Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 19:49:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 304023 keer)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1020 Gepost op: 12 April 2022, 10:38:43 »
Even een tussendoortje. Op Houten een postrijtuig voor mijn vaste stam PlanE aangeschaft.





Dus nu heb ik een fraaie stam, bestaande uit een stalen D, bolkop A, PlanE C, CKD, B, C, C en P.

Groet Meino
Dag Meine,

Ik zie dat jij een geweldige mooie stam Plan E rijtuigen hebt van Artitec.
Zelf heb ik er ook een stuk of 5.Nu verlichting in aangebracht en ben aan het test rijden.
Nu is het zo dat hoe langer ik de stam maak , vanaf 3 rijtuigen er veel ontsporingen plaatsvinden.
Heb jij daar ook last van en hoe heb je dat opgelost.
Ben er al een paar dagen mee bezig , maar ze blijven maar ontsporen.

mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1021 Gepost op: 12 April 2022, 11:29:38 »
Dag Henk

dat is heel vervelend. Mijn stam rijdt nu perfect. Met de eerste set van 4 rijtuigen had ik er een (na de aanpassingen) die op sommige wissels ontspoorde. Dat bleek aan de back to back afstand van een wielas te liggen, die was te ruim. Wat ik gedaan heb staat in het volgende draadje.

Ik weet niet welke uitvoering van de wagons jij hebt, een latere met NEM wielen (hoge flens), of de oorspronkelijke met de lage flens.
In het kort heb ik de volgende aanpassingen gedaan.
  • Oude wielen met lage flens weer terug geplaatst.
  • Ruimte gemaakt in draaistel ivm aanlopen.
  • Koppelboom aangepast om minder speling te krijgen.
  • Driepunt ophanging van de wagons heb ik iets verbeterd.

Hoe ik dat gedaan heb, staat in het draadje. Let op, veel van de wijzigingen (koppelboom) waren er op gericht om wijzigingen van Artitec weer terug te draaien.
Het laatst aangeschafte postrijtuig was een exemplaar uit de allereerste levering (met rp25 wielen) en daar heb ik afgezien van even de vijl over de draaistel nokken halen, niet veel aan gedaan heb. De speling in de koppelboom is dus ook iets te veel, maar aangezien ik het postrijtuig met ingeklapte balgen gebruik, vind ik dat niet hinderlijk.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 12 April 2022, 11:33:41 door meino. Reden: klein foutje in de tekst »

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1022 Gepost op: 12 April 2022, 13:39:14 »
Dag Meine,

De serie Plan E's die ik heb zijn van het allereerste moment.
Ik ga jou draadje goed doornemen.
Is het lastig om de Kap van het onderstel te verwijderen.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1023 Gepost op: 12 April 2022, 13:56:08 »
Dag Meine,

Ik zie dat je ook stukje van de koppelboom afzaagd.
Zie jouw Foto.



Zelf heb ik losse stukjes die ik er volgens de tekening die bij de plan E's zit aan de voorkant er nog op moet lijmen!
Moet dat dus niet gebeuren.

mvg Henk

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1024 Gepost op: 12 April 2022, 14:03:16 »
Hallo Meino

De boom is prachtig geworden en komt helemaal tot zijn recht op die plek  (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1025 Gepost op: 12 April 2022, 14:03:58 »
Dag Henk

Hebben ze dan wielen met kleine flenzen? Als dat het geval is, zou ik eerst eens wat doen aan de oplegging van de draaistellen op de wagenbak en er een echte driepunt oplegging van maken. Check dan ook of de draaistellen goed en soepel kunnen bewegen zodat ze het spoor kunnen volgen. Verder zou ik dan de b2b afstand van de wielen controleren. Die moest ik bij een wagen krapper zetten.

Verder is het ontsporen altijd bij de zelfde wagen? eventueel ook bij het zelfde draaistel? Of is het totaal willekeurig.

