Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 08:34:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:33:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 235315 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1035 Gepost op: 13 april 2022, 15:02:58 »
Meine,

Even teruggebladerd in jou Artitec Plan E draadje.
Is het de bedoeling dat ik nog dat 0,5 mm stukje styreen ga aanbrengen te zien op jou foto.
Kan ik eenvoudig weg de Kap van het onderstel losmaken.

By the way het is wel decoderdraad maar inderdaad wat stugger.Zal het gelijk door wat soepeler decoderdraad vervangen.



mvg Henk



meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1036 Gepost op: 13 april 2022, 16:32:38 »
Dag Henk

Het verwijderen van de kap is best wel een klusje, het ging best lastig met tandenstokers en zo. Dus de aanpassing van de koppelboom, die ik heb gedaan om de wagons iets korter te kunnen koppelen, zou ik voor het laatste bewaren en alleen maar doen als je vindt dat de onderlinge afstand te groot is. Ook omdat het niet omkeerbare ingrepen zijn.
Ik zou eerst me concentreren op het ontsporen. Ik vermoed dat dat toch komt omdat de draaistellen niet volledig vrij kunnen bewegen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1037 Gepost op: 08 augustus 2022, 00:16:54 »
Het is alweer lang geleden dat ik hier iets geplaatst heb, zoveel is er niet gebeurd. Wel zijn we twee maanden op stap geweest met de caravan door het hoge noorden (ja het voorrecht van een pensionado) om me daar met een andere liefhebberij bezig te houden.





Een schitterend land, Noorwegen. In Kirkenes ontdekte ik tot mijn grote verbazing een goed onderhouden spoorlijn, dat blijkt een mijnspoorweg te zijn van 8,5km (Sydvarangerbanen). Een intrigeren idee voor een baantje als Kranenberg af is.

Tijdens de reis bleek dat er een paar leden van de Modelbouw Vereniging Hilversum belangstelling hadden om Kranenberg te zien. Dat vond ik prima, dus die zijn na de vakantie, vorig weekend op bezoek geweest. Dus met Jan Meijs, Andre van Zuijlen en Jan Tijmen van Loon een heel gezellige middag gehad. Veel gekletst over technische zaken, bezet melders, Arduino's, baanplannen etc.





Maar voor hun was vooral het rijden op Kranenberg, veel met stoom, belangrijk. Voor Jan Meijs was dat bijzonder, omdat hij door zijn leeftijd (95) en opgegroeid in Limburg, nog goede herinneringen heeft aan kolentreinen getrokken door stoomloks.

Een klein filmpje van wat die middag rond getufd heeft.

<a href="https://www.youtube.com/v/N4vC0jUrOxw&amp;t=63s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/N4vC0jUrOxw&amp;t=63s</a>

Goed dat was het even voor nu.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1038 Gepost op: 08 augustus 2022, 08:18:09 »
Geweldig! Er zijn niet veel mannen die zo'n leeftijd halen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1039 Gepost op: 08 augustus 2022, 12:07:55 »
Die die leeftijd halen en kunnen meepraten over arduino's... ;)

Zeer gave foto's trouwens! Gokje bovenste: omhoog naar Galdhøpiggen..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1040 Gepost op: 08 augustus 2022, 12:59:59 »
Ja, Jan Meijs ontwikkeld ook zelf nog code voor PIC's en Arduino's. Kortom leeftijd zegt niet zoveel, maar wel of je nog helder van geest bent, en dat is hij, verder zijn achtergrond in de Electrotechniek speelt ook een grote rol.

Nee, de bovenste foto is op de Lofoten, Storvatnet aan de weg naar Nusfjord. De onderste foto is ergens op de E69, terugkomend van de Noordkaap.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
  • 🇳🇴
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1041 Gepost op: 08 augustus 2022, 14:06:46 »
Een schitterend land, Noorwegen. In Kirkenes ontdekte ik tot mijn grote verbazing een goed onderhouden spoorlijn, dat blijkt een mijnspoorweg te zijn van 8,5km (Sydvarangerbanen). Een intrigeren idee voor een baantje als Kranenberg af is.

Ik zeg doen! kijk toch eens wat een leuke apparaten ze daar rond hadden toeren:
Sydvaranger loks
Med venligst hilsen,

Lennert

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1042 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:38:34 »
Hoi Meino en de club

Fijn dat je er weer bent.

Boven al belangrijk dat jullie nog in goede gezondheid kunnen genieten van de hobby.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1043 Gepost op: 10 augustus 2022, 15:59:04 »
Dag Koen

dat is zeker belangrijk, een goede gezondheid. Afgelopen maart zag het er even anders uit toen ik met sirenes afgevoerd werd naar hotel Meander in Amersfoort. Gelukkig geen blijvende schade, maar de witte jassen konden ook geen uitsluitsel geven over wat de oorzaak van de hartritme storing was. Dat was de afgelopen 2 jaar de 3e keer dat ik van de service in het Meander MC kon genieten.
Dus het was best spannend om weer zo lang op stap te gaan, maar ik ben blij dat we het gedaan hebben zonder problemen te krijgen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22090
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1044 Gepost op: 10 augustus 2022, 17:21:32 »
Heel mooi filmpje op Reactie #1037 Meino!!
En ik zie hierop een draaischijf zoals een draaischijf er uit moet zien  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1045 Gepost op: 10 augustus 2022, 18:10:54 »
Gelukkig maar Meino, ben je er bij.

