Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:02
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 15:29:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 15:14:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:01:42
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 14:45:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 14:15:17
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:11:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:42:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 305436 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #180 Gepost op: 20 April 2019, 20:58:51 »
Klaas

dat begrijp ik, maar is dat echt een probleem? Tot nu toe werkt het naar behoren en merk ik niet dat er problemen zijn. En op wat voor soort problemen zou ik moeten letten. Het is tenslotte nooit te laat om iets te leren.

Groet Meino


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26629
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #181 Gepost op: 20 April 2019, 21:07:57 »
Het probleem wat ik noemde, de digitale spanning wordt asymmetrisch belast. Maar dat gaat pas echt een rol spelen als je aan het maximum van de stroom van je booster komt. En dan moeten al je rijtuigen ook nog eens op dezelfde manier op de rails staan. Je zou dus de boel beter symmetrisch kunnen maken door de helft van de rijtuigen andersom op de baan te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #182 Gepost op: 20 April 2019, 22:31:33 »
Klaas

Ik ga dat eens bekijken. De stroomafname gebeurd via de assen van de wielen, dat kan omdat de wielen maar aan een kant geisoleerd zijn. Hierdoor pikt een draaistel de stroom van de linker spoorstaaf op en het andere draaistel de stroom van de rechter spoorstaaf. De meeste van mijn personenwagens rijden in vaste stammen. Dus kan ik ook de orientatie van de assen in de draaistellen zodanig doen dat er ook een gelijkmatige belasting ontstaat. De wagens die ik al heb uitgerust met binnenverlichting ga ik niet meer aanpassen, omdat ik dan ook de weerstandswaarden moet veranderen (verdubbelen?) om ongeveer de zelfde lichtopbrengst te houden. Maar voor de wagens die ik nog moet doen kan ik weleens experimenteren met 4 diodes.

Groet Meino


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26629
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #183 Gepost op: 20 April 2019, 22:44:35 »
Meino,
Ik denk niet dat je aan de weerstandwaarde iets moet veranderen. Door het toepassen van een bruggelijkrichter in plaats van een enkele diode verlies je ongeveer 0,6V aan de gelijkspanningskant. Dat lijkt me verwaarloosbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #184 Gepost op: 20 April 2019, 23:22:20 »
Klaas

Ok, ik ga er mee aan de gang.
Maar ik zit er toch nog even aan te rekenen. Ik gebruik minimaal een 1.5k weerstand om de stroom door ledstrip te beperken.  Als ik uitga van 18v (voeding voor de Roco 10764)  op de spoorbaan, kom ik aan ongeveer 12mA (i=v/r) per wagen. Mijn langste stam is 8 wagens, dat is dan 96mA. Laat ik dan nog eens een stam op een booster hebben, dan heb ik een totaal gebruik van plus/minus 200mA - de booster kan 2A leveren - dat is dus net 10% van de boostercapaciteit. Dus zou dat dan echt zoveel uitmaken? Of maak ik een rekenfout?

Groet Meino

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #185 Gepost op: 23 April 2019, 10:42:24 »
Nee een denk fout. De booster levert stroom voor alle treinen. Stel dat in alle gevallen de rijtuigen dezelfde polariteit hebben, dan wordt tijdens de plus fase van je booster er 200mA meer verbruikt dan in de min fase. Als die laatste 200mA de bekende druppel zijn....

Groet,

Gerard van der Sel.

PS.: Bij een brug (4 diodes) wordt de 200 mA tijdens de plus en de min fase van je booster geleverd. Hierdoor zal je dus je weerstanden moeten aanpassen, omdat je de 50% PWM kwijt bent.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #186 Gepost op: 23 April 2019, 12:31:13 »
Dag Gerard

dat is precies wat ik zelf ook al dacht.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #187 Gepost op: 24 April 2019, 22:43:42 »
Nog even wat fotootjes van de DB uic-x rijtuigen die ook van verlichting zijn voorzien. Dit zijn heel oude Liliput rijtuigen die ik eind jaren 70, begin jaren 80 ooit eens aangeschaft heb. Ik geloof dat het de eerste rijtuigen waren die de correcte 1:87 lengte hadden.