Het lijkt er op dat je ook de oorspronkelijke koppelbomen hebt. Door dat stukje er op te lijmen, wordt de afstand tussen de wagens vergroot bij het gebruik van starre kortkoppelingen. Dus dat zou ik in eerste instantie niet doen.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1026 Gepost op: 12 April 2022, 14:04:33 »
Ed

bedankt voor de lof.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1027 Gepost op: 12 April 2022, 14:12:08 »
Dag Meine,

Bedankt voor je reakties.
Ik zal de wielen even opmeten.Laat ik nog even weten.
In jou draadje kom ik ook bij een reaktie van Karst tegen.
Die heeft het over de nok waar het draaistel op rust iets af te halen.
Dus zeker dat vulstukje niet plaatsen op de koppeling?
Fotootje erbij wat ik bedoel.





mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1028 Gepost op: 12 April 2022, 14:40:41 »
Henk

dat klopt. Ik heb die draaisteltap (in het rode cirkeltje) iets met een vijl afgekort, zodat het draaistel keurig op de twee nokken daarnaast rust. De draaisteltap aan de andere kant kun je eventueel ook wat afkorten zodat de wagen mooi horizontaal ligt. Als je die tap ook afkort, moet je misschien ook de twee nokken aan die kant ook afkorten, zodat dat draaistel in alle richtingen vrij kan bewegen.

Over dat vulstukje, daar zou ik zelf nog even mee wachten, eerst proberen om dewagens goed te laten rijden.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1029 Gepost op: 12 April 2022, 14:57:09 »
Henk

Ik zie net dat je ook al een draad voor de binnenverlichting hebt aangesloten. Die draad is hopelijk soepel genoeg. Die mag de beweging van het draaistel niet te veel belemmeren. Ik zelf gebruik daar altijd heel dun decoder draad voor.
 
groet Meino

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1030 Gepost op: 12 April 2022, 21:05:01 »
Hoi Meino,

Fraai stukje park naast station.
Van welke leverancier is dat mooie fijne hekwerk?

Knap dat je zo op later moment een schaduwstation inpland.
Hopelijk loopt de inbouw zonder al te veel problemen


Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1031 Gepost op: 12 April 2022, 23:09:34 »
Koen

dat is Ratio spear fencing, nr 434. Dat heb ik ooit bij Hattons in de UK gekocht.

Groet Meino

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1032 Gepost op: 13 April 2022, 10:08:50 »
Meine,

Even wat gegevens over de wielen.Hoop dat ik ze op juiste manier heb opgemeten.
Wielhoogte (wat op de rails rust) 10,4 mm
met de flenshoogte erbij 12,4 mm
Wielafstand 14,4 mm.Kun je hier wat mee?
Inderdaad, de bedrading is bij mij ook decoderdraad.
Geloof dat ik een hoop werk te doen heb aan die Plan E's.

Trouwens die boom is erg fraai geworden.

mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1033 Gepost op: 13 April 2022, 10:48:21 »
Dag Henk

je hebt al de nieuwe wielen met een hogere flens. Dat zou geen problemen mogen geven, mits de back to back afstand korrect is. Ik denk dat dat wel goed zit, omdat het standaard railmateriaal iets ruimere toleranties heeft dan het NMRA code 70 materiaal dat ik gebruik. Ik zou dus toch eens kijken of de draaistellen wel genoeg kunnen bewegen en proberen de oplegging goed te krijgen. Dus een echte driepunts oplegging. Mijn opmerking over die draad, komt omdat ik vond dat op de foto de draad voor de belichting wel erg stug leek. Het decoder draad dat ik hier voor gebruik, blijft niet zo mooi overeind staan. Ik heb ooit bij Conrad een aantal klossen (100m) Lify draad 0,05mm aangeschaft. dat is mooi soepel draad wat ik onderander hiervoor gebruik. Treinelectronica had vroeger nog dunner decoderdraad, maar dat is geloof ik uit hun assortiment.

Groet Meino


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26558
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1034 Gepost op: 13 April 2022, 10:55:59 »
Back-to-back is goed. Moet volgens NEM310 minimaal 14,4 en maximaal 14,6 mm zijn.
Zelf streef ik naar de middenweg, 14,5 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.