Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 174506 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #345 Gepost op: 14 oktober 2019, 12:25:26 »
Het proefstadium is voorbij, ik heb nu een schakeling die precies doet wat ik wil, een regelbereik van 0 tot maximum zonder dode zones.
Nu nog even de originele print verbouwen en live testen met een loc. Als dat ook goed werkt zal ik hier laten zien wat er precies aangepast is.

Voor de volgende printen ga ik de layout aanpassen want de verbouwing van het eerste exemplaar maakt er een onoverzichtelijke zooi van.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #346 Gepost op: 15 oktober 2019, 14:34:33 »
Operatie geslaagd!

Aan de hand van een paar plaatjes zal ik laten zien wat er is veranderd.
Als basis heb ik een plaatje geleend uit de encyclopedie. Het is het schema van de Weistra regelaar dat is aangepast voor sturing met een externe spanning. Daar had ik het stuk in het blauwe kader aan toegevoegd. Dat noem ik de ORS (optrek-rem-stop-schakeling). Via de groene weerstanden wordt C3 opgeladen en regelt de uitgangsspanning omhoog.
Als de trein een geel sein passeert wordt er spanning gezet op de remingangen via de T21 wordt C3 ontladen tot ongeveer de halve spanning. Die remspanning wordt ingesteld met P3 en gebufferd met T22. Als de trein in de stopsectie komt wordt spanning gezet op de stopingang en via T23 wordt C3 ontladen tot nul waardoor de trein stopt.



Maar deze constructie voldeed niet. Er zat aan de onderkant een dood stuk in de regeling en voor de rest regelde het een beetje vaag. Daar kwam nog bij dat ik een stuk van deze schakeling nooit helemaal heb kunnen doorgronden, n.l. de totempaal van  R6/R10-R11-T5-R12-D2.
Daarom de hele boel omgegooid en het schema hersteld naar de oorspronkelijke schakeling van Weistra met de spanningsdeling over R6-R7 en de potmeter P1 voor de snelheidsinstelling. Alleen heb ik P1 weggelaten en in plaats daarvan de ORS naar boven verplaatst. De ORS komt nu dus direct in de plaats van P1.
De ORS moest worden uitgebreid met T24 als stroomversterker.
Met de instelpotmeter P2 kan het regelbereik nu zo worden ingesteld dat het precies loopt van 0 tot 100% duty cycle. En dat is precies wat ik wilde bereiken.



Verder zijn in dit schema nog wat aanpassingen te zien. De functie van diode D2 was me nooit duidelijk en wat ik dan doe in zo'n situatie: overbruggen. Dat bleek, zoals te verwachten was, een klein beetje invloed te hebben op de instelling van P2. Die een haartje verdraaid en alles was weer oké.
En dan is er nog D4. Die heeft alleen een functie als je de stroombegrenzing via T4 toepast. Maar die stroombegrenzing gebruik ik niet want de uitgang van de op-amp gaat bij mij niet naar een uitgangstransistor maar naar de booster. Dus D4 ook foetsie.
Alles bij elkaar was deze operatie niet alleen een verbetering maar ook een vereenvoudiging.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #347 Gepost op: 15 oktober 2019, 14:54:59 »
Het lijkt erop dat er een hoop "ballast" overboord is Klaas, ziet er nu simpel en doordacht uit.
Is er een reden dat je R6 zo afwijkend tekent, of is dat een restantje van de oorspronkelijke totempaal?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #348 Gepost op: 15 oktober 2019, 15:00:20 »
R6 is inderdaad een overblijfsel van het oorspronkelijke schema. Ik heb de potmeter daar domweg van afgeknipt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #349 Gepost op: 16 oktober 2019, 11:32:37 »
Blok 1 even provisorisch aangesloten. Bij het testen bleek dat het optrekken en afremmen goed ging, maar het afremmen naar stop verliep te bruusk. Daarom van de "groene" weerstanden wat waarden aangepast.
Van de test twee korte video's gemaakt. Op blok 2 tijdelijk ene vaste spanning van 12V aangesloten/

Eerste filmpje: https://youtu.be/RCifdO7l7r0
Met 2 bordjes heb ik de scheiding tussen remsectie en stopsectie en tussen blok 1 en blok 2 aangegeven.
Blok 1 krijgt een signaal dat blok 2 vrij is. De trein kan dus onbelemmerd doorrijden.
Zodra de loc de stopsectie bereikt wordt blok 1 gekoppeld met blok 2. Te zien aan de led naast het relais, linksonder op de linkse printplaat. Als de loc blok 1 verlaat wordt de koppeling weer opgeheven, led gaat uit.

Tweede filmpje: https://youtu.be/Cs2Pb6TFAAI
Blok 1 krijgt een signaal dat blok 2 bezet is. De trein remt af in de remsectie en stopt in de stopsectie.
Dan wordt blok 2  vrij gemeld, onmiddellijk wordt blok 1 weer aan blok 2 gekoppeld en de loc rijdt door.
De loc gaat er in deze test direct op volle snelheid vandoor. Dat komt doordat blok 2 nog geen blokprinten heeft, er staat een vaste spanning van 12V op.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #350 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:09:35 »
Ik snap er geen reet van maar vind het schitterend wat jij doet! ;D ;D ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #351 Gepost op: 16 oktober 2019, 17:07:06 »
Nou Ronald, vandaag gebeurde er iets waar ik even geen reet van snapte. Ik had de tests steeds gedaan met een Roco 1100 en dat werkt goed na wat finetunen.
Toen kwam ik op het idee om eens een andere loc te pakken en die scheurde zonder in te houden over de stopsectie heen. Omdat ik niet direct kon verzinnen hoe dat kon ben ik eerst maar eens een stukje gaan fietsen om de kop leeg te maken.

Bij thuiskomst de rit met die doorscheurende loc een heleboel keren herhaald en toen kwam de aap uit de perenboom. De algemene snelheid ligt te hoog, er is te weinig tijd om de loc te laten remmen en stoppen. Met de 1100 heb je dat probleem niet want dat is een notoire langzaamrijder. Eerst maar eens laten bezinken en dan verzinnen wat de netste manier is om dit op te lossen.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #352 Gepost op: 16 oktober 2019, 17:35:38 »
Een aap in een perenboom. Dat kan natuurlijk ook niet goed gaan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #353 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:50:54 »
 :)

Zie, testwerk blijft noodzakelijk! ;)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #354 Gepost op: 16 oktober 2019, 19:55:21 »
Hmmmm, dus je hebt langzaamlopers die zich netjes aan de vertraging tot 0 nul houden, en de ongeduldige snellopers die de vertraging geen tijd gunt z'n werk te doen.. ik vind het nog best een opgave eerlijk gezegd.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #355 Gepost op: 16 oktober 2019, 20:42:32 »
De ergste boosdoener is een Piko G1206 ACTS. Die veroorzaakt een omschakeling naar het volgende blok terwijl dat niet zou mogen. Enkele andere locs gedragen zich wel netjes als de maximale snelheid wat getemperd wordt.
Die Piko loc veroorzaakt kennelijk een berg storing waar de elektronica van in de war raakt. Zal nog wat verder onderzoek nodig zijn om er achter te komen waar die storing vandaan komt en waar die zijn kwalijke invloed laat gelden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #356 Gepost op: 16 oktober 2019, 20:54:44 »
Zo te lezen zijn Murphy en de WoBvE weer onverkort van kracht Klaas.
Succes!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #357 Gepost op: 17 oktober 2019, 15:42:48 »
Murphy ken ik, en is altijd aanwezig, maar wie is WoBvE (<> WeBvE Wet Behoud van Ellende), of een type fout en is het toch Murphy bij het typen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #358 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:08:29 »
Wet op Behoud van Ellende, zal wel een regionaal verschil zijn Gerard :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #359 Gepost op: 17 oktober 2019, 17:05:57 »
Ik moest ook even nadenken waar die o  voor stond. Ik ken Wet tot Behoud van Ellende.

Vanmiddag te mooi weer om op zolder te gaan zitten, dus maar weer even wezen fietsen en ondertussen  bedacht wat ik zou kunnen doen om de geconstateerde euvelen het hoofd te bieden. Wordt vervolgd.