Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
19 October 2025, 23:26:34
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 196695 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #585 Gepost op: 28 July 2021, 11:31:48 »
Hoi Klaas,
Het loopt mooi!
Kortgeleden stond ik voor de AHOB bij Sassenheim en heb even geschat hoe vlug de bomen sloten. Dalen ging in  7 sec. en omhoog gaan        in 5 sec.

Ik denk dat je voor een PietjePrecies dat in jouw AHOB  zou kunnen   inbouwen ,  maar van mij mag je het zo laten. :D

Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #586 Gepost op: 28 July 2021, 11:39:49 »
Peter, ik kom op mijn fietsrondje vaak langs een AHOB hier in de polder en daar tel ik ook wel eens secondes.
Wachttijd vanaf begin knipperen en bellen is 5 seconden, dalen van de bomen duurt 10 seconden, opengaan iets korter.

Bij mijn AHOB heb ik alle tijden bewust korter gemaakt. Als je het volgens de werkelijkheid moet doen, dan wordt de trein ongeveer 1,5 kilometer vantevoren aangekondigd, in model wordt dat ruim 16 meter. Op mijn baantje zou dat betekenen dat de overweg permanent gesloten is. Daarom heb ik de aankondigingsafstand ingekort tot 5 meter, en de tijden overeenkomstig aangepast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #587 Gepost op: 28 July 2021, 11:43:56 »
 OK Klaas ,
Nooit aan gedacht, er is te weinig tijd om te sluiten en te openen. (Je baan is te klein.... ;D )
 Groeten.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #588 Gepost op: 28 July 2021, 12:07:28 »
Dat is goed nieuws. Hoef ik niet te investeren in het openen en sluiten van de bomen. Blijven ze gewoon dicht  ;D. Vermoed wel dat de weggebruikers dan gaan klagen en een ongelijke kruising eisen  ::).
« Laatst bewerkt op: 28 July 2021, 12:09:08 door AntonM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #589 Gepost op: 28 July 2021, 12:11:50 »
Dat is ook een optie. Op de clubbaan hadden we een scene waar een AHOB in storing lag. Politieauto en agenten er bij om het verkeer te regelen. Hoef je verder niks bewegend te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #590 Gepost op: 28 July 2021, 12:20:28 »
Fraai staaltje werk Klaas. Biedt inspiratie voor een ooit te bouwen baan.

ProRail stelt enkele eisen aan de AHOB:
- Knipperfrequentie: 90 knipperingen/min
- Nominale roodtijd van 5 sec voordat bomen gaan sluiten (min 4,2 sec - max 6,5 sec)
- Duur dalen van bomen tussen 10 en 15 sec (nominaal 12 sec).
- Na treinpassage duurt het 6 sec voordat bomen open gaan

Begrijpelijk dat je hier van af wijkt voor een modelbaan ;-)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #591 Gepost op: 28 July 2021, 15:08:14 »
Prachtig stukje huisvlijt Klaas. (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #592 Gepost op: 28 July 2021, 15:26:00 »
Mooi gedaan, ziet er degelijk en betrouwbaar uit. Toch wel het allerleukst: als je overwegbomen hebt, dat ze het ook doen. En dat is je prima gelukt. (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #593 Gepost op: 28 July 2021, 15:46:26 »
Dank voor de complimenten.
Om het verhaal compleet te maken hier nog een tekening van de rest van het mechaniek. Dit stuk is met de camera niet goed in beeld te brengen omdat er allerlei spantwerk in de weg zit.

ahobmechaniek by klaas zondervan, on Flickr

Op Het laatste tandwiel is een kruk gesoldeerd die via een stang een hangende hefboom beweegt.
Aan de einden van de slag loopt de kruk tegen eindschakelaars aan die de motor afschakelen.
De verticale hefboom zit aan een lange as waar ook twee horizontale hefbomen aan zitten. De lange as is zo gepositioneerd dat de uiteinden van de horizontale hefbomen net onder de ellebogen van de slagbomen zitten.
Die as loopt dus diagonaal onder de overweg door.

De slagbomen worden aangedreven door een gitaarsnaar .011, zo dun dat je het niet ziet als je het niet weet.
De gitaarsnaar steekt boven door een gaatje in de knik van de elleboog. Onder zit hij geklemd onder de kop van een M2 boutje. Dat geeft de stelmogelijkheid. Daar zit dus geen draaipunt maar de gitaarsnaar wordt daar bij de beweging in een bocht gefrommeld.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2021, 15:48:32 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #594 Gepost op: 28 July 2021, 16:42:24 »
Omdat het weer wat minder is komt er ineens weer wat beweging in de bouw. Deze keer heb ik mijn aandacht gericht op de ruimte in de boog linksachter. Daar moet wat invulling komen.
DSCI3519 by klaas zondervan, on Flickr

Onder dit deel zitten de wisselaandrijvingen. Voor storingen is het handig dat die ook van boven bereikbaar zijn. Daarom wordt dit deel uitneembaar. De hoek wordt hier ingevuld met een camping. Die is daar geschikt voor omdat een camping altijd vol staat met heggen en struiken en daarmee zijn de naden van het uitneembare deel mooi te camoufleren zonder dat het onnatuurlijk overkomt.
DSCI3520 by klaas zondervan, on Flickr
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #595 Gepost op: 28 July 2021, 17:10:20 »
Ik las eerst dat het alweer minder ging. Met jou of met je baanbouw? Maar nee, je had het over het klimaat. Zo fijn dat Nederlands met veel woorden die dubbele - driedubbele soms - betekenissen hebben.  (y)

De draad weer opgepakt dus, goeie plannen voor een camping. Als de kampeerders maar geen last krijgen van magnetische straling. En wellicht een geluidswal tussen spoor en camping?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #596 Gepost op: 28 July 2021, 18:02:41 »
Een geluidswal ?
Welnee man das zo veuls te modern.
Je ziet als camping gast die spoorlijn best liggen,dus als je er boekt,dan moet je leren leven met "de herrie van een trein" en niet andersom zoals men nu handelt  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #597 Gepost op: 28 July 2021, 18:17:15 »
Dat is ook een optie. Op de clubbaan hadden we een scene waar een AHOB in storing lag. Politieauto en agenten er bij om het verkeer te regelen. Hoef je verder niks bewegend te maken.

Niks politie om te regelen.
Overweg in de storing betekend Max 10 km/h erover en vooral heel veel typhoneren  ;D
Gewoon een dikke geluidsmodule onder de baan hahaha
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #598 Gepost op: 28 July 2021, 19:15:41 »
Een geluidswal, daar doe je de kamperende treinenliefhebber geen plezier mee.
Doet me denken aan een keer toen ik naar Engeland fietste. Met de veerboot overgevaren naar Dover en naar de dichtstbijzijnde camping gefietst, in Martin Mill. Die camping ligt dichtbij het station, en naar later bleek ook dichtbij de spoorlijn. Het was al donker toen ik daar aankwam en zette mijn tentje ergens aan de rand van het veldje. Gedurende de nacht werd ik precies om het uur wakker van een passerende trein. 's Morgens toen het weer licht werd zag ik dat ik letterlijk aan de rand van het dijktalud had gelegen. Alleen een laag hek en daarachter ging het steil omhoog.

Om een idee te krijgen, hier dus: https://www.google.nl/maps/@51.1682697,1.3459679,456m/data=!3m1!1e3
En dan ongeveer in het midden van het beeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #599 Gepost op: 28 July 2021, 19:20:37 »
 ;D
Dan heb je in ieder geval geen wekker nodig gehad Klaas.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama