Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 175640 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #300 Gepost op: 09 juni 2019, 19:28:48 »
En na wat stukken hout op maat zagen en aan elkaar plakken was er een goot.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22435
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #301 Gepost op: 09 juni 2019, 19:42:52 »
Je bent erg handig met hout Klaas. Toevallig timmerman geweest?
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #302 Gepost op: 09 juni 2019, 20:25:35 »
Nee, geen timmerman geweest. Als klein jongetje stond ik vaak naar bouwvakkers te kijken en toen wilde ik timmerman worden. Het is anders gelopen, elektrotechniek bleek veel interessanter. Maar het bouwvak blijft ook trekken. Alle verbouwingen aan mijn huis pak ik zelf aan en dan op alle terreinen. Van timmeren en metselen tot al het installatiewerk.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22435
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #303 Gepost op: 09 juni 2019, 21:06:43 »
Aha....Klaas is dus een echte handyman  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #304 Gepost op: 09 juni 2019, 21:10:26 »
Multidisciplinaire duizendpoot  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #305 Gepost op: 11 juli 2019, 16:00:08 »
Intussen bezig met de hoofdbundel van de bedrading. Dat is een 25-aderige bundel die per module van connector naar connector loopt. Onderweg komen er draden uit de bundel omdat die ergens op aangesloten moeten worden. Aangezien alle draden grijs zijn stond ik voor de vraag: hoe houd ik ze uit elkaar? De draden moeten op de een of andere manier een codering krijgen. Nu zijn daar professionele oplossingen voor maar die zijn nogal prijzig. Bij een brainstormsessie op een elektronicaforum kwam iemand op het lumineuze idee om daar strijkkralen voor te gebruiken. De verschillende kleuren stellen cijfers voor, op dezelfde manier als bij de kleurringen van weerstanden. En zo gaat het er dan uitzien:


Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #306 Gepost op: 11 juli 2019, 16:26:21 »
Leuk idee
Maar is het dan 25 of 52?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #307 Gepost op: 11 juli 2019, 16:56:26 »
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik bij het eind van de draad begin te tellen.
52 kan sowieso niet omdat de bundel 25 draden heeft.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #308 Gepost op: 11 juli 2019, 17:25:59 »
Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grauw Weer   ;)

Ook deze ga ik onthouden Klaas.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #309 Gepost op: 18 juli 2019, 16:30:21 »
Ik had even genoeg van draadjes solderen en ben begonnen met een stukje landschap in de hoek linksachter.
Het zijn nog maar op elkaar gelijmde schuimplaten maar het smoelt meteen een stuk beter dan het open frame.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22435
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #310 Gepost op: 18 juli 2019, 18:17:39 »
Hoi Klaas,

Dat smoelt inderdaad een heel stuk beter!
Ben benieuwd wat we in deze hoek allemaal nog te zien krijgen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #311 Gepost op: 18 juli 2019, 19:09:40 »
Nou Wim, dat gaat erg meevallen, of tegenvallen, net hoe je het bekijkt. Het moet een duinlandschap worden met daarbij passende begroeiing. Verder gaan toestanden, geen industrie of bebouwing. Op de voorgrond heb ik een camping gepland. Maar ook dit is een project dat niet voor kerst klaar hoeft te zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #312 Gepost op: 21 augustus 2019, 16:59:58 »
Het is alweer (te) lang geleden dat ik hier wat heb laten zien. Hoog tijd voor een update.
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met de doorlopende draadbundel die in de frontgoot komt te liggen. Die is bijna compleet, maar ik had er even geen zin meer in en besloot me op een andere onderwerp te storten, het in- en uitrijden van en naar het opstelterrein.

Aanvankelijk wilde ik dat verregaand automatiseren in de zin dat ik alleen maar op een knop hoefde te drukken met de opdracht: de trein op spoor 3 moet nu de hoofdbaan op. Dan moet eerst het verkeer op de hoofdbaan over het uitrijwissel gestopt worden. Daarna worden wissels gesteld en spoor 3 gekoppeld aan het uitrijblok waardoor de trein de hoofdbaan op gaat en daar wordt opgenomen in het automatisch blokstelsel. Zodra de uitrijdende trein het uitrijwissel heeft verlaten kan dan de blokkering van de hoofdbaan worden opgeheven waardoor de treinen weer braaf hun rondjes gaan rijden. Voor het binnenrijden van de hoofdbaan naar een opstelspoor had ik een soortgelijk proces in gedachten.

Dit alles vergde een tamelijk ingewikkelde elektronische schakeling waar ik bij nader inzien ook geen zin in had. (ja, er vaker dingen waar ik geen zin in heb). Dus besloot ik het op een andere manier te doen, zelf opletten en stap voor stap het proces met de hand afwerken.
De te volgen stappen:
1. Kijken wat er op de hoofdbaan gebeurt. Is een trein die het uitrijwissel nadert nog op tijd te stoppen? Zo nee, door laten gaan, zo ja, de blokkeerknop indrukken.
2. Kiezen welke trein mag uitrijden. Deze knop zorgt er voor dat de wissels worden gesteld en dat het gekozen spoor aan de wisselstraat wordt gekoppeld.
3. Wegrijden. Hierbij worden de wisselstraat en het gekozen opstelspoor gekoppeld aan het uitrijblok waarna de trein zich in het hoofdbaanverkeer stort.
4. Als de trein over het uitrijwissel is op de resetknop drukken waardoor alles weer "normaal" wordt.

In de nieuwe opzet komt er helemaal geen elektronica meer aan te pas. Aangezien de einduitvoering met relais gebeurt besloot ik alles met bistabiele kammrelais te bouwen. Op de foto zijn ze te zien. Ik heb niet genoeg bruikbare relaisvoeten meer, dus de bedrading wordt rechtstreeks aan de relais zelf gesoldeerd. De relais staan daarom ondersteboven in gootjes. Op de foto staan ze nog los, maar ik ga op de bodem van de gootjes dubbelzijdig klevend foamtape plakken waardoor ze niet meer kunnen wegwaaien.


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #313 Gepost op: 21 augustus 2019, 17:30:29 »
Klaas,

Heerlijk dit soort jeugdsentiment  (y)

Ik verwacht dat je dit soort schakelingen ook nog wel kent



Bron Elektuur 1964

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #314 Gepost op: 21 augustus 2019, 17:42:10 »
Niet precies deze, maar iets dergelijks heb ik wel meer gezien. Heb ook wel eens een soort ringteller gebouwd met uitsluitend bistabiele relais. Elk relais dat geset werd gaf een reset aan de voorganger zodat er altijd maar 1 actief was.