We mogen met z'n allen blij zijn als je gezond oud wordt en je hobby kan blijven doen.

 (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1046 Gepost op: 12 oktober 2022, 14:04:46 »
Best al weer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost. Te druk gehad met andere zaken (Foto's afdrukken, meedoen aan het "Atelerlint", tuin, etc). Wel zo nu een dan wat treintjes laten rijden. Dat ging niet altijd even soepel, dus ben ik nu in een proces om al mijn locs toch maar eens goed onderhanden te nemen en proberen te repareren. Dat is na 30-40 jaar best wel eens nodig. Ook moet je soms concluderen dat sommige gewoon op zijn, zoals mijn Roco 2200 uit 1979, dus toch maar even sparen voor een nieuwe van Piko. Ik heb er nu een aantal goed schoon gemaakt, nieuwe stroomafnemers gemonteerd etc. Maar die klus is nog niet klaar, bij sommigen ontbreken onderdeeltje of de motor is op. Maar we gaan gewoon door.

Iets anders, het spreekwoord luidt "Een ezel stoot zich niet....", helaas geld dat niet voor mij. Kranenberg heeft een hoofdschakelaar waar ik alle stroomvoorziening mee aan en uit zet. Die schakelaar zit aan de voorkant van de baan. Soms als je iets wil pakken, dan loop je de kans dat je met je mouw of ander lichaamsdeel daar langs gaat en het geheel stroomloos maakt. Het opstarten daarna is altijd een klusje, omdat Koploper dan de synchronisatie met de baan kwijt is. Dat is me in het verleden al een paar keer overkomen en ook gasten is het wel eens gebeurd. Afgelopen week was het weer eens raak. Dus toch maar proberen er iets aan te doen.



Oplossing, een klein plankje onder de schakelaars gelijmd zodat je de schakelaar niet meer zo makkelijk per ongeluk omzet.

Laatst kwam ik op de jijbuis een filmpje tegen over het droogborstelen (dry brushing) van een huisje.  Omdat op Kranenberg er twee plaatsen met een keermuur zijn, waarvan de afwerking niet helemaal naar mijn zin was, besloten om dit ook maar eens aan te pakken. Een plek had ik al met Slaters muurplaat afgewerkt, de tweede plek heb ik nu ook afgewerkt. Daarna met de techniek van het filmpje de keermuurtjes gedaan. Droogborstelen is toch wel een ding wat je moet leren. Uiteindelijk redelijk gelukt, niet optimaal, maar het moet maar. Perfectie is de vijand van het goede.
Gelukkig is er "Woodland Foliage" om weer het een en ander te camoufleren.



Bezig om de boevenkant van een keermuur in de begroeiing op te laten gaat en om de verticale naden tussen de "Slaters" muurdelen weg te werken.


Het resultaat


Dat was het wel weer voor deze keer.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3769
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1047 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:19:10 »
En ook weer genieten van mooie plaatjes!  (y)

Voor die schakelaar, plankje zal vast al helpen, maar zou je er niet ook nog een (doorzichtig) klepje overheen kunnen zetten met een scharnier? Klepje laat je rusten op een stop die net iets meer naar voren komt dan de schakelaar. Ook al ga je dan bewust naar de schakelaar, uit krijg je hem niet zonder dat je de klep optilt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1048 Gepost op: 12 oktober 2022, 19:00:27 »
Dat zou zeker gekund hebben, een klepje over de schakelaar. Alleen die moet je wel kunnen maken. De schakelaar zit op een plek waar weinig ruimte is (door een aantal kasten) en bijna op schouderhoogte. Daardoor is het erg makkelijk om de schakelaar per ongeluk met je schouder uit te zetten, je schouder veegt er als het ware langs. Door het plankje gaat je schouder nu langs het plankje en wordt de schakelaar niet meer aangeraakt. Dat geeft voldoende bescherming tegen onbedoelde acties.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1049 Gepost op: 12 oktober 2022, 21:29:22 »
Die schakelaar op schouderhoogte.
Dat betekent dat jou baan lekker hoog ligt. Gemeten aan mijn lijf is dat al snel tegen de 1,50m boven de vloer.
Mooi!
(In mijn optiek liggen de meeste banen te laag. Ook de mijne, waar het nulniveau zich op 1,20m boven de vloer bevindt, had ik liever hoger geplaatst. Maar ja, onder een schuine kap lever je dan wel erg veel ruimte in....)

Groet, Bas