Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236656 keer)

SvenW

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1095 Gepost op: 25 november 2022, 08:05:58 »
Hoi Meino,

Bedankt voor de seinnummer borden, heb ze ook meteen gekopieerd.
Schitterende plaatjes zo met het seinhuis en die strakke wissels!

Groeten Sven

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1096 Gepost op: 08 december 2022, 17:52:10 »
Ik zie dat het alweer bijna 4 jaar geleden is dat ik een vraag stelde over de plaatsen van een rangeerpaallantaarn (Rouwbrief), zie Vraagje - waar blijft de tijd.
Dus daar ben ik nu dan eindelijk aan begonnen. Uit de vraag die ik destijds stelde is verder niet een heel precies antwoord uitgekomen. Ook het verder spitwerk op het WWW gaf me geen exacte antwoorden, mijn conclusie is dan, dat er bij een klassieke beveiliging, zoals die op Kranenberg geimplemteerd is, geen exacte regels gelden voor de rouwbrief. Dat in tegenstelling met rangeerstoplantaarns waar de pijl bepaalt voor welk spoor hij geld. Rouwbrieven beschermen een of meerdere wissels. Welke? om dat te weten is dus kennis van de plaatselijke situatie nodig.

Maar dat geeft mij ook wat vrijheid waar die dingen komen te staan.



RSP1 en RSP2 zijn de twee rouwbrieven. RSP1 controleert W4,W5 en W6, RSP2 is voor W7, W8 en W9. Seinen S2, S3, S5 en S6 zijn lichtseinen stelsel46 en gelden ook voor rangeerbewegingen. S1 en S4 zijn inrijseinen (armseinen) die niet voor rangeerbewegingen gelden.
Overigens ben ik nog niet helemaal zeker van de plaats van RSP2. Ik twijfel nog of hij misschien beter naast W7 gepositioneerd moet worden. Ook twijfel ik nog over de positie van de R-borden, die staan nu een stukje voor de inrijseinen. Misschien is dat niet correct en moeten ze achter de seinen staan. Het probleem is dan dat ik erg weinig spoor heb voor het rangeren. Dus dit is op dit moment mijn uitgangspunt.

Ik heb dus twee rangeerpaallantaarns (rouwbrieven) nodig. Er zijn heel mooie te koop, maar ik zag dat Ronald in zijn draadje over station Hoekdam ze ook zelf gebouwd heeft. Daarom ga ik dat ook maar eens proberen. Waar ik nog het meeste tegen opzag is de lantaarn. Net als Ronald heb ik die uit papier gemaakt. Op Seinarm.nl is een plaatje te vinden, die heb ik op 120g papier afgedrukt, uitgeknipt en in elkaar geplakt. Ouderwets met alleslijm (Velpon), daarna de witte randjes van het papier met wat zwarte verf aangestipt.
Dan krijg je dit als resultaat.



Dat ziet er goed genoeg uit met wat koperbuis, draad en ledjes de rest te fabrieken. Ik ga het simpel houden, op seinarm staan ook een aantal foto's zonder laddertjes, dus die komen er bij mij ook niet op, dat scheelt weer in het werk.

Groet Meino



A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1097 Gepost op: 08 december 2022, 19:18:20 »
Hoi,

Zit weer even te kijken bij jou.
Maar manmanman, je moet kijken of het foto uit verleden is of model.

Blijft een van de mooiste banen deze.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1098 Gepost op: 08 december 2022, 20:08:51 »
Bij mijn weten dekken rouwbrieven geen wissels, maar sporen af. De plaatsing lijkt mij niet juist. De sporen worden al afgedekt door de seinen. Daar kun je beter gebruik maken van rangeerstoplantaarns. De combinatie van licht en armseinstelsels door elkaar kan voor zover ik weet ook  niet in dit verband.
De rouwbrieven zouden hier de sporen 5, 6 en 7 kunnen afdekken. Ik zou, wanneer spoor 4  geen perronspoor is, ook deze eronder laten vallen. Dan ontstaat er een goede scheiding en voldoende dekking..
Probeer de rouwbrieven te printen op fotopapier. Dat is strakker. De led-verlichting komt daar ook wel tot zn recht.
Benieuwd naar t resultaat!

ps. Moet het kruis niet aan beide zijden, evenals t witte vlak?
« Laatst bewerkt op: 08 december 2022, 20:18:11 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1099 Gepost op: 08 december 2022, 20:30:00 »
Nog even voor de helderheid plaatjes van Heen en Weer. Ze spreken denk ik voor zich, en anders lees ik t wel 😉






Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1100 Gepost op: 08 december 2022, 21:00:27 »
Bij mijn weten dekken rouwbrieven geen wissels, maar sporen af. De plaatsing lijkt mij niet juist. De sporen worden al afgedekt door de seinen. Daar kun je beter gebruik maken van rangeerstoplantaarns. [...........]
De rouwbrieven zouden hier de sporen 5, 6 en 7 kunnen afdekken. Ik zou, wanneer spoor 4  geen perronspoor is, ook deze eronder laten vallen. Dan ontstaat er een goede scheiding en voldoende dekking.
[......]
Ik moet hier even op terugkomen. De rouwbrieven kunnen in principe het hele station omvatten. Beperken natuurlijk tot dat deel waarop gerangeerd wenst te worden. Dat de sporen al afgedekt worden door seinen, doet niet ter zake: het doel is anders.
Wat wel klopt is dat de (rangeer)seinen geen wissels maar sporen afdekken. De rouwbrieven werden neergezet aan de uiteinden van het dekkingsgebied zodat ze goed zichtbaar zijn vanaf het hele dekkingsgebied. Naast w7 is mi geen goed punt.
En ter aanvulling: engelse wissels zijn 1 wissel, verdeelt in a en b. Dus 10 en 11, 8 en 9 zouden dan respectievelijk 10a en 10b worden, 8a en 8b.
Wat de R-borden betreft: Inrijsein verplaatsen, lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2022, 21:04:53 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1101 Gepost op: 08 december 2022, 21:24:53 »
Huup

Bedankt voor deze toelichting. dat is meer dan ik op mijn vraag van 3,5jr geleden kreeg. Uiteindelijk werd daar als oplossing aangedragen om er nog een derde rouwbrief aan toe te voegen die bij spoor 5 geplaatst werd. Daar zag ik zelf het nut niet van in, dus die heb ik weggelaten. Nog even ter toelichting. Het gebied waar gerangeerd mag worden is het blauwe en grijze gedeelte van het emplacement. Het verschil is dat het blauwe gedeelte onder besturing van post T en A staan (wissels en seinen) terwijl het grijze gedeelte geen seinen en enkel handwissels heeft, dus rangeren op zicht. Ik ga er dus vanuit dat de rouwbrieven de sporen 3,4,4a en 4b uit de tekening controleren. Wel heb ik het gevoel dat mijn spoornummering niet correct is. Ik vermoed dat ik spoor 3 en 4 moet opdelen in twee stukken, 3a,3b, 4a en 4b. En dan wat nu spoor 4a en 4b zijn, nieuwe nrs geven, bijv. 8 en 9. Daarna zou je kunnen zeggen dat RSP1 spoor 3a,4a en 8 bewaakt en RSP2 spoor 3b,4b en 9. Is dat een correcte aanname? of moet ik toch ook nog een voorziening voor spoor 5,6 en 7 treffen (die derde rouwbrief bijv.)
Overigens er is weinig te vinden op klassieke beveiliging betreffende de combinatie van armseinen en lichtseinen. Ronald H. wees me op een plek waar dat het geval is, n.l. Utrecht GE.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 08 december 2022, 21:30:34 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1102 Gepost op: 08 december 2022, 22:11:45 »

Even de tekening erbij gehaald.......

Ha Meino,
Ik had dat draadje gemist.
De Spoorwegen kiezen altijd voor simpel. Dus ik zou dat zelf ook doen.
De functie van een rouwbrief is rangeerbewegingen te stoppen zodat er geen overlappende bewegingen met het dekkingsgebied binnenkomende of vertrekkende treinen kunnen ontstaan. Ze dekken dus sporen af. Het rangeren dient te worden gestaakt en het rangeerdeel dient zich vrij op te stellen van andere sporen dan waarop het zich bevindt
Bij jouw station zou ik het dan als volgt doen: Twee rouwbrieven, 1 links en 1 rechts. Die zet ik dan goed zichtbaar aan beide zijden van de sporen waarvoor ze gelden. RSP1 dekt spoor 4-7 af. Deze staat dan goed. RSP2 zou ik dan ergens ..... mja, ..... aan de andere kant van het spoor zetten. Dekkingsgraad is beperkt, namelijk alleen spoor 4, 4c, 5 en 5c. Dat komt door de ligging van de wissels aan die kant. 
Een derde rouwbrief zou dan sporen 6 en 7 moeten afdekken. Je kunt m zetten tussen de cijfers 6 en 7 op je tekening.
Al je RSP's hebben een dubbel kruis en dubbel wit vlak nodig omdat ze zowel van voren als van achteren zichtbaar moeten zijn.
Ook heb je uitrijseinen nodig. Die kunnen gewoon op een zwart/witte paal. Richting B heb je die al: S3. Richting A kun je S6 laten gelden voor de sporen 4, 5 en 6. Ik weet niet of stelsel '46 daarin voorzag.
Praktijk: komt er vanaf A of B zijde een trein binnen op de sporen 1-3 kun je gewoon blijven rangeren op alle rangeersporen. De RSP's staan dan gedraaid: ze tonen een wit vlak.
Komt er vanuit B een trein binnen dan draaien RSP1 en 2 op t kruis, de 3 hoeft dat niet: op sporen 6 en 7 kan gevaarvrij worden doorgerangeerd.
Komt er vanuit A een trein binnen, dan draaien alle RSP's op kruis. Een van A komende trein kan immers op alle sporen eindigen.
Bij een vertrekkende trein ri B staan RSP 1 en 2 op kruis, ri A ook, en als de trein van spoor 6 of 7 vertrekt dan staat ook RSP3 op kruis.
In rust staan RSP's altijd op kruis.
Ik denk dat t zo goed is. Maar sta er niet van te kijken als een ander het (terecht!) beter weet  ;D
« Laatst bewerkt op: 08 december 2022, 22:37:45 door Huup. Reden: Aanvullingen en tekstuele verbeteringen »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1103 Gepost op: 08 december 2022, 23:10:28 »
Huup

