meer mee, iig.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1238 Gepost op: 21 juni 2023, 22:26:00 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nooit problemen heb gehad met reguliere pakjes en bestellingen bij Nederlandse webwinkels die verzenden met Postnl. Meestal de volgende dag, een enkele keer na 2 dagen.
Mijn ervaringen met bestellingen uit Engeland zijn altijd wat anders geweest, ik reken altijd op 2-3 weken die RoyalMail nodig heeft om spullen in Nederland te krijgen. Dat was ook nu weer, volgens T&T was het pakje na 2 weken bij de douane, daarna nog een week voor Postnl inklaringen om mij een berichtje te sturen dat ik het een en ander moest betalen. Dat gedaan en op de zelfde dag was het pakje bij Postnl (volgens T&T). Helaas bleef het daar, de helpdesk wilde niets doen, was de taak van de verzender. Dus dat gedaan, die heeft RoyalMail aan het werk gezet, en toen, presto, het pakje wordt bezorgd.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1239 Gepost op: 22 juni 2023, 08:34:42 »
Je kan Postnl niet kwalijk nemen dat een van hun bezorgers pakketjes over de schutting knikkert. Dat 'soort' bezorger die heb je bij alle bedrijven wel. Ik zag zelf laatst een geparkeerde DHL busje waar pakketjes uit de achterkant vlogen (letterlijk). Die was er een aan het zoeken en smeet de rest maar naar buiten.

Mijn ervaring is dat de kwalitiet van een bedrijf net zo goed is als de kwaliteit van de bezorger die ze aan jouw wijk hebben toegewezen. Soms goed, soms vliegende en natgeregende pakketten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1240 Gepost op: 07 juli 2023, 11:35:27 »
Druk bezig geweest met andere zaken, buitenboel schilderen, 10 dagen met de missus op stap. Nu even een paar dagen tijd om te knutselen.
Vorige maand kwam eindelijk een bestelling uit de UK binnen, o.a. een aantal servo mounts voor de aandrijving van de wissels. Die even in elkaar gezet. Voorlopig 6 stuks.



Daarna even de servo posities van de servo arm met behulp van een klein Arduino programmaatje ingesteld. Dat ziet er dan zo uit.

<a href="https://www.youtube.com/v/62BElmhD_Jw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/62BElmhD_Jw</a>

Op de servo mount even een notitie gemaakt voor de 2 uiterste standen, die gebruik ik als begin stand tijdens de montage. De exacte waarden bepaal ik wel nadat ze gemonteerd zijn en de wissels worden aan gedreven. Dat was het even voor nu.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1241 Gepost op: 07 juli 2023, 17:19:58 »
We gaan nog even verder. Ik wilde de servo's niet onder de tafel hebben (bereikbaarheid), Maar een probleempje is dan, dat de beweging van de servo arm niet in het verlengde van de wisselarm loopt, maar onder een hoek van ongeveer 90 graden moet werken. In eerste instantie aan Bowdenkabels gedacht. Maar ik realiseerde me, dat er verschillende armpjes bij de servo's zitten en een is geschikt om de beweging 90 graden te veranderen. Dus de handel op een plankje gemonteerd, een omega loop gemaakt van 0,8mm verenstaal en een armpje gebruikt.



Het ziet er een beetje slordig uit maar het werkt perfect.

<a href="https://www.youtube.com/v/3931vSii180" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/3931vSii180</a>

Nu nog 5 te gaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1242 Gepost op: 08 juli 2023, 14:29:12 »
De eerste 3 wisselaandrijvingen zijn gemonteerd.





Daarna opnieuw met de Arduino de servo posities ingeregeld. Door de veerspanning van de omega loop liggen de tongen mooi, onder spanning, aan de railstaaf. Wel de gevonden servo posities op iedere aandrijving even genoteerd, zodat ik dat later in de Arduino schets die deze wissels gaat aansturen kan opnemen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1243 Gepost op: 08 juli 2023, 14:45:40 »
Lastige klus Meino. Zelf heb er totaal geen kaas van gegeten.
Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1244 Gepost op: 08 juli 2023, 16:14:27 »
Wim dat valt wel mee. Stapje voor stapje en bij iedere stap de servo uitslag controleren. Alleen ik ben eigenlijk erg slordig vergeleken met wat anderen hier op het forum laten zien. Als het werkt is het voor mij goed genoeg.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg