Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:14:20
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:06:08
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 339216 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9080
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1155 Gepost op: 28 December 2022, 17:39:56 »
Ik bedoelde het sein. Bij mn armseinen komt het er ook nauw op aan. Maar goed, je hebt de ooorzaak te pakken, lees ik 😉

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1156 Gepost op: 28 December 2022, 18:30:44 »
Ik heb gezocht naar foto's van hoe je het onder de tafel hebt gemaakt, maar kon ze niet vinden.
Voor aandrijvingen vanaf een servo naar een wissel of iets anders wat moet bewegen, gebruik ik altijd rechtgebogen paperclips. Afhankelijk van de afstand en de over te brengen kracht is dat een gewone of een groot formaat paperclip.
Heeft geen extra ondersteuning nodig.
Voor het echt zware werk fietsspaken.
Voordeel van deze oplossingen: het kost geen drol.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1157 Gepost op: 28 December 2022, 19:35:38 »
Klaas, dat klopt. Ik heb nog geen foto's van hoe het er onder de baan uitziet. De lantaarn is op de draad van 0.5 mm vastgezet. Die draad gaat door 3 oogjes die ik op de paal heb bevestigd, en loopt door tot onder de baan. Mijn idee was om aan deze draad een hefboompje van een servo te monteren. Om wat meer grip te krijgen heb ik aan de onderkant al een 1,5mm buisje gesoldeerd. Alleen die constructie is niet stabiel genoeg.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9080
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1158 Gepost op: 28 December 2022, 20:13:00 »
Raar toch wel. Ik heb messing draad van 1mm gebruikt. Is niet t stevigste draad, maar gaat perfect.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1159 Gepost op: 28 December 2022, 20:17:28 »
1mm draad is 4x sterker dan 0,5mm draad. Maar ik vond dat te dik voor de toepassing.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9080
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1160 Gepost op: 28 December 2022, 22:33:56 »
Het deel wat je ziet is dat deel waar de lantaarn opstaat. Dus te dik valt wel mse.
Die draad loopt tot onder de vloer door en is daar in een z gebogen die in  de slagdraad van de tortoise haakt.




« Laatst bewerkt op: 28 December 2022, 22:43:59 door Huup »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1161 Gepost op: 29 December 2022, 11:17:48 »


Ik had eerst ook een dikkere draad geprobeerd, maar dat vond ik er minder goed uitzien, dus toen met die 0.5mm aan de gang. Ik ben eigenlijk nooit zo precies, als het maar lijkt, maar hier vond ik het toch wel belangrijk. Achteraf had ik de constructie van het deel onder de tafel anders moeten aanpakken, dan was het nu simpeler geweest. Maar daar kom ik altijd te laat achter.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1162 Gepost op: 04 January 2023, 17:49:50 »
Ik had dus een klein probleempje met de beweegbaarheid van de aandrijving. Met wat heel oud Mecano spul en buisjes iets gefabriekt dat de handel steun geeft.



Zo zit het nu onder de tafel, aan de rangeerpaal ook een servo armpje gelijmd en die met een ijzerdraad aan de arm van de servo verbonden.




Een rangeerpaal is nu "klaar" en werkend. Een klein filmpje.

<a href="https://www.youtube.com/v/oNaFu4BsVrU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/oNaFu4BsVrU</a>

De bediening gebeurd via het paneel.



Er zijn vier blokken die vrij moeten zijn om te kunnen rangeren, drie per rangeerpaal. Blok 15,16 en 12 gelden voor de rechter paal. Dat gebeurd in samenwerking met koploper. Ieder blok heeft een drukknop die gekoppeld is aan een bezetmelder. Het opkomen van de bezetmelder start een speciale actie in Koploper die het betreffende blok handmatig reserveert. Daar is weer een andere speciale actie aan gekoppeld, die op het moment dat een blok echt wordt gereserveerd een DCC accessory commando uitstuurt waardoor het rode ledje van het betreffende blok oplicht. Maar dat zelfde DCC accessory commando wordt ook gebruikt door de SeinController om te weten wanneer een rangeerpaal lantaarn op vrij komt te staan, n.l. als alle drie de blokken gereserveerd zijn.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9080
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1163 Gepost op: 04 January 2023, 21:21:14 »
 (y) Meino!

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1164 Gepost op: 04 January 2023, 22:19:05 »
Meino,

Ziet er allemaal weer fantastisch uit (y)
Ik zie vaak diverse nederlandse stomers voorbijkomen die DJH modelloco in de tijd heeft gemaakt, maar de 2100 was me nog niet opgevallen. Is dat een philotrain of een andere kit?

MVG,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1165 Gepost op: 04 January 2023, 22:27:27 »
Adriaan,

de 2100 is inderdaad een Philotrain. Het is de enige Philotrain die ik niet als kit heb gekocht.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1166 Gepost op: 14 January 2023, 12:55:36 »
Een paar kleine dingetjes. Oorspronkelijk wist ik niet of ik trekdraden of elektrisch wilde nabootsen. Besloten om dat met wisselmotoren te doen.

Met wat styreen strips 12 wisselmotoren gefabriekt.



En die her en der op het emplacement geplaatst.







De aankleding van het emplacement is nu wel zo'n beetje klaar. Misschien nog wat bordjes.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5174
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1167 Gepost op: 14 January 2023, 13:00:14 »
Leuke details.
Misschien op dat kopspoortje bij de schijf een paar rangeerschoenen of nokken, dat een lok niet per abuis het achterliggende spoor oprijdt... ?
Duits voorbeeld, maar er zal vast een Nederlands equivalent zijn:


http://www.bwnossen.de/index.php/fahrzeuge/vereinsfahrzeuge/14-fahrzeuge-verein/57-verein-diesellok-110-101-4
« Laatst bewerkt op: 14 January 2023, 13:05:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1168 Gepost op: 14 January 2023, 13:15:07 »
Wat ik mij afvraag: heeft de brug van de draaischijf bij elke stand altijd aan beide zijden een aansluitspoor? Ook al is het dan zeer kort zoals bovenstaande foto's.
Of kan het gerust ook slechts aan één zijde.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1169 Gepost op: 14 January 2023, 13:25:28 »
@Jozz geen flauw idee, maar de foto's die ik ken hebben altijd een klein stukje spoor aan de andere kant.

@Benelux795
Vincent, ik had al een aantal sporen met bielzen beveiligd.



Alleen die heel korte stukjes spoor niet, dus het is wel een goed idee om dat daar ook te doen, misschien ook met bielzen, maar wat je laat zien lijkt mij ook wel wat.

Groet Meino