bedankt voor je informatie.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22189
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1104 Gepost op: 08 december 2022, 23:14:02 »
Knap werk Meino (y) Zelf heb ik hier nul komma nul verstand van.
Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1105 Gepost op: 08 december 2022, 23:29:50 »
Wim

ik ook niet, maar gelukkig komen anderen altijd te hulp.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1106 Gepost op: 09 december 2022, 10:21:02 »
Ook twijfel ik nog over de positie van de R-borden, die staan nu een stukje voor de inrijseinen. Misschien is dat niet correct en moeten ze achter de seinen staan. Het probleem is dan dat ik erg weinig spoor heb voor het rangeren. Dus dit is op dit moment mijn uitgangspunt.

maar ik zag dat Ronald in zijn draadje over station Hoekdam ze ook zelf gebouwd heeft. Daarom ga ik dat ook maar eens proberen. Waar ik nog het meeste tegen opzag is de lantaarn. Net als Ronald heb ik die uit papier gemaakt.



De positie van het R bord moet voor het inrijsein zijn, en tussen de rangeerpaallantaarn en het R boord moet het rangeerdeel passen.
Dan kom je er snel achter dat je daar geen ruimte voor hebt.
Dit is hoe ik het ingedachte had voor mijn baan Hoekdam.



Ik had nodig tussen de rangeerpaallantaarn en het R bord 2,5 meter.
Dat betekende dat het inrijsein bijna op de plek van het uitrijsein aan de andere kant van het emplacement kwam te staan.
Dus heb ik het inrijsein op ongeveer 60 centimeter van de rangeerpaallantaarn geplaatst vanwege ruimte gebrek.



De rangeerpaallantaarn zijn er in meerdere uitvoerings vormen, maar er zijn functioneel twee type.
1 rangeren in beide richting vrijgeven, deze zijn voorzien van 2 rouw vlakken en 2 kruizen dus van beide zijde zichtbaar.
2 rangeren in 1 richting toegestaan 1 rouw vlak en 1 kruis alleen zichtbaar in de richting waarvan het rangeren is toe gestaan.

Voor Hoekdam had ik gekozen voor twee rangeerpaallantaarns voor iedere richting 1.
De logica hiervan was dat het uithalen en rangeren via de hoofdbaan gebeurd.
Als er tijdens het rangeren en trein beweging (passagierstrein) in aantocht is werd sein Q in de stand rangeren niet toegestaan gezet.
Dan was het alleen nog toegestaan van de hoofdbaan terug te rangeren naar de rangeer/opstelsporen.
Als het rangeerdeel van de hoofdbaan was wordt sein P in de stand rangeren niet toegestaan gezet.
En kan er een rijweg ingelegd worden voor de trein beweging (passagierstrein).

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2022, 10:29:06 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1107 Gepost op: 09 december 2022, 16:36:04 »
Welke sporen werden er in Hoekdam afgedekt door de rouwbrieven, Ronald? Een rangeerbeweging vanaf het hoofdspoor is volgens mij alleen te verwezenlijken met een rangeerstoplantaarn aan de wisselkant en een einde rangeren-bord aan de vrije baan kant, en wel nog voor het inrijsein.
Beide, kijk ook eens bij klassiekebeveiliging.com, emplacement Kampen, bv.

Groet
Huup
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1108 Gepost op: 09 december 2022, 18:06:45 »
Huup,

Deze vragen had je al eens in het verleden gevraagd.
Ik heb mij toen laten inspireren door de beveiliging van Boskoop.
Met twee rangeerpaallantaarns met voor ieder eigen rangeer/rijrichting met uithalen en rangeren via het hoofdspoor.
Het afgebeelde spoor plan is geen kopstation maar een doorgaand station, zichtbaar is wat er er onder post T valt.

Groet Ronald.
Edit bericht gevonden.
klik hier
« Laatst bewerkt op: 09 december 2022, 18:25:40 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1109 Gepost op: 09 december 2022, 20:11:58 »
Haha, das waar ook.... Het is zo onlogisch dat t bij mij niet settled, Ronald, sorry 😉
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.