Inbouwen van de ledstrip. Oh ja, ook het interieur nog even een kleurtje gegeven i.p.v. het fel oranje en geel van het plastic. Of de kleuren correct zijn, weet ik niet, ik kon weinig vinden hierover.


Het resultaat

Groet Meino

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #188 Gepost op: 25 April 2019, 09:13:08 »
Meino,
Ik denk niet dat je aan de weerstandwaarde iets moet veranderen. Door het toepassen van een bruggelijkrichter in plaats van een enkele diode verlies je ongeveer 0,6V aan de gelijkspanningskant. Dat lijkt me verwaarloosbaar.

En hoe ziet dat er schematisch uit?
Met vriendelijke groeten,
Mike

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #189 Gepost op: 25 April 2019, 11:16:22 »
Mike

ik denk dat Klaas dit schema bedoelt.



Groet Meino

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #190 Gepost op: 25 April 2019, 11:31:48 »
Bedankt Meino.
Met vriendelijke groeten,
Mike

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #191 Gepost op: 12 May 2019, 00:11:17 »
Het is een tijdje stil geweest, maar er is wel het een en ander gebeurd.
In post 100 heb ik het gebruik van  Arduino's met een CanBus als onderlinge koppeling voor het aansturen van de gebruikte seinen geintroduceerd. Het was mijn bedoeling om een soortgelijke toepassing ook te gaan gebruiken voor de bezetmelders.
De reden is de spaghetti aan kabels die onder de baan ontstaan was.


Dit is een grote verbouwing waar ik best lang tegenaan gehikt heb. Maar goed je moet er toch eens aan beginnen, het betekend wel dat de komende tijd er niet gereden kan worden. De eerste klus is om alle stroomdraden naar de verschillende secties te verwijderen en ook alle detectectors.




De volgende stap is om alle spooraansluitingen op een kroonsteentje aan te sluiten en de sectie waar de aansluiting voor is, aan te geven. Dat was iets dat ik in de eerste opzet ook niet goed gedaan had.
De volgende stap is om op diverse plaatsen de Bezetmelder controllers te gaan aansluiten, de ringleidingen voor DCC aan te leggen en de CanBus aan te sluiten op de nieuwe Bezetmelder controllers. Wordt vervolgd.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 12 May 2019, 00:28:14 door meino »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #192 Gepost op: 19 May 2019, 18:01:29 »
Benieuwd! Het zag er inderdaad als spaghetti uit.

Zoals je wist wilde ik ook met een CAN bus gaan experimenteren. Helaas is juist het pakje met de CAN modules ergens zoekgeraakt halverwege China en hiero..... Zucht :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #193 Gepost op: 23 July 2019, 20:16:47 »
Na een lange afwezigheid, ga ik toch weer proberen om de draad op te pakken. In mijn laatste post was ik al begonnen om de baan om te bouwen naar een bus systeem met ringleidingen. Ik had het plan om dat eind mei gerealiseerd te hebben. Dat was iets te optimistisch. Kortom ik ga nu na een afwezigheid van 2,5 maand, langzaam proberen om de draad weer op te pakken en deze klus de komende maanden af te maken.
Ik had al iets laten zien hoe de bestaande bedrading was verwijdert, nu een paar fotootjes van een gerealiseerd gedeelte.

Wat bezetmelders.


Een seincontroller die een driehoogsein stelsel 46 aanstuurt.


Een bezetmelder controller met bezetmelders.


Sorry voor de wat matige kwaliteit van de foto's, de volgende keer wordt het beter.
Overigens de hoeveelheid van kabels blijft hoog, maar het wordt nu wel overzichtelijker en makkelijkere uitbreidbaar.

Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8939
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #194 Gepost op: 24 July 2019, 14:22:09 »
Rustig aan Meino, liever meer tijd aan betere kwaliteit. (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.