Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:39:59
Contact gegevens Roco NL door André82
Vandaag om 21:28:32
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 21:18:34
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 347531 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1155 Gepost op: 28 December 2022, 17:39:56 »
Ik bedoelde het sein. Bij mn armseinen komt het er ook nauw op aan. Maar goed, je hebt de ooorzaak te pakken, lees ik 😉

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1156 Gepost op: 28 December 2022, 18:30:44 »
Ik heb gezocht naar foto's van hoe je het onder de tafel hebt gemaakt, maar kon ze niet vinden.
Voor aandrijvingen vanaf een servo naar een wissel of iets anders wat moet bewegen, gebruik ik altijd rechtgebogen paperclips. Afhankelijk van de afstand en de over te brengen kracht is dat een gewone of een groot formaat paperclip.
Heeft geen extra ondersteuning nodig.
Voor het echt zware werk fietsspaken.
Voordeel van deze oplossingen: het kost geen drol.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1157 Gepost op: 28 December 2022, 19:35:38 »
Klaas, dat klopt. Ik heb nog geen foto's van hoe het er onder de baan uitziet. De lantaarn is op de draad van 0.5 mm vastgezet. Die draad gaat door 3 oogjes die ik op de paal heb bevestigd, en loopt door tot onder de baan. Mijn idee was om aan deze draad een hefboompje van een servo te monteren. Om wat meer grip te krijgen heb ik aan de onderkant al een 1,5mm buisje gesoldeerd. Alleen die constructie is niet stabiel genoeg.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1158 Gepost op: 28 December 2022, 20:13:00 »
Raar toch wel. Ik heb messing draad van 1mm gebruikt. Is niet t stevigste draad, maar gaat perfect.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1159 Gepost op: 28 December 2022, 20:17:28 »
1mm draad is 4x sterker dan 0,5mm draad. Maar ik vond dat te dik voor de toepassing.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1160 Gepost op: 28 December 2022, 22:33:56 »
Het deel wat je ziet is dat deel waar de lantaarn opstaat. Dus te dik valt wel mse.
Die draad loopt tot onder de vloer door en is daar in een z gebogen die in  de slagdraad van de tortoise haakt.




« Laatst bewerkt op: 28 December 2022, 22:43:59 door Huup »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1161 Gepost op: 29 December 2022, 11:17:48 »


Ik had eerst ook een dikkere draad geprobeerd, maar dat vond ik er minder goed uitzien, dus toen met die 0.5mm aan de gang. Ik ben eigenlijk nooit zo precies, als het maar lijkt, maar hier vond ik het toch wel belangrijk. Achteraf had ik de constructie van het deel onder de tafel anders moeten aanpakken, dan was het nu simpeler geweest. Maar daar kom ik altijd te laat achter.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1162 Gepost op: 04 January 2023, 17:49:50 »
Ik had dus een klein probleempje met de beweegbaarheid van de aandrijving. Met wat heel oud Mecano spul en buisjes iets gefabriekt dat de handel steun geeft.



Zo zit het nu onder de tafel, aan de rangeerpaal ook een servo armpje gelijmd en die met een ijzerdraad aan de arm van de servo verbonden.




Een rangeerpaal is nu "klaar" en werkend. Een klein filmpje.

<a href="https://www.youtube.com/v/oNaFu4BsVrU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/oNaFu4BsVrU</a>

De bediening gebeurd via het paneel.



Er zijn vier blokken die vrij moeten zijn om te kunnen rangeren, drie per rangeerpaal. Blok 15,16 en 12 gelden voor de rechter paal. Dat gebeurd in samenwerking met koploper. Ieder blok heeft een drukknop die gekoppeld is aan een bezetmelder. Het opkomen van de bezetmelder start een speciale actie in Koploper die het betreffende blok handmatig reserveert. Daar is weer een andere speciale actie aan gekoppeld, die op het moment dat een blok echt wordt gereserveerd een DCC accessory commando uitstuurt waardoor het rode ledje van het betreffende blok oplicht. Maar dat zelfde DCC accessory commando wordt ook gebruikt door de SeinController om te weten wanneer een rangeerpaal lantaarn op vrij komt te staan, n.l. als alle drie de blokken gereserveerd zijn.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1163 Gepost op: 04 January 2023, 21:21:14 »
 (y) Meino!

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 872
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1164 Gepost op: 04 January 2023, 22:19:05 »
Meino,

Ziet er allemaal weer fantastisch uit (y)
Ik zie vaak diverse nederlandse stomers voorbijkomen die DJH modelloco in de tijd heeft gemaakt, maar de 2100 was me nog niet opgevallen. Is dat een philotrain of een andere kit?

MVG,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1165 Gepost op: 04 January 2023, 22:27:27 »
Adriaan,

de 2100 is inderdaad een Philotrain. Het is de enige Philotrain die ik niet als kit heb gekocht.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1166 Gepost op: 14 January 2023, 12:55:36 »
Een paar kleine dingetjes. Oorspronkelijk wist ik niet of ik trekdraden of elektrisch wilde nabootsen. Besloten om dat met wisselmotoren te doen.

Met wat styreen strips 12 wisselmotoren gefabriekt.



En die her en der op het emplacement geplaatst.







De aankleding van het emplacement is nu wel zo'n beetje klaar. Misschien nog wat bordjes.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1167 Gepost op: 14 January 2023, 13:00:14 »
Leuke details.
Misschien op dat kopspoortje bij de schijf een paar rangeerschoenen of nokken, dat een lok niet per abuis het achterliggende spoor oprijdt... ?
Duits voorbeeld, maar er zal vast een Nederlands equivalent zijn:


http://www.bwnossen.de/index.php/fahrzeuge/vereinsfahrzeuge/14-fahrzeuge-verein/57-verein-diesellok-110-101-4
« Laatst bewerkt op: 14 January 2023, 13:05:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 741
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1168 Gepost op: 14 January 2023, 13:15:07 »
Wat ik mij afvraag: heeft de brug van de draaischijf bij elke stand altijd aan beide zijden een aansluitspoor? Ook al is het dan zeer kort zoals bovenstaande foto's.
Of kan het gerust ook slechts aan één zijde.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1169 Gepost op: 14 January 2023, 13:25:28 »
@Jozz geen flauw idee, maar de foto's die ik ken hebben altijd een klein stukje spoor aan de andere kant.

@Benelux795
Vincent, ik had al een aantal sporen met bielzen beveiligd.



Alleen die heel korte stukjes spoor niet, dus het is wel een goed idee om dat daar ook te doen, misschien ook met bielzen, maar wat je laat zien lijkt mij ook wel wat.

Groet Meino